![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Citaat:
CNG is ook milieuvriendelijker dan LPG. overzicht: https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=652 Maar ook CNG heeft zijn nadelen. Dit lijkt me een rationeel forum: https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/69-cng-vs-lpg/ Soit, met de komst van de betaalbare E-wagen gaan die fossielen toch ooit uitsterven.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2017 om 16:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
Zelfs al wordt de elektriciteit opgewekt door een thermische centrale (centrale die draait op fossiele brandstoffen zoals aardolie of steenkool), dan nog stoot een elektrische auto minder CO2 uit dan de auto’s waar we vandaag mee rijden. Elektrische motoren hebben immers een hoger rendement. Een elektriciteitsproducent rekende uit dat een elektrische auto onrechtstreeks 60 tot 65 gram CO2 per kilometer uitstoot als de stroom om de batterijen op te laden door een kolencentrale wordt opgewekt. Ter vergelijking: een hybride auto stoot momenteel ongeveer 100 gram CO2 per kilometer uit, een stadsauto 120 gram, een gezinswagen 160 gram en een 4x4 200 gram. Als de batterijen met groene stroom worden opgeladen is het verschil tussen de auto met een ontploffingsmotor en een elektromotor uiteraard groter. Blijft de vraag of we in staat zullen zijn om voldoende (groene) stroom te produceren als het hele wagenpark elektrisch zou worden? Momenteel rijden er wereldwijd ongeveer 800.000.000 wagens rond. Een verdubbeling tegen 2030 is volgens het WWF niet uit te sluiten. Natuurlijk, de overstap gebeurt niet van vandaag op morgen maar ontwikkelt zich geleidelijk. Het elektriciteitsnet heeft de tijd om zich aan te passen. Wellicht zullen we een aantal tussenstappen kennen zoals hybride wagens en de zogenaamde plug-in hybrides. Bovendien is er minder energie nodig voor de productie, het onderhoud, het gebruik en de ontmanteling van een elektrische auto omdat hij zoals gezegd eenvoudiger in elkaar zit. Maar volstaat dat? We maken een kleine rekenoefening: in België rijden er vandaag ruim vijf miljoen wagens rond. Stel dat we die allemaal vervangen door elektrische auto’s met een batterij van 25 kWh. Om die batterij in 8 uur op te laden is er een vermogen van 3,125 Watt nodig. Om ze in tien minuten op te laden loopt het nodige vermogen op tot 155.000 watt. Om alle auto’s in België tegelijkertijd in korte tijd op te laden is er 775 gigawatt nodig. Een gigantische hoeveelheid die ongeveer overeenkomt met de energieproductie van de hele Europese Unie. Als we allemaal een elektrische auto willen is er dus een enorme uitbreiding van de elektriciteitsproductie nodig. En de vraag is of dat haalbaar is. De enige overeenkomst tussen een benzinetank en een batterij is dat ze allebei vroeg of laat leeg geraken. Net dat is momenteel één van de nadelen van de elektrische auto: het rijbereik. Een autonomie van enkele tientallen kilometers overtuigt niemand om zijn vertrouwde auto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar. Ondertussen komt met de lithium-ion batterijen een rijbereik van 300 kilometer in zicht. Ruim voldoende voor het gros van de afstanden die de meeste mensen dagelijks afleggen. De lithium-ion batterij kent u uit uw gsm of draagbare computer. Opladen kan in principe in elk stopcontact. Rechtstreeks of met een laadstation tussen het stopcontact en de auto. Om een lege batterij snel (in ongeveer 10 minuten) weer op te laden zijn speciale stations met een hoger vermogen nodig. In een aantal onderzoeken wordt er ondertussen luidop getwijfeld of de voorraad lithium volstaat om aan de vraag naar batterijen te voldoen. Al spreken verschillende bronnen en onderzoeken elkaar tegen. Opnieuw een potentieel struikelblok voor de toekomst van de elektrische auto. http://www.vmx.be/de-elektrische-aut...alse-oplossing En buiten dit alles denk ik dan nog wat verder. Wat gaat er gebeuren met de weggevallen accijnzen. Door wat gaan die vervangen worden want die heeft de staat nodig hé, eender hoe, ze gaan van ergens moeten komen hoor. Laatst gewijzigd door Garry : 18 april 2017 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Als oldtimer natuurlijk niet.
