Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel procent van de bevolking gaat opkomen?
Gelijk vroeger: ongeveer 90 % 1 3,85%
Amper minder: ongeveer 80 % 6 23,08%
Allez kom, drie kwart zal opdagen ongeveer 5 19,23%
Nope, twee derde. 3 11,54%
Slechts 50 % 4 15,38%
Katastroof: minder dan 50 % 7 26,92%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2021, 07:17   #41
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is wel zo dat de stemplicht een aantal nadelen heeft. Vb. het feit dat mensen die niet geïnteresseerd zijn in de politiek, de boel kunnen forceren.

Ik vind het anderzijds wel overduidelijk dat de stemplicht ook belangrijke voordelen heeft. En het belangrijkste voordeel is het democratische principe: elke mens stemt zodat het meest benaderd wordt dat demos uiteindelijk regeert.
Omdat mensen die niet geinteresseerd zijn in politiek ook hun gedacht moet gerespecteerd worden ?
Je spreekt jezelf de afgelopen posts danig tegen.
Mensen die niet in politiek geinteresseerd zijn volgen de actualiteit niet. Die stemmen dus eerder traditioneel. Het kan zelfs zo zijn dat die mens zijn standpunten in feite compleet contradictorisch zijn aan die van de partij waarop ze stemmen. En in het geval van cdv weet je sowieso al niet of je nu links of rechts stemt. Want laat u niet in de luren leggen cdv is geen centrum partij. Dat is een partij die bestaat uit 2 kampen. Een links en een rechts. In het rechtse zit bvb overduidelijk Crembo, in het linkse zitten de zogenaamde ACW mensen.

Ik blijf erbij dat stemrecht democratischer is. Om de doodeenvoudige reden dat uiteindelijk degenen die niet gaan stemmen daar zelf voor kiezen. Iets niet doen is ook een democratische keuze. Daarom dat het cijnskiessysteem natuurlijk niet democratisch is. In zulk systeem koop je uw stemmen en is de rijkere duidelijk bevoordeeld.

Van mij mag dit ingevoerd worden op alle niveaus.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 juni 2021 om 07:18.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 08:50   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het anderzijds wel overduidelijk dat de stemplicht ook belangrijke voordelen heeft. En het belangrijkste voordeel is het democratische principe: elke mens stemt zodat het meest benaderd wordt dat demos uiteindelijk regeert.
Kijk, dat is ervan uit gaande dat er "geregeerd" moet worden. Mijn overtuiging is dat dat nefast is, dat "regeren". Ik wil niet geregeerd worden. Ik wil wel akkoord gaan met een aantal maatschappelijke afspraken (wetten). En, in de mate dat mijn behoren tot de groep belangrijker is dan mijn oppositie, wetten aanvaarden waar ik niet voor ben, maar die een meerderheid van het volk wel wil afspreken. Als de spanning hier echter te groot wordt, dan verlaat ik het volk en worden wij vijanden natuurlijk. Maar dat heeft nadelen, dus tot op zekere hoogte water in uw wijn doen en wat wetten aanvaarden die een meerderheid van burgers wil en jij niet, is te doen.

Maar een MANDAAT geven aan een of andere kwiebus om in mijn plaats te beslissen hierover, nee, natuurlijk niet. Wie is nu zo zot ?

Ideaal gezien zo ik dus nooit stemmen, want ik wil niemand een mandaat geven. Het probleem is dat dat beschouwd wordt als "anderen in mijn plaats een mandataris laten kiezen". Behalve bij een stem voor het VB, dank zij het cordon, dus in Belgie is er gelukkig het VB en het cordon.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 08:51   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de mensen niet meer verplicht zijn om op te komen voor gemeente- en provinciale verkiezingen, hoeveel procent gaat dan thuis blijven?

Een simpele poll.

Straks gaan er wellicht peilingen komen van kranten en andere media.
Misschien, met hun gegevens, gaan we opnieuw moeten pollen.

Maar nu: louter op ons intellect en ons gedacht.
Verkiezingsdag is een dag van spijs en drank, traditioneel na het bezoek aan het stemhokje.

Voor mij verandert es dus niets.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 11:01   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Verkiezingsdag is een dag van spijs en drank, traditioneel na het bezoek aan het stemhokje.

Die dag toch niet.
Oud 22 juni 2021, 11:30   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de mensen niet meer verplicht zijn om op te komen voor gemeente- en provinciale verkiezingen, hoeveel procent gaat dan thuis blijven?

Een simpele poll.

Straks gaan er wellicht peilingen komen van kranten en andere media.
Misschien, met hun gegevens, gaan we opnieuw moeten pollen.

Maar nu: louter op ons intellect en ons gedacht.
Zondag, 13 oktober 2024.

