Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2018, 09:56   #581
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je had er beter je geliefde koning Leopold bijgesleurd.
Oh, leopold II! Zo'ne grote koning!

die baard alleen al!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:01   #582
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Wel, je geeft zelf aan dat de student dom is, waarom dan energie in steken?

Bovendien krijgt hij de kans zich te verdedigen, er is nog niets definitief.
Bijkomend feit dat je verzwijgt is dat ze hem al eens iets die de vingers gekeken hebben.
En is rechts niet voor effectieve straffen?
Of is dat voor hen niet van toepassing
Omdat domme mensen nog geindoctrineerd kunnen worden en slimme mensen, zoal U bvb, helemaal niet.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:03   #583
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het woord hypocrisie valt hier nogal veel, naast talloze vergoelijkende reacties en zelfs de vraagstelling of er eigenlijk wel iets mis is met wat die kerels zeggen.

Vijf minuten geleden heeft vlaams MP Bourgeois op Radio 1 in de meest duidelijke bewoordingen dit extreem rechts gedachtegoed verworpen. Hij zegt dat zijn partij daar totaal afstand van neemt en wijst erop dat elke normale politicus dat doet, trouwens over de partijgrenzen heen.

Vraag : heeft Bourgeois gelijk, of niet ?
Bourgeois heeft gelijk. Wat niet wil zeggen dat het lovenswaardig is hoe er, nog maar eens, omgegaan wordt met de zogenaamde vrijheid van meningsuiting.
Wie een mening heeft die niet spoort met die van de machthebbers wordt, uitgesloten, gebroodroofd, en erger.

Gelukkig hebben we grote Belgische staatslieden die er geen punt van maken om massamoordenaars en dictators met alle egards te ontvangen.
Oud 7 september 2018, 10:04   #584
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Oh, leopold II! Zo'ne grote koning!

die baard alleen al!
Verloren moeite. We wéten allang dat jij je hart verloren hebt aan baardapen.
Oud 7 september 2018, 10:05   #585
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Omdat domme mensen nog geindoctrineerd kunnen worden en slimme mensen, zoal U bvb, helemaal niet.
Wel, dit ga ik nu gewoon lezen zoals het mij best uitkomt.
Dank u.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:06   #586
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Verloren moeite. We wéten allang dat jij je hart verloren hebt aan baardapen.
Wie is 'we'?

PS En het was een knappe man! geef toe!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:17   #587
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Wel, dit ga ik nu gewoon lezen zoals het mij best uitkomt.
Dank u.
Geen zorgen, U hebt het duidelijk begrepen.

Nu. En ik hoop van harte dat dit lukt:

KU Leuven zet deur op een kier voor Dries Van Langenhove: “Iedereen verdient tweede kans”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...kans~a1fb1f9c/
De Leuvense rector Luc Sels heeft “alle begrip” voor de beslissing van de UGent om Dries Van Langenhove, de oprichter van Schild & Vrienden, te schorsen en definitief uit te sluiten. Toch wil Sels de deur van de KU Leuven niet a priori sluiten voor Van Langenhove. Door afwijkende meningen per definitie uit te sluiten, zou de universiteit zich immers buiten haar maatschappelijke rol plaatsen, legde de rector vrijdag uit in De Ochtend op Radio 1.

Ongeziene kans voor Dries. Dit had ik niet verwacht van de KUL!
HIER
Oud 7 september 2018, 10:19   #588
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie is 'we'?

PS En het was een knappe man! geef toe!
Sexistische opmerkingen zijn zo foei.
HIER
Oud 7 september 2018, 10:22   #589
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Geen zorgen, U hebt het duidelijk begrepen.

Nu. En ik hoop van harte dat dit lukt:

KU Leuven zet deur op een kier voor Dries Van Langenhove: “Iedereen verdient tweede kans”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...kans~a1fb1f9c/
De Leuvense rector Luc Sels heeft “alle begrip” voor de beslissing van de UGent om Dries Van Langenhove, de oprichter van Schild & Vrienden, te schorsen en definitief uit te sluiten. Toch wil Sels de deur van de KU Leuven niet a priori sluiten voor Van Langenhove. Door afwijkende meningen per definitie uit te sluiten, zou de universiteit zich immers buiten haar maatschappelijke rol plaatsen, legde de rector vrijdag uit in De Ochtend op Radio 1.

Ongeziene kans voor Dries. Dit had ik niet verwacht van de KUL!
Toch goed om te weten dat de U-Gent zich buiten haar maatschappelijke rol plaatst door studenten met een afwijkende mening uit te sluiten.