![]() Maar als de overheid bepaalde emissienormen oplegt die geen enkele fossiele wagen kan halen, dan is het zo. Nieuwe wagens worden dan niet meer gehomologeerd. Zelfs Duitsland doet daar aan mee: (eerst in de steden vanaf 2025) Citaat:
2035? Vraag is natuurlijk ook hoeveel de benzine of diesel tegen 2030 gaat kosten, ook voor de oldtimer natuurlijk... Btw uw laatste link bevestigt dat alleen maar... En dat linkje vergeet ook de #CO2-reductie-overeenkomst in Parijs te vermelden... Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2017 om 17:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.454
|
![]() Citaat:
Toch ben ik het met de algemene filosofie wel eens. Een auto is ook een gebruiksvoorwerp. Ik zou geen fiets, rugzak, broek, mes, kettingzaag, telefoon of laptop willen hebben die ontworpen was op onhandig zijn (of niet robuust genoeg, of veel te duur etc), maar er wel cool uitzien. (Nee, ik ben inderdaad geen groot fan van Apple.) Bij een auto is dat voor mij hetzelfde. Ik ga kofferbakvolumes meten, dakdragers passen en tegen banden schoppen als ik op autojacht ga. Tot zover een een maand te late reactie op de eerste post van de draad.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 april 2017 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
Je creëert aan de ene kant nieuwe werkplaatsen die aan de andere kant wegvallen. Wat heb je dan gecreëerd? Niets! Het is niet dat ge met een nieuw product op de markt komt hé, ge komt met een bestaand maar enigszins aangepast product op de markt. Jaren terug hadden de auto's carbuur lantarens. Daarna zijn de elektrische lichten opgekomen. Heeft dat meer arbeidsplaatsen opgeleverd? Nee natuurlijk niet. Er zijn fabrikanten gekomen die de elektrische lichten vervaardigde en er zijn er evenveel weggevallen die voordien de carbuur lantarens vervaardigde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Voor hun gaat die "dinkytoi" goed voldoen. Zeker aangezien die wagens in zowat alle categorien buiten "1600 km aan een stuk lasten kunnen trekken" zeer goed scoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Het zijn quasi feiten. Leer er maar mee leven.
Bepaalde landen met veel hernieuwbare energie zullen wslk zelfs niet tot 2030 wachten, zoals Oostenrijk: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2017 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
Mijn vrouw is invalide en heeft een scootmobiel. Die moet er wel in kunnen hé telkens ik naar Italië rij of terug. Daarnaast sleep ik een caravan van met dissel een dikke 8 meter lang, dubbel as, en 2,50 meter breed, leeg 2 ton. Als ik vertrek is het voor een maand of twee, dus ik sleur wel wat mee. Die trek ik met een pickup dubbel cabine automatic 4x4, want ik wil niet voor verassingen komen te staan. Ik wil onder alle omstandigheden power genoeg hebben om mij met die sleep uit de voeten te kunnen maken. Een van mijn zonen heeft lang jumping gedaan. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat we op Manege Du Lac, te Loppem, aan een wedstrijd deelnamen en dat er een stortvlaag uitbrak. Binnen het half uur was de parking, die niet verhard was, een 30 cm diepe vijver. Zoals steeds huurde ik twee boxen voor de paarden tijdens de wedstrijd. Aan het einde stond de meerderheid te gapen omdat er geen doorkomen door die modderpoel meer aan was. Zij die daar waren met vrachtwagens trachtte eerst met de lege vrachtwagens tot op de verharde weg te komen om daarna door die vijver hun paarden op te halen en naar de vrachtwagen te brengen. Daar had ik geen zin in, ik heb de paardentrailer achteruit tot tegen de stallen gemanoeuvreerd, heb daar de twee (grote) springpaarden geladen terwijl de meeste die nog stonden te wachten, niet wetende wat aan te vangen, zich zullen afgevraagd hebben wat die gek ging proberen. Het duo, trekvoertuig + paardentrailer met daarop twee paarden van elks een 750 kg, door die modderpoel van zo om en bij de 200 meter tot aan de verharde baan te krijgen, dat was zo goed als uitgesloten. Ik ben er doorgereden, sturen was nauwelijks nog mogelijk, de auto reed alle kanten op behalve naar waar ik stuurde maar ik heb in één trek de verharde weg bereikt. Ik vraag mij af met welke elektrische dinkytoi ik dat had kunnen evenaren? Laatst gewijzigd door Garry : 18 april 2017 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
https://www.carthrottle.com/post/how...nstant-torque/ In het Nederlands, met tekeninkje: http://www.autofans.be/nieuws/varia/...llingen-hadden Autofans lezer Adriaan poneerde deze ochtend de interessante vraag waarom elektrische wagens geen versnellingen hebben. Hiermee moeten ze toch nog zuiniger rijden? Interessante stof tot nadenken. Om te beginnen moet je het verschil weten tussen het karakter van een elektrische - en een verbrandingsmotor. Verbrandingsmotoren (lees: die dingen waar je diesel, LPG en benzine in moet pompen) zijn van nature weinig efficiënt. Het laten ontploffen van lucht met brandstof wordt omgezet in beweging. Elke verbrandingsmotor krijgt hierdoor zijn eigen karakteristiek trekje. Hoewel de meeste mensen niet verder zien dan "maximaal aantal pk's" en "maximale koppel" bij de nieuwste supercar, is het net de manier waarop die kracht wordt afgegeven dat belangrijk is. Dit omdat een verbrandingsmotor geen constante gelijke kracht en koppel levert. Elke verbrandingsmotor heeft een piekmoment waarop de motor het meest efficiënt draait. ![]() PIEKMOMENT VERSUS CONSTANTE Dit piekmoment wordt meestal gehaald op een gegeven aantal toeren per minuut (tpm). Zo kan een wagen tussen de 3.000 en 5.000 toeren extreem veel kracht hebben, maar onder de 3.000 toeren zo dood zijn als een 50 jaar oude trabant. Net zoals een motor (vooral voorkomend met turbodiesels) al zijn kracht verliest boven een bepaald toerental. Dit euvel lossen ze op door versnellingen toe te passen met verschillende ratio's. Vergelijkbaar met die op een fiets. Een kleine versnelling vraagt minder kracht van de motor (of je benen op een fiets) maar haalt ook een lagere topsnelheid (net zoals wagens hebben mensen ook een bepaald toerental waarop ze gewoonweg niet sneller meer kunnen trappen). Elektrische motoren liggen hier allemaal niet van wakker. Zij halen hun energie uit batterijen en zijn dus niet afhankelijk van de bewegelijke componenten om een bepaalde krachtsexplosie op te wekken. Met andere woorden, een elektrische motor haalt vanaf je hem aanspreekt zijn kracht uit batterijen waardoor hij meteen zijn volle kracht kan toepassen. Vergelijk het met vertrekken op een fiets met de grootste versnelling maar wel met de kracht van Zeus in je benen. Er is dus geen nood aan een kleinere versnelling om de kracht deftig in beweging om te kunnen zetten. 2DE VERSNELLING Tot zo ver de - versimpelde - theorie. In praktijk zijn elektrische motoren echter niet 100% efficiënt. Toch zijn de motoren efficiënt genoeg om de meest voorkomende elektrische wagens aan te drijven met maar één versnelling (lees: een versnellingsbak zou de wagen nodeloos ingewikkelder en vooral duurder maken). Zien we echter naar de opkomst van de performance elektrische wagens, dan rijst toch de vraag of er niet moet overwogen worden om versnellingen te gebruiken. Tesla - zowat de grondlegger van de sportieve elektrische wagen - had in het testmodel van hun roadster nog een bak zitten met twee verzetten. De versnellingsbak kon echter het abrupte koppel van de elektrische motor niet aan waardoor hij maar een levensduur had van een paar duizend kilometer. Anderzijds maken versnellingsbakken de wagens zwaarder en ontstaat er meer frictie (door het schakelen naar een andere versnelling) wat nefast is voor het verbruik van een elektrische wagen. Misschien weegt het verlies van deze zaken wel niet op tegen het verlies in efficiëntie bij +120 km/u... VIER MOTOREN Je kan ook spreken van een tussenfase. De huidige - reguliere - setup van een elektrische wagen is: "Batterijen sturen kracht naar een motor die het koppel verdeelt over X aantal wielen". Die verdeling van het koppel zorgt nog voor een verlies in efficiëntie. Daarom zijn merken al langer dan vandaag bezig met het plaatsen van motoren rechtstreeks op de wielen. Zo heeft de SLS AMG Electric Drive vier motoren die elk één wiel aandrijven. Dit staat garant voor ongekende performance en - vooral - handeling. Of klinkt 700 pk, 1.000 (instant!) Nm koppel en een topsnelheid van 250 km/u niet indrukwekkend genoeg? VOORUITGANG IS SOMS MOEILIJK Als laatste stelling kan je poneren dat we misschien moeten stoppen met te proberen elektrische wagens om te vormen tot wagens met verbrandingsmotoren. Zo hadden we al problemen met het - ontbreken van - geluid, de range en nu willen we een zware/ dure/ onhandige versnellingsbak smijten in wagens die van nature al zeemzoet rijden. Want laat ons eerlijk zijn, geen enkele automaat (zelfs een DSG niet) kan even zacht schakelen als een versnellingsbak die niet hoeft te schakelen. Momenteel zijn elektrische wagens - op papier - zoveel efficiënter dan reguliere wagens dat niemand wakker ligt van die 10 km extra range die kan gewonnen worden met meerdere versnellingen toe te passen. Gaandeweg zal de vraag wel stijgen (Fisker was hier al mee bezig). Net zoals we destijds van 3 versnellingen naar 4 zijn gegaan en nu al aan 10 versnellingen zitten in een wagen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2017 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Maar voor personenvervoer en pendelen van A naar B, lijkt me iets anders toch beter geschikt, niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
En heel de petrochemie, 70 % van heel Antwerpen komt zonder werk te zitten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Ge moet ook zien naar wat dat teweeg zal brengen hé. Als het zover komt dat de grote meerderheid elektrisch komt te rijden vallen er immens veel accijnzen weg, geld dat de overheid van ergens anders zal zien te halen en daarnaast gaan er heel veel mensen werkloos vallen, ik dank daarbij bv. de petrochemie. Aan de andere kant, van de afvalproducten van de petrochemie worden er heel wat onderdelen geproduceerd die ook in die elektrische dinkytoi's gebruikt worden. In hoever is daar al over nagedacht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
2/3 van de prijs is sowieso al taksen en accijnzen. Antwerpen failliet joepie.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() De petrochemie maakt veel meer als enkel brandstof hoor.
Plastics oa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Om het kort te maken ik geef je een link met 50 drogredenen niet in de electrische auto te willen geloven, of de E-auto zolang mogelijk uit te stellen. Natuurlijk worden al die excuuskronkels weerlegt in die link... Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2017 om 23:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Idd, maar wat gaat ge dan doen met die brandstof die er nu geproduceerd wordt en waarvan de afvalproducten aangewend worden om al die andere stoffen te produceren. Ik denk bv. aan betumen. Of vliegen die elektrische auto's, hebben die geen wegdek meer nodig. Om nog maar één iets te vernoemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Garry : 18 april 2017 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.2467056 We hebben het geweten bij MOBI, de onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel die werkt rond duurzame mobiliteit en logistiek. In volle dieselgate werden we de afgelopen weken overspoeld door vragen over elektrisch rijden. Tijd om heel wat onduidelijkheid weg te werken. Prof. Dr. Ir. Joeri Van Mierlo is hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel en directeur van de onderzoeksgroep MOBI. Betekent dieselgate het einde van de dieselmotor? Rijden we binnenkort allemaal elektrisch? Het zou mooi zijn, moesten we morgen allen wakker worden en er reden nog enkel elektrische wagens rond. Heerlijke frisse gezonde lucht, geen lawaaihinder in de steden en dorpen. Echter de realiteit is dat men een wagenpark niet van vandaag op morgen vervangt. Een wagen heeft een gemiddelde levensduur van meer dan 14 jaar. Als men vandaag bijvoorbeeld een dieselwagen koopt, dan zal die tegen 2030 nog steeds op onze wegen rondrijden. Maar we zitten wel heel duidelijk op een kantelmoment. Vroeger waren er enkel een paar kleine elektrische stadswagens beschikbaar maar met de komst van Tesla werd een elektrische wagen ook door een ander