Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2019, 09:42   #121
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een stroombeweging, ik lag bijna onder de tafel van het lachen. Hoe verzin je het. Het is gewoon stroom. Jou gebrek aan kennis blijft me verbazen.



Tesla is nu net één van de EV-fabrikanten met een geavanceerd BMS en koelsysteem. Tijdens het superchargen blijft de temperatuur van de batterij redelijk constant. Als de temperatuur te hoog dreigt te worden neemt de laadsnelheid gewoon af. De laadtemperatuur bij superchargen is slechts een paar graden hoger dan de normale bedrijfstemperatuur.
Wat is stroom .......de beweging van ionen ....volgens mijn schooltijd geeft dat nog steeds warmte af .....is wel al lang geleden .....je kan het zelf voelen .....stofzuiger kabel warm na zuigbeurt .....stijkijzer na strijkbeurt -> stekkerpinnetjes warm enz....enz....
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 10:19   #122
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Wat is stroom .......de beweging van ionen ....volgens mijn schooltijd geeft dat nog steeds warmte af .....is wel al lang geleden .....je kan het zelf voelen .....stofzuiger kabel warm na zuigbeurt .....stijkijzer na strijkbeurt -> stekkerpinnetjes warm enz....enz....
Natuurlijk, het is stroom dat warmte veroorzaakt. Maar de term 'stroombeweging' geeft toch een gebrek aan kennis aan.

P is RI kwadraat om éénvoudigte beginnen!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 10:33   #123
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een stroombeweging, ik lag bijna onder de tafel van het lachen. Hoe verzin je het. Het is gewoon stroom. Jou gebrek aan kennis blijft me verbazen.
't Ja.
Hoop dat je nog kan lachen als je huis afbrand.
Waarom denk je dat er regels rond kabeldikte zijn?
Waarom denk je dat men geen 5.000watt toestel op een 1.5mm² kabel mag aansluiten?
Elektriciteit is een gevaarlijk speelgoed en het is niet de eerste kabel die doorbrand door te hoge belasting.


Citaat:

Tesla is nu net één van de EV-fabrikanten met een geavanceerd BMS en koelsysteem. Tijdens het superchargen blijft de temperatuur van de batterij redelijk constant. Als de temperatuur te hoog dreigt te worden neemt de laadsnelheid gewoon af. De laadtemperatuur bij superchargen is slechts een paar graden hoger dan de normale bedrijfstemperatuur.
En wat zit jij eigenlijk in je broek te krabben.
Eerst wil je afdoen alsof ik een idioot ben, dan ga je verkondigen dat er zelfs speciale software in de Tesla S zit om oververhitting tegen te gaan.

Wat is het nu?
Veroorzaken stroombewegingen nu warmte of niet?

Maar zal je helpen.
De gloeilamp is een techniek die zuiver gebaseerd is op de warmte opwekking door stroombewegingen.
De draad in de gloeilamp begint licht te geven door overbelasting, waardoor die gaat opgloeien en licht begint te geven.
Basiskennis elektriciteit 1ste jaar elektriek van het secudair onderwijs.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 10:38   #124
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja.
Hoop dat je nog kan lachen als je huis afbrand.
Waarom denk je dat er regels rond kabeldikte zijn?
Waarom denk je dat men geen 5.000watt toestel op een 1.5mm² kabel mag aansluiten?
Elektriciteit is een gevaarlijk speelgoed en het is niet de eerste kabel die doorbrand door te hoge belasting.




En wat zit jij eigenlijk in je broek te krabben.
Eerst wil je afdoen alsof ik een idioot ben, dan ga je verkondigen dat er zelfs speciale software in de Tesla S zit om oververhitting tegen te gaan.

Wat is het nu?
Veroorzaken stroombewegingen nu warmte of niet?

Maar zal je helpen.
De gloeilamp is een techniek die zuiver gebaseerd is op de warmte opwekking door stroombewegingen.
De draad in de gloeilamp begint licht te geven door overbelasting, waardoor die gaat opgloeien en licht begint te geven.
Basiskennis elektriciteit 1ste jaar elektriek van het secudair onderwijs.
En weer de term 'stroombeweging', maak jezelf maar belachelijk!

Die P = RxIxI had je wsl niet begrepen! Nochtans ook basiskennis elektriciteit.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 10:58   #125
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
En weer de term 'stroombeweging', maak jezelf maar belachelijk!

Die P = RxIxI had je wsl niet begrepen! Nochtans ook basiskennis elektriciteit.
Ja, en?

Als je hier post F=p.A weten de meeste lezers niet wat er staat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:01   #126
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Paljas, het is net de beweging die de warmte opwekt.
En het zijn niet allemaal hoog technisch onderlegde mensen die hier meelezen, dus vermijd je moeilijk te begrijpen termen.
Heb een bachelor electromechanica, maar heb het verstand om in voor leken begrijpbare taal te spreken.

P is RI kwadraat is voor een dr in de rechtsgeleerdheid, een dr in de medische wereld of een dr in bouwkunde immers potkes latijn.
Mijnheer de Paljas voor u! Je weet niet waarover je praat en het is niet de eerste keer dat ik je daar op betrap. Stroombeweging is en blijft onzin, stroom is meer dan voldoende. en P is RI-kwadraat is een basisformule uit de elektriciteit. Bachelor in electromechanica, ik geloof er niets van, bewijs het maar!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:07   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
denk dat iedereen capacitors gebruikt ?of niet ?
Het gaat over supercondensatoren.

Wie weet komen de supercapacitors in die Lambo wel van Tesla (via Maxwell) zoek het eens op met je ggl kung fu.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:10   #128
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Weerom je weet niet waarover je praat! De temperatuur bij het superchargen blijft redelijk constant. Jou vermoedens zijn waardeloos, zeker nadat je hier meermaals je gebrek aan kennis hebt geëtaleerd.

Meer info rond supercharging en koeling van de batterij kan je hier vinden:

https://www.teslarati.com/watch-tesl...supercharging/
Die eenvoudige link aanklikken, laat staan begrijpend lezen, zullen ze nooit doen, want hun enorme natte-duim-kennis is zelfs beter dan Jeff Dahn.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 september 2019 om 11:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:28   #129
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Paljas, het is net de beweging die de warmte opwekt.
En het zijn niet allemaal hoog technisch onderlegde mensen die hier meelezen, dus vermijd je moeilijk te begrijpen termen.
Heb een bachelor electromechanica, maar heb het verstand om in voor leken begrijpbare taal te spreken.

P is RI kwadraat is voor een dr in de rechtsgeleerdheid, een dr in de medische wereld of een dr in bouwkunde immers potkes latijn.
Electronentransport door geleiders wordt gehinderd (afhankelijk van hun weerstand) en dankzij de wet van behoud van energie gaat daardoor een deel over in warmte.

Er zijn materialen die bijna geen weerstand hebben, meestal op zeer lage temperaturen nabij het absoluut nulpunt, en dit noemen ze supergeleiders.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:38   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het gaat over supercondensatoren.

Wie weet komen de supercapacitors in die Lambo wel van Tesla (via Maxwell) zoek het eens op met je ggl kung fu.
Allez ik heb het zelf gedaan:
Citaat:
https://www.maxwell.com/solutions/transportation/auto

Maxwell Technologies supports the ascent to the next tier of automotive innovation by providing our proprietary ultracapacitor cell technology for additional efficiency and value in the vehicle. Ultracapacitors, with their high-power performance and resiliency in rugged environments, offer fast-responding energy storage for demanding applications that in many cases cannot be achieved by batteries alone.

Discover how a partnership with Maxwell can enhance performance, reliability and quality in the next generation of advanced automobiles.

Automotive leaders build with our solutions.

Geely/Volvo
General Motors
Lamborghini
Continental AG
PSA


Hybrid-capable system design

In the face of issues with batteries’ performance in low temperatures, ultracapacitors can augment battery efficiency in applications such as start-stop and e-turbo.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 september 2019 om 11:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:41   #131
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Om even scherp te stellen:

Stroom (current) is het transport van electrisch geladen deeltjes door een geleider, in de meeste gevallen electronen (negatief). Een deel van deze electronen gaat een interactie in met het rooster, en zullen op die manier warmte opwekken. De weerstand dus.

Hoe hoger de temperatuur van een geleider, bvb koper, des te meer weerstand. De reden is simpel: het rooster zal trillen (= temperatuur/warmte) en dus moeilijker "begaanbaar" zijn voor electronen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 11:46   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die eenvoudige link aanklikken, laat staan begrijpend lezen, zullen ze nooit doen, want hun enorme natte-duim-kennis is zelfs beter dan Jeff Dahn.
Een eenvoudige opletten dat het steeds een oudere Tesla S is die tot zelfontbranding komt en niet de andere EV's en modellen van Tesla, doet je gewoon vermoeden dat er een ontwerpfout zit in de oude Tesla S.
De Tesla S kwam in 2012 op de markt met accu's die niet van Tesla zelf kwamen.
De supercharger kwam pas in 2013 op de markt en kondigde Tesla aan dat er bij enkele van de Supercharger-stations omwisselpunten zouden komen voor de accu.
Zou dus wel een om aanpassingen kunnen aan die nodig zijn om de supercharger te kunnen gebruiken bij het oudere model S.

En dan spreken we zelfs niet eens meer over een ontwerpfout, maar over nalatigheid van en oneigenlijk gebruik door de eigenaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 12:15   #133
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Om even scherp te stellen:

Stroom (current) is het transport van electrisch geladen deeltjes door een geleider, in de meeste gevallen electronen (negatief). Een deel van deze electronen gaat een interactie in met het rooster, en zullen op die manier warmte opwekken. De weerstand dus.

Hoe hoger de temperatuur van een geleider, bvb koper, des te meer weerstand. De reden is simpel: het rooster zal trillen (= temperatuur/warmte) en dus moeilijker "begaanbaar" zijn voor electronen.
Zou het niet kunnen dat er teveel batterijen tegelijk gebruikt worden?
Of dat er via het management teveel stroom gevraagd word door de sensors?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 12:38   #134
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Electronentransport door geleiders wordt gehinderd (afhankelijk van hun weerstand) en dankzij de wet van behoud van energie gaat daardoor een deel over in warmte.

Er zijn materialen die bijna geen weerstand hebben, meestal op zeer lage temperaturen nabij het absoluut nulpunt, en dit noemen ze supergeleiders.
Tavek, als ik tegen Trezebees begin over behoud van energie, kijkt die als een verloren gelopen kip.
Zij is van opleiding een dierenarts, geen technicus.
Mijn oudste zoon kijk dan al even dwaas, die heeft een bouwkundige opleiding gevolgd.
Als je tegen hen in technische termen spreekt kan je dus even goed tegen de muren praten, die begrijpen er even veel van.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 12:45   #135
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Micele jij hebt al die tabellen ergens zitten.
Kan jij zien welke EV merk het meest in brand schiet?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 12:49   #136
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Tavek, als ik tegen Trezebees begin over behoud van energie, kijkt die als een verloren gelopen kip.
Zij is van opleiding een dierenarts, geen technicus.
Mijn oudste zoon kijk dan al even dwaas, die heeft een bouwkundige opleiding gevolgd.
Als je tegen hen in technische termen spreekt kan je dus even goed tegen de muren praten, die begrijpen er even veel van.
Thermodynamica hoort een basisvak te zijn op het middelbaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 12:57   #137
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zou het niet kunnen dat er teveel batterijen tegelijk gebruikt worden?

Nee, eigenlijk niet.
De cellen staan immers parallel aangesloten en verdelen de aangevoerde energie gelijkmatig waardoor er minder warmte ontstaat.

Citaat:

Of dat er via het management teveel stroom gevraagd word door de sensors?
Dan zit je met een ontwerpfout of een programmatiefout.

En het ontbreken van juridische stappen tegen Tesla wegens uitgebrande voertuigen in de USA wijst er op dat er geen ontwerpfouten of programmatiefouten bewezen kunnen worden.
In de USA zijn ze daar anders heel snel mee en eisen ze criminele bedragen als schadevergoeding.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 13:03   #138
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Thermodynamica hoort een basisvak te zijn op het middelbaar.
Thermodynamica is net als stabiliteit zelfs in veel technische en beroepsopleidingen iets onbekend.
Je mag al blij zijn dat ze meer kunnen dan 1+1 optellen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 14:43   #139
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Natuurlijk, het is stroom dat warmte veroorzaakt. Maar de term 'stroombeweging' geeft toch een gebrek aan kennis aan.

P is RI kwadraat om éénvoudigte beginnen!
Uiteindelijk niet fout:

- ionen in beweging = een ionenuitwisseling = stroombeweging.
- geen ionen in beweging = geen stroom = geen stroombeweging



En ionen in beweging .... vb een geparkeerde Tesla maar toch gaat die op in de vlammen ......zal een doorslag van isolatie zijn in de batterij of juist achter de batterij ( als daar geen veiligheid zit ? ) en kortsluiting .....is er niet altijd een verbinding met de Tesla server een logging?

Laatst gewijzigd door chris k : 4 september 2019 om 14:47.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 21:14   #140
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het lijkt mij toch dat het de batterijen zelf het probleem zijn

Niet alleen EV vliegt in brand maar ook andere zaken waar batterijen inzitten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 september 2019 om 21:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be