Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2019, 13:27   #81
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu ik heb nog nooit een ICE in brand weten vliegen door andere oorzaken dan nalatigheid in onderhoud en herstellingen, fouten in het ontwerp of oneigenlijk gebruik.
En vaak was de oorzaak dan nog te herleiden tot de elektrische onderdelen en ongevallen.

Die BMW's zijn ook rijdende computers en hebben eigen kleine accu's om stroomuitval op te vangen.

Het gaat dus opnieuw over fouten in de koeling van de accu.

Maar was even aan het terugdenken over hoe ik als jong knaap leerde accu's van wagens op te laden.
In de eerste plaats gebeurde die steeds met open motorkap en accu bescherming.
Daarnaast moest ik de dopjes openzetten en als het een accu zonder verwijderbare doppen was, nakijken of de ontluchtingsopeningen wel open en vrij waren.
Het snelladen mocht enkele gedaan worden als de wagen ook gestart werd.
Als ik de accua niet voldoende kon vrij maken, moest ik een ventilator voor koeling en luchtzuivering laten zorgen.

Regels die tegenwoordig allemaal verdwenen zijn.
Accu's van gsm's, laptops, EV's en duizenden andere elektrische toestellen worden vandaag tegen een topsnelheid opgeladen, terwijl ze nog in hun gesloten behuizing zitten, zonder enige koeling of ventilatie.
En zoals steeds is het bij Jantje weer een klok en klepel verhaal...

De accu's die je laadde in de auto's waren loodaccu's en zijn in die zin totaal niet te vergelijken met Li-on batterijen. Bij het laden van loodaccu's komt er waterstof vrij, daarom dat je al die veiligheidsmaatregelen moest treffen, bij een Lion-batterij gebeurt dit niet.
Geen appelen met peren vergelijken!

Trouwens, de problemen met die BMW's hadden niets met een accu te maken, het had met de rookgasreiniging te maken waar een lek kon optreden. Ook daar was je weer fout. Dit is niet te herleiden tot een elektrisch probleem.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:28   #82
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu ik heb nog nooit een ICE in brand weten vliegen door andere oorzaken dan nalatigheid in onderhoud en herstellingen, fouten in het ontwerp of oneigenlijk gebruik.
En vaak was de oorzaak dan nog te herleiden tot de elektrische onderdelen en ongevallen.

Die BMW's zijn ook rijdende computers en hebben eigen kleine accu's om stroomuitval op te vangen.

Het gaat dus opnieuw over fouten in de koeling van de accu.

Maar was even aan het terugdenken over hoe ik als jong knaap leerde accu's van wagens op te laden.
In de eerste plaats gebeurde die steeds met open motorkap en accu bescherming.
Daarnaast moest ik de dopjes openzetten en als het een accu zonder verwijderbare doppen was, nakijken of de ontluchtingsopeningen wel open en vrij waren.
Het snelladen mocht enkele gedaan worden als de wagen ook gestart werd.
Als ik de accua niet voldoende kon vrij maken, moest ik een ventilator voor koeling en luchtzuivering laten zorgen.

Regels die tegenwoordig allemaal verdwenen zijn.
Accu's van gsm's, laptops, EV's en duizenden andere elektrische toestellen worden vandaag tegen een topsnelheid opgeladen, terwijl ze nog in hun gesloten behuizing zitten, zonder enige koeling of ventilatie.
tl,dr
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:29   #83
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht

De accu's die je laadde in de auto's waren loodaccu's en zijn in die zin totaal niet te vergelijken met Li-on batterijen. Bij het laden van loodaccu's komt er waterstof vrij, daarom dat je al die veiligheidsmaatregelen moest treffen, bij een Lion-batterij gebeurt dit niet.

Trouwens, de problemen met die BMW's hadden niets met een accu te maken, het had met de rookgasreiniging te maken waar een lek kon optreden. Ook daar was je weer fout. Dit is niet te herleiden tot een elektrisch probleem.
is er al één land buiten Zuid-Korea waar die BMW's stilgelegd of teruggeroepen werden eigenlijk?

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 september 2019 om 13:29.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:30   #84
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
tl,dr
dat zegt meer over jou dan over Jantje natuurlijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:45   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Lol

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_fire

Causes

A motor vehicle contains many types of flammable materials, including flammable liquids like gasoline and oil as well as solid combustibles such as hose. Fuel leaks from ruptured fuel lines also can rapidly ignite, especially in petrol fuelled cars where sparks are possible in the engine compartment. Fires with casualties have been caused by ozone cracking of nitrile rubber fuel lines for example.

Vehicles house multiple potential sources of ignition including electrical devices that may short circuit, hot exhaust systems, and modern car devices such as air bag detonators.