publiek gesmaakt. Elke constructeur zet ondertussen elektrische wagens op de markt. Dus er beweegt wat. Onze modellen voorspellen dat tegen 2020 zo’n 5 a 10% van de nieuw verkochte wagens elektrische wagens zullen zijn. Echter dit hangt ook sterk af van de politieke wil en de beleidsincentives voor elektrische wagens. Zo is de meest verkochte wagen in Noorwegen geen benzine of dieselwagen meer, maar een elektrische, dankzij het gunstig fiscaal klimaat in Noorwegen voor elektrische wagens. Is elektrisch rijden echt de beste oplossing voor het milieu? Het antwoord is ja. Het is natuurlijk belangrijk de hele levenscyclus van een voertuig in rekening te nemen om vragen over de milieu-impact correct te beantwoorden. Daarvoor hebben we gedetailleerde computermodellen ontwikkeld, zodat we naast de emissies uit de uitlaatpijp van een voertuig, ook rekening kunnen houden met de milieu-impact van de batterijen en van de productie van elektriciteit. Over de volledige levensduurte stoten elektrische voertuigen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een dieselwagen. En dit rekening houdend met hoe we elektriciteit vandaag in België opwekken. Als ze op groene stroom zouden rijden, spreken we van 15 keer minder CO2 uitstoot. Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit. Belangrijk is wel te onderstrepen dat bij de ontginging van grondstoffen in Zuid-America of China er nog een grote milieuverbetering nodig is en dat recyclage van materialen de milieu-impact nog verder kan reduceren. De autoconstructeurs hebben grote inspanningen geleverd om vele emissies naar beneden te krijgen, maar de NOx emissies blijft een grote uitdaging voor dieselwagens. Dieselgate is in Europa eigenlijk een probleem van de NEDC cyclus waarvan we al decennia lang weten dat deze snelheidscyclus niet representatief is voor reëel verkeer en dat er hierdoor tot Euro 5 geen NOx reductie was bij dieselvoertuigen. Gelukkig wordt er nu werk gemaakt van een meer representatieve snelheidscyclus en van emissiemetingen in reëel verkeer en zijn er constructeurs die dieselwagens met lagere NOX emissies op de markt brengen. Biobrandstoffen hebben 40% tot 60% minder broeikasgassen, maar dan weer geen drastische verbetering naar luchtkwaliteit toe. En dan hebben we nog enkele andere alternatieven zoals aardgas en LPG voertuigen. Deze scoren beter voor de luchtkwaliteit, dus voor onze gezondheid. Anderzijds zijn aardgasvoertuigen en LPG voertuigen geen echte oplossing voor ons klimaatprobleem. Het is dus niet zo eenvoudig om verschillende alternatieven met elkaar te vergelijken. Maar gelukkig bestaan er wetenschappelijke methodes, namelijk levenscyclus analyses (LCA) die toelaten al deze aspecten met elkaar te vergelijken. Als men rekening houdt met zowel klimaatsverandering als luchtkwaliteit dan scoren benzine, diesel, LPG en aardgasvoertuigen niet zoveel verschillend. Bij hybride en zeker plug-in hybride voertuigen zien we een score die tot een factor 2 beter kan zijn en elektrische voertuigen hebben een milieu-impact die tot 5 keer kleiner kan zijn dan de conventionele brandstoffen. Er wordt ook over waterstof gesproken als de echt ‘zero emission’ oplossing. Maar ook waterstof moet opgewekt worden. Waterstof dat men met aardgas produceert heeft geen voordeel wat betreft broeikasgassen. Je moet het waterstofgas dus met hernieuwbare energiebronnen opwekken, via wind- of zonne-energie of via waterkracht. Het probleem is dat men drie keer zoveel windturbines nodig heeft om een waterstofgaswagen te laten rijden dan wanneer men die elektriciteit voor een batterij-elektrische auto zou gebruiken. Hoe ver kan je rijden met een moderne elektrische wagen? Met een wagen zoals Tesla kom je al een heel eind, namelijk zo’n 400km maar gemiddeld mogen we spreken van een autonomie van 150km. Het rijbereik is ook gerelateerd aan de rijstijl, de weersomstandigheden, het soort traject en het gewenste comfort. Zet je de verwarming op 22°C in putje winter dan vergt dit veel meer van de batterij. Maar wat we in vakjargon ‘range anxiety’ noemen is inderdaad een belangrijke factor voor de consument. Meer dan 95% van onze