![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Hyundai foolcellwagen versus Hyundai EV
Nexo vs Kona | FCEV vs EV Hyundai Nexo fuel cell Hyundai Kona 64kWh Price: £55,000 est Price: 33,995 On sale: Q4 2018 On sale: Q1 2019 Range: 414 miles WLTP 300 miles WLTP "MPG": 0.95kg/100km "MPG": 14.3kWh/100km Recharge time: 5 minutes Recharge time: 9 hours 35 minutes Luggage space: 461/1,466 litres Luggage space: 322/1,114 litres Kerb weight: 1873kg Kerb weight: 1,685kg Power/torque: 161bhp/291lb ft Power/torque: 201bhp/291lb ft |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Fuel cells & waterstoftanks en bijhorende leidingwerk is loodzwaar....zwaarder dan een batterij.
Bij deze bewezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Omgekeerd, om H2 te maken, is dat proces ook zo inefficient. En je moet het dan nog eens samendrukken en cryogeen maken. Hilarisch inefficient. Als Shell en co falliet willen moeten ze daar op inzetten. Nemen ze daar geen ingenieurs aan, of zijn het enkel advocaten om zich te beschermen tegen processen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
Bij Hyundai weegt de IX35 FCEV 160 kg meer dan de diesel-versie (en dat is het enige model waar een vergelijk mogelijk is) en dat is technologie van 2013... Sorry maar een Kona en Nexo, als ge er al eens ingezeten hebt, zijn echt verschillende wagens qua grootte-klasse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Maar waterstof door electro heeft maar 30% energie verlies. Mogelijks zelfs minder maar bon.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.415
|
![]() de oplossing die nooit ter sprake komt is gewoon rijden op AMMONIAK NH3
kijk: als je NH3 verbrandt heb je NO2 + H2O + energie en het fijne is dat alles wat je uitstoot gewoon ook al in de lucht zit en CO2 vrij is... ![]() je kan dus moeiteloos alle auto's ombouwen naar NH3 gastanks, en zorgen dat iedereen -70% CO2 uitstoot beleeft;.. Tuurlijk het blijft verbranden en er blijft wel iets uitstoten, maar op papier is de CO2 dan toch 70-80% weg.. En sowieso zal een groene kikker wel weer zitten zagen dat er uitstoot is van een van de NOx familie... of slecht voor de nietraten in het milieu want het land wordt te vruchtbaar op die manier toyota https://www.autotribute.com/22488/ma...lorer-ammonia/ https://nh3fuelassociation.org/2013/...-eco-explorer/ korea https://nh3fuelassociation.org/2013/...m-south-korea/ https://www.ammoniaenergy.org/members/ ammonia als sheepsdiesel https://c-job.com/ammonia-as-ships-f...y-of-thinking/ ammnia zware diesel https://pocharitechnologies.com/2019...ne-technology/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
De Mirai is ook relatief zwaar. Even zwaar als een LR M3. Waarom zijn die wagens dan niet lichter als die fuel cells en tanks lichter zouden zijn dan de batterij ? Of vertel je me gewoon niet het hele verhaal ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Wil je dat we stikken in de steden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Citaat:
Goed het verschil is 49 cm in lengte en een paar centimeter in de breedte en hoogte. Dat is minstens anderhalve klasse verschil, en in kofferruimte 140 liter. Maar daarvoor is de EV wel krachtiger en logisch sneller dan de FCEV. Zo slecht is dat vergelijk nu ook niet. Of maak dan de carrosserie van de Kona nog zo groot als de Nexo, die ganse 188 kg verschil gaan er niet bijkomen. Of omgekeerd een Nexo zo groot dan de Kona die ganse 188 kg gaan er niet vanaf. Maar blijkbaar moeten de FCEV vooraan zo groot zijn omdat men er anders niet alles inkrijgt, en de hoogte groeit mee anders is het geen zicht, zie foto. Want we hebben nog de wat grotere zuster van de Hyundai Kona de Kia E-Niro die scheelt maar ~29 cm in lengte en die weegt 1737 kg, de kofferruimte is hier bijna even groot: https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh Kia e-Niro 64 kWh Elektrische Auto Afmeting en Gewicht Lengte 4375 mm Breedte 1805 mm Hoogte 1560 mm Wielbasis 2700 mm Massa Leeg 1737 kg Baggageruimte 451 L Baggageruimte Max 1405 L Hyundai Nexo fuel cell | Hyundai Kona 64kWh Price: £55,000 est | Price: 33,995 On sale: Q4 2018 | On sale: Q1 2019 Range: 414 miles WLTP | 300 miles WLTP "MPG": 0.95kg/100km | "MPG": 14.3kWh/100km Recharge time: 5 minutes | Recharge time: 9 hours 35 minutes Luggage space: 461/1,466 litres | Luggage space: 322/1,114 litres Kerb weight: 1873kg | Kerb weight: 1,685kg Power/torque: 161bhp/291lb ft | Power/torque: 201bhp/291lb ft ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2020 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() moest vorige post hierboven nog niet genoeg zijn heb ik natuurlijk nog een oude Tesla model 3 Long Range rwd - achterwielaandrijving - 2017-2018 (zelfs met zwaarste batterij 80 kWh), de model 3 AWD is daarvoor te krachtig en zwaarder met 1 drivetrain meer.
Daar past de oude Toyota Mirai toch bij van 2017, voorwielaandrijving. ![]() Toyota Mirai: L x B x H: 4890 x 1815 x 1535 mm Inhoud kofferbak: 361 dm3 ![]() Tesla Model 3 : L x B x H: 4694 x 1850 x 1443 mm Inhoud kofferbak: 425 dm3 ![]() Ik durf toch al te zeggen dat een moderne EV toch 100 kg lichter gaat wegen dan een FCEV bij vergelijkbare ~ buitenafmetingen, dan kunnen de binnenafmetingen en zeker koffer nog verschillen, die zet ik er even bij. De wat grotere Mirai weegt 124 kg meer... De Mirai heeft volgens ADAC duidelijk minder binnenruimte en kofferruimte dan de Tesla model 3, de wielbasis van een model 3 is ook 2875 mm, Mirai 2780 mm (bron via Wiki) en dat is vooral bepalend voor de binnenruimte. Indien iemand de tekst wil checken? ![]() https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...yota_mirai.pdf Opgelet! Model Longe range AWD die >100 kg zwaarder weegt dan de RWD: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._Range_AWD.pdf en ADAC vergeet de kofferruimte vooraan mee te tellen, flater. Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2020 om 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Op niveau van de EU is vandaag ongeveer 25% van de stroom van groene oorsprong, op niveau België iets van een 15%. En dat gaat dan enkel nog maar over elektrische energie en dat is maar, wat is het, een vierde of een derde of zo van ons totaal energieverbruik. Volgens mij is het met de huidige stand van de technologie een totale utopie om te denken dat ook maar de mogelijkheid bestaat dat 100% groene energie een realiteit kan worden. Je bent niet alleen, Anna, in dat waanidee. Als je de plannen van de EU bekijkt dan gaat die er ook stelselmatig vanuit dat er tegen 2030 of 2050 plenty aan groene stroom zal zijn waardoor de hele economie en de hele samenleving kan worden geëlektrificeerd. Maar ik vind geen plannen, geen visie, geen concept om daar te geraken tenzij wat (in mijn ogen naïef) geleuter over wat zonnepanelen en wat windturbines en wat energiebesparing. Meer realisme dan dat in het meest pessimistische scenario er misschien nog enkele centrales op fossiel met carbon capture zouden nodig zijn komt er niet in voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Om Boris Johnson te parafraseren: ik lig nog liever dood in de sloot dan daarmee te moeten rijden. Toyota is natuurlijk al jaren een meester in het realiseren van spuuglelijke auto's. Niet dat die model 3 nu zoveel beter is, over banaliteit gesproken. En dat interieur is om bij te huilen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het prijsverschil tussen plantaardige olie en diesel begint op een break even punt te komen. Vandaag getankt aan 1,43€/l. In de Aldi 0,99€ voor een liter zonnebloemolie. Om van die zonnebloemolie biodiesel te maken heb je zuivere methanol nodig en een snuifje natronloog. Zuivere methanol kan je aankopen als racing fuel aan iets van een 2€/l, je hebt per liter olie een 200ml nodig, of dus 0,4€. De prijs van de natronloog is verwaarloosbaar. Als resultaat verkrijg je 1 liter perfect bruikbare biodiesel en een rest als glycerine. Zelf getest en werkt. Iedereen kan het. Als wij dat hier zo simpel op enkele minuten kunnen bedenken zullen we zeker niet de enigen zijn. De prijs van diesel verder verhogen heeft geen zin als onze overheid de voedselketen niet onder druk wil zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
1 ondergronds tank van 4 kubiek of zo volstaat voor 20 huishoudens. De aandelen zitten in een lift althans. Ballard Power Systems NASDAQ: BLDP 9,07 USD +0,48 (5,59%)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 11 januari 2020 om 00:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Dat heeft Tavek uitgelegd en jij maakt er (...) van.
Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Citaat:
Wat van het totaal energieverbruik van de EU hernieuwbaar is. De EU heeft daar duidelijke cijfers over, per land. Welke landen hebben meer dan 25% ondertussen? Of 30% ? Hoeveel denk je? Hoe geraakten ze aan die 25% of 30%? https://www.eea.europa.eu/data-and-m...4/assessment-4 https://en.wikipedia.org/wiki/Renewa...European_Union Kies maar uit. Ik begrijp het niet. Kun je me eens uitleggen wat een passiefhuis is dat minder dan 15 kWh/m² moet verbruiken voor de ruimteverwarming? https://nl.wikipedia.org/wiki/Passiefhuis En dan ook een nulwoning? : https://nl.wikipedia.org/wiki/Nulwoning Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 01:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.415
|
![]() Citaat:
kijk H2 is iets stoms: uit het hoofd, dus pin mij niet vast op de cijfers - conversie elektr waterstof 20% verlies, daar kan iedereen nog mee leven t'is voor het goeie doel he maar dan komt het... de opslag en materialhandling - conversie H2 naar een hoge druktank (5000psi is echt niet zoals een propaanpulleke dat je koopt in de brico) 20% - converise vloeibaar > afkoelen tot -250° om vloeibaar te maken is ook geen klein bier - verbinden met metaalhydride die dan moet opgewarmd worden om het vrij te krijgen... het simpelste is - bijmengen bij het aardgas... - bestaande pijpleidingen gebruiken van gas... onder voorwaarde dat daar niet teveel metaal tussen zit... want dat gaat verbrozen - op voorwaarde dat je alle boilers zit aan te passen en dan de Fuelcells je hebt die SOFC, die zie ik nog zitten verbranden gewoon op hoge temp methaangas of die bijmenging en leveren elektriciteit efficienter dan electriciteitscentrale en de restenergie gaat als warmt ein het huis.. 80% efficient gemiddeld. En 100% in de winter. Het enige systeem die energie levert als je die nodig hebt die bijkomende capaciteit levert en dan zorgt dat hoe kouder het wordt hoe meer je hebt.. Moest ik de regering zijn dan zet ik hier onmiddellijk een fabriek en maak een markt Moest je elke huis verwarmen met een SOFC... stel Dan heb je 100TWh elektr > genoeg om alle autos te laden en gans belgie van elektr te voorzien en te exporteren Dan heb je 80TWh warmte > genoeg om alle huizen zonder isoleren te verwarmen Dan heb je elektr bij een gasprijs van 1.2€/m3 (dus getakseerd) aan 0.06x60%= 3.6cent/kWh Dan heb je warmte aan 0.06cent/kWh dus een SOFc is volgens mij een van de meest leefbare oplossingen in dat groene vraagstuk, en bovendien als die SOFC wat opgeschaald wordt moet hij niet duurder kosten dan een verwarming van 3000€+motortje van 1.5kW
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 11 januari 2020 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |