Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2018, 22:23   #81
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht

Straks ga je nog beweren dat je ook denkt dat er zoiets bestaat als 'white privilege'.....
White privilege in de oorspronkelijke, semi-bruikbare opvatting gaat over je moeten kunnen inleven in anderen. Over bijvoorbeeld snappen dat het vervelend is voor donkere mensen in een BMW dat zij twee keer per maand volstrekt willekeurig van de weg gehaald worden door de politie, of dat iemand met een Midden Oosten achtergrond en een baard het ook wel een beetje flauw vind dat zij steeds randomly selected zijn voor een ondervraging door de douane wanneer ze vliegen. Dat betekent niet per se dat de ongelijkheid altijd compleet onnodig is. Vaak wel, maar bijvoorbeeld in deze voorbeelden zijn er best situaties waarin je als politie/douane bepaalde groepen wilt gaan targeten. Het betekent wel dat we ons best bewust mogen zijn van de voordelen en nadelen die we soms hebben in de maatschappij. Ik zou zelf de term white privilege niet vaak gebruiken juist omdat het zo specifiek is, als je alle vormen van sociale ongelijkheid een eigen term wil geven ben je nog wel even bezig. Pink tax, above poverty line privilege, not being a young Dutch man when people are looking for drugs to confiscate privilege. (Ik ben laatst nog gefouilleerd bij de Belgische grens, die stomme hond ging aan me staan snuffelen. Joke was on them, ik had twee hele flinke tassen met spullen bij die ze door moesten spitten.) We kunnen wel even doorgaan. Mom privilege voor de argwanende blikken die vaders krijgen als ze ook maar eventjes alleen zijn met hun kind misschien? Maar hoe noem je het dan bij niet-vaders die in de buurt van kinderen komen? En zou mom privilege niet eerder iets met voogdij na een scheiding moeten zijn?

Het punt is, het kan helpen om je soms bewust te zijn van dingen en soms over dingen na te denken. Als je iemand hoort klagen over iets wat jij nooit hebt meegemaakt hoeft het geen overdreven geschreeuw te zijn, misschien is het voor hen echt wel een beetje een probleem. En gezien dit een politiek forum is, misschien is er soms wel een politieke oplossing. En dat inzicht ontbreekt bij veel mensen die politiek zien als een soort alternatief voor voetbal, waarbij je lekker kan schreeuwen vanaf de zijlijn. Ze hebben het er dan over dat er no-go zones zouden zijn in Nederlandse steden (zwaar overdreven, maar daar heb ik al eens op gereageerd toen ik nog in zo'n wijk woonde), maar dan gaat het altijd om het risico voor een rijke blanke die er een keer doorheen zou willen lopen, nooit om het risico voor minder rijke en/of minder blanke bewoners van zo'n wijk. Hadden ze maar rijk en blank moeten zijn, dan hadden ze ergens anders kunnen wonen. Dit is een lichte overdrijving natuurlijk, maar je snapt ondertussen als het goed is mijn punt.

Ik ga niet beweren dat het altijd onder alle omstandigheden voordelig is om een rijke oude blanke man te zijn, als je verdacht wordt van racisme bijvoorbeeld is een rijke oude blanke man waarschijnlijk een van de slechtste opties om te zijn. En ik ga al helemaal niet beweren dat rijke oude blanke mannen en alle mensen die minstens twee van die vakjes aantikken gestraft moeten worden of iets dergelijks om te compenseren, je weet wel, de karikatuur die er dan van geschilderd wordt. Maar inlevingsvermogen is geen kwaadaardig iets. En dat is waar de term over ging.

Toegegeven, die term is waarschijnlijk wel redelijk misbruikt door mensen over de jaren.

En om terug on topic te komen: transgenders zijn typisch een groep die niet heel veel sociale voordelen uit hun lidmaatschap van die groep halen. Er hangt toch redelijk wat ridicule en vanuit bepaalde mensen zelfs haat rondom het concept. Maar hé, als je mee wil doen met de gay pride canal parade maak je wel een betere dan gemiddelde kans, je staat in de rij net achter de politici en de voetbalbond.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 mei 2018 om 22:28.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2018, 23:01   #82
Bovenbuur

Standaard

(Dat was niet mijn beste post ooit, maar het idee zit er ergens in.)
Oud 7 mei 2018, 07:53   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zijn er in Europa al "problemen" geweest met mensen op het 'verkeerd' toilet?
Is dat niet enkel beperkt tot de usa, om de een of andere duistere reden?

Allez, wie gaat hier van zijn of haar gat maken, als Bo van 't nieuws op het damestoilet gaat?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 08:34   #84
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Oud 7 mei 2018, 08:45   #85
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
White privilege in de oorspronkelijke, semi-bruikbare opvatting gaat over je moeten kunnen inleven in anderen. Over bijvoorbeeld snappen dat het vervelend is voor donkere mensen in een BMW dat zij twee keer per maand volstrekt willekeurig van de weg gehaald worden door de politie, of dat iemand met een Midden Oosten achtergrond en een baard het ook wel een beetje flauw vind dat zij steeds randomly selected zijn voor een ondervraging door de douane wanneer ze vliegen. Dat betekent niet per se dat de ongelijkheid altijd compleet onnodig is. Vaak wel, maar bijvoorbeeld in deze voorbeelden zijn er best situaties waarin je als politie/douane bepaalde groepen wilt gaan targeten. Het betekent wel dat we ons best bewust mogen zijn van de voordelen en nadelen die we soms hebben in de maatschappij. Ik zou zelf de term white privilege niet vaak gebruiken juist omdat het zo specifiek is, als je alle vormen van sociale ongelijkheid een eigen term wil geven ben je nog wel even bezig. Pink tax, above poverty line privilege, not being a young Dutch man when people are looking for drugs to confiscate privilege. (Ik ben laatst nog gefouilleerd bij de Belgische grens, die stomme hond ging aan me staan snuffelen. Joke was on them, ik had twee hele flinke tassen met spullen bij die ze door moesten spitten.) We kunnen wel even doorgaan. Mom privilege voor de argwanende blikken die vaders krijgen als ze ook maar eventjes alleen zijn met hun kind misschien? Maar hoe noem je het dan bij niet-vaders die in de buurt van kinderen komen? En zou mom privilege niet eerder iets met voogdij na een scheiding moeten zijn?

Het punt is, het kan helpen om je soms bewust te zijn van dingen en soms over dingen na te denken. Als je iemand hoort klagen over iets wat jij nooit hebt meegemaakt hoeft het geen overdreven geschreeuw te zijn, misschien is het voor hen echt wel een beetje een probleem. En gezien dit een politiek forum is, misschien is er soms wel een politieke oplossing. En dat inzicht ontbreekt bij veel mensen die politiek zien als een soort alternatief voor voetbal, waarbij je lekker kan schreeuwen vanaf de zijlijn. Ze hebben het er dan over dat er no-go zones zouden zijn in Nederlandse steden (zwaar overdreven, maar daar heb ik al eens op gereageerd toen ik nog in zo'n wijk woonde), maar dan gaat het altijd om het risico voor een rijke blanke die er een keer doorheen zou willen lopen, nooit om het risico voor minder rijke en/of minder blanke bewoners van zo'n wijk. Hadden ze maar rijk en blank moeten zijn, dan hadden ze ergens anders kunnen wonen. Dit is een lichte overdrijving natuurlijk, maar je snapt ondertussen als het goed is mijn punt.

Ik ga niet beweren dat het altijd onder alle omstandigheden voordelig is om een rijke oude blanke man te zijn, als je verdacht wordt van racisme bijvoorbeeld is een rijke oude blanke man waarschijnlijk een van de slechtste opties om te zijn. En ik ga al helemaal niet beweren dat rijke oude blanke mannen en alle mensen die minstens twee van die vakjes aantikken gestraft moeten worden of iets dergelijks om te compenseren, je weet wel, de karikatuur die er dan van geschilderd wordt. Maar inlevingsvermogen is geen kwaadaardig iets. En dat is waar de term over ging.

Toegegeven, die term is waarschijnlijk wel redelijk misbruikt door mensen over de jaren.

En om terug on topic te komen: transgenders zijn typisch een groep die niet heel veel sociale voordelen uit hun lidmaatschap van die groep halen. Er hangt toch redelijk wat ridicule en vanuit bepaalde mensen zelfs haat rondom het concept. Maar hé, als je mee wil doen met de gay pride canal parade maak je wel een betere dan gemiddelde kans, je staat in de rij net achter de politici en de voetbalbond.
Mij kan het geen ene moer schelen op welk WC Van Spilbeeck zijn gevoeg gaat doen en wat er precies op zijn paspoort moet komen nog veel minder.
Maar als ik hem daar zag staan met zijn pruik, zijn hoge hakken en zijn valse tetten , dan moet ik toch eerlijk bekennen dat dit wel even op mijn lachspieren heeft gewerkt.
Sorry hé.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 08:59   #86
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Interesseert me niets

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 09:18   #87
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Mij kan het geen ene moer schelen op welk WC Van Spilbeeck zijn gevoeg gaat doen en wat er precies op zijn paspoort moet komen nog veel minder.
Maar als ik hem daar zag staan met zijn pruik, zijn hoge hakken en zijn valse tetten , dan moet ik toch eerlijk bekennen dat dit wel even op mijn lachspieren heeft gewerkt.
Sorry hé.
En daar kunnen we inderdaad weinig aan doen. Net zoals we er weinig aan kunnen doen als hetero mannen niet allemaal als een blok vallen op transvrouwen. Maar daarom is het misschien wel aardig om soms te denken aan wat je wel kan doen. In bovenstaande tekst had je bijvoorbeeld zij in plaats van hij kunnen gebruiken, als klein teken van een erkenning waar zij naar zoekt.

Dat hoeft niet altijd natuurlijk. Als Thierry Baudet graag erkend wil worden als de belangrijkste intellectueel van deze tijd ga ik daar ook niet in mee. Maar ik denk dat het bij transseksuelen soms wel echt een beetje kan helpen, zo'n klein beetje erkenning van dat ze bestaan.
Oud 7 mei 2018, 09:36   #88
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
"Mens"?
Onmens
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 09:42   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry hé.
Artikel 1 van de sychologie: wat An zegt over Jan, zegt meer over An dan over Jan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 mei 2018, 10:26   #90
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Artikel 1 van de sychologie: wat An zegt over Jan, zegt meer over An dan over Jan.
Gij stond er met een ernstige blik naar te kijken zeker.
Wat je er ook van mag denken. Het beeld blijft humoristisch.
En "op de lachspieren werken" is niet hetzelfde als "uitlachen".
Zoek het anders eens op Schoof.
Uw onvoorwaardelijke en kritiekloze trouw aan de dogma's van uw grote roerganger is anders ook iets dat op bourgondische wijze op mijn lachspieren werkt.
Ge ziet het hé Schoof, ik lach regelmatig, dat is gezond.
Oud 7 mei 2018, 10:28   #91
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Er zou op de pas moeten staan : het scheelt me kloten

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:45   #92
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben de laatste die zal ontkennen dat transgenders met bepaalde problematiek, vooroordelen te maken krijgen. Natuurlijk is dat zo. Maar dat ga je niet oplossen door op een geforceerde manier van de maatschappij allerlei dingen te vragen.

Zeker niet omdat er ook zaken als genderneutraliteit bij worden gehaald. Een goed voorbeeld is dat hier in Nederland een tijdje geleden gedoe is geweest over de oproep : 'beste dames en heren' in de trein. Dit zou niet inclusief genoeg zijn . Maar de grap is nu juist dat relatief veel transgenders boos werden om de oproep dat het niet inclusief genoeg zou zijn, aangezien het voor de man/vrouw verhouding juist zeer relevant is.

Beleid moet rationeel zijn. Zo ook met diversiteit. Diversiteit heeft in zijn algemeenheid veel voordelen, maar het moet niet geforceerd gebeuren. Verder moet de zoektocht naar kwaliteit altijd nog prioriteit nummer een zijn. Je moet niet een genderneutraal-iemand binnen je politieke partij halen omdat het gaat om een genderneutraal iemand.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:47   #93
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daar kunnen we inderdaad weinig aan doen. Net zoals we er weinig aan kunnen doen als hetero mannen niet allemaal als een blok vallen op transvrouwen. Maar daarom is het misschien wel aardig om soms te denken aan wat je wel kan doen. In bovenstaande tekst had je bijvoorbeeld zij in plaats van hij kunnen gebruiken, als klein teken van een erkenning waar zij naar zoekt.

Dat hoeft niet altijd natuurlijk. Als Thierry Baudet graag erkend wil worden als de belangrijkste intellectueel van deze tijd ga ik daar ook niet in mee. Maar ik denk dat het bij transseksuelen soms wel echt een beetje kan helpen, zo'n klein beetje erkenning van dat ze bestaan.
Eens, uiteraard. Dat is een teken van fatsoen. Maar als je als groepje hetero mannen die niet vallen op transvrouwen gaat beschouwen als transfoob, kun je lastig verwachten dat die mannen een meer open houding gaan krijgen jegens transvrouwen.

