Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2019, 14:31   #261
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoe wéét jij dat ?
Lees deze draad. Je hebt hiervoor een meerderheid nodig in de Franstalige taalgroep van het federale parlement.

Als die hun toelating geven, is dat het niet nadelig is voor de Franstaligen, he. En dan was het niet nodig ook niet, want dan was er geen "nadeel door die Walen dat absoluut moet weggewerkt worden".

Maw, de enige manier om van de dief af te geraken op die manier, is als hij niks gestolen heeft.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juni 2019 om 14:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2019, 14:34   #262
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Lees deze draad. Je hebt hiervoor een meerderheid nodig in de Franstalige taalgroep van het federale parlement.

Als die hun toelating geven, is dat het niet nadelig is voor de Franstaligen, he. En dan was het niet nodig ook niet, want dan was er geen "nadeel door die Walen dat absoluut moet weggewerkt worden".
Lees de geschiedenis over de splitsing van Tsjechoslovakije.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 08:02   #263
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar een WIL is, is een weg.
Het kon in 1830...
Oud 6 juni 2019, 08:03   #264
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet volgens een "grondwettelijk confederalisme" gegaan dacht ik.
Oud 6 juni 2019, 08:09   #265
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet volgens een "grondwettelijk confederalisme" gegaan dacht ik.
Dat hoeft ook niet.
In 6 maanden tijd was er de splitsing !!!
Oud 6 juni 2019, 08:23   #266
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hoeft ook niet.
In 6 maanden tijd was er de splitsing !!!
Maar al dat gezever over confederalisme via de grondwet, en art 35 en zo is dus wel degelijk gelul.
Oud 6 juni 2019, 09:49   #267
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha! Onze Belgo-Paarse-Panda ziet nog slechts één uitweg: diegenen van wie de mening hem niet bevalt wegzetten als "gepensioneerdenbond, lokale afdeling van seniorennet.be, ouwe zeiklijsters enz. enz...."

Wat kunnen we daaruit concluderen? Vooreerst dat het duidelijk u geweldig op de zenuwen werkt als er nog maar gepraat of geschreven wordt over iets dat dat geen fantasie is maar wel degelijk bestaat. Met name een artikel in de Belgische grendelgrondwet dat voorziet in de mogelijkheid tot het omvormen van deze staat tot... Ja, tot wat Paarse Panda? Tot een constructie waarin principieel alle macht toekomt aan deelstaten en waarbij diezelfde deelstaten samen beslissen wat ze aan een ander bovenliggend niveau als beleidsdomein zullen overlaten. Voor dergelijke constructie, Panda, gebruiken we het door u zo vermaledijde C-woord. Een woord dat bij u klaarblijkelijk aanleiding geeft tot een emotionele toestand die we geredelijk "paniek" noemen en die jij krampachtig poogt te verbergen door de voorstanders ervan weg te zetten als "gepensioneerdenbond".

Weet je wat ik erg leuk vind Panda? Dat je, na jouw tirade, overschakelt op O-VLD, CD&V, en SPA. Kortom, het serieuze, staatsdragende volk.
Wat vertegenwoordigen jullie nog in Vlaanderen Panda? Zou je nog eens de verkiezingsuitslag willen bekijken? En dat andere, evenzeer erg belgicistisch, Groene alternatief geraakte met veel moeite aan... tien procent. O ja, ik weet het, N-VA heeft evenzeer een flinke dreun mogen incasseren. Maar blijft desondanks qua grootte jullie ver overvleugelen. En, n'en déplaise aux belgicistes, de Vlaams Nationalisten geraken samen aan 43,3%.

Uw spot en borstklopperij is wel wat misplaatst, vind je niet?
Dikke twee!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 10:22   #268
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de lijstjes met dingen die overgeheveld kunnen worden zonder grondvodswijzigingen al uitgewisseld zijn tussen de Vlaamse partijen.
Daarbij zitten heel wat dingen die nog wel federaal zullen zijn in theorie, maar door interne administratieve reorganisatie toch eigenlijk gefederaliseerd zullen zijn. Onder de noemer: homogener beleid mogelijk maken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 10:25   #269
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
In uw post 94 beweert u dat “de liefde” plots over was naar aanleiding van een vermeende reactie mijnerzijds op een voorgehouden stelling uwerzijds inzake de verkiezingsuitslag van een politieke partij in Frankrijk. Ik citeer :

Naar aanleiding van de verkiezingen in haar land heb ik het gewaagd te wijzen op de goede uitslag van het Front National. De liefde was plotseling over. Wanneer je wil meepraten over politiek moet je de politieke situatie in je eigen land niet trachten weg te moffelen. Als je dit niet kan zwijg je best over de situatie van een buurland.

U beweert of minstens suggereert dat ik “de politieke situatie” in mijn eigen land heb trachten weg te moffelen. U verbindt er bovendien de conclusie aan dat ik derhalve best zwijg over de situatie van een buurland.
Ik beken ootmoedig dat ik één en ander recht te zetten heb.

Citaat:
Ik reken er op dat u, zoals van een man van eer mag verwacht worden, onverwijld uw bewering zult staven door middel van het citeren van de post waarin ik de politieke situatie in mijn eigen land tracht weg te moffelen.
Naar aanleiding van je verzoek heb ik mijn en jouw berichten nagekeken. Ik heb me duidelijk vergist. Het enige dat ik gevonden heb is een discussie naar aanleiding van uitspraken van meester Van Aelst.

Citaat:
Ik neem reeds vele jaren zo nu en dan deel aan dit discussieplatform. Ik heb hier nog nooit, het weze aanvankelijk als Hallebarde en/of nadien als Gwylan, commentaar gegeven op en/of een standpunt ingenomen inzake de politiek in en van mijn land en/of inzake de verkiezingsuitslagen van eender welke Franse politieke partij. Gelet op uw bewering is het aan u om onweerlegbaar aan te tonen dat ik dat wel heb gedaan en bovendien meer specifiek inzake de partij Front National thans Rassemblement National, bij gebreke waaraan u op uw blote knieën uw verontschuldigingen kunt aanbieden omwille van uw onterechte verdachtmakingen te mijnen aanzien.
Okay. Ik bied je gemeende excuses aan maar niet op mijn blote knieën. Ik ben gekleed. Rest nog te vermelden dat ik voor een lange tijd dit forum verlaat. Je geniet dus de twijfelachtige eer de laatste persoon te zijn tot wie ik het woord richt. Het ga je goed.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 10:30   #270
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat de lijstjes met dingen die overgeheveld kunnen worden zonder grondvodswijzigingen al uitgewisseld zijn tussen de Vlaamse partijen.
Daarbij zitten heel wat dingen die nog wel federaal zullen zijn in theorie, maar door interne administratieve reorganisatie toch eigenlijk gefederaliseerd zullen zijn. Onder de noemer: homogener beleid mogelijk maken.
O, en kan je daar één concreet voorbeeld van geven?

Of gaat er federale regelgeving komen die verschillende regels oplegt naargelang de deelstaat?
Oud 6 juni 2019, 10:39   #271
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
O, en kan je daar één concreet voorbeeld van geven?

Of gaat er federale regelgeving komen die verschillende regels oplegt naargelang de deelstaat?
Hoeveel federale regels zijn er niet die zeggen aan de deelfederaties : hier is het geld, trek u plan... Wat dan ook meestal gebeurd zonder de minste problemen...

Waar het later verkeerd loopt is dat er meestal één en dezelfde deelfederatie steeds weer en opnieuw afkomt met 'wij hebben meer geld nodig' en dat dat dan terugslaat op het federale niveau... en het is daar dat er een halte moet toegeroepen worden aan de houding van die profiterende partij...
U heeft het geld gehad; relatief hetzelfde als de andere partijen en u doet het daarmee en anders stapelt u de schulden maar op in uw eigen deelfederatie.

Dus inderdaad is al veel gefederaliseerd en kan dat zonder problemen verder worden uitgewerkt...
Het probleem is zoals altijd in dit land... het verantwoordelijk omspringen met zijn eigen geld...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 10:49   #272
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hoeveel federale regels zijn er niet die zeggen aan de deelfederaties : hier is het geld, trek u plan... Wat dan ook meestal gebeurd zonder de minste problemen...
Heel weinig: een paar artikelen van de Grondwet, de financieringswet en een aantal bijzondere wetten.

Regels waar de Schoof net niet naar verwijst, daar hij praat over "interne administratieve reorganisatie". Reden waarom ikzelf verwijs naar "federale regelgeving" en niet "federale wetgeving".
Oud 6 juni 2019, 11:07   #273
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik beken ootmoedig dat ik één en ander recht te zetten heb.

Naar aanleiding van je verzoek heb ik mijn en jouw berichten nagekeken. Ik heb me duidelijk vergist. Het enige dat ik gevonden heb is een discussie naar aanleiding van uitspraken van meester Van Aelst.

Okay. Ik bied je gemeende excuses aan maar niet op mijn blote knieën. Ik ben gekleed. Rest nog te vermelden dat ik voor een lange tijd dit forum verlaat. Je geniet dus de twijfelachtige eer de laatste persoon te zijn tot wie ik het woord richt. Het ga je goed.
Ik aanvaard uw eervolle verontschuldiging, en ik beschouw het incident als gesloten. Ik hoop oprecht dat gezondheidsredenen niet aan de basis liggen van uw tijdelijk verlaten van dit discussieplatform, en ik wens u in ieder geval het allerbeste toe.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 20:22   #274
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

België is het land met de meeste ambtenaren en co door hun inkomen enz. aan CD&V, sp.a / PS en Open VLD/MR verbonden, zeker in Franstalig gebied. Alleen dit % koos nog op hen…. Al wie “vrij” kon kiezen koos niet op hen in Vlaanderen!

Dus van al wie financieel vrij is.... koos wel degelijk een zeer groot % voor Vlaanderen eerst!!!!! En dat zijn niet allemaal bruine racisten, maar moe gepeste goede huisvaders en moeders.

En dan zouden de oude particratie partijen al die mensen die niet omgekocht werden en niet leven en niet onderhouden met vele bonussen door de staat, stad, intercommunale ….Zij die dus "het" geld binnen brengen weer genegeerd worden. Zelfs ook al allemaal voor laag geschoold gediscrimineerd worden >>> om dan gewoon verder te doen zoals voor heen! Democratie?????

Het midden in het bed te liggen zoals CD&V het noemde, dit hoereren om uitsluitend voor de partij en hun omgekochte leden prijs te schieten.
Wie nu nog kiest op die “rest” kleine particratie partijen CD&V, sp.a en Open VLD zijn zeker bij CD&V en sp.a hun omgekocht eigen personeel in de zuilen, de vakbond afgevaardigden, mutualiteit personeel, de belangengroepen aan hen verbonden, intercommunales, school, MNBS, Vliegcontrole, loodsen eeeeenz..
Alleen zij die hun inkomen linkt aan de partij zuilen en co van CD&V, sp.a en Open VLD stemt nog op hen, al het ander kies potentieel steeds minder en minder meer.
En gelet op: dat ze door de jaren heen zeer veel ambtenaren en co onder hun omgekocht kies publiek hebben hallen ze nog hun %. Al kiezen blijkbaar zelfs omgekochte zoals die van sp.a ook al niet meer op hen en kiezen nu Groen!!!
Schreef het eerder als ze niet gaan doen zoals de linksen in Denemarken en het eigen volk eerst respecteren dan zullen ze steeds verder de afgrond afdalen tot nihil partij.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 9 juni 2019 om 20:28.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 22:33   #275
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar al dat gezever over confederalisme via de grondwet, en art 35 en zo is dus wel degelijk gelul.
Als De Vlamingen moeten rekenen op de grondwet, dan blijven ze vastgeketend aan de Walen.
Zelfs na 540 dagen.

Oud 9 juni 2019, 23:12   #276
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de preambule van de Tsjechoslovaakse grondwet stond dat het land samengesteld was uit twee naties, die elk over een zelfbeschikkingsrecht beschikten. De opdeling van Tsjechoslovakije was dan ook geheel conform de grondwet.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2019, 06:36   #277
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In de preambule van de Tsjechoslovaakse grondwet stond dat het land samengesteld was uit twee naties, die elk over een zelfbeschikkingsrecht beschikten. De opdeling van Tsjechoslovakije was dan ook geheel conform de grondwet.
Ah, Tsjechoslowakije was dus eigenlijk een confederatie dan, als elk "lid" ervan een afscheidingsrecht had. Zoals art. 50 van de EU. Wist ik niet. Ik dacht dat ze gewoon samen beslist hadden om de grondwet op te heffen.
Oud 10 juni 2019, 06:38   #278
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als De Vlamingen moeten rekenen op de grondwet, dan blijven ze vastgeketend aan de Walen.
Zelfs na 540 dagen.
Tenzij de Walen akkoord zijn, natuurlijk. Maar dan zijn al die manoeuvers niet nodig. Dat was mijn punt. Oftewel zijn de Walen akkoord - en dan is er eigenlijk geen enkele reden om willen af te scheiden. Oftewel zijn de Walen "ambetanterikken die niet akkoord zijn", en dan kan men met al dat grondwettelijk arsenaal dus niet weg.

Maw, ge kunt pas van uw hond met razernij af, als hij geen razernij heeft.
Oud 10 juni 2019, 08:19   #279
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, Tsjechoslowakije was dus eigenlijk een confederatie dan, als elk "lid" ervan een afscheidingsrecht had. Zoals art. 50 van de EU. Wist ik niet. Ik dacht dat ze gewoon samen beslist hadden om de grondwet op te heffen.
Hetgeen ontbrak in de grondwet van Tsjechoslovakije (net als in die van de USSR en van Joegoslavië) waren de modaliteiten waarop een afscheiding moest gebeuren. Die hebben de deelstaten samen uitgewerkt. Laat Tsjechoslovakije dan al de iure een confederatie geweest zijn, tijdens de communistische periode was het duidelijk een federale en zelfs een unitaire staat, waarin die preambule enkel een rethorische waarde had.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2019, 09:33   #280
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waarom moesten de Slovaken dan 6 maanden, dagdagelijks de onerhandelingen forceren ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be