In the UK, accidental car fires are declining[2] but deliberate car fires (arson) are increasing. There are approximately the same number of deliberate car fires as there are accidental car fires in the UK. It is common for joyriders to set fire to stolen cars: abandoned cars are commonly set on fire by vandals. Around two cars out of every thousand registered in the UK catch fire each year.[3][4]

It is often the case in accidental auto fires that the bulk of the fire is (at least initially) contained in the engine compartment of the vehicle. In most vehicles, the passenger compartment is protected from engine compartment fire by a firewall. However, in case of arson, the fire does not always start in the interior or spread there. It is mandatory to carry an in-car fire extinguisher in some countries, such as Belgium, Bulgaria and Poland.[5]

From 2003 to 2007 in the United States, there were 280,000 car fires per year, which caused 480 deaths.[6]

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2019 om 13:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:48   #86
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
is er al één land buiten Zuid-Korea waar die BMW's stilgelegd of teruggeroepen werden eigenlijk?
Yep, 1,6 miljoen wagens teruggeroepen, wereldwijd!

https://www.cnbc.com/2018/10/23/bmw-...fire-risk.html
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:54   #87
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat zegt meer over jou dan over Jantje natuurlijk.
Inderdaad want die zever die hij post is zo infantiel dat verder lezen alleen voor masochisten is.

Het antwoord van Araneus zegt alles over zijn "kennis" die hij wil "delen".
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 13:57   #88
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yep, 1,6 miljoen wagens teruggeroepen, wereldwijd!

https://www.cnbc.com/2018/10/23/bmw-...fire-risk.html
Volvo wereldwijd een half miljoen diesels:
Citaat:
https://www.autozeitung.de/volvo-rueckruf-196885.html

Volvo Rückruf (Juli 2019): Brandgefahr

Volvo ruft 500.000 Diesel in die Werkstatt

Volvo ruft im Juli 2019 weltweit 500.0000 Autos in die Werkstatt. Ein defektes Bauteil im Motorraum soll im schlimmsten Fall zu einem Brand führen können. Diese Modelle sind vom Rückruf betroffen!

Volvo hat im Juli 2019 einen Rückruf von weltweit rund 500.000 Autos gestartet. Betroffen sind Fahrzeuge, die zwischen 2014 und 2019 gebaut wurden und das Werk einem Vierzylinder-Dieselmotor verließen. Grund für den Rückruf ist ein Bauteil im Motorraum, das unter bestimmten Umständen schmelzen und im schlimmsten Fall zum Motorbrand führen könne. Nach Angaben des schwedischen Fernsehsenders SVT soll es sich bei den Autos um Fahrzeuge der Modelle V40, V60, V70, S80, XC60 und XC90 handeln.
nog een extra reden om met gewone ICE te stoppen, Volvo doet het...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170705_02958111
Oud 3 september 2019, 14:06   #89
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wanneer roepen ze de tesla terug?
Oud 3 september 2019, 14:10   #90
Tavek
Banneling

Standaard

De cijfers bevestigen dat Tesla's tussen de 8 en 11 x minder kans hebben op een voertuigbrand dan diesels of benzines.

Al de rest is zever in de marge.

Uiteraart betekent dit niet dat Tesla geen enkele kans op brand heeft. Zoiets bestaat niet. Maar omdat men nu eenmaal een spectaculaire Tesla brand graag in de gazet ziet, springen jullie er op als vliegen op een stront.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 14:16   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De cijfers bevestigen dat Tesla's tussen de 8 en 11 x minder kans hebben op een voertuigbrand dan diesels of benzines.

Uiteraart betekent dit niet dat Tesla geen enkele kans op brand heeft. Zoiets bestaat niet. Maar omdat men nu eenmaal een spectaculaire Tesla brand graag in de gazet ziet, springen jullie er op als vliegen op een stront.
Dat komt omdat het niet alleen nieuw is maar ook omdat je de tesla op je 2 handen kunt tellen en 1 hand reeds is afgefakkeld.

Men moet niet steeds vergelijken met ice.
Dat is een appel en die ander een peer.

Zoek gewoon de oorzaak en benoem ze.
Oud 3 september 2019, 14:24   #92
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat komt omdat het niet alleen nieuw is maar ook omdat je de tesla op je 2 handen kunt tellen en 1 hand reeds is afgefakkeld.

Men moet niet steeds vergelijken met ice.
Dat is een appel en die ander een peer.

Zoek gewoon de oorzaak en benoem ze.
Kortsluiting in de batterij ?

Geen idee.

Maar het is bijzonder hypocriet: bij ICE's accepteren jullie dat de boel nu en dan affikt. Dat hoort er bij.

Bij een EV moet die kans 0 zijn voordat jullie er in zouden durven stappen.

Komaan zeg, hypocrieten.
Oud 3 september 2019, 14:26   #93
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een model 3 is voorlopig nog ongeschonden, en het zijn meestal Tesla mod S met het eerste koelingsdesign en -management, dus bouwjaar 2016 en ouder (met oude neus).

Koeling en management is het belangrijkste, ook bij het snelladen. Daarom "thermal runaway battery":
Citaat:
https://www.rutronik.com/article/det...-be-prevented/
Lithium-ion batteries: How can thermal runaway be prevented?
Ondertussen rijden er evenveel mod 3 rond als mod S, maar laatste hebben natuurlijk veel meer afgezien.

