Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2018, 13:40   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, en dat wordt aangetoond door de stijging jaar na jaar van het aantal fietsers op bijvoorbeeld de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel.
Evenredig met de stijging van het autoverkeer dan
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 18:15   #82
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Men is blijkbaar vastbesloten om een km heffing in te voeren:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...omst~a012ade4/

Als hiermee de verkeersbelasting en de BIV wegvallen heb ik daar geen probleem mee.
Weet u wat de jaarlijkse inkomsten zijn die de staat int uit de verkeersbelasting en de BIV samen? Dat gaat in 2017 over een 2 miljard €.
Op een totale belastinginkomst uit autoverkeer van 20 miljard € (data te vinden in https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL )
Dus nauwelijks 10% van de inkomsten die de overheid int uit het autoverkeer komen uit de verkeersbelasting plus de BIV.

Hoeveel zou die 2 miljard € omgerekend naar een kilometerheffing betekenen?
We rijden met zijn allen samen een 85 miljard km bijeen. Dat gaat dus over 2,4 eurocent per km.

Denkt u nu werkelijk dat onze overheid een zo complex betaalsysteem gaat opzetten om jaarlijks een habbekrats van 2 miljard € op te halen die ze nu ook int zonder bij wijze van spreken een vinger uit te steken?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 18:20   #83
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Is om de Elektrische auto's ineens mee te laten betalen .....om de verloren inkomsten van diesel en benzine te compenseren.
Dat is nu nog niet echt een thema, gezien het uiterst beperkte aandeel van elektrisch rijden, maar op termijn is dat zeker en vast de bedoeling.
Oud 30 december 2018, 18:28   #84
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben benieuwd of ze dat geregeld gaan krijgen, en ook voor buitenlandse bestuurders.
(...)
Inderdaad.

Dat is het grote verhaal van Weyts om het aan ons verkocht te krijgen: ons gaat het geen cent meer kosten maar de buitenlanders gaan eindelijk meebetalen. https://www.benweyts.be/nieuws/vlaan...nenwagens-voor

De klassieke manier dus om een nieuwe belasting te laten slikken: niet ik maar de anderen gaan betalen.
Oud 30 december 2018, 18:51   #85
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
(...)
Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat BIV en verkeerstaksen zo maar afgevoerd worden. Men heeft die eigenlijk nog maar pas "vergroend".
Met het vervangen van beide door km heffing, wordt het hebben van zware, veel CO2 uitstotende wagens spotgoedkoop, terwijl de extra kost tov groene wagens onbestaande is (1km = 1km).
Ik zie ze zoiets NOOIT goedkeuren.
Je hebt een punt.
Aan de andere kant is het, eenmaal als er zo een systeem bestaat, niet moeilijk om aan de hand van de nummerplaat de kost per kilometer afhankelijk te maken van het type wagen. Op basis van welke parameter dan ook.

In feite zijn de mogelijkheden van prijszetting oneindig en vooral totaal willekeurig en dat zou voor ons allemaal voldoende moeten zijn om radicaal tegen zo een systeem gekant te zijn.
Misschien zullen we nog kunnen begrijpen hoe het begint maar wat er daarna komt?

Een overheid met een monopolie is voor geen haar te vertrouwen.
Zie maar hoe dwaas ze zich nu recent gedraagt met de accijnzen op brandstof.
Of neem de Duitse overheid die zomaar out of the blue beslist om in 2019 de tarieven voor vrachtwagens met 20 tot 60% te verhogen. https://truckstar.nl/maut-in-duitsland-fors-duurder/
Oud 30 december 2018, 18:57   #86
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Je hebt een punt.
Aan de andere kant is het, eenmaal als er zo een systeem bestaat, niet moeilijk om aan de hand van de nummerplaat de kost per kilometer afhankelijk te maken van het type wagen. Op basis van welke parameter dan ook.

In feite zijn de mogelijkheden van prijszetting oneindig en vooral totaal willekeurig en dat zou voor ons allemaal voldoende moeten zijn om radicaal tegen zo een systeem gekant te zijn.
Misschien zullen we nog kunnen begrijpen hoe het begint maar wat er daarna komt?

Een overheid met een monopolie is voor geen haar te vertrouwen.
Zie maar hoe dwaas ze zich nu recent gedraagt met de accijnzen op brandstof.
Of neem de Duitse overheid die zomaar out of the blue beslist om in 2019 de tarieven voor vrachtwagens met 20 tot 60% te verhogen. https://truckstar.nl/maut-in-duitsland-fors-duurder/
pff, onlangs nog op de tv gehoord op een interview of dergelijke weet niet meer welke program dat was..spraken ze eventueel over rekeningrijden waarbij enkel zwaar vrachtwagen verkeer de ochtend en avondspitsen moeten vermijden en in dat kader van het oplossen van het fileprobleem het best snachts rijden in plaats van overdag...de kost om over weg je lading te gaan lossen is niet min als je de verloren uren in de files meerekend...en dan komt inderdaad efficiëntie en betere doorstroming van het verkeer niet of nooit ten bate !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 19:04   #87
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
...
...
Ik ben radicaal voor een systeem van intelligent rekeningrijden.

Het actuele systeem is te dom om los te lopen.

Ik ga niet herhalen welke de voordelen zijn van dat intelligent rekeningrijden. Het is in deze en in andere draden al tot in den treure toe gezegd en geschreven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 19:44   #88
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
pff, onlangs nog op de tv gehoord op een interview of dergelijke weet niet meer welke program dat was..spraken ze eventueel over rekeningrijden waarbij enkel zwaar vrachtwagen verkeer de ochtend en avondspitsen moeten vermijden en in dat kader van het oplossen van het fileprobleem het best snachts rijden in plaats van overdag...de kost om over weg je lading te gaan lossen is niet min als je de verloren uren in de files meerekend...en dan komt inderdaad efficiëntie en betere doorstroming van het verkeer niet of nooit ten bate !
Leveringen moeten nu eenmaal gedaan worden en dat is in de werktijden.

Je kan je klanten niet vragen om half drie eens te komen om de deur open te doen en de bon af te tekenen
Oud 30 december 2018, 20:07   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deze is beter... of tenminste "eerlijker" (indien men werkt of inkomsten heeft)

Tavek had het over autotaksen...

België met 19 dagen duidelijk onder het EU-gemiddelde van 26,5 dagen, Nederland er net onder met 26 dagen, Oostbloklanden bij de duurste.

Aantal werkdagen per jaar om de jaarlijkse taksen te betalen van een personenwagen...

In zijn masterscriptie nam Dornig een klein, middelgroot en groot benzine- en dieselvoertuig evenals een voertuig met elektrische aandrijving in de vergelijking en hield hij rekening met de belastingen van aanschaf en gebruik tot en met verkoop.
Het is niet dat het in België goedkoop is, ze zijn in de andere landen gewoon nog zotter dan hier. 19 dagen is bijna 1 maand werken voor de taksen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 20:08   #90
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, en dat wordt aangetoond door de stijging jaar na jaar van het aantal fietsers op bijvoorbeeld de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel.
Ik heb het niet over Leuven mijn beste.
Leer lezen of leer een discussie volgen.

Van een schoolmeesterke had ik toch wat meer ernst verwacht.
Dus droom verder!
Oud 30 december 2018, 20:08   #91
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Natuurlijk.
Oud 30 december 2018, 20:14   #92
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Je kan je klanten niet vragen om half drie eens te komen om de deur open te doen en de bon af te tekenen
maar het is niet uitgesloten om toch te voorzien in parkeerplaats waar de vrachtwagens mogen staan in de indutriezones in kwestie en dan kun je eens wakker direct naar het bedrijf afzakken waar je moet zijn ?

ofwel vertrek je snachts en slaap je in je eigen cabine als je er te vroeg bent en verlies weinig losuren bij de levering, meestal wordt dat nog geladen en kan die dan overdag wel buiten de filemomenten op tijd verder rijden !

Je probeert als chauffeur toch de uren dat je onderweg bent te beperken, anders wordt de factuur voor de klant te groot...

Stel dat ik bij a maandagochtend gelost en geladen wordt dan is het best dat ik zondagavond vertrek bvb dan ben ik er in feite veel te vroeg en kies ik om de nacht in mijn cabine te overnachten, tegen 10 u is alles gelost en geladen en vertrek naar b en vermits ik inschat dat dit maar twee uur in beslag neemt kan ik de middag gebruiken om wat te eten en drinken weer hetzelfde lossen en laden om rond 14:00 naar c te gaan en daar doe ik 4 uur over, kantje boordje want het is bijna werkdageinde in dat geval weet ik niet of ik ergens in de file belandt...

Dan reken je er op dat de file uitblijft en dus vlotjes aan de vier uur geraakt om bij c te raken...gelost zal ik nog worden maar vertrek leeg weg om buiten de file te blijven..als ik in de file terechtkom en ik kom juist na sluitingstijd aan omdat ik er zes uur over heb gedaan waarvan de twee uur heb doorgebracht in files....tjah mag ik daar weer gaan overnachten (in cabine) of niet ?