dagelijkse verplaatsingen zijn korter dan 100km. 30% van alle voertuigen rijden nooit meer dan 100 km per dag. Het zou al een goed begin zijn indien deze 30% elektrisch zouden zijn. Maar consumenten hebben de neiging een auto te kopen op maat van hun occasionele verre verplaatsingen. Er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe generaties batterijen. Binnen 5 jaar zal de batterij 2 keer zoveel energie kunnen opslaan en de kostprijs van de batterij zal tegen 2020 gehalveerd zijn. Hebben we voldoende stroom? Stel dat 10% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, dan zou men slechts 1,4% meer elektriciteit moeten opwekken. Belangrijk is wel te onderstrepen dat er ook een hele andere evolutie bezig is. Namelijk die van de introductie van hernieuwbare energiebronnen zoals zon- en windenergie. Hun aandeel in de productie van elektriciteit zal sterk stijgen. Echter dit geeft ook uitdagingen. Wat als er geen wind is en geen zon? Dan zullen andere centrales moeten draaien om stroom te voorzien ofwel zal men meer en meer moeten werken met energie-opslag. De batterijen van de elektrische wagens zijn hier een potentiële kandidaat voor. Maar om dit mogelijk te maken heeft men heel veel elektrische wagens nodig en zoals reeds geschetst zullen die pas langzaam de markt binnenkomen. In afwachting van deze marktintroductie van elektrische voertuigen, zal men dus ons elektriciteitssysteem grondig moeten herzien als men de hernieuwbare energiebronnen hun rol willen laten spelen. Zijn er voldoende laadpalen en hoe worden die eigenlijk beheerd? Er zijn naar schatting een duizendtal laadpalen in ons land. De noodzaak voor publieke laadinfrastructuur is sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van gezinnen aan een eigen garage. Zeker in stedelijke omgevingen is dit een probleem. Zo beschikken minder dan 12% van de Brusselse gezinnen over een eigen garage. Verder zullen naast de laadpalen in steden ook snelladers een rol gaan spelen. Deze snelladers laten toe op 15 �* 25 minuten een batterij terug vol te laden. Zijn de geplande incentives van de overheid voldoende om de consument over de streep te trekken? Vandaag is de aankoopkost van een elektrische wagen tot tweemaal zoveel als een conventionele wagen. Enkel naar de aankoopkost kijken is misleidend wanneer je weet dat elektrisch rijden tot 3 maal goedkoper is dan tanken aan de pomp. We ontwikkelden een mathematisch model dat alle kosten in rekening brengt die gepaard gaan met het hebben van een wagen (TCO). Hieruit blijkt dat voor de meeste elektrische wagens de komende jaren er nog een overheidssteun nodig is om de prille markt te ondersteunen. Welk effect heeft elektrificatie van vervoer op onze economie? Studies spreken dat de elektrificatie zo’n 1 miljoen extra jobs in 2030 en 2 miljoen in 2050 kunnen bewerkstelligen in Europa. Deze jobs hebben te maken met de ontwikkeling en productie van componenten voor elektrische voertuigen, maar ook met de nieuwe diensten die geboden zullen worden op het vlak van laadinfrastructuur bijvoorbeeld. Sowieso is het een goede zaak want een andere zeer belangrijke parameter is de olie-afhankelijkheid. We jagen dagelijks 1 miljard euro uit onze Europese economie om olie te importeren. Door deze middelen in onze eigen economie te steken kan men heel wat extra tewerkstelling genereren. Er wordt wel eens geopperd dat het verlies van inkomsten uit accijnzen op diesel een negatieve impact heeft op het overheidsbudget. Maar dit houdt dan geen rekening met de verbeterde luchtkwaliteit. We ontlopen dan niet alleen boetes die Europa oplegt. Er zullen door de verbeterde luchtkwaliteit minder overheidsuitgaven nodig zijn voor ziekenzorg, het schoonmaken van gebouwen en monumenten enz. Dit zijn overigens geen veronderstellingen, we ontwikkelden een ‘External Cost Calculator’ die dergelijke kosten in rekening kan brengen en overheden kan ondersteunen in het nemen van gefundeerde beleidsmaatregelen. ---- ----- Of negeerGarry alweer zonder enig zinnig tegenargument.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2017 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |