Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2018, 17:24   #3721
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mambo, je pakt dan nog eentje uit het jaar 0, of anders geschreven, brol vanbij Bol.com ofzo.

7.2V NiMH battery, brushed 540 motortje en een minimalistische ESC.


Hier al wat nieuwers.
Het is dan ook al een oude techniek die idd beetje bij beetje wat beter is intussen.
Maar toch nog altijd niet veel zaaks.

En daar zijn die electro wagens op geschoeid.
Niet op revolutionaire top techniek die splinternieuw is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 18:08   #3722
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In de formule E ...op accupakket dus gebruiken ze 4 klaarstaande wagens op een korte race van 45 minuten.
Ondertussen niet meer, ze hebben een groter accupack.
Formule E wisselt niet meer van wagen. Nochtans heeft Van Doorne er zijn eerste race al met gereden.

Ze rijden in ene keer de race uit.

Dat was al geweten in januari.
Citaat:
https://nl.motorsport.com/formula-e/...00539/2186322/

30 jan. 2018 12:17

Formule E heeft de eerste beelden getoond van de tweede generatie elektrische formulewagen die vanaf komend najaar wordt ingezet.

De auto werd dinsdag digitaal onthuld terwijl de officiële presentatie in maart gepland staat tijdens de Geneva Motor Show. Spark Racing Technologies gaat de auto produceren en deze wordt aangedreven door een nieuwe batterij ontworpen door McLaren Applied Technologies. De batterij houdt het in tegendeel tot de huidige generatie heel de race vol waardoor een autowissel overbodig wordt.

"Deze auto vertegenwoordigt de toekomst van de autosport. Toen we met Formule E begonnen wilde we een revolutie ontketenen en deze volgende generatie van de racewagen benadrukt dat", vertelde Agag. "De auto's zullen sneller zijn en de energiecapaciteit is bijna verdubbeld. Zodoende kunnen de coureurs niet alleen langer doorrijden, maar tonen we ook de evolutie van de batterijtechnologie aan. In samenwerking met de FIA hebben we deze mijlpaal behaald. Ik kan niet wachten om deze auto op het circuit in actie te zien."
Kan het zijn dat je weer aan het trollen bent of gewoon je onwetendheid aan het spammen bent? Of ben je gewoon een half jaar achter?

Leugenmambo of trololo?

De "kleine" batterij gaat van 28 kWh naar 54 kWh, ook de aerodynamica is beter. Remmen hebben ook minder koeling nodig omdat max regeneratie ook belangrijk is. Daarom kan men de banden afkappen wat aerodynamische winst oplevert.

Hier alle details:

Citaat:
https://www.autobahn.eu/7727/special...le-e-bolide-s/

Specs

De auto, die intern SRT05e heet en de huidige SRT01 opvolgt, is ruim meer dan 5 meter lang en weegt minimaal 900 kg (nu 880 kg), inclusief bestuurder. Het accupakket legt 385 kg in de schaal. De auto's hebben een maximumvermogen van 250 kW/340 pk, 50 kW/68 pk meer dan de huidige generatie. Hoewel dit in racemodus weer beperkt wordt tot 200 kW (dit is nu 180 kW): een nietig vermogen vergeleken met de 1.000 pk die moderne F1-auto's en LMP1-racers op het asfalt leggen. Ook hier zitten de natuurwetten in de weg: hoe meer kW's worden gevraagd, hoe sneller de accu leeg is. De raceklasse moet roeien met de riemen die het heeft. De maximale output van de racer stijgt van 700 naar 900 Volt, de topsnelheid bedraagt 280 km/u. Volgens de ontwerpers is 300+ absoluut mogelijk, maar de vraag is in hoeverre dat haalbaar is op de krappe stratencircuits waar geracet wordt.

Het accupack verdubbelde bijna in opslagcapaciteit: de voorgaande jaren reed het veld met een Williams Advanced Engineering-exemplaar van 28 kWh, dit jaar wordt het 54 kWh, verpakt in een batterij van McLaren Applied Technologies. Niemand heeft hem nog van binnen gezien, maar volgens de grapevine bestaat het nieuwe exemplaar uit 209 cellen, 44 meer dan zijn voorganger. Uitgaand van hetzelfde formaat is dit een winst van ruim 50 procent aan energiedichtheid, van 170 Wh naar bijna 260 Wh per cel.

Met de nieuwe generatie auto zijn de gehate en bespotte autowissels tijdens de races verleden tijd, dit is tevens een belangrijke reden waarom meer en meer fabrikanten instappen (meer vrijheid om je eigen stempel op de auto te drukken is een andere). Bijvoorbeeld BMW, dat al aanwezig is met safety- en medical cars, schrijft vanaf seizoen 5 een fabrieksteam in. Porsche en Mercedes volgen vanaf seizoen 6, dat eind 2019 begint.

Design

Verreweg de meeste neerwaartse druk van de racer komt via de vloer en de diffuser achter. Hierdoor neemt de luchtweerstand af, wat essentieel is om kilometers uit het accupakket te persen. Ook aan de kappen over de wielen is te zien dat een zo min mogelijk windvangende auto het uitgangspunt was. Pure noodzaak, in een tijd waarin de batterijdichtheid nog niet op het niveau is waar we het willen hebben. Verder heeft de auto een strip LED'jes, waaruit de fans de strategie van de teams en coureurs kunnen volgen: de lampjes geven verschillende power modes en overige race-gerelateerde informatie weer.
...

De volgende negen teams liggen vast voor het seizoen 2018/19:

ABT Formel E (Audi)
BMW AG
DS Automobiles
Jaguar Land Rover
Mahindra Racing
NextEV NIO
Penske Autosport
Renault Nissan
Venturi Automobiles
De volgende Formule E gaat het batterijpack van Tesla roadster krijgen, ff 200 kWh, grapje.
260 Wh per accucell is "relatief **pover", het model 3 zou 322 Wh/kg hebben:
Citaat:
https://www.reddit.com/r/teslamotors...ns_calculated/
Tesla 21-70 battery cell specifications (calculated)

Property Value Unit S
Length 70 mm k
Diameter 21 mm k
Volume 24.250 mm3 c
Weight 66 gram e
Voltage 3,7 V e
Charge 5.750 mAh k
Capacity 21,275 Wh c
Energy density 877,5 Wh/L c
Specific energy 322,3 Wh/kg c
Density 2,72 kg/L c
k = known, e = very closely estimated, c = calculated
Maar zeer wslk is **260 Wh/kg cellen gekozen omdat die niet zoveel koeling nodig hebben, meer koeling is extra gewicht en ook slechtere aerodynamica.
Het is tenslotte de Wh/kg van het ganse batterijpack + koelingsmanagement + plaats (Wh/liter) wat een rol speelt bij een (zeer) smalle racewagen. Die cijfers vind ik ff niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2018 om 18:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 19:38   #3723
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat Musk niet wakker ligt van het feit dat jij wel of niet hem apprecieert hoor.

De man gaat door.
Dit is geen antwoord op het antwoord..

Musk heeft iets op gang gezet ? Inderdaad. Er gaat nu serieus werk gemaakt worden van batterij productie voor auto's. De prijs zal hierdoor dalen en de innovatie versneld toenemen. Dat is alleen maar toe te juichen.

Als men tegen een redelijke prijs een E-auto kan kopen met 400km actieradius, zonder verloochende cijfers als gemiddeld 80km per uur rijden, etc en het accupack tenminste 200k km voldoet. Dit in een degelijke auto, waar niet de bumpers vanaf vallen, deuren netjes sluiten, wielen niet breken, banden niet ploffen, die uitstekende touchscreen tussen de voorste 2 stoelen laat ik voor het gemak even buiten beschouwing, etc dan is er sprake van een omslag punt.

Trouwens, wat kan Piet, John, Achmed, Yuri, etc, het nou schelen dat Musk gepikeerd is omdat ze zijn auto rommel vinden of niet.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 21 december 2018 om 19:49.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 20:12   #3724
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Dit is geen antwoord op het antwoord..

Musk heeft iets op gang gezet ? Inderdaad. Er gaat nu serieus werk gemaakt worden van batterij productie voor auto's. De prijs zal hierdoor dalen en de innovatie versneld toenemen. Dat is alleen maar toe te juichen.

Als men tegen een redelijke prijs een E-auto kan kopen met 400km actieradius, zonder verloochende cijfers als gemiddeld 80km per uur rijden, ...
Gemiddeld 80 kmh? Verloochend?

Dat is in Vlaanderen een heel goed gemiddelde hoor zelfs bij normaal verkeer en pakweg 90% snelweg.

Weet je dat Google Maps routeplanner ca. 80-85 kmh als snelste gemiddelde snelheid heeft ondanks veel aandeel aan snelweg, en normale verkeersdrukte? Awel dan weet je dat nu ook...

Citaat:
https://www.google.com/maps/dir/Hass...50.8503396!3e0

van Hasselt naar Brussel (centrum naar centrum)
1 u. 1 min. (84,8 km) via E314
Snelste route, normale verkeersdrukte
ca 7 km van de 84,8 km is geen snelweg...

Verbruik moderne E-wagen aan constante 113 kmh snelweg: ca 14 kWh/100 km mogelijk. Proof?
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?reload...ature=youtu.be

Real life range of the Model 3 is much greater than advertized. I am getting 375 miles at highway speed of 70 mph with outside temperature of 95 degrees fahrenheit.
En de batterijen worden steeds beter.

Ik ken de tijden nog dat men uit 1000 cc quasi 20 PK haalde, nu is dat opgelopen tot 150 PK. (dit voor gewone wagens)

De batterij bepaalt de stroom die naar de E-motor gaat (f) parameters, dus direct het vermogen en ook het verbruik. Daar zit nog serieus rek op.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2018 om 20:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 20:53   #3725
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Batterijen worden al gans de tijd beter.
Maar ze zijn toch rap leeg nog steeds.

En na een tijdje zomaar zonder waarschuwing...kapot.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg de elektrische auto dankzij het grote brandstoftekort een tijdelijke opleving. Peugeot ontwikkelde in die tijd de VLV: de Voiture Légère de Ville. Deze werd gevoed door vier 12V batterijen onder de motorkap, die de wagen een topsnelheid van 30km/h gaven en een bereik van 80km. Daarna bleef het een tijd stil.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 december 2018 om 20:57.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 20:53   #3726
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.899
Standaard

(..)Ook goed in dat geval een actieradius 550km.. Laat zeggen een batterij die 200K km meekan voor 10.000USD$. Laadtijd max 15 min.

Betekent lijntjes doortrekken; wanneer realiteit mr expert ?? 2028 misschien ??
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 20:56   #3727
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Batterijen worden al gans de tijd beter.
Maar ze zijn toch rap leeg nog steeds.

En na een tijdje zomaar zonder waarschuwing...kapot.
Voor Europa is vooral de winter wat mij zorgen baart.. Stel er komt een ijskoude winter(s) waarbij frequent -20 Celsius gehaald wordt. Dit moet een versnelde technische afschrijving geven lijkt mij.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 20:59   #3728
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Voor Europa is vooral de winter wat mij zorgen baart.. Stel er komt een ijskoude winter(s) waarbij frequent -20 Celsius gehaald wordt. Dit moet een versnelde technische afschrijving geven lijkt mij.
Dat komt er zeker want een nieuwe ijstijd staat nu al voor de deur.
Binnen een paar weken of maanden start hij al.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:10   #3729
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Voor Europa is vooral de winter wat mij zorgen baart.. Stel er komt een ijskoude winter(s) waarbij frequent -20 Celsius gehaald wordt. Dit moet een versnelde technische afschrijving geven lijkt mij.
Amai.

Onze winters zijn hier zoals 40 jaar geleden in Zuid-Frankrijk.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:11   #3730
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Voor Europa is vooral de winter wat mij zorgen baart.. Stel er komt een ijskoude winter(s) waarbij frequent -20 Celsius gehaald wordt. Dit moet een versnelde technische afschrijving geven lijkt mij.
Dankzij climate change en ons maritiem klimaat gaat dat niet meer voorkomen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:11   #3731
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Batterijen worden al gans de tijd beter.
Maar ze zijn toch rap leeg nog steeds.
Gij kent niets van moderne batterijpacks met modern management.

Uw loodbatterijen van WOII zijn er ondertussen niet meer.

Citaat:
En na een tijdje zomaar zonder waarschuwing...kapot.
Elke 4-6 weken nachtje druppellader eraan. Niks kapot.

Als ze klak zeggen bij het starten gewoon 16-18 uur de druppellader eraan en ze zijn weer topfit.

Eigen ervaring. Ik rij met een oldtimer hé. Als je in de winter quasi nooit rijdt kun je niet zonder druppellader. Zelfs in het tussenseizoen laadt ik bij via de stekker. Denk nu toch eens na.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2018 om 21:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:12   #3732
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat komt er zeker want een nieuwe ijstijd staat nu al voor de deur.
Binnen een paar weken of maanden start hij al.
Ja....

Juist.



Technisch gezien zitten we nog steeds in een ijstijd trouwens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:16   #3733
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hierzie die heeft 640'000 km op 3 jaar gedaan.

En nog steeds geen versleten zetel hoewel hij bijna dag en nacht er in gezeten heeft?
Naargelang de gemiddelde snelheid? 8000 uur tot circa 17000 uur. Of zullen we zeggen ergens tussen de 330 dagen non stop rijden en 720 dagen?
Pak aan 12 uur per dag....komt hij al een jaar te kort feitelijk.

https://blog.mistergreendirect.com/t...-km-in-3-jaar/

Bende zeveraars die tesla mannen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:17   #3734
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja....

Juist.



Technisch gezien zitten we nog steeds in een ijstijd trouwens.
Jaja nasa heeft het ook gezegd.

En nee technisch gezien zitten we er niet in.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 december 2018 om 21:18.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:19   #3735
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hierzie die heeft 640'000 km op 3 jaar gedaan.

En nog steeds geen versleten zetel hoewel hij bijna dag en nacht er in gezeten heeft?
Naargelang de gemiddelde snelheid? 8000 uur tot circa 17000 uur. Of zullen we zeggen ergens tussen de 330 dagen non stop rijden en 720 dagen?
Pak aan 12 uur per dag....komt hij al een jaar te kort feitelijk.

https://blog.mistergreendirect.com/t...-km-in-3-jaar/

Bende zeveraars die tesla mannen.
Ik bekijk je leugenposten nog niet eens. Lullende kankerventen zijn nooit te betrouwen. Bovendien hebben ze geen bal verstand van simpele electronica.

Tesla gebruikt overigens geen echt leder, enkel aan het stuur.
Al van duurzaam (kunst)leder gehoord?

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2018 om 21:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:23   #3736
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jaja nasa heeft het ook gezegd.

En nee technisch gezien zitten we er niet in.
Jawel.

Of de aanwezigheid van een permanente ijskap zowel noord als zuid is fictie ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:25   #3737
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hierzie die heeft 640'000 km op 3 jaar gedaan.

En nog steeds geen versleten zetel hoewel hij bijna dag en nacht er in gezeten heeft?
Naargelang de gemiddelde snelheid? 8000 uur tot circa 17000 uur. Of zullen we zeggen ergens tussen de 330 dagen non stop rijden en 720 dagen?
Pak aan 12 uur per dag....komt hij al een jaar te kort feitelijk.

https://blog.mistergreendirect.com/t...-km-in-3-jaar/

Bende zeveraars die tesla mannen.
Voor een taxi is pakweg 600 km per dag niet abormaal hoor.

Vermoed dat het hun vooral voor dit te doen was:

Citaat:
‘Tesloop’ geeft aan in totaal rond de €16.200,- aan onderhoudskosten kwijt te zijn aan de Tesla Model S. Dit komt neer op zo’n €0,03 per kilometer. ‘Tesloop’ vergeleek deze kosten met die van een Lincoln Town Car, een auto in een vergelijkbare klasse met verbrandingsmotor. ‘Tesloop’ schat dat de totale onderhoudskosten van de Lincoln rond de €75.500,- zouden liggen of €0,18 per kilometer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:29   #3738
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Amai.

Onze winters zijn hier zoals 40 jaar geleden in Zuid-Frankrijk.
Dus.. Kop in het zand ?? Er gaan geen koude winter komen, dus slijtage probleem door extreme winters is niet aan de orde. Punt ??

Off topic: Lage zonneactiviteit of een flinke vulkaanuitbarsting en het kwik dropt.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 21 december 2018 om 21:35.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:29   #3739
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
(..)Ook goed in dat geval een actieradius 550km.. Laat zeggen een batterij die 200K km meekan voor 10.000USD$. Laadtijd max 15 min.

Betekent lijntjes doortrekken; wanneer realiteit mr expert ?? 2028 misschien ??
@Michele..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 21 december 2018 om 21:30.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 21:32   #3740
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gij kent niets van moderne batterijpacks met modern management.

Uw loodbatterijen van WOII zijn er ondertussen niet meer.


Elke 4-6 weken nachtje druppellader eraan. Niks kapot.

Als ze klak zeggen bij het starten gewoon 16-18 uur de druppellader eraan en ze zijn weer topfit.

Eigen ervaring. Ik rij met een oldtimer hé. Als je in de winter quasi nooit rijdt kun je niet zonder druppellader. Zelfs in het tussenseizoen laadt ik bij via de stekker. Denk nu toch eens na.
Ik denk en denk ...krijg hoofdpijn van zoveel te denken.

En dan bedenk ik...dju die batterijen gaan nog steeds kapot net als vroeger.
En sorry dat ik het zeg, nog rapper dan vroeger.

Weet je trouwens dat je een volledige lege batterij niet met een druppellader of automatische lader kunt opladen?
En weet je dan wel hoe wel?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be