Tesla heeft onlangs de monitoring software geupdated, als reactie na die brand in Shanghai (oude mod S):
Citaat:
https://www.theverge.com/2019/5/16/1...date-model-s-x

Tesla is pushing out a software update to all Model S and X cars following two recent high-profile battery fires. The automaker said it’s issuing the update “out of an abundance of caution.”

The over-the-air update will change some of the settings in the cars’ battery management software related to charging and thermal controls, though the company didn’t go into further detail. (The software of Tesla’s battery management system is one of the company’s most closely guarded trade secrets.)

The software update comes after some highly publicized fires in Asia. In April, an older Model S seemingly spontaneously combusted while sitting unused in a parking structure in Shanghai. The fire was caught by security cameras, and the footage quickly went viral. Tesla sent a team to investigate the fire, but has not released any findings. Just this week, another Model S caught fire in a parking lot in Hong Kong, shortly after the owner had charged the car.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2019 om 14:44.
Oud 3 september 2019, 14:45   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[Niet direct de bevolkingsdichtheid, maar de bebouwing is een groot probleem.
Lees eens goed wat er staat.
Het gaat hier niet over milieu, maar over afwatering.
Binnen de afwatering is de bevolkingsdichtheid geen direct probleem, wel de verstening die deze bevolking veroorzaakt

Citaat:
Maakt totaal niets uit welk type batterij je oplaad of ontlaad.
De warmte in de batterij ontstaat niet door het materiaal, maar door de stroombeweging waardoor er warmte onstaat.
En alle materialen hebben de eigenschap uit te zetten en te krimpen bij temperatuursveranderingen.
Ook de vastheid van materialen verandert bij temperatuursveranderingen.
En het is dus temperatuursverandering die bij accu's voor problemen zorgt.
En het is daarom dat je steeds voor voldoende koeling moet zorgen en zowel snelladen als snelontladen moet vermijden.

Citaat:

Ontwerpfout dus.

Laatst gewijzigd door Jantje : 3 september 2019 om 14:54.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 14:52   #95
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tesla model 3 crashes met serieuze batterijbeschadiging en toch was er geen brand. Straf.

https://insideevs.com/news/363109/te...re-resistance/

Tesla Model 3 Battery Cells & Pack Resist Fire In Crash

Oud 3 september 2019, 14:53   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Geen idee.

Maar het is bijzonder hypocriet: bij ICE's accepteren jullie dat de boel nu en dan affikt. Dat hoort er bij.

Komaan zeg, hypocrieten.
Een wagen, welk type dan ook, moet in de eerste plaats veilig zijn onder alle omstandigheden.
Of het nu een diesel een benzine, cng, lpg of ev is, ik wens het nooit meer te moeten meemaken om iemand leven in een wagen te zien opbranden.
Dus ja, eigenlijk wil ik dat alle wagens 0% kans hebben om in brand te vliegen, zelfs bij een zware crach.
Maar dat zal bij een wens blijven.
Oud 3 september 2019, 14:54   #97
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Geen idee.

Komaan zeg, hypocrieten.
Ik accepteer niks.
Als een ice door een fout in het ontwerp brand dan zullen ze die terugroepen.
Maar ik weet ook uit mijn autoverleden dat er heel wat geprutst word door de mensen zelf aan hun bekabeling voor meestal muziek. En soms schiet dat in brand.
Of duizend andere oorzaken.

Maar een ice die spontaan in brand schiet?
Ik zou niet weten hoe.

Tesla kan niet ontkennen dat er wel ergens een probleem zit.
Oud 3 september 2019, 15:00   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik accepteer niks.
Maar ik weet ook uit mijn autoverleden dat er heel wat geprutst word door de mensen zelf aan hun bekabeling voor meestal muziek. En soms schiet dat in brand.

Ik zou niet weten hoe.

Heb de indruk dat het probleem vooral komt door het te snel op de markt brengen van de Tesla S om de andere voor te kunnen zijn.
En da ze hierdoor eigenlijk te weinig hebben getest om mogelijke problemen bij langdurig zwaar belastend gebruik en het veelvuldig gebruik van snelladers.
Oud 3 september 2019, 15:00   #99
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik accepteer niks.

Ik zou niet weten hoe.

Brandvrije ICE's bestaan niet. Het is het hele concept achter een ICE. En uiteraard loopt dat ook eens mis.
Oud 3 september 2019, 15:06   #100
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hmmm. Appels met appels vergelijken. In de statistieken zijn meer dan 80% van de branden in ICE's (niet aangestoken, en niet door ongevallen veroorzaakt) in voertuigen van 8 jaar en ouder.

Die affakkelende Tesla's zijn veel jonger. Volgens statistieken van NHTSA, total loss claims door brand bij de verzekeraars, scoort een <3 jaar oude Model X zo'n 1.9 keer meer dan gemiddeld en een <3 jaar oude Model S zo'n 1.4 keer meer dan gemiddeld (van de <3 jaar oude voertuigen)... Oeps.

Link
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be