Wel nogal hypocriet om daar begrip voor te tonen....
Oud 7 september 2018, 10:27   #590
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

tekst van Peter De Roover op facebook die hier wat mensen eens mogen lezen:

Citaat:
Geen maar. Gewoon neen aan racistische vunzigheid.

Jarenlang heb ik me buiten de partijpolitiek gehouden. Na enkele jaren hield ik het begin jaren ‘80 bij de Volksunie voor bekeken. Het Vlaams-nationale alternatief heette Vlaams Blok/Belang en dat was voor mij absoluut geen alternatief. Zowel stijl als inhoud stootten mij en vele vrienden af en leken ons eerder een remedie tegen Vlaamsgezindheid.

Bij de pakken zocht ik toch liever geen zitplaats. In de Vlaamse Beweging probeerde ik mee vorm te geven aan een open Vlaams-nationalisme. Opkomen voor een zelfstandig Vlaanderen dat zich niet opsluit in een voorbij of zelfs gefantaseerd verleden, wat vooral vele Vlamingen van ons autonomiestreven afschrikt, dat was het project.

De N-VA bood jaren later soelaas. Zelfbewust Vlaams maar ook realistisch en mikkend naar een groot publiek van, jawel, gewone mensen. In de Vlaamse Beweging noemde ik degene waarop wij ambitieus moeten durven mikken “de 51e Vlaming”.

Onlangs nodigde ik een jongeman uit voor een babbel. Die stak op dat moment zijn neus nadrukkelijk aan het Vlaams-nationale venster en wekte dan ook uiteraard veel belangstelling. Dries bleek welbespraakt, goed ogend, charisma uitstralend; een vent met pit ook, braniekerel die houdt van provocatie. Stuk voor stuk kenmerken die ik graag zie bij jongelui. Dat zo iemand jonge mensen aantrekt, kan motiveren, rond zich verzamelen, laat zich raden.

Inhoudelijk zoekt hij graag de buitenzijde op, maar ja, we zijn ook jong geweest en ik heb een leeftijd bereikt die tot mildheid stemt. Zijn zelfvertrouwen neigt naar zelfoverschatting, zijn moed naar overmoed en er zijn die standpunten - de publiek beleden waarvan we kennis hebben - die tot én over grenzen gaan. Jeugdige dadendrang of meer? Hij liet me achter met dubbele gevoelens. Branie en durf zijn mooi maar hoeveel buitenbaan is verdedigbaar voor jonge activisten?

Sedert eergisteren zitten die Dries en zijn Schild&Vriendenclub zwaar in het defensief. Een Pano-reportage bracht een ontluisterend portret van S&V achter-de-schermen en voorman Van Langenhove zal met heel sterke feiten moeten uitpakken om de aantijgingen te kunnen afweren.

Lukt hem dat niet dan heeft de VRT een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek gebracht. Eerder werd ook het islamfundamentalistische milieu uitgekamd. De vierde macht zoals ze hoort te werken. Als het goed is, moet het ook gezegd. Femme de la rue, destijds door Canvas vertoond, hoort zeker ook in dat rijtje. Er liggen trouwens ter linkerzijde of in de vluchtelingenindustrie nog wel vergelijkbare klussen te wachten op behandeling.

Het parket trok de zaak intussen naar zich en dat onderzoek wachten we verder af om de juiste toedracht te kennen. Dat de kaarten voor S&V erg slecht liggen, is wel duidelijk. Maar wie graag zweert bij de beginselen van de rechtstaat doet dat graag ook nu.

Waar op niets meer moet worden gewacht betreft die ranzige, racistische, schofterige memes die in de Pano-uitzending werden getoond en die compleet haaks staan op wat onze normen en waarden zijn of zouden moeten zijn. Iemand maakt die dus, leden van S&V of niet doet daarbij minder ter zake; er zijn mensen die zoiets humor noemen; die dergelijke afstotelijke dingen posten en delen.

Gisteren las ik toch net iets te veel vergoelijking van dit soort weerzinwekkende vunzigheid dat zowaar pubergegrap genoemd wordt, eigen aan de meme-subcultuur die aan ouderen voorbij gaat. Wie er aanstoot aan neemt, begrijpt die scène niet. Klopt alvast voor mij, ik begrijp ze niet en keur die vunzige rommel nadrukkelijk af.

Ook de VRT kreeg er op sociale media weer van langs. Daar zou in deze zaak alleen reden toe zijn wanneer de omroep zelf die memes in elkaar zou hebben geflanst of een nepverhaal uit de duim gezogen. Tot tegenbericht is daar nu echt niet van uit te gaan. Een gezonde portie wantrouwen t.o.v. de media is terecht (wanneer ik dit schrijf hoor ik op het Nederlandse radiojournaal de rechtzetting over Chemnitz) maar het mag niet gaan verblinden.

Wat in sommige extreemrechtse hoofden schuilgaat, is onrustwekkend en lijkt heel erg op wat we aanklagen in moslimfundamentalistische of linksrevolutionaire milieus.

Wat mij daarbij, naast de inhoudelijke afkeer, bijkomend stoort: ons verhaal van identiteit, bescherming van grenzen en veiligheid wordt daardoor besmeurd en verdacht gemaakt. Hebben we nog vijanden nodig met zo’n ongewenste ‘bondgenoten’?

Ik heb mij geen decennia ingezet voor een burgerlijk Vlaams-nationalisme om het weer te laten vergiftigen door haatdragend extremisme dat de overgrote meerderheid van de Vlamingen gelukkig afwijst. Wie hier geen duidelijk Neen laat klinken, verliest elke geloofwaardigheid om links- of moslimextremisme aan de kaak te stellen.

Neen dus. Geen gemaar. Niet in mijn naam.
(De foto’s als steunbetuiging aan mijn vriend Krishna Regmi die na publicatie van zijn verkiezingsfoto gore reacties oogstte als “Tsjoektsjoek, musulman, ga terug naar je land”. #ikbenkrishna)
daaronder dus 2 foto's van iemand die op een N-VA lijst staat maar die blijkbaar niet blank genoeg is voor sommigen.

Dit is trouwens oprecht, niet gestuurd door de N-VA-top, daarvan ben ik wel overtuigd. Net zoals Zuhal Demir oprecht reageerde.
Oud 7 september 2018, 10:35   #591
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar schoof ... begint gij nu ook te minimaliseren wat niet te minimaliseren valt?

Mij valt op dat dit studenten clubje zeer weinig aan islam kritiek doet (waar gij en ik als atheïsten terecht kritiek op hebben), maar zich gewoon richten op rassen, en opvallend: op Joden en vrouwen (hierin verschillen ze 'niet veel' van de islam). En dan afspreken om te infiltreren in jeugdraden en facebook pagina's beginnen te trollen!

Het VB houdt zich daar niet eens mee bezig. Wilders ook niet.
Ze gedragen zich als islam en moeten verboden worden.

Maar islam niet....

...
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:38   #592
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb het niet gezien, maar ik kan mij moeilijk indenken de vernietiging van anderen als weerzinwekkend te beschouwen: dat is namelijk toch het doel van het leven. Ik beschouw zoiets: "leven in volle werking". De strijd, het overwinnen en het vernietigen, het overleven en het extermineren. Dat is toch de essentiele dynamiek van alles wat leeft. Wat is er nu weerzinwekkend aan die fascinerende levensdynamiek ? Aan het glorierijk overleven en niet laten overleven van verliezers ? Dat is als het nemen van een stuk van de tegenstander als weerzinwekkend beschouwen als je naar een schaakpartij kijkt.
"Survival of the fittest" is wat er gebeurt in de natuur, maar is binnen menselijke samenlevingsvormen (zoals natie-staten) een onstabiele fase.

Ook bij andere sociale dieren is het niet-uitroeien van de zwakkere tegenstander binnen de sociale groep een belangrijk concept: zo is er bijvoorbeeld de onderdanige omega-wolf die zijn halsslagader aanbiedt aan de alfa-wolf, waarna die laatste de keel van de omega niet doorbijt.

Je kan moeilijk argumenteren dat wolven geen succes hebben qua overleving, gezien hun verspreiding over de halve aardbol en hun positie aan de top van de voedselpiramide.

Volgens Frans De Waal worden chimpanzee alfa-mannetjes die teveel de tiran uithangen snel afgezet door een coalitie van beta's. Alfa's die bekommerd zijn om het algemeen belang van de groep blijven veel langer aan de macht.

Dat dergelijke gedragingen bestaan bij wolven en chimps wijst erop dat dit een noodzakelijk element is in hun overlevingsstrategie. Anders was het allang weggeselecteerd ten voordele van soortgenoten met een meer agressief, medogenloos temperament.

Citaat:
Er is maar een vorm van superioriteit: datgene dat zelf overleeft, en de andere extermineert. Dat is niet op voorhand gegeven, dat is gewoon wat uit de levensstrijd volgt.

Degene die overleeft, is superieur aan degene die niet overleeft, vooral als het niet-overleven van die laatste deel uitmaakte van de overlevingsstrategie van de eerste.
Je hoeft maar te kijken naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika, waar het uitroeien van niet-moslims, van nep-moslims en van afvalligen een regelmatig weerkerend fenomeen is - conform de aanbevelingen van de koran - en waar die oorlogsideologie de sociale, culturele en intellectuele ontwikkeling van die landen in de weg staat. Na islamisering degenereerden die samenlevingen tot kleinere, primitievere stamverbanden met veel inteelt.

Citaat:
Er is dus niks a priori superieur aan "blanken", "Europeanen", "westerse cultuur", en zo voort, tot die bewezen heeft de anderen te elimineren. Pas dan kunnen we daadwerkelijk spreken van superioriteit.
Het Westen is superieur vanwege de technologische en economische revolutie die het ontketend heeft. En vanwege het welvaartsniveau dat zijn weerga niet kent in de wereldgeschiedenis.

Het enige dat het Westen moet doen - wil het blijven overleven - is dysfunctionele culturen buiten houden.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:43   #593
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waren die ook zo opvallend anti semitisch en vrouwonvriendelijk?
Antisemitisch niet echt. Eerder wat jij zou bestempelen als islamofoob. Ik zeg islamkritisch.

En vrouwen aan de haard is wel iets dat in die kringen leeft. Maar dat duurt ook maar tot men de ware aan de haak slaagt he. Jeugdzonden noem ik dat.
Oud 7 september 2018, 10:44   #594
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(De foto’s als steunbetuiging aan mijn vriend Krishna Regmi die na publicatie van zijn verkiezingsfoto gore reacties oogstte als “Tsjoektsjoek, musulman, ga terug naar je land”. #ikbenkrishna)
Kwam die reactie van een N-VA-er die lid was van S&V?

Het doet me denken aan hetgeen ik in enkele dagen tijd van/over VUB-student Yassine Boubout onder ogen kreeg.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...-theo-francken

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...-fatsoenlijke/

Op deze straatkunst baseerden zich onze linkse vrienden....

Oud 7 september 2018, 10:45   #595
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kwam die reactie van een N-VA-er die lid was van S&V?

Het doet me denken aan hetgeen ik in enkele dagen tijd van/over VUB-student Yassine Boubout onder ogen kreeg.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...-theo-francken

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...-fatsoenlijke/

Op deze straatkunst baseerden zich onze linkse vrienden....

Waarom staat dat hakenkruis verkeerd?

Is dat de jeugd tegenwoordig?

Eigenlijk is dat negationisme.
Oud 7 september 2018, 10:45   #596
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
CD&V had er toch ook al eentje ...

ik denk dat de meeste mensen wel weten dat deze kereltjes ranzig waren, maar ook dat de VRT sowieso een aanval op alles wat Vlaams is inzette, de kiezer relativeert dat wel.

mijn buikgevoel zegt me raar genoeg dat VB hieraan gaat winnen, en mogelijk meer dan N-VA eraan gaat verliezen.
en daar is kwezelachtige Geens om dat nu plots te gaan "relativeren" :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/07/geens/

naast Onderwijs mag De Wever zeker ook Justitie claimen, volgend jaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:46   #597
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch goed om te weten dat de U-Gent zich buiten haar maatschappelijke rol plaatst door studenten met een afwijkende mening uit te sluiten.

Wel nogal hypocriet om daar begrip voor te tonen....

HIER
Oud 7 september 2018, 10:49   #598
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

allé, iedereen uitgeraasd? kan het dan nu over de begroting gaan?
Oud 7 september 2018, 10:50   #599
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²
(los van de kwalificatie humoristisch)

terwijl zowel links als rechts een geschiedenis hebben van partijvoorzitters die actief waren in extreem linkse dan wel extreem rechtse studentenverenigingen wordt nu hier een domme student compleet kapotgemaakt en belet van verder te studeren, zonder enige vorm van proces.

dit is een rechtstaat onwaardig.
Deze keer heb je 200 % gelijk. "De afspraak" van donderdag 6/9. Aanwezig : Carl Devos, Ico Maly, Alexandra Smarandescu (voorzitter Jeugdraad) en Jeroen Dijsselbloem (Nederlander).
Allen juichten de beslissing om Dries van de Gentse universiteit te schoppen volmondig toe. Over de studentenleiders van uiters links die sedert jaren de daden van massamoordenaars als Stalin, Pol Pot, Castro en tutti quanti goed praten en zelfs verheerlijken, werd met geen woord gerept. Deze elementen mogen gerust de geesten van bepaalde studenten blijvend vergiftigen. Ze worden nooit op het matje geroepen.

Van twee maten en twee gewichten gesproken!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2018, 10:52   #600
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
en daar is kwezelachtige Geens om dat nu plots te gaan "relativeren" :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/07/geens/

naast Onderwijs mag De Wever zeker ook Justitie claimen, volgend jaar.
Daar zal het ACW wel over beslissen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be