![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat vond het Grondwettelijk Hof ervan?
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 3 juni 2019 om 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Evenwel, inzake het artikel 35 van uw grondwet, en inzake het confederalisme….. Ik heb hier voorheen al diverse keren omstandig uitgelegd dat het artikel 35 van uw grondwet een dode mus is : uw Nederlandstalige politici hebben zich destijds flink in de bloem laten rollen. Immers, de praktische uitvoering van art. 35GW vereist een meerderheid die niet bestaat en die in wezen slechts kan/zal bestaan op het ogenblik dat er in beide taalgroepen een overgrote meerderheid is om België op te blazen cq. te splitsen in volkomen onafhankelijke eenheden. Ik zie daar in het Franstalig deel van België en zelfs in het Nederlandstalig deel geen enkele (laat staan een overgrote) meerderheid voor, maar for the sake of argument : geef toe, als bedoelde meerderheid ooit zou bestaan zult u art. 35GW niet meer nodig hebben wegens in die omstandigheid volkomen irrelevant. Kortom, vergeet artikel 35 van uw grondwet. Overigens, ik heb hier voorheen evenzeer al vele keren uitgelegd dat confederalisme iets totaal anders is dan wat op dit forum door de nationalisten wordt bedoeld, wellicht in navolging van de naam die de N-VA kennelijk geeft aan hetgeen in wezen niets anders is dan een meer doorgedreven federalisme dan momenteel het geval is. Kort gezegd : “confederalisme” zou vooraf splitsing van België vereisen in aparte soevereine staten. Trust me, als aan beide zijden van de taalgrens bij overgrote meerderheid ooit de wil ontstaat om dat te doen, zal de wil niet meer bestaan om dan toch nog de bemoeizucht van de andere soevereine staat te dulden door samen een confederatie te vormen. Kortom, vergeet confederalisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is zelfs zo dat art 35 niet eens impliceert dat "Belgie opgeblazen wordt". Het is gewoon een eigenaardige manier om een lijst verantwoordelijkheden te specificeren door haar complement op te sommen, meer niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2019 om 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() de complete verrotting is de enige manier blijkbaar
blokkage total meedoen en stutten is niet meer dan de doodsstrijd onnodig rekken maar eerst de linkse media stormen doorstaan
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De mensen zien meer en meer in dat wat Vlaanderen vraagt alles behalve extreem is, zelfs de logica zelve en dat als we van abberaties moeten spreken... Hewel dat die aan de la Belgique zoals het nu is moeten toegeschreven worden... Jij kunt praten en zeveren volgens de oude logica, een totaal corrupte logica bovendien... de mensen weten nu meer en aanvaarden die koloniale behandeling van Vlaanderen door die francofone elite met zijn Vlaamse omgekochte collabo's niet meer... Eens dat meer en meer duidelijk wordt zal die meegaandheid van Vlaanderen vlug veranderen, vooral omdat de vroegere rijkdom als sneeuw voor de zon lijkt te verzwinden... Veel is veel, maar te veel is te veel; goed is goed maar te goed is slecht... La Belgique is uitgespeeld en nu heeft ze nog wat middelen en macht om het op een vreedzame en niet al te erge manier voor zichzelf trachten op te lossen... Laat ze die gelegenheid ook liggen... Hewel dan moet ze later met haar grote francofonie op de blaren gaan zitten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat vereist onder andere maar in de eerste instantie een grote meerderheid in elk van uw twee taal- en bevolkingsgroepen. Het realisme verplicht ons vast te stellen dat die meerderheid niet bestaat. Op het ogenblik dat dit wel het geval zal zijn praten we er verder over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie maakt zich daar nog druk over hoe dikwijls ze het al verraden hebben... Maar ja, toen mocht het want het was voor francofoon profijt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer moet daar niet over gezegd worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo ? In een federale staat liggen de latten min of meer gelijk. In een unitaire staat lagen de latten niet gelijk: de Vlaamse meerderheid had de mogelijkheid om totaal dominant te zijn. Niet meer zo in een federale.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Uw Belgische grondwet bevat geen enkele voorziening of bepaling inzake de splitsing van uw land in aparte soevereine staten. Kortom, als aan beide zijden van de taalgrens ooit middels een overgrote meerderheid de wil ontstaat om bedoelde splitsing te onderhandelen, is uw huidige grondwet daarbij volkomen irrelevant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() Gwylan heeft inderdaad een goede pen wanneer ze het over de belgische
politieke toestand heeft. Ik heb haar daarvoor lang gewaardeerd. Spijtig genoeg is er een maar... Naar aanleiding van de verkiezingen in haar land heb ik het gewaagd te wijzen op de goede uitslag van het Front National. De liefde was plotseling over. Wanneer je wil meepraten over politiek moet je de politieke situatie in je eigen land niet trachten weg te moffelen. Als je dit niet kan zwijg je best over de situatie van een buurland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet voor het eerst dat je mensen suggereert dat ze ergens politiek geen commentaar mogen op geven. Waarom ? Dan kan het forum net zo goed gesloten worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De veranderingen die de Vlamingen - sommige Vlamingen - willen, zijn veranderingen die de situatie van de Franstaligen niet beter maken. Die zijn politiek snugger, en die gaan dat dus nooit toelaten. In een federale staat moeten zij akkoord zijn. Ook al heb je een meerderheid in Vlaanderen, en zelfs een meerderheid op unitair vlak. De mensen zien meer en meer in dat wat Vlaanderen vraagt alles behalve extreem is, zelfs de logica zelve en dat als we van abberaties moeten spreken... Hewel dat die aan de la Belgique zoals het nu is moeten toegeschreven worden... Jij kunt praten en zeveren volgens de oude logica, een totaal corrupte logica bovendien... de mensen weten nu meer en aanvaarden die koloniale behandeling van Vlaanderen door die francofone elite met zijn Vlaamse omgekochte collabo's niet meer... Eens dat meer en meer duidelijk wordt zal die meegaandheid van Vlaanderen vlug veranderen, vooral omdat de vroegere rijkdom als sneeuw voor de zon lijkt te verzwinden... Veel is veel, maar te veel is te veel; goed is goed maar te goed is slecht... La Belgique is uitgespeeld en nu heeft ze nog wat middelen en macht om het op een vreedzame en niet al te erge manier voor zichzelf trachten op te lossen... Laat ze die gelegenheid ook liggen... Hewel dan moet ze later met haar grote francofonie op de blaren gaan zitten...[/quote] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het punt in deze draad is hier gewoon een incoherentie, en Gwylan, evenals ikzelf en anderen, wijzen gewoon op de interne incoherentie van dat punt, meer niet. Indien "art 35 van de grondwet" ergens een "pad zou zijn naar confederatie", dan spreekt het vanzelf dat je ergens de werking van de Belgische grondwet wil respecteren ; zoniet heeft art 35 daarvan ook geen zin. Dus is het toch normaal dat de reikwijdte van dat art 35 ook gemeten wordt binnen diezelfde context. Welnu, het is heel simpel: art 35 leidt niet, binnen de Belgische grondwettelijke context, naar enige vorm van "confederatie". Gaan zeggen dat men dan de Belgische grondwet naast zich neer gaat leggen, is misschien wel mooi, maar dan moeten we ook niet praten over art 35 daarvan he. BINNEN de context van de Belgische grondwet is het nu zo: Art 35 laat toe aan de *federale* overheid om voor zichzelf, in een grendelwet, zich te verzekeren van al haar competenties, die nadien enkel maar met een dubbele meerderheid en 2/3 totaal op *federaal vlak* iets kan WEGHALEN van de federale bevoegdheden. Het heeft in de verste verte niks te maken met "twee deelstaten die nog overeenkomen wat er samen "federaal" nog kan gebeuren", wat de confederale structuur zou inhouden. Die twee deelstaten hebben immers in art 35 niks in de pap te brokken. Daar BLIJ mee zijn als "confederalist" is gewoon idioot. Er is daar niks om zich over te verheugen. BUITEN de context van de Belgische grondwet heeft art 35 geen zin. Als confederalist dus naar art 35 verwijzen als "reddend element" is dan ook idioot. Maw, als "confederalist" over art 35 beginnen leuteren, is een Schiltzke doen, meer niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2019 om 12:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk voor het overige dat u zich dubbel vergist : * ik herinner mij niet dat ik ooit heb gereageerd op uw voorgehouden wijzen op de verkiezingsuitslag van het Front National, thans Rassemblement National, in mijn land. Ik vermoed dat bedoelde reactie van iemand anders is geweest. Voor alle duidelijkheid : u mag mij steeds wijzen op eender welke realiteit, ook als het om een verkiezingsuitslag in Frankrijk gaat. Evenwel, wie mij een beetje heeft gevolgd weet dat ik nooit commentaar geef op de politiek in en van mijn land. Trust me, daar is een goede reden voor. En die reden is niet dat ik bedoelde politiek goed- of afkeur…. * deze discussiedraad gaat over artikel 35 van de Belgische grondwet. U vergist zich als u vindt dat dit iets te maken heeft met de verkiezingsuitslag van eender welke partij in Frankrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer het er op aankwam om het land bijeen te houden of om de regering in het zadel te houden werd de grondwet al verschillende keren compleet genegeerd. Dus waarom zou het afscheuren van Vlaanderen conform moeten zijn met de Belgische grondwet. Denk jij dat het afscheuren van België conform de Nederlandse grondwet was? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maw de frustratie die jij hier uit is van generlei waarde. |
|
![]() |
![]() |