Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2021, 10:45   #441
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw anti-Nederland commentaar is helemaal niet vrijblijvend. Daarvoor is het véél te eenzijdig negatief. Het is doelgericht op het neerhalen van het imago van Nederland en het ondergraven van elk streven naar een nauwe samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. De hedendaagse realiteit is evenwel helemaal anders, tussen beiden is er een economische Noord-Zuid as aan het groeien en die wordt steeds sterker. Dat zal ook een politieke impact hebben in Vlaanderen. The flag follows the trade.
Welke nauwe samenwerking?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 10:50   #442
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Oostelijk citaat van het jaar 2021!

Hollanderhaat’ wordt hier om de haverklap gehanteerd aan het adres van mensen die dingen hier poneren die sommigen niet aanstaan m.b.t. Nederland. Het begrip is uitgehold en heeft nog maar weinig inhoudelijke betekenis meer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 10:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 10:52   #443
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mag allemaal niet gezegd worden.
Net zomin als je mag zeggen dat Willem van Orange de 80 jarige oorlog startte omdat hij geen landvoogd meer mocht zijn over de Spaanse Nederlanden.
Of dat je mag zeggen dat de Geuze geen vrijheidsstrijders, maar rovers waren.

Enkel zijn trouwfeest is daar al een bewijs van.
Hij werd trouwens opgesloten vanwege zijn driftbuien als hij zijn zin niet kreeg.
Kunt u uw bron even citeren?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 10:52.
Oud 14 februari 2021, 11:05   #444
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Hollanderhaat’ wordt hier om de haverklap gehanteerd aan het adres van mensen die dingen hier poneren die sommigen niet aanstaan m.b.t. Nederland. Het begrip is uitgehold en heeft nog maar weinig inhoudelijke betekenis meer.
Je hebt met jouw niet aflatend negatief commentaar dusdanig overdreven dat je doodeenvoudig niet meer geloofwaardig bent. Wanneer dan de term "Hollanderhaat" reageer je alsof je in hoge mate gechoqueerd bent. Dat is ronduit schijnheilig.
Oud 14 februari 2021, 11:22   #445
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u uw bron even citeren?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosgeuzen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Watergeuzen

http://mythmatters.blogspot.com/2013...heus-1585.html
Oud 14 februari 2021, 11:38   #446
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt met jouw niet aflatend negatief commentaar dusdanig overdreven dat je doodeenvoudig niet meer geloofwaardig bent. Wanneer dan de term "Hollanderhaat" reageer je alsof je in hoge mate gechoqueerd bent. Dat is ronduit schijnheilig.
Maar geef dan eindelijk eens iets positiefs dat Vlaanderen, Brabant, Luik, Henegouwen, Namen, Luxemburg of Limburg hebben te danken aan Holland!!!
Weerleg Oosten zijn beweringen dan eindelijk eens, zodat hij kan zien dat hij een foute mening heeft over de Hollanders.
Het is niet aan de Vlamingen om te bewijzen dat Holland een positieve invloed had op die gebieden, wel aan de Hollanders.

Maar alle Hollanders laten verstek als je hen dat vraagt.

Oosten heeft anders wel genoeg al heel veel aangebracht om de Vlaamse haat tegen Hollanders te rechtvaardigen, dat nooit is weerlegt door iemand.
Zijn beweringen over Holland zijn dan ook niet te weerleggen en er zal ook geen enkele Hollanders iets positiefs voor Vlaanderen vanuit Holland kunnen aanbrengen, want dat is er niet.
Oud 14 februari 2021, 11:41   #447
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er valt gewoon niet met irrationele haat te discussiëren. Daarom krijg je geen antwoorden, omdat het een spel is waarvan de regels dubieus zijn.

En zulke haat is eerder een zeldzaamheid van luide roepers. Mensen hebben ermee te doen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2021 om 11:44.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2021, 11:44   #448
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik begrijp uw post nu. Maar u vergist zich. En de fout en oorzaak van het misverstand ligt eigenlijk bij mij. U refereert naar Johannes Willem Düsseldorphius. Ik verwees echter naar Dusseldorphius maar ik schreef Düsseldorphius.

Ik heb het over Franciscus Dusseldorphius. Deze was katholiek en advocaat in Leiden, maar verliet de stad omdat zijn job onmogelijk werd gemaakt door de calvinisten. Hij vestigde zich dan in Utrecht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 11:48.
Oud 14 februari 2021, 11:49   #449
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw post nu. Maar u vergist zich. En de fout ligt eigenlijk bij mij. U refereert naar Johannes Willem Düsseldorphius. Ik verwees echter naar Dusseldorphius maar ik schreef Düsseldorphius.

Ik heb het over Franciscus Dusseldorphius. Deze was katholiek en advocaat in Leiden, maar verliet de stad omdat zijn job onmogelijk werd gemaakt door de calvinisten. Hij vestigde zich dan in het eerder katholieke Utrecht.
niet erg.
Oud 14 februari 2021, 11:53   #450
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar geef dan eindelijk eens iets positiefs dat Vlaanderen, Brabant, Luik, Henegouwen, Namen, Luxemburg of Limburg hebben te danken aan Holland!!!
Weerleg Oosten zijn beweringen dan eindelijk eens, zodat hij kan zien dat hij een foute mening heeft over de Hollanders.
Het is niet aan de Vlamingen om te bewijzen dat Holland een positieve invloed had op die gebieden, wel aan de Hollanders.

Maar alle Hollanders laten verstek als je hen dat vraagt.

Oosten heeft anders wel genoeg al heel veel aangebracht om de Vlaamse haat tegen Hollanders te rechtvaardigen, dat nooit is weerlegt door iemand.
Zijn beweringen over Holland zijn dan ook niet te weerleggen en er zal ook geen enkele Hollanders iets positiefs voor Vlaanderen vanuit Holland kunnen aanbrengen, want dat is er niet.
Soms wordt er eens iets weerlegd of probeert men het. Maar het gebeurt zelden. Neen, men neemt eerder met gemak zijn toevlucht te schermen met het begrip 'hollanderhaat'. Zo leidt men de aandacht af en hoeft men niets te weerleggen. Of men zwijgt en/of men repliceert niet om dan vervolgens over wat anders te beginnen. Dan hoeft men evenmin iets te weerleggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 12:00.
Oud 14 februari 2021, 11:56   #451
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Er valt gewoon niet met irrationele haat te discussiëren. Daarom krijg je geen antwoorden, omdat het een spel is waarvan de regels dubieus zijn.

En zulke haat is eerder een zeldzaamheid van luide roepers. Mensen hebben ermee te doen.
Die haat is geen zeldzaamheid, het feit dat mensen er voor uitkomen en ook de reden van die haat geven is een zeldzaamheid.
En die haat is vooral terug te vinden in economische kringen en in geloofskringen.

En de reden dat men de beweringen niet weerlegt, is niet omdat het hardroepers zijn, maar omdat ze kloppen.

En dat krijg je dus op je neus van iemand die Diets-protestants is opgevoed.
Oud 14 februari 2021, 12:06   #452
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die haat is geen zeldzaamheid, het feit dat mensen er voor uitkomen en ook de reden van die haat geven is een zeldzaamheid.
En die haat is vooral terug te vinden in economische kringen en in geloofskringen.

En de reden dat men de beweringen niet weerlegt, is niet omdat het hardroepers zijn, maar omdat ze kloppen.

Is die wel degelijk. En ik heb met je te doen. Want gezond is het niet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2021 om 12:07.
Oud 14 februari 2021, 12:11   #453
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
niet erg.
Zoals u kunt zien in de levensloop van Dusseldorphius, wisten de calvinisten het zo voor mekaar te krijgen dat katholieken hun beroep moesten opgeven. Het kwam neer op een 'berufverbot' voor menig katholiek. Het gevolg daarvan was dat heel wat katholieke families in die tijd erg verarmden.
Oud 14 februari 2021, 12:43   #454
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo u bent protestant... Tja, mij niet gelaten. Iedereen gelooft maar in wat hij denkt te moeten geloven. Maar het verklaart wel de inhoud van een deel van uw posten.
Oud 14 februari 2021, 12:47   #455
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo u bent protestant... Tja, mij niet gelaten. Iedereen gelooft maar in wat hij denkt te moeten geloven. Maar het verklaart wel de inhoud van een deel van uw posten.
Ik ben geen protestant. Katholiek gedoopt, maar mijn plechtige communie niet gedaan, wegens ongelovig. Wel respect voor religie zij het protestants of katholiek. Mijn grootouders waren al niet-gelovig, mijn grootmoeder schreef zelfs links ondanks dat de nonnen haar rechtsschrijvend hebben trachten te maken. Ze werd er enkel ambidextrisch van.

Dus koppigheid is een familietrek, maar dat is ook maar alles.

Ik zeg enkel dat haat zoals Jantje openlijk toegeeft en tracht te rationaliseren zeer zeldzaam is in Vlaanderen, althans tegenwoordig. Ook het van leer trekken tegen alles wat Nederlands is en er eenduidig steeds een negatieve draai aan geven.

