Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2017, 13:06   #561
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat is zeker niet zo. Hier waren linkse forummers die daar ook voor pleitten en die zijn zeker niet antisemitisch.
Nogmaals: het gevolg ervan is duidelijk.

Als je bewust bent van dat gevolg en je pleit nog voor een opheffing van Israel dan ben je een antisemiet. En niet zo'n beetje ook.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 13:35   #562
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht

Als je bewust bent van dat gevolg en je pleit nog voor een opheffing van Israel dan ben je een antisemiet. En niet zo'n beetje ook.
Natuurlijk niet, opheffing van Israël betekent niet dat de soevereiniteit zomaar van de ene dag op de andere verdwijnt. Het hoort gecontroleerd en begeleid te gebeuren, zodanig dat iedere Israëli die het wil naar een land van zijn of haar keuze kan emigreren. Of er blijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 14:10   #563
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet, opheffing van Israël betekent niet dat de soevereiniteit zomaar van de ene dag op de andere verdwijnt. Het hoort gecontroleerd en begeleid te gebeuren, zodanig dat iedere Israëli die het wil naar een land van zijn of haar keuze kan emigreren. Of er blijven.

Ook zo ontzettend realistisch.
Oud 14 december 2017, 14:20   #564
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ook zo ontzettend realistisch.
Even kijken naar de kaart van de "Palestijnse staat" en je ziet onmiddellijk hoe realistisch dat wel is...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 december 2017 om 14:20.
Oud 14 december 2017, 14:29   #565
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ga ik totaal niet aan voorbij: het was immers het logisch gevolg van een beslissing die boven de hoofden van de meerderheid van de bevolking werd genomen en tegen de uitdrukkelijke wil van de leiders van die bevolking.

Als VB'er voel ik mij niet gebonden door wat FilipdW over het Midden-Oosten of Israël denkt. Er is trouwens geen partijstandpunt over dat onderwerp.
Pogroms zijn niet logisch en de vijandigheden richtten zich in eerste instantie op de oorspronkelijke Joodse bevolking.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 14:34   #566
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Nogmaals: ik vind het ook een absurd standpunt, maar linkse forummers denken oprecht dat Joden en Arabieren vredig zullen samenleven in een Groot-Palestina en dat Israël het probleem is. Ik geloof ook dat er meteen een burgeroorlog uitbreekt, maar je kunt linkse forummers onmogelijk antisemitisch noemen in tegenstelling tot figuren als Max.
Oud 14 december 2017, 14:38   #567
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: ik vind het ook een absurd standpunt, maar linkse forummers denken oprecht dat Joden en Arabieren vredig zullen samenleven in een Groot-Palestina en dat Israël het probleem is. Ik geloof ook dat er meteen een burgeroorlog uitbreekt, maar je kunt linkse forummers onmogelijk antisemitisch noemen in tegenstelling tot figuren als Max.
Op basis van de redenering "antizionisme = antisemitisme" zoals er hier wordt betoogd, kan dat weldegelijk.
Oud 14 december 2017, 14:58   #568
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is weinig 'romantisch' aan vervolging, Bach.
Wel aan de mythe dat Joden per definitie achtervolgd worden. Iedereen wil hen dood want ze zijn God's lievelingen? (of andersom, al even absurd) Kom aan zeg. Juist dit soort van nonsens is deel van het probleem. Het is een self fulfilling prophecy. Stop daarmee als je de Joden echt wil helpen.

U lijkt geen onderscheid te maken tussen Joden en Israël merk ik. Discussie wordt moeilijk. Mr van den Berghe wees u al op uw logische fouten in dit thema.

Niet dat ik akkoord ben met zijn oplossing, maar de analyse is wel helder in tegenstelling tot die van u.

Laatst gewijzigd door Bach : 14 december 2017 om 15:04.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 14:58   #569
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor diegenen die blijven beweren dat het afgrendelen van hun eigen grens met gaza geen oplossing is, ziehier de laatste stand van zaken ivm de fameuze tunnels. Naar de "barrier" die israel aan het bouwen is (ondergrondse muur, om tunnels onmogelijk te maken) hebben ze nu blijkbaar ook nog een technisch middel gevonden om tunnels in aanbouw toch al te vinden en te neutraliseren.
Hamas gaat binnenkort dus nog één van zijn offensieve middelen tegen israel kwijt zijn.
https://www.ynetnews.com/articles/0,...055087,00.html

The Lab + barrier tegen de mollen
Iron Dome tegen de plof raketten

Iedereen blijft netjes op zijn eigen gebied.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 15:00   #570
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze linkse vrienden vergeten gemakshalve dat toen de grenzen open waren Israël volliep met palestijnse zelfploffers die zelfs niet vies waren van zichzelf samen bussen vol Joodse kinderen op te blazen en dat dat nu sinds ze die Palestijnen buiten houden dat probleem zo goed als opgelost is.
De keuze zou voor mij ook simpel zijn hoor, ik bescherm mijn kinderen en de agressors hou ik ver weg van hen.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 14 december 2017 om 15:00.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 16:08   #571
geertvdb

Standaard

[quote=Nietzsche;8596911]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht

1: Palestijnen en joden uit het Midden Oosten + uit Europa (die een genetische lijn hebben in het Midden-Oosten) zijn dan ook bloedbroeders.

.....
Nope!
https://www.the-scientist.com/?artic...shkenazi-Jews/

The majority of Ashkenazi Jews are descended from prehistoric European women, according to study published today (October 8) in Nature Communications.

Het is heel simpel: het jodendom is altijd een bekeringsgodsdienst geweest, uitgezonderd de laatste 1000 jaar. De Europese joden zijn afstammelingen van bekeerlingen, net zoals Europese Christenen afstammen van bekeerlingen, (en niet van de 12 apostelen of van Jezus hemzelve).

De echte afstammelingen zijn de palestijnen, en die worden nu weggedrukt door nazaten van bekeerlingen .

De meeste israelis weten dit. Er zijn tv programmas over uitgezonden, boeken over verschenen. Maakt niks uit. De mythe is sterker van de feiten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 16:40   #572
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even kijken naar de kaart van de "Palestijnse staat" en je ziet onmiddellijk hoe realistisch dat wel is...
Neen
Oud 14 december 2017, 16:42   #573
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom probeer je zo geforceerd nuance erin te brengen? Antisemitisme dien je af te keuren
Oud 14 december 2017, 16:45   #574
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel aan de mythe dat Joden per definitie achtervolgd worden. Iedereen wil hen dood want ze zijn God's lievelingen? (of andersom, al even absurd) Kom aan zeg. Juist dit soort van nonsens is deel van het probleem. Het is een self fulfilling prophecy. Stop daarmee als je de Joden echt wil helpen.

U lijkt geen onderscheid te maken tussen Joden en Israël merk ik. Discussie wordt moeilijk. Mr van den Berghe wees u al op uw logische fouten in dit thema.

Niet dat ik akkoord ben met zijn oplossing, maar de analyse is wel helder in tegenstelling tot die van u.
Neen. 'Iedereen' wil hun dood hebben, omdat het joodse volk al sinds de middeleeuwen als het zondebok wordt gezien. Misschien eens een geschiedenisboek open sla an?
Oud 14 december 2017, 17:08   #575
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom probeer je zo geforceerd nuance erin te brengen? Antisemitisme dien je af te keuren
Er is niets geforceerds aan. Rechts-extremisten wijs ik terecht, maar hier komen zat mensen met vreemde standpunten die niet kwaadwillend zijn.
Oud 14 december 2017, 17:29   #576
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niets geforceerds aan. Rechts-extremisten wijs ik terecht, maar hier komen zat mensen met vreemde standpunten die niet kwaadwillend zijn.
Goed, daar kan ik nog mee akkoord gaan. Maar als de wil tot opheffing van Israel niet kwaadwillend is, dan word het wel eens tijd dat die mensen erachter komen dat het gevolg voor het joodse volk enkel rampzalig is
Oud 14 december 2017, 17:37   #577
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. 'Iedereen' wil hun dood hebben, omdat het joodse volk al sinds de middeleeuwen als het zondebok wordt gezien. Misschien eens een geschiedenisboek open sla an?
Inderdaad. Ik vind het in-droevig dat er in deze "draad" zoveel dwaze ontkenning kan vastgesteld worden. De Jodenhaat was reeds zéér vroeg in gang. Eén voorbeeld maar: De stad Alexandrië tijdens de 1e helft van de 5e eeuw. De stad maakte toen deel uit van het Romeinse rijk maar was feitelijk nog steeds 100% Hellenistisch. In 412 werd Cyrillus door de kerk aangesteld als "patriarch". De man gedroeg zich als een ware Ayatollah. Binnen de kortste keren had hij het aan de stok met de plaatselijke Romeinse prefect Orestes (die het politiek gezag vertegenwoordigde) en met iedereen die zich niet zo maar onderwierp aan het Christendom. Zijn toorn liet hij los op de plaatselijke Joden evenals op een algemeen gerespecteerde en geliefde filosofe en wiskundige Hypathia. Deze zeer intelligente dame had in Alexandrië een eigen Grieks filosofische school met veel studenten. Zij weigerde evenwel, net zoals de Joden, zich tot het christendom te bekeren. Dit wekte de woede op van Cyrillus en op een gegeven ogenblik werd Hypathia op straat door "uitvoerders van een opdracht" uit haar rijtuig gesleurd, en vermoord.
Het was reeds tijdens die eerste eeuwen van het christendom dat de fameuze "substitutie-theorie" ontstond. Deze visie bestond er in dat met Christus God ook "een ander volk" had gekozen. Bijgevolg zou het christendom het jodendom volledig vervangen. Dat laatste hoorde dus uiteindelijk volledig te verdwijnen. Het feit dat in de daaropvolgende eeuwen er nog steeds joodse gemeenschappen zijn blijven bestaan en bloeiden werkte kerkelijke gezagsdragers regelmatig flink op de zenuwen. Want dat was immers strijdig met die "substitutie-theorie". Deze strijdigheid gaf aanleiding tot frustratie. Deze mening is in het christendom altijd blijven bestaan, zowel in de katholieke Kerk als in sommige (niet alle) takken van het protestantisme. Het is, samen met platte economische afgunst, de hoofdoorzaak van het antisemitisme en van de gruwelijke pogroms die de joodse gemeenschappen gedurende vele eeuwen hebben ondergaan. Een gelijksoortige substitutie-theorie vind je ook terug in de Islam. Die "substitutie"-visie verklaart ook waarom sommigen hier het lef hebben om zelfs te beweren dat de Joden met het land Israël niets te maken hebben en dat deze staat moet opgedoekt worden. Voor de aanhangers ervan moet dat gebied primordiaal christelijk zijn en ("vermits het niet anders kan") islamitisch.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 17:49   #578
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Ik vind het in-droevig dat er in deze "draad" zoveel dwaze ontkenning kan vastgesteld worden. De Jodenhaat was reeds zéér vroeg in gang. Eén voorbeeld maar: De stad Alexandrië tijdens de 1e helft van de 5e eeuw. De stad maakte toen deel uit van het Romeinse rijk maar was feitelijk nog steeds 100% Hellenistisch. In 412 werd Cyrillus door de kerk aangesteld als "patriarch". De man gedroeg zich als een ware Ayatollah. Binnen de kortste keren had hij het aan de stok met de plaatselijke Romeinse prefect Orestes (die het politiek gezag vertegenwoordigde) en met iedereen die zich niet zo maar onderwierp aan het Christendom. Zijn toorn liet hij los op de plaatselijke Joden evenals op een algemeen gerespecteerde en geliefde filosofe en wiskundige Hypathia. Deze zeer intelligente dame had in Alexandrië een eigen Grieks filosofische school met veel studenten. Zij weigerde evenwel, net zoals de Joden, zich tot het christendom te bekeren. Dit wekte de woede op van Cyrillus en op een gegeven ogenblik werd Hypathia op straat door "uitvoerders van een opdracht" uit haar rijtuig gesleurd, en vermoord.
Het was reeds tijdens die eerste eeuwen van het christendom dat de fameuze "substitutie-theorie" ontstond. Deze visie bestond er in dat met Christus God ook "een ander volk" had gekozen. Bijgevolg zou het christendom het jodendom volledig vervangen. Dat laatste hoorde dus uiteindelijk volledig te verdwijnen. Het feit dat in de daaropvolgende eeuwen er nog steeds joodse gemeenschappen zijn blijven bestaan en bloeiden werkte kerkelijke gezagsdragers regelmatig flink op de zenuwen. Want dat was immers strijdig met die "substitutie-theorie". Deze strijdigheid gaf aanleiding tot frustratie. Deze mening is in het christendom altijd blijven bestaan, zowel in de katholieke Kerk als in sommige (niet alle) takken van het protestantisme. Het is, samen met platte economische afgunst, de hoofdoorzaak van het antisemitisme en van de gruwelijke pogroms die de joodse gemeenschappen gedurende vele eeuwen hebben ondergaan. Een gelijksoortige substitutie-theorie vind je ook terug in de Islam. Die "substitutie"-visie verklaart ook waarom sommigen hier het lef hebben om zelfs te beweren dat de Joden met het land Israël niets te maken hebben en dat deze staat moet opgedoekt worden. Voor de aanhangers ervan moet dat gebied primordiaal christelijk zijn en ("vermits het niet anders kan") islamitisch.
Inderdaad. Dat wil overigens absoluut niet zeggen dat dat mij een Israelfanboy maakt.
Oud 14 december 2017, 18:06   #579
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de religieuze uitleg verwees ik al. Ze doodden Christus. Maar dat is van bijzonder weinig tel tegenwoordig. Zie ook houding van het Vaticaan heden ten dage. Dat is vergeten en vergeven. Dus waarom zou 'iedereen' de joden dood willen tegenwoordig? Dat is inderdaad romantische slachtofferrol bullshit. Dat is de creatie van myths. Dat hangt samen met de superieuriteitswaan van God's bevoorrechte kinderen te zijn ongeacht het gedrag. Dat is een zelfdestructief gedachtengoed uiteindelijk als men niet oppast.

Maar goed. Wat zien we heden ten dage.? ... De hele Arabische wereld vraagt om Oost Jeruzalem te erkennen als Palestijnse hoofdstad, en van Israel krijgt men een 'fuck you' terug. Als er iets is wat Joden tegenwoordig niet graag gezien maakt is dat misschien wel hun eigen houding tegenover de Palestijnen. Maar het past in een slachtoffer filosofie van ' iedereen haat ons niet om wat we doen maar om wie we zijn' om dat niet te erkennen ondanks overweldigende feiten in die richting. Zelfbedrog is dat. Niet willen kijken naar de eigen misdaden. Er een 2000 jaar oud jasje rond doen. En denkt u echt dat u de joden helpt door mee te gaan in die nonsens? Misschien bent u wel deel van het probleem door hen niet met de waarheid te willen confronteren.

Laatst gewijzigd door Bach : 14 december 2017 om 18:24.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 18:33   #580
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar de religieuze uitleg verwees ik al. Ze doodden Christus. Maar dat is van bijzonder weinig tel tegenwoordig. Zie ook houding van het Vaticaan heden ten dage. Dat is vergeten en vergeven. Dus waarom zou 'iedereen' de joden dood willen tegenwoordig? Dat is inderdaad romantische slachtofferrol bullshit. Dat is de creatie van myths.
Bent u niet eerder de mythomaan?

https://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurter_Judengasse
https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_Europe
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-J...Russian_Empire
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be