Zo werkt dat nu eenmaal niet. Je zaait wat je oogst.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:51   #94
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voorstander van het afschaffen van vrouwen en mannen-wc's en geslacht of sekse op een ID is eigenlijk ook niet meer nodig. Er zijn voldoende alternatieven om iemand te identificeren. Huidskleur bvb. Hahahahaha. Pfff. FTW.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 11:02   #95
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Een goed voorbeeld is dat hier in Nederland een tijdje geleden gedoe is geweest over de oproep : 'beste dames en heren' in de trein.
Daar kan ik me ook echt de ene of de andere kant op niet druk om maken. Net als dat zalig kerstfeest/prettige kerstdagen/fijne feestdagen gedoe. Het zijn synoniemen. De boodschap achter de tekst is hetzelfde, en geen van de uitspraken is onbeleefd of sarcastisch of...

Dus dat ze het veranderd hebben kan me echt aan de reet roesten. En als ze het niet veranderd hadden was dat ook zo geweest. Bedrijven zijn soms nou eenmaal een beetje proactief in hun gekronkel. Wat dat betreft is er zeker een punt waarop we erop moeten rekenen dat mensen niet zelf naar beledigingen gaan zoeken waar er geen zijn en waarop mensen maar gewoon moeten accepteren dat ze onder dames en heren vallen. Dames en heren is een andere term voor iedereen. Maar in deze context is "beste reiziger" dat ook, dus die paar mensen die zwaar beledigd waren door de verandering zijn ook naar beledigingen aan het zoeken waar er geen zijn.

(Technisch gezien is "beste reiziger" inclusiever, het omvat ook bijvoorbeeld kinderen en mensen die zichzelf wel als man maar niet als heer zien. Uitzwaaiers vallen er dan weer niet onder, dus in de trein is het inclusiever dan op het station. En wat te denken van supporters die het station in elkaar schoppen, zijn dat wel de beste reizigers? Vragen, vragen...)
Oud 7 mei 2018, 11:14   #96
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

"Noch mossel, noch tisj"
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 12:35   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij stond er met een ernstige blik naar te kijken zeker.
Wat je er ook van mag denken. Het beeld blijft humoristisch.
En "op de lachspieren werken" is niet hetzelfde als "uitlachen".
Zoek het anders eens op Schoof.
Uw onvoorwaardelijke en kritiekloze trouw aan de dogma's van uw grote roerganger is anders ook iets dat op bourgondische wijze op mijn lachspieren werkt.
Ge ziet het hé Schoof, ik lach regelmatig, dat is gezond.
Ik bevestig dat het ook mijn ervaring is dat lachen erg gezond is.

Verder zijn grappen en grollen over van alles en nog wat, zoals homo's, lesbo's, pastoors, flikken, moslims, rossen, blonden en blondjes, Nederlanders ... allemaal welkom.

Maar gewoonweg iemand zien in het echt of op tv, die de beschreven toestand ondergaat, is voor mij niet humoristisch. Dan komt bij mij iets van respect voor de medemens naar boven.

Zo'n omgebouwde: er is er één die ik zo persoonlijk ken. En waarvan ik het niet zag aankomen.

Oud 7 mei 2018, 12:38   #98
Anna List
Banneling

Standaard

Naam en Nationaliteit.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 12:38   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
"Noch mossel, noch tisj"
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 12:44   #100
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik bevestig dat het ook mijn ervaring is dat lachen erg gezond is.

Verder zijn grappen en grollen over van alles en nog wat, zoals homo's, lesbo's, pastoors, flikken, moslims, rossen, blonden en blondjes, Nederlanders ... allemaal welkom.

Maar gewoonweg iemand zien in het echt of op tv, die de beschreven toestand ondergaat, is voor mij niet humoristisch. Dan komt bij mij iets van respect voor de medemens naar boven.

Zo'n omgebouwde: er is er één die ik zo persoonlijk ken. En waarvan ik het niet zag aankomen.
Tja Schoof , het is zijn beslissing om ermee uitgebreid op TV te komen hé en hier en ginder intervieuws te geven. Hij had dat ook kunnen laten hé.
Dan moet hi/zij achteraf niet komen zagen dat er mee gelachen wordt hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be