Die past van u hierboven kan dus verticaal geklasseerd worden als gezever.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2021 om 12:53.
Oud 14 februari 2021, 12:52   #456
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel laten we dan gewoon even naar de 20ste en 21ste eeuw kijken.
Waar heeft Den Haag meegewerkt aan de Vlaamse economische ontwikkeling?
Oud 14 februari 2021, 12:52   #457
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen protestant. Katholiek gedoopt en mijn plechtige communie niet gedaan, ongelovig. Mijn grootouders waren al niet-gelovig, mijn grootmoeder schreef zelfs links ondanks dat de nonnen haar rechtsschrijvend hebben trachten te maken. Ze werd er enkel ambidextrisch van.

Dus koppigheid is een familietrek, maar dat is ook maar alles.
Dan heb ik uw hier onderstaande repliek op de vorige poster verkeerd begrepen. En mocht dit zo zijn, dan trek ik mijn woorden terug.

Poster Jantje:
Citaat:
Uw repliek:
Citaat:
Is die wel degelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 13:10.
Oud 14 februari 2021, 12:58   #458
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel laten we dan gewoon even naar de 20ste en 21ste eeuw kijken.
Waar heeft Den Haag meegewerkt aan de Vlaamse economische ontwikkeling?
Ik heb geen idee. Het feit dat België één van Nederlands grootste handelspartners is zeker? Maar dat zouden we altijd geweest zijn tenzij we in oorlog waren met elkaar.

Haat echter tussen onze landen. Dat is een zeldzame emotie mijns inzien. Tegengestelde belangen kunnen er zeker zijn zoals u opnoemt, maar de meesten gaan er niet zo emotioneel op in he?

En wat verschil van staat en belang betreft: persoonlijke relaties staan natuurlijk geheel los ervan. Juist daarom dat er niet echt over een haat te spreken valt, dat is een veel te sterke term. Zelfs u en Het Oosten haten geen Hollanders, ook al vind ik de kijk op de geschiedenis vaak nogal eenzijdig. Ook de andere zijde kiest dingen uit en benadrukt de zaken wel eens op een quasi-karikaturale manier terwijl de realliteit nooit zwart op wit is, ook al lijkt die soms zo te zijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2021 om 13:02.
Oud 14 februari 2021, 13:11   #459
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen idee. Het feit dat België één van Nederlands grootste handelspartners is zeker? Maar dat zouden we altijd geweest zijn tenzij we in oorlog waren met elkaar.

Haat echter tussen onze landen. Dat is een zeldzame emotie mijns inzien. Tegengestelde belangen kunnen er zeker zijn zoals u opnoemt, maar de meesten gaan er niet zo emotioneel op in he?

En wat verschil van staat en belang betreft: persoonlijke relaties staan natuurlijk geheel los ervan. Juist daarom dat er niet echt over een haat te spreken valt, dat is een veel te sterke term. Zelfs u en Het Oosten haten geen Hollanders, ook al vind ik de kijk op de geschiedenis vaak nogal eenzijdig. Ook de andere zijde kiest dingen uit en benadrukt de zaken wel eens op een quasi-karikaturale manier terwijl de realliteit nooit zwart op wit is, ook al lijkt die soms zo te zijn.
Er is geen haat. Er is meer dan eens wrevel tussen beide landen. En niet altijd onterecht. De strubbelingen rond de Hedwige polder is hier een schoolvoorbeeld van. Het feit dat België weigerde Nederlandse covid patiënten op de nemen op het hoogtepunt van de corona-crisis is een ander voorbeeld.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 13:14.
Oud 14 februari 2021, 13:23   #460
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zeg enkel dat haat zoals Jantje openlijk toegeeft en tracht te rationaliseren zeer zeldzaam is in Vlaanderen, althans tegenwoordig. Ook het van leer trekken tegen alles wat Nederlands is en er eenduidig steeds een negatieve draai aan geven.

Die past van u hierboven kan dus verticaal geklasseerd worden als gezever.
Ga eens met Vlaamse havenarbeiders spreken!
Ga eens met Vlaamse grensbewoners spreken!

De Vlamingen staan even negatief tegenover de Hollanders als tegenover de Franstaligen.
De Vlamingen weten dat ze van beide niets goeds moeten verwachten en voor alles wat de Vlamingen willen bekomen een zeer hoge prijs moeten betalen aan beide.

Er wonen en leven 119.769 Belgen in Nederland waarvan 36.000 eerste-generatie Belgen in Nederland, terwijl 154.000 Nederlanders in België wonen, die hun Nederlandse nationaliteit hebben behouden, want de meeste geven die op en worden Belg. Allemaal naar België gekomen na WWII.
De bevolking veel Belgische grensgemeentes uit meer dat 34% Nederlanders bestaat.
In het grensdorp Poppel vormen zij zelfs de meerderheid, 51% van de bevolking.

Als de Nederlanders zelf al hun land niet goed genoeg vinden om in te wonen, werken en leven en ontvluchten, waarom zouden de Vlamingen dan hoog moeten oplopen met dat land?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be