Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen past beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.
Vind ik ook. 32 86,49%
Vind ik niet. 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2021, 10:40   #261
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We hebben tenminste geen probleem met het land waarin we leven. Het zijn mensen zoals u die een probleem daarmee hebben en die wel moeten beseffen dat we helemaal niet in uw richting gaan.
Zegt de man die jarenlang voorstander was van een vereniging van Wallonië en Frankrijk.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 10:44   #262
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Tavek: "Ik vrees dat uw postings blijk geven van weinig inzicht in de situatie in de zuidelijke provincies in 1830."

Uhm... als u zelf enige kennis van de geschiedenis zou hebben zou u weten dat wat ik schreef ook daadwerkelijk klopt.
Natuurlijk, behalve het taalbesluit lagen er meerdere redenen ten grondslag aan de scheiding der Nederlanden. Zo was de door Willem I ingevoerde godsdienstvrijheid bijvoorbeeld ook een heet hangijzer.
Feit blijft echter dat het het taalbesluit was dat door de Franstalige elite het moeilijkst te verteren was.
Het spijt me, maar dit klopt niet. Veel belangrijker dan de taalpolitiek waren de ondervertegenwoordiging van de Zuidelijke provincies op bestuurlijk vlak, de godsdienstpolitiek en de conservatieve/autoritaire stijl van Willem 1.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 10:53   #263
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Jij bent toch echt wel de laatste die een ander op schrijffouten moeten wijzen vind ik ...
Eigenlijk is dat iets voor een leerkracht op school. Diegenen die dat op het net doen kwamen waarschijnlijk aandacht te kort toen ze klein waren.
Oud 25 maart 2021, 12:11   #264
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

LiberaalNL: "Het spijt me, maar dit klopt niet."

Hmm, ben er vrij zeker van dat het wel klopt.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 14:15   #265
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan? Zolang België blijft bestaan...............
Gij vindt het dus doodnormaal dat er 50 ministers nodig zijn om dit kutland samen te houden ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 14:21   #266
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch even aanstippen: de fervente aanhangers van Willem I. , de Orangisten, spraken zelf Frans. Deze orangistische (vaak zeer kapitaalkrachtige economische) elite gaf zelfs Franstalige kranten uit. Daar hoort men nooit iets over vertellen.
Dat een aantal Orangisten graag Frans taterden is geen "argument". In de 19e eeuw sprak bij gelegenheid gans Europa graag een mondje Frans. Tot in Rusland toe.

Citaat:
Alleen een kleine groep Orangistische zogenoemde 'taalminnaars' namen het op voor hun taal. Mensen zoals Jan Frans Willems. Met dien verstande weliswaar dan, dat zo'n Willems voorstander van het gebruik van het 'Hollands' (Nederduits) en niet het Vlaams. Dat moet men er ook bij vertellen. Kortom, Willems nam het ook op voor een vreemde taal. Want het Hollands was niet de taal van onze bevolking. Bevolking, die het 'Hollands' ervaarde als een taal uit een vreemd land.
In die tijd had onze Vlaamse bevolking geen formele "Vlaamse" taal die door een overheid wettelijk bekrachtigd was. Het enige wat er bestond was een waaier van Vlaamse dialecten. En daar waar gepoogd werd er wel een soort "taal" uit te brouwen (literatuur, volkstoneel enz.) was er tussen de betrokken auteurs een zeer grote dispariteit, zowel grammaticaal als lexicaal. Die toestand was perfect te verklaren. Het was het gevolg van het feit dat ons gedeelte van de Nederlanden toen reeds ettelijke eeuwen was afgesneden van het ondertussen economisch en cultureel veel rijkere en welvarender Noorden. Geen van de bezetters die na de scheuring van 1585 hier de lakens uitdeelden trokken zich een moer aan van dat probleem. Zeker de Spaanse Habsburgers niet. En toen die in 1713 de plaats ruimden voor de Oostenrijkse Habsburgers was het geen haar beter, want die vonden dat zij ons hoorden te besturen in het Frans. Het Nederlands (door jou misprijzend "Hollands" genoemd) uit de periode tussen 1815 en 1830 was geen vreemde taal, het was doodeenvoudig het Nederlands dat in het vrij gebleven gedeelte van DE Nederlanden verder was geëvolueerd. Het arme bezet gebleven gedeelte van De Nederlanden was die evolutie ontzegd geweest door politieke omstandigheden (bezetting).
Oud 25 maart 2021, 14:50   #267
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wanneer ik in (het relatief vlakke) Vlaanderen ben waan ik mezelf niet in het buitenland. Heel anders is dit in Wallonië. En dan heb ik het nog niet eens over taal, maar puur op grond van landschap en infrastructuur.

Dus behalve taalkundig en historisch sluit Vlaanderen (inclusief Limburg uiteraard) ook geografisch beter aan bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.

Vraag me af hoe de gemiddelde Vlaming/Limburger hierover denkt.
Sinds wanneer maken Vlaanderen en Limburg deel uit van Wallonie?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 14:51   #268
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek: "Ik vrees dat uw postings blijk geven van weinig inzicht in de situatie in de zuidelijke provincies in 1830."

Uhm... als u zelf enige kennis van de geschiedenis zou hebben zou u weten dat wat ik schreef ook daadwerkelijk klopt.
Natuurlijk, behalve het taalbesluit lagen er meerdere redenen ten grondslag aan de scheiding der Nederlanden. Zo was de door Willem I ingevoerde godsdienstvrijheid bijvoorbeeld ook een heet hangijzer.
Feit blijft echter dat het het taalbesluit was dat door de Franstalige elite het moeilijkst te verteren was.
En de vertegenwoodiging in het parlement.
En de verdeling van de schuld (Belgie had toen geen schuld, Nederland verzoop in de schulden...die Belgie opeens nu mee moest dragen).
En zo zijn er nog wel wat zaken.

Kortom, een land, dat al eeuwen een eigen entiteit was met eigen bestuur (weliswaar onder de resp. spaanse en habsburgse kroon) opeens onder Nederlands centralistisch bestuur smijten, dat was geen goed idee. Het heeft ook maar 15 jaar geduurd, toen waren we het zat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 14:55   #269
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En de vertegenwoodiging in het parlement.
En de verdeling van de schuld (Belgie had toen geen schuld, Nederland verzoop in de schulden...die Belgie opeens nu mee moest dragen).
En zo zijn er nog wel wat zaken.

Kortom, een land, dat al eeuwen een eigen entiteit was met eigen bestuur (weliswaar onder de resp. spaanse en habsburgse kroon) opeens onder Nederlands centralistisch bestuur smijten, dat was geen goed idee. Het heeft ook maar 15 jaar geduurd, toen waren we het zat.
ene regio met veel schulden, andere minder of geen. waar kennen we dat nog van?
Oud 25 maart 2021, 14:59   #270
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ene regio met veel schulden, andere minder of geen. waar kennen we dat nog van?
Niet van Belgie.

Citaat:
Uit de meerjarenraming van minister Diependaele blijkt dat de Vlaamse schuld zou oplopen tot 55,2 miljard euro. “In 2019 bedroeg onze schuld 24 miljard euro. De huidige crisis doet onze schuld meer dan verdubbelen. Een goede graadmeter voor de schuld is het bruto binnenlands product (bbp), zeg maar alle inkomsten die België produceert. Als we onze schuld afzetten tegen dat bbp dan bedroeg onze schuld in 2019 5,10 procent van het bbp. In 2025 zou dat 10,26 procent zijn. De Vlaamse schuldratio – met enkel de inkomsten van de Vlaamse Overheid – stijgt van 43,9 procent in 2019 naar 103,3 procent in 2025. Met andere woorden: onze schuld zal hoger zijn dan al onze Vlaamse inkomsten”, licht minister Diependaele de tabel toe.
Perfect in lijn met de Belgische schuld.
Oud 25 maart 2021, 15:04   #271
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
ja maar de laatste 3 keren dat er een regering moest gevormd worden, was het geen lachertje.
belgie wordt onbestuurbaar: de laatste regering bestaat uit VERLIEZERS !!!
België is "onbestuurbaar" voor u. De regering is daar, dat het u bevalt of niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 15:04   #272
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niet van Belgie.

Perfect in lijn met de Belgische schuld.
in 2025 met ongewijzigd beleid. In 2019 was het op een zeer goed niveau, door Covid zal dat uiteraard serieus stijgen.

maar op zich wou ik er vooral op wijzen dat het verschil in schuldgraad tussen regio's blijkbaar wel een valabele reden was om België onafhankelijkheid goed te keuren.
Oud 25 maart 2021, 15:08   #273
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is "onbestuurbaar" voor u. De regering is daar, dat het u bevalt of niet.
Die regering is een samenraapsel van de verliezers vd laatste verkiezingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 15:21   #274
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in 2025 met ongewijzigd beleid. In 2019 was het op een zeer goed niveau, door Covid zal dat uiteraard serieus stijgen.

maar op zich wou ik er vooral op wijzen dat het verschil in schuldgraad tussen regio's blijkbaar wel een valabele reden was om België onafhankelijkheid goed te keuren.
Neen.

De historiek is anders.

De staatsschuld van Belgie was pre-1815 in handen van achtereenvolgens de Spaanse Kroon, De Habsburgers en de Fransen (kort). Belgie kwam "schuldloos" in de unie met Nederland omdat ze niet meer onder de desbetreffende monarchien/staten viel.

Maar de Nederlanders hadden een gigantische schuld. En wilden die laten afbetalen door de (armere) Belgen.
Oud 25 maart 2021, 16:39   #275
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat een aantal Orangisten graag Frans taterden is geen "argument". In de 19e eeuw sprak bij gelegenheid gans Europa graag een mondje Frans. Tot in Rusland toe.

In die tijd had onze Vlaamse bevolking geen formele "Vlaamse" taal die door een overheid wettelijk bekrachtigd was. Het enige wat er bestond was een waaier van Vlaamse dialecten. En daar waar gepoogd werd er wel een soort "taal" uit te brouwen (literatuur, volkstoneel enz.) was er tussen de betrokken auteurs een zeer grote dispariteit, zowel grammaticaal als lexicaal. Die toestand was perfect te verklaren. Het was het gevolg van het feit dat ons gedeelte van de Nederlanden toen reeds ettelijke eeuwen was afgesneden van het ondertussen economisch en cultureel veel rijkere en welvarender Noorden. Geen van de bezetters die na de scheuring van 1585 hier de lakens uitdeelden trokken zich een moer aan van dat probleem. Zeker de Spaanse Habsburgers niet. En toen die in 1713 de plaats ruimden voor de Oostenrijkse Habsburgers was het geen haar beter, want die vonden dat zij ons hoorden te besturen in het Frans. Het Nederlands (door jou misprijzend "Hollands" genoemd) uit de periode tussen 1815 en 1830 was geen vreemde taal, het was doodeenvoudig het Nederlands dat in het vrij gebleven gedeelte van DE Nederlanden verder was geëvolueerd. Het arme bezet gebleven gedeelte van De Nederlanden was die evolutie ontzegd geweest door politieke omstandigheden (bezetting).
En door Jan Frans Willems ook. Niks met misprijzen te maken maar wel met de realiteit van toen. We gaan hier niet voor de zoveelste keer terug over beginnen, maar natuurlijk was het Nederduits -om welke reden dan ook- een taal die vreemd klonk. Zelf Jan Frans Willems gaf dit toe. Niet alleen was de gesproken taal vreemd en leek die uitheems (de mensen dachten hier dat het om een soort Duits ging), maar zelfs de geschreven taal sloeg niet aan in het Zuiden. Niet voor niets dat JFW zijn boek niet uitgaf in het 'hollands' maar wel in het Zuid-Nederlands. Alhoewel hij zelf aan een vriend schrijft dat hij het liefst in het 'hollands' (sic!) had uitgegeven.

Zo schrijft hij aan een Amsterdamse vriend:
"Gaarne had ik mijn verhandeling in de zoogenaamde Hollandsche taal geschreven, doch daarvoor zijn de Vlamingen en de Brabanders nog niet rijp."

En meer tijd ga ik hier niet aan verspillen, want u weigert steevast uit ideologische redenen een historische waarheid te erkennen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2021 om 16:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 16:53   #276
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Van de Franse film Rien ?* déclarer zou remake kunnen gemaakt worden in een Limburgse setting.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 17:20   #277
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En door Jan Frans Willems ook. Niks met misprijzen te maken maar wel met de realiteit van toen. We gaan hier niet voor de zoveelste keer terug over beginnen, maar natuurlijk was het Nederduits -om welke reden dan ook- een taal die vreemd klonk. Zelf Jan Frans Willems gaf dit toe. Niet alleen was de gesproken taal vreemd en leek die uitheems (de mensen dachten hier dat het om een soort Duits ging), maar zelfs de geschreven taal sloeg niet aan in het Zuiden. Niet voor niets dat JFW zijn boek niet uitgaf in het 'hollands' maar wel in het Zuid-Nederlands. Alhoewel hij zelf aan een vriend schrijft dat hij het liefst in het 'hollands' (sic!) had uitgegeven.

Zo schrijft hij aan een Amsterdamse vriend:
"Gaarne had ik mijn verhandeling in de zoogenaamde Hollandsche taal geschreven, doch daarvoor zijn de Vlamingen en de Brabanders nog niet rijp."

En meer tijd ga ik hier niet aan verspillen, want u weigert steevast een historische waarheid te erkennen.
Je stapt wel erg losjes over iets dat niet in jouw kraam past. Jan-Frans Willems had het over de "zoogenaamde" Hollandsche taal. M.a.w. J.F. Willems besefte terdege dat die taal (die men in het toenmalige Nederland Nederduytsch noemde) wel degelijk de taal was van De Nederlanden en dat het gedeelte van die Nederlanden, dat achtereenvolgens onder het Spaanse, het Oostenrijkse en het Franse juk was bezet gebleven, een taalkundige evolutie had gemist. En inderdaad, de Vlamingen en Brabanders van die periode hadden een serieuze achterstand opgelopen en waren blijven hangen in een waaier van dialecten en zonder een formele algemeen gangbare, overkoepelende taal. Voeg er nog aan toe dat de Roomse Kerk er toen alles aan deed om het taalcultureel contact met het Noorden te saboteren uit vrees dat de overwegend katholieke Vlaming en Brabander "besmet" kon worden door het religieus gedachtegoed van "den duivel uit het Noorden|".
Ook dat is een historische waarheid. Eentje die jij liever onder de mat veegt. Gelukkig is die armoedige toestand nu achter de rug en hebben zowel Vlaanderen als Nederland dezelfde formele taal. Dat wij die taal spreken met een Vlaams accent en zij met een "Hollands" accent is bijzaak. Accenten vind je in elke regio.
Oud 25 maart 2021, 17:24   #278
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je stapt wel erg losjes over iets dat niet in jouw kraam past. Jan-Frans Willems had het over de "zoogenaamde" Hollandsche taal. M.a.w. J.F. Willems besefte terdege dat die taal (die men in het toenmalige Nederland Nederduytsch noemde) wel degelijk de taal was van De Nederlanden en dat het gedeelte van die Nederlanden, dat achtereenvolgens onder het Spaanse, het Oostenrijkse en het Franse juk was bezet gebleven, een taalkundige evolutie had gemist. En inderdaad, de Vlamingen en Brabanders van die periode hadden een serieuze achterstand opgelopen en waren blijven hangen in een waaier van dialecten en zonder een formele algemeen gangbare, overkoepelende taal. Voeg er nog aan toe dat de Roomse Kerk er toen alles aan deed om het taalcultureel contact met het Noorden te saboteren uit vrees dat de overwegend katholieke Vlaming en Brabander "besmet" kon worden door het religieus gedachtegoed van "den duivel uit het Noorden|".
Ook dat is een historische waarheid. Eentje die jij liever onder de mat veegt. Gelukkig is die armoedige toestand nu achter de rug en hebben zowel Vlaanderen als Nederland dezelfde formele taal. Dat wij die taal spreken met een Vlaams accent en zij met een "Hollands" accent is bijzaak. Accenten vind je in elke regio.
Tutut. De mensen in het Zuiden ervaarden het Nederduits als 'Hollands' en vreemd. Daar ging het over.

En dat is het laatste wat ik hierover kwijt wil want hebben er genoeg over gesoebat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2021 om 17:26.
Oud 25 maart 2021, 17:46   #279
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tutut. De mensen in het Zuiden ervaarden het Nederduits als 'Hollands' en vreemd. Daar ging het over.

En dat is het laatste wat ik hierover kwijt wil want hebben er genoeg over gesoebat.
En blijkbaar heb jij in het gezegende jaar 2021 van dat zogezegd "Hollands en vreemd" nog steeds geweldige last...
Oud 25 maart 2021, 17:52   #280
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En blijkbaar heb jij in het gezegende jaar 2021 van dat zogezegd "Hollands en vreemd" nog steeds geweldige last...
Niet echt. Maar de historische waarheid heef zo zijn rechten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be