Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2019, 10:31   #41
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een punt dat misschien onderschat wordt in Vlaanderen: Di Rupo vecht voor zijn leiderschap binnen de PS, en moet zich dus sterk profileren. Hij speelt dus deels soloslim om Magnette voor te blijven, ook omdat hij een sterke persoonlijke score heeft behaald, maar wel de PS naar zwaar verlies heeft geleid.

Dat zal zeker een impact hebben op zijn gedrag de volgende maanden.
Waarom zou Vlaanderen moeten rekening houden met de problemen van DR in Wallonië??? Een DR die nooit rekening heeft gehouden met de Vlamingen maar altijd en alleen met zichzelf en zijn macht in franstalig België...
Vreemd he dat men niet hem maar BDW minachtend de grote leider noemt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2019, 10:32   #42
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zou ons nu toch eens moeten uitleggen waarom jij dat “complete bullshit” vindt. Ik zou denken dat het toch onmiskenbaar en duidelijk is geworden dat Vl. en Wall. ideologisch en politiek steeds verder uit elkaar drijven. Mordicus aan elkaar blijven lijmen wat niet meer te lijmen valt, dat is pas “bullshit”. Reeds van in de 19e eeuw zit de worm in deze staat omdat het ooit in een separatistische bui door franstaligen in het leven werd geroepen. Dat die franstaligen zich in de Verenigde Nederlanden niet lekker voelden, tot daar aan toe. Maar dan had alleen Wallonie zich maar moeten afscheuren en Vlaanderen laten waar het was en thuishoorde: in de Verenigde Nederlanden.
Ik zal herhalen wat ik niet echt lang geleden heb geschreven, hé...

Citaat:
O, gewoon omdat de verdeling van de bevoegdheden tussen deelstaten en federale staat nog steeds geregeld wordt door de Grondwet en de bijzondere wetten, en dat ik de NVA daar met geen woord heb horen over reppen.
https://forum.politics.be/showpost.p...1&postcount=23

En je hoeft de emotionele toer niet op te gaan, 1830 is ondertussen al een tijdje geleden, ik heb niemand ontmoet die het nog gekend heeft.
Oud 29 mei 2019, 10:34   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waarom zou Vlaanderen moeten rekening houden met de problemen van DR in Wallonië??? Een DR die nooit rekening heeft gehouden met de Vlamingen maar altijd en alleen met zichzelf en zijn macht in franstalig België...
Vreemd he dat men niet hem maar BDW minachtend de grote leider noemt...
Kan je AUB voor een keer niet reageren op zaken die je niet begrijpt?

ça nous ferait des vacances

Bij voorbaat dank.
Oud 29 mei 2019, 10:39   #44
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
We zitten momenteel in de eerste, postelectorale fase, waar profilering nog steeds het belangrijkste is. Maar objectief gezien, op basis van wat vandaag gezegd wordt, is de tendens duidelijk: NVA stelt voorwaarden die er samen voor zorgen dat het zichzelf buitenspel zet.
Zo komen we in de situatie van 2009 terecht, waarvan we het resultaat van kennen.

Er moet uiteraard nog heel veel water onder de brug vloeien, maar wat Di Rupo voorstelt is bijna de enige oplossing, los van alle randvoorwaarden, partijstandpunten over inhoud, enz.

Ook net omdat het 'confederalisme' van de NVA complete bullshit is, en er dan ook niet zal komen.

Dus ja...
Wat een francofone arrogantie... De Vlaanderen zullen per definitie nooit krijgen wat ze vragen... want dat past niet in la Belgique...
Oud 29 mei 2019, 10:43   #45
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
O, gewoon omdat de verdeling van de bevoegdheden tussen deelstaten en federale staat nog steeds geregeld wordt door de Grondwet en de bijzondere wetten, en dat ik de NVA daar met geen woord heb horen over reppen.

En dat maar het begin van het probleem, hé.
De grondwet... Maar die hebben ze toch al herhaaldelijk aan hun laars gelapt... Maar natuurlijk alleen als het la Belgique behaagde... welke Vlaming kijkt daar nog naar om... en de bijzondere wetten zullen maken dat la Belgique niet meer bestuurbaar is... Dus ook daar zijn het de anderen, maar niet de NVa die zich zorgen moeten maken...
Oud 29 mei 2019, 10:43   #46
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Bad Atilla, Kan je eens uitleggen waarom confederalisme complete bullshit is?
Dank
Ik heb geschreven dat het voorstel van de NVA inzake confederalisme bullshit is, ik heb niks geschreven rond confederalisme als dusdanig.

Voor het overig, zie vorige posts.
Oud 29 mei 2019, 10:44   #47
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus geen confederalisme. Het leven is soms toch eenvoudig, hé.
Dus geen Belgique meer... Zo éénvoudig is het...
Oud 29 mei 2019, 10:47   #48
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een francofone arrogantie... De Vlaanderen zullen per definitie nooit krijgen wat ze vragen... want dat past niet in la Belgique...
Word jij je eigen gezever over 'la Belgique' en 'de grote francofonie' echt nooit beu?

Ik beschouw mezelf als redelijk Vlaamsgezind, heb sinds 2009 (eerste keer dat ik mocht stemmen) altijd N-VA gestemd,.. maar altijd dat onderdanig gedoe over de 'grote francofonie' die zogezegd alle touwtjes in handen zou hebben is gewoon pure onzin.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2019, 10:47   #49
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus geen Belgique meer... Zo éénvoudig is het...
wauw, ik ben onder de indruk! Mijn nichtje van 16 maanden zou het niet beter zeggen indien ze reeds voldoende zou kunnen spreken.
Oud 29 mei 2019, 10:48   #50
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Voor confederalisme (naar de invulling van N-VA) is een herziening van de grondwet nodig. Naar mijn weten zijn er geen artikelen in die aard voor herziening vatbaar verklaard. Je kan deze legislatuur hoogstens wat morrelen aan de bijzondere financieringswetten, als je daar de bijzondere meerderheid voor vindt.

Iedereen die pleit voor confederalisme deze legislatuur is dus quatsch aan het verkopen.
Iedereen die denkt dat het verder kan zoals het tot nu toe gegaan is, is stekeblind... Dus kom maar af met van alles en nog wat dat ze vroeger al zonder het minste probleem aan de kant hebben geschoven... maar nogmaals dan was het in het voordeel van la Belgique... Nu zal het in het voordeel van Vlaanderen moeten zijn en anders speelt la Belgique zijn laatste ronde...
Oud 29 mei 2019, 10:49   #51
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eerlijk is eerlijk, op dit ogenblik is het voorstel van Di Rupo de enige redelijke basis om tot een federale regering te komen, gezien de NVA zichzelf steeds meer uitsluit.

En haar voorstel tot 'confederalisme' is complete bullshit en enkel een teken van zwakte dat ze probeert op te vangen met communicatie.
Dit is helemaal niet zo. Ten eerste sluit de N-VA zich niet uit en ten tweede is het zeer onrealistisch te denken dat de Vlamingen zullen toestaan dat er een regering komt zonder Vlaamse meerderheid die beslist cadeautjes te geven aan de Walen die de Vlamingen dan maar moeten betalen.

Het idee alleen al.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2019, 10:49   #52
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt eerder: "Maar dan ook geen nieuwe regering met de NV-A"?
Inderdaad geen nieuwe regering met de NVa met het communautaire in de koelkast...
Oud 29 mei 2019, 10:52   #53
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan je AUB voor een keer niet reageren op zaken die je niet begrijpt?

ça nous ferait des vacances

Bij voorbaat dank.
Neen, dat gaat naar de kern van de zaken... Vlaanderen moet rekening houden met de gevoeligheden van de franstaligen... Zeg mij eens waarom, waar het omgekeerde niet geëist wordt...
Oud 29 mei 2019, 10:53   #54
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat gaat naar de kern van de zaken... Vlaanderen moet rekening houden met de gevoeligheden van de franstaligen... Zeg mij eens waarom, waar het omgekeerde niet geëist wordt...
Dat moet u vragen aan de Vlamingen.

Vlaanderen is de demografische en economische meerderheid. Al wat de Franstaligen ons 'aandoen', is waar we zelf voor kiezen.

Dat de Walen zich bij regeringsonderhandelingen vaak veel sterker als één blok profileren dan de Vlamingen, mag geen verwijt zijn aan de Walen maar enkel aan de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 mei 2019 om 10:54.
Oud 29 mei 2019, 10:56   #55
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt eerder: "Maar dan ook geen nieuwe regering met de NV-A"?
Het kan zijn dat de 'staatsdragende' partijen nog eens meegaan in dat verhaal natuurlijk, hoewel er minstens 2 vroeger zelf vragende partij waren voor confederalisme.

Die partijen hebben wel steeds minder stemmen achter hun naam, en het is dan een kwestie van tijd voordat het Vlaamse niveau oppositie begint te voeren tegen het federale, dat dan een verlengde wordt van de Waalse regering met een permanent onvertegenwoordigd Vlaanderen.

Veel Belgie schiet er op dat moment ook niet meer over, en ik denkt dat de legitimiteit van een confederatie op dat moment groot wordt.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2019, 11:01   #56
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Word jij je eigen gezever over 'la Belgique' en 'de grote francofonie' echt nooit beu?

Ik beschouw mezelf als redelijk Vlaamsgezind, heb sinds 2009 (eerste keer dat ik mocht stemmen) altijd N-VA gestemd,.. maar altijd dat onderdanig gedoe over de 'grote francofonie' die zogezegd alle touwtjes in handen zou hebben is gewoon pure onzin.
Kom een tijdje in Wallonië wonen en hoor en zie de franstalige media, de franstalige elite hoe ze hun misprijzen, hun arrogantie uitzingen met daarbij de volgens hen vanzelfsprekende en totale ontkenning van dat de Vlamingen dezelfde rechten zouden hebben als zijzelf...

Ik ben inderdaad ook altijd Vlaams gezind geweest en ik dacht dat de franstaligen gewoon zoals de Vlamingen waren met andere interestpunten en andere belangen en die alleen maar verdedigden...
Kom hier en je zult zien dat hun discour veel en veel verder gaat...
Ik heb niets tegen de Waal als persoon, maar ik heb des te meer tegen de enorme francofone indoctrinatie waar hij de hele tijd aan bloot gesteld wordt... en die indoctrinatie is niet Waals, is zelfs niet Belgisch, maar is zuiver francofone zichzelf overschattende heerszucht... Zij een vroegere koloniale grootmacht en een wereldmacht die zich zou moeten bezighouden met die kleingeestelijke achterlijke Vlamingen...
Oud 29 mei 2019, 11:02   #57
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom een tijdje in Wallonië wonen en hoor en zie de franstalige media, de franstalige elite hoe ze hun misprijzen, hun arrogantie uitzingen met daarbij de volgens hen vanzelfsprekende en totale ontkenning van dat de Vlamingen dezelfde rechten zouden hebben als zijzelf...

Ik ben inderdaad ook altijd Vlaams gezind geweest en ik dacht dat de franstaligen gewoon zoals de Vlamingen waren met andere interestpunten en andere belangen en die alleen maar verdedigden...
Kom hier en je zult zien dat hun discour veel en veel verder gaat...
Ik heb niets tegen de Waal als persoon, maar ik heb des te meer tegen de enorme francofone indoctrinatie waar hij de hele tijd aan bloot gesteld wordt... en die indoctrinatie is niet Waals, is zelfs niet Belgisch, maar is zuiver francofone zichzelf overschattende heerszucht... Zij een vroegere koloniale grootmacht en een wereldmacht die zich zou moeten bezighouden met die kleingeestelijke achterlijke Vlamingen...

Wat moeten wij ons in hemelsnaam aantrekken van wat Franstalige pers schrijft?

Wij zijn de meerderheid, zeker op economisch vlak. Dat we die meerderheid niet beter uitbuiten, is onze eigen stommiteit.
Oud 29 mei 2019, 11:07   #58
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
wauw, ik ben onder de indruk! Mijn nichtje van 16 maanden zou het niet beter zeggen indien ze reeds voldoende zou kunnen spreken.
Zoals ergens in de media gezegd:... Het stond in de sterren geschreven...
Maar vele willen het nog altijd blijven ontkennen...
De Vlamingen hebben zich zogezegd door mooipraters laten verleiden

De Vlamingen hebben altijd gedacht dat het wel niet zo erg zou lopen als sommige voorspelden, Belgique was toch een rijk land; maar nu met la Belgique dat economisch en financieel meer en meer verzwakt en met de grote, totaal ongekontroleerde immigratie... Ziende en wetende dat zijzelf het land middels enorme inspanningen moeten rechthouden... inspanningen die ze voor zichzelf wel eens hard zouden kunnen nodig hebben...

Denk je echt dat de Vlamingen ook maar de minste zin hebben om zelf naar Italiaanse of Griekse toestanden af te streven en het zuiden van het land, zie de laatste verkiezingen die alleen maar het woord vol hebben van meer cadeaus en meer uitgaven...
Oud 29 mei 2019, 11:08   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat moeten wij ons in hemelsnaam aantrekken van wat Franstalige pers schrijft?

Wij zijn de meerderheid, zeker op economisch vlak. Dat we die meerderheid niet beter uitbuiten, is onze eigen stommiteit.
Wat is dan precies uw deel van die stommiteiten?
Oud 29 mei 2019, 11:17   #60
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat is dan precies uw deel van die stommiteiten?
Met 'onze' bedoel ik het geheel van Vlaamse politici.

Dat Waalse politici zich veel meer als één blok gedragen dan de Vlaamse politici, moet men verwijten aan de Vlaamse politici en niet aan de Waalse.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be