Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2021, 10:53   #261
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Goed dat u die regio vermeldt. Als ik me niet vergis is onderstaande daar in de buurt;

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04...tse-heide-6-d/

Allemaal geen probleem en perfect normaal volgens de honden eigenaar-egoïst.
Dat heb je als stadsmensen denken dat ze de natuur kennen.
Normaal maken ze reizen van enkele duizenden kilometers met een vliegtuig, maar dat mogen ze nu niet, dus gaan ze maar wandelen in de natuur met een hond die ze niet kunnen opvoeden.
Het probleem zijn dus niet de honden, maar de stadsmensen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2021, 10:56   #262
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt.
Als 90% van de bevolking onder de categorie valt waarbij het onverantwoord is dat zij zonder controle een hond hebben, is het dan niet logisch dat men dat wat gaat reguleren?

De overgrote meerderheid (+90%) zou volgens u immers ongeschikt zijn om honden te houden.

Des te meer reden om te werken met vergunningen, niet?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2021, 11:49   #263
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als 90% van de bevolking onder de categorie valt waarbij het onverantwoord is dat zij zonder controle een hond hebben, is het dan niet logisch dat men dat wat gaat reguleren?

De overgrote meerderheid (+90%) zou volgens u immers ongeschikt zijn om honden te houden.

Des te meer reden om te werken met vergunningen, niet?
Vergunningen is niet nodig, wel bekwaamheidsattesten.
En een bewijs dat men over de nodige ruimte beschikt om het dier te houden dat men wil houden.
Oud 21 april 2021, 12:19   #264
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergunningen is niet nodig, wel bekwaamheidsattesten.
'Vergunningen' was misschien wat sterk uitgedrukt.

Ik bedoelde het in de zeer ruime zin van het woord. Gewoon een bepaalde toelating (na een vorm van controle en/of opleiding) die u in staat stelt de hond aan te schaffen.

Of het vergunning, attest of nog iets anders heet, doet er niet zo toe.

Citaat:
En een bewijs dat men over de nodige ruimte beschikt om het dier te houden dat men wil houden.
Dat men zomaar eender welke hond in een klein appartement mag houden, is uiteraard problematisch.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 21 april 2021 om 12:20.
Oud 21 april 2021, 12:29   #265
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Vergunningen' was misschien wat sterk uitgedrukt.

Ik bedoelde het in de zeer ruime zin van het woord. Gewoon een bepaalde toelating (na een vorm van controle en/of opleiding) die u in staat stelt de hond aan te schaffen.

Of het vergunning, attest of nog iets anders heet, doet er niet zo toe.
En die bestaan dus al, je bent verplicht een bekwaamheidsattest en vergunning te hebben, vanaf dat je meer dan 5 van dezelfde dieren wil houden.
Je mag dus 5 honden hebben zonder iets te moeten bewijzen, maar vanaf de zesde hond moet je wel met attesten en vergunningen in orde zijn, je moet dan zelfs een mestdossier bijhouden.
Deze wetgeving telt zelfs voor hamsters en vissen.

Citaat:

Dat men zomaar eender welke hond in een klein appartement mag houden, is uiteraard problematisch.
Vandaag mag men zelfs op een studentenkot 5 schepers of bulldogs houden als de huiseigenaar dat toelaat.
Oud 21 april 2021, 20:08   #266
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is toch niet omdat je zekere beesten bij U toelaat, dat dat "uw" beesten zijn waar ge "controle" over hebt ?

Nu, ik ken niet veel van honden, ik ben eerder een kattenmens. Ik "heb" 3 katten, maar er zijn ook een paar katten uit de buurt die bij ons leven. Ttz, die mogen bij ons binnen, we geven die eten, die gaan buiten wanneer ze willen. Kortom, die zijn totaal vrij, maar vaak bij ons. Zoals onze "eigen" katten ook. Die doen ook wat ze willen. We hebben die enkel administratief gekocht, en die anderen niet, en ja, we laten "onze" katten vaccineren en zo. Maar qua leven zijn die beesten vrij. We leggen die niks op. Die leven zoals ze willen, maar zijn welkom bij ons voor knuffels, eten en dergelijke.

In welke mate zou, mocht ik hetzelfde doen met honden, dat een probleem geven ? Als er honden bij mij komen, en voor de rest vrij gaan waar ze willen, in welke mate zijn dat "mijn" honden dan ? Ik bedoel, als andere mensen bij mij komen, een knuffel krijgen en iets om te eten, en dan weer buiten gaan zoals ze willen, zijn dat "mijn" mensen niet he, ik zie dus niet hoe dat voor honden anders is. Ik maak niet echt het verschil tussen honden en mensen, trouwens.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2021, 00:51   #267
Storm
Partijlid

Standaard

Citaat:

Dieren zijn niet gemaakt om aan de lijn te leven, moest dat wel zijn dan werden ze geboren met een lijn om ze aan vast te houden.
Jij legt jouw vrienden toch ook niet aan de lijn, dus waarom moeten die van mij aan de lijn?
Omdat ze er wat anders uitzien dan die van jou?
Omdat jij bang bent voor mijn vrienden?
Dieren in't wild leven hier ook niet aan de lijn.

Jouw conclusie moet dan consequent zijn dat je dan maar geen honden neemt.
En op uw terrein moeten ze ook niet aan de lijn.

Laatst gewijzigd door Storm : 22 april 2021 om 01:02.
Storm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2021, 00:55   #268
Storm
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Alle katten en honden moeten er van u aan geloven en geëuthanaseerd worden. Een trauma opgelopen in uw jeugd?
Hoe denk je dat dat kind van 13 zich nu voelt nu haar hondje is doodgeschopt?
Haar verdiende loon?
Die hond moest die jogger maar niet aanvallen. En ja graag euthanaseren allemaal.

En dat kind overleeft dat wel hoor, een normaal kind althans. Jij probeert dat hier gewoon te misbruiken om jouw betoog door te duwen.
Of komen al die kinderen die hun konijn of cavia terugvinden, doodgebeten door een ontsnapte hond, dat nooit te boven?

Laatst gewijzigd door Storm : 22 april 2021 om 01:04.
Oud 22 april 2021, 06:55   #269
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Storm Bekijk bericht
Die hond moest die jogger maar niet aanvallen. En ja graag euthanaseren allemaal.

En dat kind overleeft dat wel hoor, een normaal kind althans. Jij probeert dat hier gewoon te misbruiken om jouw betoog door te duwen.
Of komen al die kinderen die hun konijn of cavia terugvinden, doodgebeten door een ontsnapte hond, dat nooit te boven?
De jogger aangevallen? Een mormel kleiner dan een kat? Wat een watje moet je daarvoor zijn om u aangevallen te voelen van iets dergelijks.

Ga je een door een ontsnapte hond doodgebeten cavia of konijn vergelijken met een volwassen man die voor de ogen van het kind moedwillig haar hondje doodschopt vergelijken?
Scheelt er iets?
Oud 22 april 2021, 09:22   #270
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De jogger aangevallen? Een mormel kleiner dan een kat? Wat een watje moet je daarvoor zijn om u aangevallen te voelen van iets dergelijks.

Ga je een door een ontsnapte hond doodgebeten cavia of konijn vergelijken met een volwassen man die voor de ogen van het kind moedwillig haar hondje doodschopt vergelijken?
Scheelt er iets?
Ja, er scheelt iets.
Een hondje dat amper zijn bek ver genoeg open krijgt om in je kleine teen te bijten, stampt men uit angst dood.
Nee, sorry. Men stampt het dood omdat het dier iemand stoort in zijn zinloze bezigheid.
Want daar gaat het allemaal over.
Honden, katten, vliegen, spinnen, bijen, allemaal moeten ze dood als ze in de buurt van een stadsmens durven komen, want ze storen de stadsmens in zijn zinloze bezigheden wandelen, joggen, fietsen.
Oud 22 april 2021, 10:02   #271
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, er scheelt iets.
Een hondje dat amper zijn bek ver genoeg open krijgt om in je kleine teen te bijten, stampt men uit angst dood.
Nee, sorry. Men stampt het dood omdat het dier iemand stoort in zijn zinloze bezigheid.
Want daar gaat het allemaal over.
Honden, katten, vliegen, spinnen, bijen, allemaal moeten ze dood als ze in de buurt van een stadsmens durven komen, want ze storen de stadsmens in zijn zinloze bezigheden wandelen, joggen, fietsen.
Sommige joggers zijn te vergelijken met wielerterroristen of jagers. Alles en iedereen moet wijken voor hun "hobby".

Gelukkig zijn er hier nog heel veel brave mensjes....zoals de vader van dit met haar hondje wandelend kind. 't Zou bij mij niet waar zijn.....
Oud 22 april 2021, 10:16   #272
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige joggers zijn te vergelijken met wielerterroristen of jagers. Alles en iedereen moet wijken voor hun "hobby".

Gelukkig zijn er hier nog heel veel brave mensjes....zoals de vader van dit met haar hondje wandelend kind. 't Zou bij mij niet waar zijn.....
Hobby, is dat een ander woord voor zinloos tijdverdijf?
Oud 22 april 2021, 10:43   #273
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Als de wet iets voorschrijft, dan dient u zich daaraan te houden. Doet u dat niet, dan bent u in overtreding. Als de rest is spijkers op laag water zoeken.

Citaat:
Schuldvraag

De hinder die honden kunnen veroorzaken bij sporters, hardlopers en recreanten is natuurlijk ongewenst en beslist de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het dier. Ondanks dat de hondenbezitter nog wel eens het felle gedrag van z’n dier wil bagatelliseren, of de schuld van een vervelend voorval in de schoenen van de sporter wil schuiven.
Oud 22 april 2021, 10:58   #274
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de wet iets voorschrijft, dan dient u zich daaraan te houden. Doet u dat niet, dan bent u in overtreding. Als de rest is spijkers op laag water zoeken.
Dat geeft de jogger in kwestie nog steeds niet het recht het dier dood te schoppen. Dan had hij klacht moeten indienen bij de bevoegde instanties.
Volgens sommigen leven we hier nog steeds in een rechtsstaat en mag er niemand het recht in eigen handen nemen.
Jij neemt het op voor de jogger vanwege uw blinde haat voor huisdieren. Meer moet je er niet achter zoeken. Heb je nooit een huisdier gekregen van uw mama?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 22 april 2021 om 11:04.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2021, 10:59   #275
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hobby, is dat een ander woord voor zinloos tijdverdijf?
Als ze hun tijd zinloos willen spenderen is dat hun "probleem". Dat laat me volkomen koud.
Oud 22 april 2021, 11:12   #276
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Schuldvraag

De hinder die honden kunnen veroorzaken bij sporters, hardlopers en recreanten is natuurlijk ongewenst en beslist de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het dier. Ondanks dat de hondenbezitter nog wel eens het felle gedrag van z’n dier wil bagatelliseren, of de schuld van een vervelend voorval in de schoenen van de sporter wil schuiven.
Welk recht heeft een mens om te bepalen dat een dier opgesloten of aan de lijn moet?

De hinder die dieren kunnen veroorzaken bij sporters, hardlopers en recreanten is natuurlijk ongewenst, want het beperkt hun mogelijkheden om andere hun wil op te leggen.

Het is niet meer dan zeggen, jij moet hier oprotten want ik wil hier mijn zin kunnen doen.
Rot op als sporters, hardlopers en recreanten, blijf op je eigen domein in je eigen stad en laat ons met rust, want mijn dieren hebben veel meer recht om in de bossen en velden van mijn dorp rond te lopen dan jij die denkt eerst enkele tientalle kilometers met de auto te moeten rijden om ons hier dan de les te komen spellen.
Het is al zo erg met jullie dat jullie zelfs denken als sporters, hardlopers, wandelaars en recreanten onze gewassen te mogen vernielen.

Rot gewoon op en koop een loopband en hometrainer, dan kan je thuis zoveel wandelen en fietsen als je wil zonder last te hebben van onze dieren.
Meer dan een zeecontainer heb je niet nodig om jullie zinloze bezigheden uit te oefenen.
Oud 22 april 2021, 11:29   #277
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk recht heeft een mens om te bepalen dat een dier opgesloten of aan de lijn moet?
'Een mens' ? Geen enkel.
De wetgeveer bepaalt wat mag en niet mag.

Citaat:
De hinder die dieren kunnen veroorzaken bij sporters, hardlopers en recreanten is natuurlijk ongewenst, want het beperkt hun mogelijkheden om andere hun wil op te leggen.

Het is niet meer dan zeggen, jij moet hier oprotten want ik wil hier mijn zin kunnen doen.
Rot op als sporters, hardlopers en recreanten, blijf op je eigen domein in je eigen stad en laat ons met rust, want mijn dieren hebben veel meer recht om in de bossen en velden van mijn dorp rond te lopen dan jij die denkt eerst enkele tientalle kilometers met de auto te moeten rijden om ons hier dan de les te komen spellen.
Als die bossen jouw privé bezit zijn heb je een punt, als die openbaar domein zijn uiteraard niet.
Tenzij je denkt dat je boven de wet staat, dat die er enkel voor de anderen is.

Citaat:
Het is al zo erg met jullie dat jullie zelfs denken als sporters, hardlopers, wandelaars en recreanten onze gewassen te mogen vernielen.
Mag uiteraard ook niet... En niemand beweert dat.

Citaat:
Rot gewoon op en koop een loopband en hometrainer, dan kan je thuis zoveel wandelen en fietsen als je wil zonder last te hebben van onze dieren.
Meer dan een zeecontainer heb je niet nodig om jullie zinloze bezigheden uit te oefenen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2021, 12:58   #278
Storm
Partijlid

Standaard

Citaat:

Scheelt er iets?
Ja.
Een dode hond voor een tiener...

Een opengereten konijn voor een 6-jarige... wat is het meest traumatisch?

Hoedanook verwerken die kinderen dat wel hoor.

Waar kinderen veel langer problemen mee hebben is ooit aangevallen te zijn door een hond, dikwijls blijft die angst zelfs als volwassene. Oei, denk je nu ook aan de kinderen?

Maar goed de meeste hondenbaasjes zijn asociale egoïsten. Ik ken maar weinig fatsoenlijke baasjes. Net als kattenliefhebbers. Geen van die mensen houdt van dieren. Ze geven enkel om het goed van hun huisdier of huisdiersoort.
Oud 22 april 2021, 13:11   #279
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Storm Bekijk bericht
Ja.
Een dode hond voor een tiener...

Een opengereten konijn voor een 6-jarige... wat is het meest traumatisch?

Hoedanook verwerken die kinderen dat wel hoor.

Waar kinderen veel langer problemen mee hebben is ooit aangevallen te zijn door een hond, dikwijls blijft die angst zelfs als volwassene. Oei, denk je nu ook aan de kinderen?

Maar goed de meeste hondenbaasjes zijn asociale egoïsten. Ik ken maar weinig fatsoenlijke baasjes. Net als kattenliefhebbers. Geen van die mensen houdt van dieren. Ze geven enkel om het goed van hun huisdier of huisdiersoort.
Ik geef u nog mee dat je quotes niet mag aanpassen of stukken weg mag laten. Verder stopt de discussie hier met u want wat je schrijft is te belachelijk om op te antwoorden.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 22 april 2021 om 13:13.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2021, 13:39   #280
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar het is toch niet omdat je zekere beesten bij U toelaat, dat dat "uw" beesten zijn waar ge "controle" over hebt ?

Nu, ik ken niet veel van honden, ik ben eerder een kattenmens. Ik "heb" 3 katten, maar er zijn ook een paar katten uit de buurt die bij ons leven. Ttz, die mogen bij ons binnen, we geven die eten, die gaan buiten wanneer ze willen. Kortom, die zijn totaal vrij, maar vaak bij ons. Zoals onze "eigen" katten ook. Die doen ook wat ze willen. We hebben die enkel administratief gekocht, en die anderen niet, en ja, we laten "onze" katten vaccineren en zo. Maar qua leven zijn die beesten vrij. We leggen die niks op. Die leven zoals ze willen, maar zijn welkom bij ons voor knuffels, eten en dergelijke.

In welke mate zou, mocht ik hetzelfde doen met honden, dat een probleem geven ? Als er honden bij mij komen, en voor de rest vrij gaan waar ze willen, in welke mate zijn dat "mijn" honden dan ? Ik bedoel, als andere mensen bij mij komen, een knuffel krijgen en iets om te eten, en dan weer buiten gaan zoals ze willen, zijn dat "mijn" mensen niet he, ik zie dus niet hoe dat voor honden anders is. Ik maak niet echt het verschil tussen honden en mensen, trouwens.
Omdat men eigendom kan hebben over honden en niet over mensen. Men is eigenaar van een hond, niet van een mens. Mijn kat is van mij net zoals mijn laptop van mij is.

Bij mensen is dat niet het geval. Toch niet meer sinds de afschaffing van de slavernij.

Ik kan me voorstellen dat als een slaaf iemand schade toebracht, de slavenhouder daar ook verantwoordelijk voor werd gehouden (bovenop de straf voor de slaaf zelf natuurlijk). 'Uw' slaven waren uw eigendom dus u was daar voor verantwoordelijk.

En juridisch is dit verankerd in artikel 1385 van het Burgerlijk Wetboek:

Citaat:
De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 april 2021 om 13:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be