![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#402 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U denkt steeds maar weer dat 'godsdienstvrijheid' een absoluut recht is. Als we u zouden moeten geloven, zouden we geen enkele religieuze sekte mogen verbieden onder het mom van 'godsdienstvrijheid'. Niets is minder waar.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 oktober 2018 om 20:14. |
|
|
|
|
|
#403 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#404 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Godsdienstvrijheid is niet absoluut. Lees maar:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ook hier maak ik duidelijk onderscheid tussen aspecten in een godsdienst die de overheid toelaat en die welke ze afwijst.
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#406 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#407 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Geen, maar ze moeten zich houden aan de wet. En de vraag is of een godsdienst die in zijn leer oproept tot het doden van afvalligen zich houdt aan de wet. In mijn ogen niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 oktober 2018 om 21:14. |
|
|
|
|
|
#408 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Juridisch schrijft u volslagen onzin. Een godsdienst roept niet op. Het is geen handelende persoon. Ons justitieapparaat beoordeelt de burger die door zijn handelingen of uitspraken de wet overtreedt. Er is bijgevolg een verschil tussen een moslim die wel of niet oproept om gelovigen te doden.
|
|
|
|
|
|
#409 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#410 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een godsdienst is geen handelende persoon. Het kan tot niets oproepen. Als christen word ik echter aangesproken door Jezus' boodschap, waaronder Zijn oproep tot naastenliefde.
|
|
|
|
|
|
#411 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#412 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag is maar: er is een tekst X, en in die tekst X staan dingen die, mochten ze door een huidige auteur geschreven worden, beschouwd worden als "een oproep tot daad Y". Als persoon P nu gaat prediken dat X een heilige tekst is die heel goed is en "de waarheid bevat", is dat dan indirect niet zo dat P oproept tot daad Y ? Want indien dat niet zo is, dan wordt de notie van "oproepen tot" wel heel vaag. Stel dat "zeggen dat tekst X de waarheid bevat" NIET zou impliceren dat men oproept tot daad Y, dan zit er een enorm gat in de wet die U verbiedt op "op te roepen". Inderdaad, ik (persoon P) kan dan aan persoon Q vragen van een tekst X te schrijven voor mij, die oproept om de bank op de hoek van de straat te overvallen. Nadien ga ik dan die tekst X openbaar maken, "van auteur Q", en zeggen dat het een verdomd goeie tekst is die veel waarheid bevat en als mensen die samen met mij willen komen "belijden" dan sta ik daarvoor open. Denk jij echt dat het nu beschouwd wordt dat *ik* niet heb opgeroepen om de bank te overvallen, gewoon omdat ik de auteur niet was van de tekst, ik heb hem enkel maar openbaar gemaakt en aanbevolen ? Laatst gewijzigd door patrickve : 17 oktober 2018 om 05:30. |
|
|
|
|
|
|
#413 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Zoveel woorden zijn daarvoor niet nodig. De moskee roept op tot gebed en tot gehoorzaamheid aan het woord van Allah, in casu de koran, en wel de gehele koran, van a tot z. Van tijd tot tijd roept een imam ook op tot actie en dat is dan meestal een demonstratie om politieke druk uit te oefenen als moslimbelangen op het spel staan. Men mag verwachten dat als de tijd er rijp voor is actie gevoerd zal worden voor het wettelijk verplichten van algemene gehoorzaamheid aan de koran. Dat betekent het einde van het vrije woord en de humanistische en democratische samenleving. Jamal Khashoggi's laatste boodschap was een laatste waarschuwing.
https://nos.nl/artikel/2255302-khash...isstanden.html |
|
|
|
|
|
#414 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De meesters zijn echter de Chinezen. Totale veeteelt. |
|
|
|
|
|
|
#415 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De profeet Smith meende dat God opriep tot het stichten van polygame gezinnen. Het mormonisme leert dat dan ook, maar geen enkele mormoon in België zal verkondigen dat we op dat punt de Belgische wetgeving niet moeten volgen. Hoort u imams in de Belgische moskeeën oproepen tot het doden van ongelovigen? Indien ja, graag naam van de imam en de moskee waar die man predikt. |
|
|
|
|
|
|
#416 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Maar als ik nu zeg dat ik met Suzanne, Marie en Chantal "gesmurft" ben, dan is dat perfect legaal, en ik kan verder alles doen met Suzanne, Marie en Chantal als mocht ik "papieren" getrouwd zijn. Enkel sommige fiscale en andere wettelijke aspecten kan ik niet bekomen, maar daar zal die Smith ook wel lak aan hebben. Ik kan met Suzanne, Marie en Chantal kinderen hebben, wij kunnen die samen opvoeden (ja, op het papiertje zullen niet alle "smurfouders" vermeld zijn) en zo verder. Zolang Suzanna, Marie en Chantal dat evenveel willen als ik, is er geen enkel probleem. We hebben enkel de papiertjes niet, en de hulp niet van de Belgische administratie om dat te erkennen, maar dat heeft niks met onze leefwijze te doen. Ik kan perfect polygaam leven volgens de voorschriften van Smith, zonder de Belgische wet te overtreden. Ik krijg enkel geen steun van de Belgische wet hierbij, noch fiscale voordelen. Maar dat kon Smith niet schelen. Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#417 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan ontgaat u waar het bij de tafsir omgaat. Ik raad u aan eerst iets hierover te lezen voor u weer reageert. U snapt overduidelijk niet wat tafsir inhoudt als ik het ter sprake bracht.
|
|
|
|
|
|
#418 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#419 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#420 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is een beetje zoals een "diploma" als bekwaamheidsattest, versus een "wettelijk erkend diploma". Die twee hebben ook niks met elkaar te maken. Een groep mensen kan best vinden dat Jan de bekwaamheid heeft om goeie spaghettisaus te maken, en hem dat oraal of zelfs schriftelijk ter kennis geven ; en dat is dan een sociaal herkende eigenschap van bekwaamheid in die groep. Nochtans is het perfect mogelijk dat voor de Belgische wet, dat bekwaamheidsattest niet bestaat, of dat die groep mensen niet de wettelijke competentie heeft om zo een getuigschrift af te leveren. Maar dat verandert niks aan de sociale herkenning van dat statuut binnen die groep. Als dusdanig kan men, binnen een religieuze gemeenschap, sociaal afgesproken hebben dat ik met Suzanne, Marie en Chantal "gesmurft" ben, en dat zowel ik als die drie vrouwen als die ganse gemeenschap dat zo erkennen. Dat ik daar geen wettelijk papiertje van kan bekomen van de Belgische administratie verandert niks aan die intern sociale erkenning. Dat het zelfs onwettig zou zijn mocht ik dat papiertje proberen te bekomen, ook niet. Binnen mijn gemeenschap ben ik "gesmurft" met Suzanne, Marie en Chantal. Ik mis wel alle administratieve en wettelijke steun daarvoor vanwege de staat, en dat maakt het wat minder evident, maar daar blijft het ook bij. |
|
|
|
|