Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw gevoelen tegenover Brussel, onze hoofdstad?
Ik ben er fier op, en zeker niet beschaamd erover 21 32,31%
Ik ben er beschaamd over, en zeker niet fier. 47 72,31%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2019, 18:57   #441
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Opnieuw iets dat de Vlamingen volledig zelf in handen hebben.

Leg die lat hoger verdorie!
Maar Vlaams is nationalistisch en is bekrompen... Ieder zogezegde meer geleerde mens (in Vlaanderen) weet dat toch...
En het is die elite die het schoolwezen regeert...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 19:03   #442
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik blijf herhalen dat de laatste stap in de Vlaamse ontvoogding er één is die de Vlamingen volledig zelf moeten nemen.

Het gedrag van de Vlaming mag niet afhankelijk zijn van de houding van de Franstalige. Zelfs wanneer Franstaligen helemaal niet doen uitschijnen dat ze wensen dat er Frans wordt gesproken, schakelen Vlamingen vaak nog over!
Zolang la Belgique blijft bestaan en via Vlaamse politieke collaborateurs de Vlaamse onafhankelijkheid blijft onmogelijk maken en een Vlaamse elite blijft steunen die uit zogezegde politiek correcte kultuur het Vlaams blijft denigreren, zelfs direct in het onderwijs, is het een utopie te denken dat het van de Vlamingen zelf afhangt hoe hun taal wel of niet gerespecteerd wordt...

Je zegt toch ook niet dat tijdens Belgisch congo het van de zwarte meerderheid afhing hoe Congo bestuurd werd...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 3 januari 2019 om 19:04.
Oud 3 januari 2019, 19:12   #443
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Natuurlijk ! Op nieuwjaar nog meegemaakt op een receptie : we staan daar met tien koppels, iedereen vlaams en dan komt er 1 franstalige vrouw bij staan en al onze madammen schakelen over op het frans...

Tja... Wie is dan in fout ?

Tja, de gemiddelde Vlaming is een knecht hé.

Tegenwoordig begin je daar de omkering van te zien, langzaam aan, maar de reactie komt op gang tegen alle zaken Belgie.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan leerkrachten Frans, die afstuderen en geen opstel zonder fouten kunnen schrijven in het Frans.

En dat nadat ze tien jaar of langer verplicht Frans hebben moeten leren.

Het is niet uit dommigheid dat ze het niet kunnen.
Oud 3 januari 2019, 19:18   #444
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zolang la Belgique blijft bestaan en via Vlaamse politieke collaborateurs de Vlaamse onafhankelijkheid blijft onmogelijk maken en een Vlaamse elite blijft steunen die uit zogezegde politiek correcte kultuur het Vlaams blijft denigreren, zelfs direct in het onderwijs, is het een utopie te denken dat het van de Vlamingen zelf afhangt hoe hun taal wel of niet gerespecteerd wordt...

Je zegt toch ook niet dat tijdens Belgisch congo het van de zwarte meerderheid afhing hoe Congo bestuurd werd...
Horseman is nog jong.

Ik herinner me mensen in de VMO die 100% zeker waren dat met het federalisme alle problemen in Vlaanderen zouden verdwijnen, Vlaanderen ging krijgen waar het recht op had.

Die mensen begrepen niet dat zulke gedachtegang desastreus is. Vlaanderen krijgen waar het recht op heeft terwijl het in de eerste plaats al van Vlaanderen is.
Oud 3 januari 2019, 19:47   #445
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En het gaat toch van dag tot dag slechter met ons Vlaams onderwijs...
Hebben we naar het schijnt ook te danken aan onze links correcte kultuur...
"ons" ??? Wat heb jij als waalse inwoner commentaar te geven over een gemeenschapsbevoegdheid die 100% bij de regio (= Vlaanderen) ligt ?
Wij vlamingen zullen onze boontjes wel doppen zonder inmenging vanuit een vakantiedorp uit Wallonië.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 19:55   #446
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals gebruikelijk bij de vendeliers moet men alles controleren...

Regionale verkiezingen 2017 voor de kieskring Barcelona : hierbij de score van de separatisten
Junts : 19%
ERC : 20,6%
CUP : 4,4%

Minderheid dus...
Maar dan toch nog steeds veel meer nog dan de 6% Vlaamse stemmen in Brussel.

Dus 40%is voor de Catalaanse onafhankelijkheid in Barcelona,

en de neutralen heb je dan maar voor het gemak

bij de tegenstanders van de Catalaanse

onafhankelijkheid geteld .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 januari 2019 om 19:59.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 19:56   #447
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik blijf herhalen dat de laatste stap in de Vlaamse ontvoogding er één is die de Vlamingen volledig zelf moeten nemen.

Het gedrag van de Vlaming mag niet afhankelijk zijn van de houding van de Franstalige. Zelfs wanneer Franstaligen helemaal niet doen uitschijnen dat ze wensen dat er Frans wordt gesproken, schakelen Vlamingen vaak nog over!
Klopt. En dat is dus enkel en alleen onze eigen stommiteit.
Ik heb dat in mijn kring overigens ook met een engelstalige : net hetzelfde fenomeen. Ik ben het moe om aan iedereen te moeten blijven uitleggen dat ze hem heus niet helpen om te blijven overschakelen naar het engels na 2 zinnen. Zo motiveer je geen mensen die een stoomcursus nederlands volgen. In tegendeel. Men stuurt dan zelf het signaal uit dat 'het toch niet belangrijk is'.
In frankrijk kun je stikken als je de taal niet leert. In engeland idem.

Wij gaan het andere uiterste in.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 20:02   #448
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat in mijn kring overigens ook met een engelstalige : net hetzelfde fenomeen. Ik ben het moe om aan iedereen te moeten blijven uitleggen dat ze hem heus niet helpen om te blijven overschakelen naar het engels na 2 zinnen. Zo motiveer je geen mensen die een stoomcursus nederlands volgen. In tegendeel. Men stuurt dan zelf het signaal uit dat 'het toch niet belangrijk is'.

Die noodzakelijke mentaliteitswijziging zal er bij de Vlamingen enkel komen eens we verlost zullen zijn van de francofiele Belgische staatsstructuur,in een onafhankelijk Vlaanderen dus.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 20:04   #449
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat in mijn kring overigens ook met een engelstalige : net hetzelfde fenomeen. Ik ben het moe om aan iedereen te moeten blijven uitleggen dat ze hem heus niet helpen om te blijven overschakelen naar het engels na 2 zinnen.
Maar misschien willen ze hem helemaal niet helpen, maar gewoon zelf hun Engels wat oefenen, he. Ik denk dat veel Vlamingen graag vreemde talen spreken, omdat dat voor hen persoonlijk een voordeel is. Dat dat de *andere* Vlamingen een nadeel berokkent is daarbij natuurlijk van geen belang.

Eigenlijk is een Vlaming redelijk zelfzeker in zijn kunde om andere talen aan te leren. Als dusdanig denkt hij (terecht of ten onrechte) dat het niet belangrijk is op zijn Nederlandstalige strepen te staan. Dat is enkel van belang voor mensen die niet gemakkelijk een andere taal leren, en dus zelf zwaar in de problemen zouden komen mochten anderen hun taal niet spreken. Het is dan ook juist vast te stellen dat de twee taalgroepen die erg chauvinistisch zijn, Fransen en Engelsen zijn ; en zelf bijzonder slecht zijn in het aanleren van vreemde talen. Zij houden dus sterk vast aan hun eigen taal, omdat die de enige is die ze meester zijn, en zwaar in de problemen zouden komen als anderen hun taal niet zouden spreken.

Vlamingen (en Duitsers, en Italianen, en ....) zijn vaak nogal taalvaardig om andere talen te leren. Zij geven er dus veel minder om dat hun eigen taal gesproken wordt: immers, voor hen *individueel* is het interessanter om te oefenen in vreemde talen. Daardoor verzwakken ze wel *collectief* de impact van hun moedertaal. Maar speltheoretisch is dat niks anders dan "the tragedy of the commons". Als elkeen er individueel voordeel aan heeft om zich te oefenen in het praten van vreemde talen, dan zal men het collectieve nadeel ondervinden van een moedertaal te hebben die niet erg gerespecteerd wordt.

Vanuit de individuele Vlaming bekeken, is het dus interessanter om met die Engelstalige engels te praten, dan om die Engelstalige Nederlands bij te brengen. Collectief gezien is dat nadelig, maar individueel gezien, een winst.

Voor klungels zoals Franstaligen of Engelstaligen die zodanig ver verwijderd zijn van kunnen een oefengesprek te voeren met een anderstalige, is dat "voordeel" ver zoek en is het collectieve nadeel ook een individueel nadeel. Vandaar dat zij zoveel meer aan hun taal houden: ze hebben er geen andere, en zijn te weinig geïnteresseerd om andere talen te leren: hun individuele voordeel is er dus niet mee gediend om "rap wat Vlaams te broebelen".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 20:05   #450
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Die noodzakelijke mentaliteitswijziging zal er bij de Vlamingen enkel komen eens we verlost zullen zijn van de francofiele Belgische staatsstructuur,in een onafhankelijk Vlaanderen dus.
Die zal er voornamelijk komen door slecht taalonderwijs. Als men het aanleren van vreemde talen in Vlaanderen volledig omzeep zou kunnen helpen, dan zouden Vlamingen veel meer aan hun taal houden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 20:42   #451
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat komt er van als je drugs liever niet decriminaliseert. Niet de drugs op zich maken het onveiliger wel de zinloze war on drugs. In Portugal heeft men daar paal en perk aangesteld en is men er hele sprongen mee vooruit gegaan.
Geen ervaring met drugs maar wat ik er over lees en zie overtuigt me geenszins over het positieve ervan.
Oud 3 januari 2019, 20:49   #452
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
70 % racisten dus.

Geboren zoals iedereen was ik helemaal geen racist maar 12 jaar Molenbeek heeft een racist gemaakt van mij.
In dat gat is niets leefbaars meer als Belg.
Oud 3 januari 2019, 20:54   #453
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgende keer dat ik in Antwerpen kom ga ik op het balkon van tschoon verdiep staan en roep ‘ich bin ein Antwaarpenair’.

Alle menschen wirden bruder
Ik wil graag broeder worden maar ik heb toch zo mijn voorkeur hoor en wie kan het mij kwalijk nemen?
Oud 3 januari 2019, 22:03   #454
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Horseman is nog jong.

Ik herinner me mensen in de VMO die 100% zeker waren dat met het federalisme alle problemen in Vlaanderen zouden verdwijnen, Vlaanderen ging krijgen waar het recht op had.

Die mensen begrepen niet dat zulke gedachtegang desastreus is. Vlaanderen krijgen waar het recht op heeft terwijl het in de eerste plaats al van Vlaanderen is.
Maar la Belgique heeft 'wat al van Vlaanderen is' wel onder curatele geplaatst en beslist practisch éénzijdig daarover...
Oud 3 januari 2019, 22:05   #455
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
"ons" ??? Wat heb jij als waalse inwoner commentaar te geven over een gemeenschapsbevoegdheid die 100% bij de regio (= Vlaanderen) ligt ?
Wij vlamingen zullen onze boontjes wel doppen zonder inmenging vanuit een vakantiedorp uit Wallonië.
Als ik jou hoor dan begrijp ik wel dat ze het de hele tijd over de Vlaamse bekrompenheid hebben... Maar gelukkig hoor ik niet tot dat soort Vlamingen...
Oud 3 januari 2019, 22:07   #456
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

En in meer dan de helft van la Belgique, de hoofdstad Bruxelles erbij gerekend, kun je eveneens stikken als je weigert de franse taal te spreken...
En daar zal een gekluisterde meerderheid van Vlamingen in geen honderd jaar iets aan veranderen...
Oud 3 januari 2019, 22:11   #457
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die zal er voornamelijk komen door slecht taalonderwijs. Als men het aanleren van vreemde talen in Vlaanderen volledig omzeep zou kunnen helpen, dan zouden Vlamingen veel meer aan hun taal houden.
Maar zelfs nog maar het frans afschaffen als gedwongen tweede taal is in la Belgique al te veel gevraagd...
Waarom denk je dat de franstaligen zo op hun franse taal staan... de overgrote meerderheid kent namelijk geen twee woorden Nederlands en het francofoon beleid heeft er alles aan gedaan opdat dat zo zou blijven...
Oud 3 januari 2019, 22:33   #458
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ! Op nieuwjaar nog meegemaakt op een receptie : we staan daar met tien koppels, iedereen vlaams en dan komt er 1 franstalige vrouw bij staan en al onze madammen schakelen over op het frans...

Weeral eens Ronse...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 22:36   #459
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ik wil graag broeder worden maar ik heb toch zo mijn voorkeur hoor en wie kan het mij kwalijk nemen?
Misschien willen sommigen dat we ons aansluiten bij de Moslim-Broeders...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2019, 07:35   #460
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

Ge hebt uw madam toch wat kletsen gegeven?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be