![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men echt het dialectgebruik van die tijd wil nagaan, kan men zich beter richten naar de ambtelijke stukken. Niet naar de literaire. Iedereen die bijvoorbeeld Latijn en klassiek Grieks heeft gestudeerd, weet ook dat de literaire werken niet het gewone taalgebruik weergeven. Het is een bewust gesofisticeerde taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is anders heel simpel. Van Maerlant spreekt over zichzelf in de inleiding van zijn ‘Sinte Franciscus leven’ als : 'Ende omdat ik Vlaminc ben'. Nauwgezet onderzoek van zijn taalgebruik duidt inderdaad overduidelijk in de richting van een West-Vlaamse geboortegrond. Zo schrijft hij in het boven geciteerde epos: Dat ghy hebdt verloren nu U leven, dat sal syn meswende Dien van Troyen in haer ende. Oec alle heren ende vrouwen Diet lesen, sullen maken rouwe. Ay, her Achilles! Boese deghen, Hoe fellike hebdy verscleghen Den stoutten ende den starcken her Hectore. Dat dune van achter stakes dore! Mordelicke naemdy hem dlyf. Twaren, dies hadde ghesyn een blyf, Hadstune in dansichte ghesien, Dat en hadde dy niet moghen ghescien. Als ghy hem jaghet, gy waert vervaert, Want hy dicke met syn scarpe swaert U menghe wonde in dyn lyf heft ghehouwen, Daert saghen heren ende vrouwen. En dus, het voornaamwoord ‘gij’ (ghy, gy) bestond wel degelijk in het Vlaams en al zeer vroeg. Dit in tegenstelling tot wat u beweert. Het spreekt vanzelf dat wanneer Van Maerlant zich richt tot de adel en burgers, dat deze wel zullen verstaan wat die ‘ghy’ betekent. Anders had het gebruik van de ‘ghy’ geen zin. Meer nog, het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord ‘ghy’ moet dus al ingeburgerd zijn geweest in deze tijd (13 de eeuw) en wellicht een tijd ervoor. Zeer vroeg dus én in het Vlaams. Kortom, u zit er goed naast. En zo zit u er ook (goed) naast dat wanneer u poneert dat de 'gij' louter van Brabantse oorsprong is. Ook dit is een foute, verouderde, en ietwat simpele stelling . Van Maerlant bewijst dit trouwens. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2018 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarstraks meen ik gelezen te hebben dat jij schreef in deze topic dat de Jan een N-VA'er zou zijn. En ik die dacht dat het een VB'er was. Er moet me iets ontsnapt zijn dus. Waarschijnlijk zit ik op een verkeerd spoor omdat hij ooit Mevr. Colen verdedigde. Relaties met zelfs de toenmalige vrouwelijke paus liggen mij niet. Ik moet niks meer hebben van de lijfgeur van zwartrokken. Of ze nu maandelijks hun zonden afbetalen of niet heeft minder belang. Laatst gewijzigd door werkman : 14 april 2018 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2018 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;8690804]Als u met dat zinnetje afkomt, weten we hoe laat het is: u blaast de aftocht.
Echt goed bezig Jan! Iedereen op de vlucht jagen! Of uw partij er baat bij vindt om een Goliath aan het werk te zetten betwijfel ik. Met een gouden pronkstuk lok je daarom nog niet meer volk naar de cinema. Maar blaas maar verder hoor. ![]() Vroeg of laat gaan ze U nog aanbidden. Uw kennis over Byzantijnen; Meden en Perzen is formidabel. ![]() Laatst gewijzigd door werkman : 14 april 2018 om 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dank U voor de verduidelijking. Ik zal een dementieverschijnsel gehad hebben. Toch even napluizen of het iemand anders was die eventueel nonsens verkoopt. ![]() Wel oppassen met hetgeen er hier zelf zeggen. Laatst gewijzigd door werkman : 14 april 2018 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Oosten; ik heb mij inderdaad vergist hoor. Pasoske heeft mij in zijn bijdrage nr. 337 op een verkeerd been gezet. IK wordt waarschijnlijk te oud om alles wat hier op dit forum wordt gebazeld te blijven lezen en volgen. Maar er zijn er hier wel die nooit iets lezen wat anderen brengen. Of het moeten one-liner reacties zijn die het teruggooien van tribunestoeltjes toelaten. Ik smijt en hopelijk smijt gij terug. Wij zullen doorgaan; ja wij zullen...... . Maar inhoud? Noppes! Hoeft ook niet. Kunnen smijten volstaat. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zeker omdat de Duitsers heelder Vlaamse dorpen hebben uitgemoord, vanaf de eerste dagen van WO I. VLAAMSE dorpen. Ik vind persoonlijk dat de Vlaamse collaborateurs er na WO II nog héél schappelijk vanaf zijn gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#371 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat de bijdragen nrs. 358;360;365 en 368 betreft vind ik dat er iemand met zijn gouden Leeuwke van het podium is gedonderd. Bijdrage 368 is vooral een dooddoener van iemand die met algemeenheden probeert zijn spade af te kuisen. Na hoerageroep in zijn bijdragen 358;360 en 365. Goed. De topic ging over pietluttigheden alhoewel sommigen er ook nagels op de kop hebben geslagen. Maar.....het Oosten verdiend wel een pluim. De broek van hoera-roepers mag ook wel eens afgestroopt worden. Anderzijds verwijs ik ook naar bijdrage 369 en stel mij de vraag hoe men in Wallonië hun medewerking met de Duitsers verantwoord heeft of geprobeerd heeft om ze te vergoelijken. Daar was toch geen decennialange achteruitstelling geweest door het Belgische regime en bovendien heeft de oproep van de kerk om te gaan vechten tegen het goddeloze bolsjewisme er minder meegespeeld. De oorlog is verleden tijd. Omwille van vorige vermelde redenen vind ik het unfair dat men het Vlaamse volk blijft verwijten sturen en dit met duistere bijbedoelingen. Degenen die in de fout zijn gegaan hebben hun straf gekregen. Maar niet iedereen heeft zijn straf verdiend. En dan denk ik als voorbeeld aan de dorpsvrouw die vrijde met een Duitse officier en dank zij dit feit haar verworven rechten kon gebruiken om de ganse bevolking van een dorp van de vuurdood te redden. Moest zij als dank dan na de oorlog platgereden worden door een horde debielen van de witte brigade; die pas lid werden na de oorlog; en moest zij met paard en kar halfnaakt zonder haar door het dorp gezeuld worden. Omdat zij gecollaboreerd zou hebben? Komaan he varkens! Denk even na. De feiten zomaar veralgemenen is het werk van varkens. Zoals sommige vrouwen ook beweren. Een staartje waar een varken aan hangt. Niet allen zijn gestraft zoals het hoorde. Maar......sommigen zijn te zwaar gestraft. Wordt het geen tijd dat we er eindelijk de spons over vagen? En dat verleden niet blijven misbruiken voor hedendaagse politieke doeleinden? Wordt het geen tijd dat de Chinese beren gaan zwijgen? En eindelijk durven klaarheid scheppen over het waarom ze uitsluitend bamboe vreten. ![]() Laatst gewijzigd door werkman : 15 april 2018 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel gewoon vast dat in het midden van de 13de eeuw een West-Vlaming in zijn epische gedichten het voornaamwoord 'ghy' met vaste regelmaat gebruikt. Mengtaal of niet, het werd dus wel degelijk gebruikt door Vlamingen uit die tijd. En het is zeker niet zo dat die 'ghy' louter van Brabantse afkomst is. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 08:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Oosten; stop er mee man. Ge spreekt toch tegen een muur. Als Vlaming ben ik niet fier dat er dergelijke elementen tussen ons volk rondlopen. Het is dank zij dergelijke waanzin dat ik gestopt ben met aan politiek te doen. En ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. Zoals het er nu aan toe gaat zal het er morgen niet beter op worden. Dit volk zit vol met valse profeten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ten 2e, zelfs al was het collaboratie, het praat het de collaboratie van anderen niet goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Nicoline Van der Sijs, Taal als mensenwerk, blz. 468) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Desalniettemin was hij er van overtuigd dat Duitsland de oorlog zou winnen. Hij bleef lang deze overtuiging toegedaan. En daarom zocht hij een manier om België te behouden met hem als staatshoofd. België zou dan een soort autoritaire staat worden a' la Salazar (een paar mensen in zijn entourage en verkapte Leopoldisten - zoals Romsée- zou die gedachtegang ook genegen zijn geweest). Dit met goedkeuring van Hitler. Maar pech voor Leopold, Hitler liet niet in zijn kaarten kijken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo'n lange draad omdat de nva een paar vlaggen uitdeelt.
Nu ja, als de sossenparij wat rode vlaggen uitdeelt, zal dat nooit in de media komen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het is collaboratie in zijn puurste vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |