![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Milieuvriendelijk vliegen gewoon in de fik https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...T=159881838214
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Weeral .
Straks zijn er geen meer. Zou de garantie dat dekken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 2 september 2019 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.657
|
![]() De kankerbaklosers onder zich.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Maar stilstaande wagen die niet aan het opladen is, in brand vliegen? Waarschijnlijk weer eens ergens een kortsluiting of oververhitting bij de elektrische onderdelen. En steeds zijn het Tesla's die uitbranden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Na het batterijdebacle van de Samsung Galaxy Note 7 zoeken we een antwoord op de vraag hoe het komt dat de accu’s in onze apparaten zomaar kunnen ontploffen batterij Samsung is aan het bekomen van een flinke kater doordat de batterij van zijn – ondertussen stopgezette – Galaxy Note 7 spontaan kon ontploffen. Problemen met lithium-ionbatterijen komen echter vaker voor dan je denkt. Zowat alle toestellen die een dergelijke accu bevatten, gaande van smartphones tot elektrische auto’s, zijn in het verleden al wel eens ontploft of in brand gevlogen. Hoe komt het dat de lithium-ionbatterijen voor problemen kunnen zorgen? Werking batterij lithium-ion Om te begrijpen wat de ontploffingen veroorzaakt, dien je eerst te weten hoe een lithium-ionbatterij werkt. De batterijen bestaan uit verschillende lithium-ioncellen en enkele beveiligingscomponenten, zoals temperatuursensoren en een spanningsmeter. Iedere lithium-ioncel bestaat op zijn beurt uit vier elementen, namelijk een kathode, anode, elektrolyt en afscheider. De kathode is de positieve elektrode en bevat lithiumkobaltoxide (LiCoO2). De anode is daarentegen negatief geladen en bestaat uit koolstof. Tussen de elektrodes bevindt zich een elektrolyt dat meestal ether bevat en een afscheider. Zoals de naam doet vermoeden, moet de afscheider ervoor zorgen dat de positieve en negatieve elektrodes elkaar niet raken. Wanneer je je batterij oplaadt, zullen lithium-ionen zich doorheen het elektrolyt begeven en vasthechten aan het koolstof aan de anodekant. Tijdens het ontladen van de accu gebeurt net het omgekeerde: de lithium-ionen begeven zich naar de kathode en vormen terug lithiumkobaltoxide. Tijdens dit proces komen eveneens elektronen vrij, welke via een elektrisch circuit naar de kathode gaan en voor stroom zorgen. Kortsluiting Eén van de grootste oorzaken van ontploffende lithium-ionbatterijen is een kortsluiting. Wanneer de kathode en anode elkaar slechts lichtjes raken, zal de accu enkel sneller ontladen. Bij een grote kortsluiting zal er echter zoveel stroom tussen de elektrodes stromen dat de temperatuur zal stijgen en de batterij in brand kan vliegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 3 september 2019 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Te snel opladen is zeker een oorzaak hiermee.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
En vemoed dat die niet tegen de hitte kunnen of dat er daar regelmatig productiefouten in zitten. Zolang er voldoende koeling is ontstaat er geen probleem, maar als die faalt krijg je dus problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Het zal wel iets zijn zoals jij zegt.
Beschadigingen door hitte of productie die erger worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
heb ze net voor de verlof verboden in de garage. Laatst gewijzigd door Anna List : 3 september 2019 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Gaande van gsm of fietsen tot en met autos. En ook de zonnepanelen schieten soms in brand. Leuke gedachten is wat anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
|
![]() Het brandrisico bij Tesla ligt 9x lager dan bij een ICE. Als elke Tesla die in brand vliegt in de media komt ontstaat er natuurlijk een verkeerde perceptie. Het feit dat Zuid-Korea een groot aantal BMW's verbood om nog rond te rijden kwam hier natuurlijk niet aan bod https://www.bbc.com/news/business-45191874.
Tesla koopt geen advertentieruimte in de traditionele media, de andere automerken dan weer zeer veel. Wie zullen ze naar de mond praten? Dat gecombineerd met een aantal mensen die niet al te veel kennis hebben van elektrische voertuigen die dergelijke sensatie wel lusten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ook het ethyleencarbonaat kan branden, zoals de meeste organische oplosmiddelen. Maar het klinkt minder spectaculair voor Jan met de pet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
En vaak was de oorzaak dan nog te herleiden tot de elektrische onderdelen en ongevallen. Die BMW's zijn ook rijdende computers en hebben eigen kleine accu's om stroomuitval op te vangen. Het gaat dus opnieuw over fouten in de koeling van de accu. Maar was even aan het terugdenken over hoe ik als jong knaap leerde accu's van wagens op te laden. In de eerste plaats gebeurde die steeds met open motorkap en accu bescherming. Daarnaast moest ik de dopjes openzetten en als het een accu zonder verwijderbare doppen was, nakijken of de ontluchtingsopeningen wel open en vrij waren. Het snelladen mocht enkele gedaan worden als de wagen ook gestart werd. Als ik de accua niet voldoende kon vrij maken, moest ik een ventilator voor koeling en luchtzuivering laten zorgen. Regels die tegenwoordig allemaal verdwenen zijn. Accu's van gsm's, laptops, EV's en duizenden andere elektrische toestellen worden vandaag tegen een topsnelheid opgeladen, terwijl ze nog in hun gesloten behuizing zitten, zonder enige koeling of ventilatie. |
|
![]() |
![]() |