Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2018, 20:14   #761
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Gaat het nog ? Kun je nog op een rechte lijn lopen ? Geen troebel zicht ? Heb je je anticoagulantia medicijnen binnen handbereik ?

Met mij gaat het prima. En met U?
Ik amuseer mij best hoor.
Je moet niet beginnen denken dat ik "zatten Dré" ben.

Die moest wel medicijnen nemen om plezant te zijn. Le jour et la nuit toujours.
Maar jij zal hem wel beter gekend hebben?
Feitelijk heb ik weinig contact met plezant volk.
Een gat in mijn cultuur waarschijnlijk?

Maar kom. Laat het ons bij de opzet van deze topic houden.
Dit was maar een uitgelokt intermezzo.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 20:59   #762
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Probeer eens een maandje in een klas vol lastposten te staan!
Onlangs iemand, werkloos, gehoord die van de VDAB moest werken/helpen in een kleuterschool. Na twee dagen "kroop" ze bijna naar huis en was het gedaan ermee.
Trouwens, het onderwijs klaagt meer en meer dat ze leerkrachten tekort komen. Waar wachten al diegenen die zitten te likkebaarden bij de gedachte aan al dat verlof en die paar uur werken per week?

Ze mankeren in het onderwijs vooral slimme leerkrachten.
Mijn neef is ook onderwijzer geweest. Kreeg ook elk jaar een nieuwe bende met een enorme diversiteit.
De eerste dag van het schooljaar schreef hij in drukletters op het bord :
"DEPENISVANJEZUS" en gaf het nieuwe zootje ongeregeld de opdracht om er een zin mee te maken met de letters in blijvende volgorde.

Meteen haalde hij er de debielen en naïeven uit. Maar af en toe waren er heel uitzonderlijk toch tussen met een IQ boven de 140. Met dezen trok hij onmiddellijk naar de directeur en stelde voor om hen een jaartje te laten overslaan.

Veel werk gespaard als het lukte. Want om dergelijke jongeren bezig te houden met interessante taken is dikwijls niet doenbaar.
De rest van het peloton deelde hij op in evenwaardige werkgroepjes.

Bespaarde hem ook de tijd om de debielen duidelijk te maken dat ze om diverse redenen niet mee konden. Zij werden geconfronteerd met de realiteit. En die is soms hard.

En zo bleef hem voor hem een zee van tijd over om les te geven en een oogje in het zeil te houden en af en toe bij te springen waar nodig.
Van stress heeft hij nooit last gehad.

Alhoewel; hij ging toch graag met pensioen.
Elke nieuwe lichting was even slim of dom als de vorige.
En dat werkt wel in op je mens zijn. Want hij kreeg problemen thuis.
Zijn vrouw pikte het niet langer dat hij tegen haar begon te praten alsof ze een kleuter was. Dat bevestigde hem dat het tijd werd om op te krassen.
Zo vroeg als mogelijk.
En hij leeft nog. Met minder haar weliswaar. Maar hij is altijd een Samson geweest. Bij ieder haar dat hij verliest vertoont hij echter meer tekenen van een beginnende dementie. Het lot is niet steeds rechtvaardig.
Oud 29 mei 2018, 21:24   #763
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ze mankeren in het onderwijs vooral slimme leerkrachten.
Mijn neef is ook onderwijzer geweest. Kreeg ook elk jaar een nieuwe bende met een enorme diversiteit.
De eerste dag van het schooljaar schreef hij in drukletters op het bord :
"DEPENISVANJEZUS" en gaf het nieuwe zootje ongeregeld de opdracht om er een zin mee te maken met de letters in blijvende volgorde.

Meteen haalde hij er de debielen en naïeven uit. Maar af en toe waren er heel uitzonderlijk toch tussen met een IQ boven de 140. Met dezen trok hij onmiddellijk naar de directeur en stelde voor om hen een jaartje te laten overslaan.

Veel werk gespaard als het lukte. Want om dergelijke jongeren bezig te houden met interessante taken is dikwijls niet doenbaar.
De rest van het peloton deelde hij op in evenwaardige werkgroepjes.

Bespaarde hem ook de tijd om de debielen duidelijk te maken dat ze om diverse redenen niet mee konden. Zij werden geconfronteerd met de realiteit. En die is soms hard.

En zo bleef hem voor hem een zee van tijd over om les te geven en een oogje in het zeil te houden en af en toe bij te springen waar nodig.
Van stress heeft hij nooit last gehad.

Alhoewel; hij ging toch graag met pensioen.
Elke nieuwe lichting was even slim of dom als de vorige.
En dat werkt wel in op je mens zijn. Want hij kreeg problemen thuis.
Zijn vrouw pikte het niet langer dat hij tegen haar begon te praten alsof ze een kleuter was. Dat bevestigde hem dat het tijd werd om op te krassen.
Zo vroeg als mogelijk.
En hij leeft nog. Met minder haar weliswaar. Maar hij is altijd een Samson geweest. Bij ieder haar dat hij verliest vertoont hij echter meer tekenen van een beginnende dementie. Het lot is niet steeds rechtvaardig.

Naar mijn aanvoelen vormt deze topic dubbel gebruik.

Hij kan dus gerust verwijderd worden.
Oud 29 mei 2018, 21:27   #764
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Naar mijn aanvoelen vormt deze topic dubbel gebruik.

Hij kan dus gerust verwijderd worden.
Juist of net niet?
Oud 30 mei 2018, 08:38   #765
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Juist of net niet?

Och; ze doen maar. Er wordt mij niks gevraagd. En gratis advies geven of een mening verkondigen doe je best niet. Want dan ben je een dwarsligger.
Als de strijders goesting hebben om te vechten moet men hen gerust laten.
Want anders krijg je zowel rechts als links op uw dak.
Neutraliteit in politiek mag of kan niet. Tussen neutrale en objectieve mensen is er geen strijd. Wel af en toe mogelijk een verschil van zienswijze of benadering van gestelde problematiek.
Maar over welke problematiek het gaat in essentie is meestal ver te zoeken.

En betreffende sommige details zal mijn stelling natuurlijk niet volledig juist of onvolledig zijn.
Natuurlijk is het aangenamer als je op twee topics, die over hetzelfde onderwerp gaan, gelijk wil krijgen.
Maar dat is echt mijn taak niet of zorg.
Oud 30 mei 2018, 09:46   #766
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gewoon ademen is al genoeg om als ambtenaar loonsverhoging te krijgen.
Dat is het probleem dus met de hele ambtenarij.

Werk je hard, of ben je lui, toon je compententies of niet...financieel maakt het allemaal geen drol uit.

Meritocratie is daar dood. En dat is erg.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 10:01   #767
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

koersen in blakende zon kan wel

werken niet
Oud 30 mei 2018, 10:52   #768
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
koersen in blakende zon kan wel

werken niet
Koersen of spelen is niet werken. Normaal doet men dat als hobby na het werk.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 mei 2018 om 10:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 13:21   #769
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is het probleem dus met de hele ambtenarij.
Werk je hard, of ben je lui, toon je compententies of niet...financieel maakt het allemaal geen drol uit.
Meritocratie is daar dood. En dat is erg.
Da gij maar wa gamen!
Oud 30 mei 2018, 14:40   #770
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da gij maar wa gamen!
Ik begin door te hebben waarom ze babyboomers massaal aan de kant zetten. De voeling met de jongeren (en dus de markt) ontbreekt compleet.
Oud 30 mei 2018, 17:52   #771
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begin door te hebben waarom ze babyboomers massaal aan de kant zetten. De voeling met de jongeren (en dus de markt) ontbreekt compleet.
You belong to the sixties
Als ik lees hoe jij praat over ambtenaren heb ik eerder de indruk dat jij geen voeling hebt met de huidige markt.
De tijden van 'de collega's' zijn wel lang voorbij (spijtig zeg dat wel)
Oud 30 mei 2018, 18:22   #772
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diploma zegt niet alles.

Waar wel een groot verschil zit is dit: bij de overheid stijg je netjes ieder jaar tot je aan de top van je schaal zit. En die schalen zijn hoog afgetopt.

Bij een andere organisatie krijg je jaarlijks je evaluatie. En op basis daarvan een loonsverhoging, die steeds minder wordt naarmate je hoger in de schaal klimt. Als je "normaal" werkt zal die loonsverhoging jaarlijks wel eens kunnen tegenvallen, zeker als er bespaard moet worden.

Kortom, de topprofielen die steeds goede evaluaties krijgen en promoties krijgen, kunnen in de prive veel geld verdienen. Bij een ambtenaar maakt dat allemaal niks uit: iedere twee jaar je baremaverhoging en klaar. Of je nu hard werkt of niet.

Het ontbreken van iedere vorm van meritocratie bij de openbare sector zorgt voor deze scheeftrekkingen. Een slechte leraar verdient evenveel als een goede...

Dankzij onze competente directie blijven slechte leraars bij ons niet lang.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 22:41   #773
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ah jij hebt een magische directie die benoemden kan ontslaan.
Oud 31 mei 2018, 11:50   #774
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn familie - breed bekeken - zit zowat "van alles" dat men in het onderwijs kan vinden.
Geen kleuteronderwijs en geen beroeps, wel lager, wel technisch (handel), wel univ, wel muziek, wel sport, wel clb.

Als er iets unisono klinkt, dan is het dat directies niet voldoende mogelijkheden hebben om goeden te belonen, slechten te sanctioneren en heel slechten te ontslaan.
(dus voor alle duidelijkheid: zelfs de erkenning van zwaar beroep wordt deels niet voor akkoord aangenomen ...)

Voorbeeld: zelfs de directeur die persoonlijk vaststelt dat de regent dronken voor de klas staat, kan niets doen.
Hij was niet dronken, hoogstens wat moe, en de vaststelling is niet "medisch" gebeurd ...

(edit: tegen niemand zeggen hoor, maar wat ik deed in het geniep: de jenever van een teveel drinkende collega weggieten en vervangen door water ... maar had hij mij daarbij betrapt, dan kon hij klacht neerleggen wegens ... diefstal.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 31 mei 2018 om 11:53.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2018, 11:59   #775
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dit klinkt heel ongeloofwaardig.

een van mijn beste vrienden is onderdirecteur in een zeer grote school. hij klaagt net over t feit dat ze amper zelf vat hebben op ongemotiveerde vastbenoemden die uitbollen en waar ze met niks nog vat op hebben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2018, 12:14   #776
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In mijn familie - breed bekeken - zit zowat "van alles" dat men in het onderwijs kan vinden.
Geen kleuteronderwijs en geen beroeps, wel lager, wel technisch (handel), wel univ, wel muziek, wel sport, wel clb.

Als er iets unisono klinkt, dan is het dat directies niet voldoende mogelijkheden hebben om goeden te belonen, slechten te sanctioneren en heel slechten te ontslaan.
(dus voor alle duidelijkheid: zelfs de erkenning van zwaar beroep wordt deels niet voor akkoord aangenomen ...)

Voorbeeld: zelfs de directeur die persoonlijk vaststelt dat de regent dronken voor de klas staat, kan niets doen.
Hij was niet dronken, hoogstens wat moe, en de vaststelling is niet "medisch" gebeurd ...

(edit: tegen niemand zeggen hoor, maar wat ik deed in het geniep: de jenever van een teveel drinkende collega weggieten en vervangen door water ... maar had hij mij daarbij betrapt, dan kon hij klacht neerleggen wegens ... diefstal.)
Leerkrachten die dronken voor de klas stonden was in mijne tijd (jaren 90) schering en inslag. Algemeen geweten, nooit tegen opgetreden. Die nam de fles gewoon mee de klas in en dronk regelmatig eens uit een flask die in zin binnenzak zat. "Om de keel te smeren" zei hij zelf. Pure whiskey. Stonk uren in de wind.

Ook de "vrijdagavondfeesjes" op school gingen gepaard met bijzonder veel drank. Ik ben zo eens 6 jaar geleden nog eens een presentatie mogen gaan geven op mijn oude school. Op een vrijdag namiddag. En daarna heb ik mogen aanschouwen hoe men uit een grote frigo (zo eentje die je in cafes en restaurants ook wel eens ziet) tientallen flessen wijn haalde om de leerkrachten van drank te voorzien van 4 tot 6. "Betaald met de zwarte kas", wat dat ook moge zijn op een school. Blijkbaar was dat iedere vrijdag avond de gewoonte in het lerarenlokaal.
Oud 31 mei 2018, 14:23   #777
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Er is een veel efficienter idee :

Je kon zijn jenever ook vervangen door een grammetje wiet. De klus was direct geklaard. Dan zou hij op staande voet ontslagen zijn geweest wegens drugsbezit De ouders zouden hem direct brandmerken als gevaarlijke junk .
En wij (de ouders) maar denken dat het gewoon een levensgenieter was die graag een glaasje lustte ( zoals iedereen) maar neen het is een vuile drugsverslaafde Wat een voorbeeld voor onze kindjes
De brandstapel is nog te comfortabel voor zo een crimineel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 mei 2018 om 14:25.
Oud 31 mei 2018, 14:56   #778
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Je kon zijn jenever ook vervangen door een grammetje wiet. De klus was direct geklaard. Dan zou hij op staande voet ontslagen zijn geweest wegens drugsbezit De ouders zouden hem direct brandmerken als gevaarlijke junk .
En wij (de ouders) maar denken dat het gewoon een levensgenieter was die graag een glaasje lustte ( zoals iedereen) maar neen het is een vuile drugsverslaafde Wat een voorbeeld voor onze kindjes
En wie zegt dat het bij dat grammetje wiet zou blijven?
Het is eigen aan verslaafden dat ze steeds meer nodig hebben.
Een borreltje voor het slapengaan kan ook weinig kwaad.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2018, 16:05   #779
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Bij gebruikers van legale drugs zit de hypocrisie over het onderscheid tussen legale en illegale drugs er wel in, zeker als men door het gebruik van legale harddrugs ook nog ne goeie Belg blijkt te zijn, of alleszins ne goeie supporter van "We are Belgium".
Maar het zullen toch alleen maar de ouders, die zelf verslaafd aan drugs zijn, die oogluikend zullen toelaten dat een leraar af en toe wat dronken voor de klas staat.

Laatst gewijzigd door Bob : 31 mei 2018 om 16:07.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2018, 16:14   #780
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah jij hebt een magische directie die benoemden kan ontslaan.
Bij ons kan elke directie dat.

Daar zijn namelijk procedures voor, en magie heeft daar niks mee te maken.

Wat NIET kan is een benoemde 'zomaar' aan de deur zetten.

Er moeten m.a.w. gegronde redenen zijn.

Een gegronde reden is 'pedagogische onbekwaamheid'.

Dit schooljaar heeft onze (nieuwe) directrice een inspecteur laten komen om een 'vastbenoemde' te laten evalueren, en geloof mij of niet maar de persoon in kwestie komt volgend schooljaar NIET terug.

Gelukkig maar, trouwens.

EDIT: misschien moet ik er wel nog bij vermelden dat ik werk voor het Ministère de l'Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Ik weet niet of het in het Nederlandstalig Onderwijs / Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap ook mogelijk zou zijn om een gelijkaardige 'pedagogisch onbekwame' leerkracht buiten te krijgen.

Maar die van ons beleeft in elk geval zijn laatste weken hier.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 31 mei 2018 om 16:19.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be