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 30 december 2018 om 20:15.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 20:14   #93
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Bij ons worden leveringen gedaan ook als wij niet daar zijn.
Wij hebben grote lockers en ook zeer grote garageboxen met toegangscode en camerabewaking.

Werkt al heel veel jaren uitstekend. Zelfs voor het verzenden van goederen werkt dit.

Bij ons moet er geen personeel aanwezig zijn, er kan perfect 's nachts geleverd en afgehaald worden.

Kwestie van goede organisatie!
Oud 30 december 2018, 20:16   #94
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben radicaal voor een systeem van intelligent rekeningrijden.

Het actuele systeem is te dom om los te lopen.

Ik ga niet herhalen welke de voordelen zijn van dat intelligent rekeningrijden. Het is in deze en in andere draden al tot in den treure toe gezegd en geschreven.
Het grote voordeel voor u: een bijkomende transfer vanuit vooral Limburg en West-Vlaanderen naar 'de ruit'. Het systeem van veel betalen op de drukste plaatsen (Antwerpse ring) werd aan de kant geschoven. Dat betekent dat ik veel geld moet betalen om op een verlaten bosweg te rijden. Zogezegd om het aantal files op de Antwerpse ring te verlagen.

Babysitten (100km enkel) bij mijn kleinkinderen gaat duur worden dankzij uw partij van uitzuigers van de bevolking in het Vlaamse gewest.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 20:16   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heel grote bedrijven werken ook met opleggers, deze worden gewoon afgekoppeld op de parking en een andere (geladen) wordt weer aangekoppeld.

Grote distributiebedrijven werken 7 op 7 en 24 op 24.
Oud 30 december 2018, 20:32   #96
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Transport is in Belgie spotgoedkoop ivg met andere landen hoor.

Waarom denk jij dat wij allemaal liever onder de kerktoren blijven wonen en uren pendelen per dag ipv bij ons werk te gaan wonen of werk dichter bij huis zoeken ?

Koop maar eens een wagen in NL, dan weet je wat hoge taxen zijn. De BIV stelt twee keer niks voor.
Meestal om praktische redenen als daar zijn: veel te hoge kosten voor aankoop/verkoop immo, Tekort aan kinderopvang. Werk partner enz. + afwezigheid van gepast werk in bepaalde regio's.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 december 2018 om 20:32.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 22:03   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het grote voordeel voor u: een bijkomende transfer vanuit vooral Limburg en West-Vlaanderen naar 'de ruit'. Het systeem van veel betalen op de drukste plaatsen (Antwerpse ring) werd aan de kant geschoven. Dat betekent dat ik veel geld moet betalen om op een verlaten bosweg te rijden. Zogezegd om het aantal files op de Antwerpse ring te verlagen.

Babysitten (100km enkel) bij mijn kleinkinderen gaat duur worden dankzij uw partij van uitzuigers van de bevolking in het Vlaamse gewest.
Waar in hemelsnaam haal je het uit om te stellen dat je veel geld gaat moeten betalen om op een boswegel te rijden?

Ik zou, mocht het nodig zijn, graag 100 km rijden om mijn kleinkinderen nog eens goed wild en zot te maken,
maar puur om te babysitten: daar zijn goedkopere alternatieven voor. En dat gaat zeker goedkoper worden, als je wijs gemaakt zal worden dat je op de verkeerde moment op de verkeerde baan wilt gaan.

Ik heb kleinkinderen in een hoofdstad van een EU-land. Als wij gaan babysitten dan is het voor minstens een week.
Waarom zeg ik dat? Omdat je zou begrijpen dat ook ik geniet van mobiliteit, en bereid ben/moet zijn om er voor te betalen. Meer of minder, naargelang de verkeersmodus.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 22:53   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alleen rijdt de automobilist zich richting Brussel hopeloos vast, terwijl de fietser zich er moeiteloos een weg naar vindt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 22:55   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar hebt u dan wel gelezen dat u "veel geld" zal moeten betalen "om op een verlaten bosweg te rijden"? Het tegendeel staat er, nl. dat de hoogte van de heffing zal variëren naargelang de soort verbinding en het tijdstip waarop er daar gereden wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 23:25   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bij ons worden leveringen gedaan ook als wij niet daar zijn.
Wij hebben grote lockers en ook zeer grote garageboxen met toegangscode en camerabewaking.

Werkt al heel veel jaren uitstekend. Zelfs voor het verzenden van goederen werkt dit.

Bij ons moet er geen personeel aanwezig zijn, er kan perfect 's nachts geleverd en afgehaald worden.

Kwestie van goede organisatie!
Wie betaalt de extra kost voor nachtwerk ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be