Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2020, 06:00   #121
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Maakt 't café deel uit van je bubbel? Toch maar maar oppassen.
-> Heb wat respect voor, en hou wat afstand met ouderen, die je ook hier frequenteert.
Wij zijn ook een -ietwat uit de hand gelopen, dat wel- bubbel.
Het café op zich hoeft geen deel uit te maken van mijn bubbel hé.
Ik heb nu wel het voordeel dat ik een nachtmens ben en als ik op café ga, dat altijd al in de heel late namiddag of avond is.
Veel volk zit er dan meestal niet én ik ga nu ook niet op de schoot van andere mensen gaan zitten. Wees gerust.
En mocht er te veel volk zijn, dan ga ik gewoonweg niet binnen.
Momenteel ben ik wel niet bij mijn ouders, want dan zat er een cafébezoek zelfs helemaal niet in. Daar is het thuisblijven.
Mocht mijn ma het krijgen, dan zijn haar dagen geteld.
90 jaar, 47 kg, chemopatient met een zwakke gezondheid. Maar één voordeel heeft ze mss wel. Ze is soms zo koppig als nen ezel en naar't schijnt kunnen ezelinnetjes het niet krijgen.
Oud 18 september 2020, 06:09   #122
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Werden er ook bilans opgemaakt ? Want dat is nochtans waar we UITEINDELIJK zullen op uitkomen hoor. Met heel veel extra schade van maatregelen ZONDER ENIGE WINST

Zou iemand geweten hebben wat het had gegeven als we "niks" zouden gedaan hebben ?

Let wel, "niks" wil niet zeggen dat men niks zou gedaan hebben individueel he. Het zou willen zeggen dat men vrij mensen zou laten beslissen hoe ze zelf met hun gezondheid omgaan, meer niet. (jaja, Zweden he).

En heeft men enig gedacht wat dat zou gegeven hebben ?

Je hebt toch door dat met de golf die er nu komt, ALLE KOSTEN DOOR MAATREGELEN van de voorbije maanden in de vuilbak liggen he ? Alle failliete bedrijven zijn voor niks failliet gegaan he. Besef je dat ? Alle vermeden feestjes zijn voor niks vermeden, besef je dat ? Alle afgelaste plezier is voor niks afgelast, besef je dat ?
Hier ga ik één zaak op zeggen.
Je beslist dan niet alleen hoe je met je eigen gezondheid omgaat maar ook met die van een ander.
Maw, elke maatregel moet dus eigenlijk in groep genomen worden want we leven nu eenmaal allemaal in een groep, onze maatschappij.
Jij bekijkt het volgens mij veel te veel individueel en daar maak je dus een grote fout.
En in Zweden was er veel meer aan de hand dan alleen een individueel gedrag. Kansarmen hebben daar gewoonweg géén kans gekregen, die hadden niet te kiezen want ze zijn koudweg aan hun lot overgelaten geweest.
Oud 18 september 2020, 06:14   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Hier ga ik één zaak op zeggen.
Je beslist dan niet alleen hoe je met je eigen gezondheid omgaat maar ook met die van een ander.
Enkel bij direct contact. En dan heeft die andere daar ook iets over te zeggen he. Dat je moet opletten bij een risico persoon staat vast, maar dat is met griep ook al zo, dus veel verandert dat niet.

Verder zijn besmettingscontacten altijd mutueel, tenzij je iemand tegen zijn goesting gaat ontmoeten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 06:15   #124
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kansarmen hebben daar gewoonweg géén kans gekregen, die hadden niet te kiezen want ze zijn koudweg aan hun lot overgelaten geweest.
Is normaal, ze moeten hun statuut van kansarme toch verdienen ?
Dat wil toch bij definitie zeggen dat ze geen kans maken ? Anders zijn ze niet kans arm he.

Maar zou je niet even een stapje achteruit kunnen zetten, en beseffen dat dat gewoon deel uit maakt van de besmeuringscampagne van Zweden ? Euh, nee, achteraf bekeken, niet waarschijnlijk, je zal dat stapje niet kunnen zetten

Jij denkt dat in Nederland, Belgie, de UK en zo alle kansarmen in WZC braaf naar het ziekenhuis werden gebracht waar men alles deed om ze te redden, maar niet in Zweden he

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2020 om 06:16.
Oud 18 september 2020, 06:27   #125
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Marc Van Ranst niet te spreken over huidig coronabeleid.

Ik kan hem geen ongelijk geven.

De Belgische economie is niet te spreken over huidig coronabeleid.

Ik kan ze geen ongelijk geven.

De Belgische bevolking is niet te spreken over huidig coronabeleid.

Ik kan ook hen geen ongelijk geven.

Wtf ?

Dat was deze avond hét discussiepunt in een café.
Heel interessante discussie.
De optie 'we doen niets', daar was iedereen het over eens dat dit géén optie was.
De rode draad was dat onze veiligheidsraad steeds een compromis moet zien te vinden om deze 3 items in evenwicht te krijgen & te houden.
U geeft Van Ranst dus even veel gewicht als de Belgische economie en de Belgische bevolking?

Het is door dat soort grapjes dat die kerel naast zijn schoenen begint te lopen en van alles begint te eisen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 06:35   #126
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
U geeft Van Ranst dus even veel gewicht als de Belgische economie en de Belgische bevolking?

Het is door dat soort grapjes dat die kerel naast zijn schoenen begint te lopen en van alles begint te eisen.
De 3 punten stellen:

- volksgezondheid
- economie
- moreel van de bevolking

voor.

Ik persoonlijk heb het nu ook niet dadelijk voor MVR maar eigenlijk zegt ie op dat vlak net hetzelfde als zijn collega's.
't is over al de rest dat MVR beter zou zwijgen.
Maar de titel van deze draad was, dus....

En het gemeenschappelijk punt is dat iedereen klaagt.
Jij dus ook blijkbaar.

Laatst gewijzigd door kojak : 18 september 2020 om 06:38.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 06:42   #127
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel bij direct contact. En dan heeft die andere daar ook iets over te zeggen he. Dat je moet opletten bij een risico persoon staat vast, maar dat is met griep ook al zo, dus veel verandert dat niet.

Verder zijn besmettingscontacten altijd mutueel, tenzij je iemand tegen zijn goesting gaat ontmoeten.
Wat ga je doen op je werk ?
Maw, het is daar voor iedereen of voor niemand of er hangen consequenties aan vast. Maw, daar kan je al niet vrij zijn in je keuze.

Om maar één voorbeeldje te noemen.

Laatst gewijzigd door kojak : 18 september 2020 om 06:45.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 07:00   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ga je doen op je werk ?
Je kan, als je wil, een FFP2 masker dragen he. Als je zelf de moeite wil doen om een FFP2 masker op te zetten, heb je niet nodig dat anderen maskers dragen. Doe ook nog eens een kap voor uw gezicht, en ze mogen zelfs op 50 cm komen.

En ja, je kan mutueel overleggen of zij die zich willen beschermen, een FFP2 masker dragen, en de anderen niet, oftewel of men allemaal een chirurgisch masker aandoet.

En ja, je kan beslissen van op afstand van uw collega's te blijven. En ja, je kan beslissen om geen hand meer te geven. En ja, je kan beslissen om uw handen te wassen, om een film over uw keyboard te doen en om eventueel handschoenen aan te doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2020 om 07:02.
Oud 18 september 2020, 07:05   #129
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De 3 punten stellen:

- volksgezondheid
- economie
- moreel van de bevolking

voor.

Ik persoonlijk heb het nu ook niet dadelijk voor MVR maar eigenlijk zegt ie op dat vlak net hetzelfde als zijn collega's.
't is over al de rest dat MVR beter zou zwijgen.
Maar de titel van deze draad was, dus....

En het gemeenschappelijk punt is dat iedereen klaagt.
Jij dus ook blijkbaar.
Dat is geen keuze maken he Kojak. Zeggen dat we het aantal besmettingen moeten herleiden tot een minimum, de economie niet doen instorten en het moreel van de bevolking voldoende op peil houden.

Dé beleidsvraag is nu net hoe je de balans houdt tussen die verschillende doelen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 07:08   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat is geen keuze maken he Kojak. Zeggen dat we het aantal besmettingen moeten herleiden tot een minimum, de economie niet doen instorten en het moreel van de bevolking voldoende op peil houden.

Dé beleidsvraag is nu net hoe je de balans houdt tussen die verschillende doelen.
Eens je beseft dat op het einde van de rit, het totaal aantal besmettingen min of meer vast ligt (namelijk een vorm van groepsimmuniteit) wordt het eenvoudiger he. Alles wat je immers *tevergeefs* doet om daar proberen iets aan te veranderen zonder enige aanwijzing dat uw maatregelen kunnen werken, en nadelig uitdraaien voor de twee andere factoren, is een stap weg zetten van het zogezegde optimum dat men wilde bereiken.

Je veroorzaakt immers kosten voor de twee laatste factoren, zonder op het eindbilan iets te winnen op het eerste.

Maar bovendien is de vraag zelfs waarom we het aantal *besmettingen* laag zouden willen houden en niet *het aantal slachtoffers*. Want aangezien de ziekte niet uniform dodelijk is over de bevolking, zijn die twee vragen niet dezelfde.

Men kan met een lager aantal besmettingen, meer doden hebben, dan met een hoger aantal "goed gekozen" besmettingen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2020 om 07:10.
Oud 18 september 2020, 07:09   #131
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan, als je wil, een FFP2 masker dragen he. Als je zelf de moeite wil doen om een FFP2 masker op te zetten, heb je niet nodig dat anderen maskers dragen. Doe ook nog eens een kap voor uw gezicht, en ze mogen zelfs op 50 cm komen.

En ja, je kan mutueel overleggen of zij die zich willen beschermen, een FFP2 masker dragen, en de anderen niet, oftewel of men allemaal een chirurgisch masker aandoet.

En ja, je kan beslissen van op afstand van uw collega's te blijven. En ja, je kan beslissen om geen hand meer te geven. En ja, je kan beslissen om uw handen te wassen, om een film over uw keyboard te doen en om eventueel handschoenen aan te doen.
Dus als jij geen masker wenst te dragen verplicht je me bijna om een type 2 masker te dragen ?
Nu ja, ik loop veel liever rond met een gewoon type 1 masker hoor.

Je ziet dus, uw vrijheid moet ik dan voor een stuk betalen.
Ik moet inboeten voor uw vrijheid ?
Ik ga me dus extra moeten beschermen omdat jij vrij wenst rond te kunnen lopen ?

Rechten & plichten. Heb ik hier ook al een paar keer aangehaald op dit forum.
Oud 18 september 2020, 07:12   #132
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht

Ik heb het nergens over een keuze gehad hé.

Citaat:
....
De rode draad was dat onze veiligheidsraad steeds een compromis moet zien te vinden om deze 3 items in evenwicht te krijgen & te houden.
Oud 18 september 2020, 07:13   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als jij geen masker wenst te dragen verplicht je me bijna om een type 2 masker te dragen ?
Nu ja, ik loop veel liever rond met een gewoon type 1 masker hoor.
Ja, dat is toch logisch. JIJ wil iets meer dan ik: JIJ wil niet besmet worden. Dan moet JIJ daar maar de prijs voor betalen he.

Zo zie je maar dat het enige dat je eigenlijk wilde, is dat anderen meebetalen voor UW wens.

Als wij allebei niet besmet willen worden, kunnen we inderdaad onderhandelen over een deal. Dan zetten wij alletwee een type 1 masker op, he. En nemen we trouwens alletwee een groter risico.
Oud 18 september 2020, 07:14   #134
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Momenteel ben ik wel niet bij mijn ouders, want dan zat er een cafébezoek zelfs helemaal niet in. Daar is het thuisblijven.
Mocht mijn ma het krijgen, dan zijn haar dagen geteld.
90 jaar, 47 kg, chemopatient met een zwakke gezondheid. Maar één voordeel heeft ze mss wel. Ze is soms zo koppig als nen ezel en naar't schijnt kunnen ezelinnetjes het niet krijgen.
Uiteraard. Hopelijk werkt al dat gedoe niet te uitputtend voor frele echt ouderen! Moed voor hen gewenst.
Ergens, hoe gek het ook mag klinken, ben ik blij dat die van mij CV-19 niet gekend hebben.
Oud 18 september 2020, 07:19   #135
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het café op zich hoeft geen deel uit te maken van mijn bubbel hé.
Ik heb nu wel het voordeel dat ik een nachtmens ben en als ik op café ga, dat altijd al in de heel late namiddag of avond is.
Veel volk zit er dan meestal niet én ik ga nu ook niet op de schoot van andere mensen gaan zitten. Wees gerust.
En mocht er te veel volk zijn, dan ga ik gewoonweg niet binnen.
Bar en café zijn slechts sporadisch mijn ding en echt niet sinds de CV-19 uitbraak. Restaurant nog wel (gelukkig) maar dat is hier erg goed geregeld tot heden.
Maar Belgenlands stamcafé bezoek was nooit mijn doel, apart van carambol met ne maat, in een ver heel ver verleden. Zowat het enige cafébezoek dat ik -heel soms- wat mis hier.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 18 september 2020 om 07:20.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 07:20   #136
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ziet dus, uw vrijheid moet ik dan voor een stuk betalen.
Ik moet inboeten voor uw vrijheid ?
Besef je niet dat het andersom is ? JIJ wil iets meer dan ik. En dan zou IK daarvoor mijn vrijheid moeten opofferen.

JIJ wil bescherming tegen besmetting, maar JIJ vindt niet dat je daarvoor alle moeite moet doen. IK moet dus gedwongen worden tot iets wat mijn vraag niet is, maar de jouwe, omdat JIJ daar de volle inspanning niet wil voor leveren ?
Oud 18 september 2020, 07:23   #137
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

ff nog voor ik in mijne nest kruip...

Net gehoord op de radio.

De bevolking vraagt nu, uit een rondvraag, 2 zaken aan de veiligheidsraad of de regering.

- dat ze iets doen tegen het aantal stijgende gevallen.
- dat ze de bubbel van 5 ook naar 10 zouden brengen.

tja... wat moet je daar nu als regering of veiligheidsraad in Godsnaam op antwoorden ?
Oud 18 september 2020, 07:27   #138
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Bar en café zijn slechts sporadisch mijn ding en echt niet sinds de CV-19 uitbraak. Restaurant nog wel (gelukkig) maar dat is hier erg goed geregeld tot heden.
Maar Belgenlands stamcafé bezoek was nooit mijn doel, apart van carambol met ne maat, in een ver heel ver verleden. Zowat het enige cafébezoek dat ik -heel soms- wat mis hier.
Bij mij is dat sinds ik bij mijn ouders was een dagelijks iets geworden.
Bijna 10 jaar ondertussen.
Ik ben al graag tussen de mensen en elke dag was ik er dan ook eventjes tussenuit want anders hou je dit niet vol.
Maart, april mei en een deel van juni heb ik dat niet kunnen doen.
Dan was het 24/24, 7/7 thuis, behalve 1 ?* 2 keer per week, in de rapte, wat boodschappen gaan doen.
Dat wens ik niemand toe.
Oud 18 september 2020, 07:27   #139
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens over een keuze gehad hé.
Beleid bepalen is altijd keuzes maken.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2020, 07:29   #140
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Besef je niet dat het andersom is ? JIJ wil iets meer dan ik. En dan zou IK daarvoor mijn vrijheid moeten opofferen.

JIJ wil bescherming tegen besmetting, maar JIJ vindt niet dat je daarvoor alle moeite moet doen. IK moet dus gedwongen worden tot iets wat mijn vraag niet is, maar de jouwe, omdat JIJ daar de volle inspanning niet wil voor leveren ?
Het is niet andersom, het zijn ze alle twee.
Uw vrijheid en mijn vrijheid, ongeacht wie er kiest.
En zoiets kan niet altijd als je samen leeft in een maatschappij.
Dan moet je gaan zoeken naar een compromis.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be