Zal van het weer afhangen en per gemeente veel verschillen.
In gemeenten met veel oudere die per volmacht stemmen zal er misschien minder opkomst zijn, dan in kleine steden.
Oktober is in landelijke gebieden dan weer een periode dat het druk is op de landbouwbedrijven en landbouwgebonden bedrijven.

Veel zal dus afhangen van hoe goed de plaatselijke politici hun kiezers kunnen overtuigen enkele uren op te offeren om te gaan stemmen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 11:46   #46
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Ik denk niet dat het eigenaardig zal klinken als ik beweer dat er in 2024 veel elfjes en nog kleinere partijtjes zullen samensmelten tot Vivaldi-partijenom toch maar een blok te kunnen vormen tegen de de twee Vlaams-nationalistische partijen. Ze zullen daarbij - zoals nu al bij het federa,e Vivaldi-vehikel - de fundamenten van hun ideologieën ondergraven om toch maar nog ergens mee te kunnen spelen.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 13:53   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Omdat mensen die niet geinteresseerd zijn in politiek ook hun gedacht moet gerespecteerd worden ?
Je spreekt jezelf de afgelopen posts danig tegen.
Mensen die niet in politiek geinteresseerd zijn volgen de actualiteit niet. Die stemmen dus eerder traditioneel. Het kan zelfs zo zijn dat die mens zijn standpunten in feite compleet contradictorisch zijn aan die van de partij waarop ze stemmen. En in het geval van cdv weet je sowieso al niet of je nu links of rechts stemt. Want laat u niet in de luren leggen cdv is geen centrum partij. Dat is een partij die bestaat uit 2 kampen. Een links en een rechts. In het rechtse zit bvb overduidelijk Crembo, in het linkse zitten de zogenaamde ACW mensen.

Ik blijf erbij dat stemrecht democratischer is. Om de doodeenvoudige reden dat uiteindelijk degenen die niet gaan stemmen daar zelf voor kiezen. Iets niet doen is ook een democratische keuze. Daarom dat het cijnskiessysteem natuurlijk niet democratisch is. In zulk systeem koop je uw stemmen en is de rijkere duidelijk bevoordeeld.

Van mij mag dit ingevoerd worden op alle niveaus.
Foute redenering.

Draait het of keert het: iedere mens moet meetellen. En je bereikt meer mensen met stemplicht dan dat je mensen bereikt met stemrecht.
Meer mensen bereiken is meer demo-cratie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 14:00   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Ik denk niet dat het eigenaardig zal klinken als ik beweer dat er in 2024 veel elfjes en nog kleinere partijtjes zullen samensmelten tot Vivaldi-partijenom toch maar een blok te kunnen vormen tegen de de twee Vlaams-nationalistische partijen. Ze zullen daarbij - zoals nu al bij het federa,e Vivaldi-vehikel - de fundamenten van hun ideologieën ondergraven om toch maar nog ergens mee te kunnen spelen.
Binnen de gemeentelijke politiek gebeurd dat nu al.
Binnen de provinciale, gewestelijke en federale politiek ga je zonder kiesplicht zelfs de tradies kartels zien vormen om toch maar weerstand tegen het VB en N-VA te kunnen bieden.
Maar als je ziet dat slechts 1/3 van de kiesgerechtigden zijn stem heeft uitgebracht.
En het Rassemblement National dat in de peilingen een grote voorsprong had, er belabberd uitkomt, juist door de lage opkomst.
Oud 22 juni 2021, 14:00   #49
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Foute redenering.

Draait het of keert het: iedere mens moet meetellen. En je bereikt meer mensen met stemplicht dan dat je mensen bereikt met stemrecht.
Klopt niet.
Stemplicht is een totalitair communistisch gegeven met dwang vanuit de overheid, zelfs als het o, opkomstplicht gaat.
Stemrecht is een uitgesproken liberaal gegeven waarbij ieder individu volkomen vrij is of hij deel wil zijn van de keuze die er gemaakt wordt.´
Oud 22 juni 2021, 14:02   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan gaan we een zetelverdeling en toewijzing van zetels krijgen op basis van het aantal kiezers dat effectief gestemd heeft.

Dat zou nog wel eens erg kunnen tegenvallen voor onze vrienden van de rechterflank en de extreem rechterflank.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2021, 14:04   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Foute redenering.

Stemplicht is een schending van het recht niet te stemmen.
Een niet uitgebrachte stem, is een stem die niet meetelt in de verdeling van de zetels, terwijl een blanco of ongeldige stem wel meetelt.
Oud 22 juni 2021, 14:12   #52
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan gaan we een zetelverdeling en toewijzing van zetels krijgen op basis van het aantal kiezers dat effectief gestemd heeft.

Dat zou nog wel eens erg kunnen tegenvallen voor onze vrienden van de rechterflank en de extreem rechterflank.
Dat denk ik niet, want die zullen meer gemotiveerd zijn om te gaan stemmen dan zij die al generaties traditio stemmen omdat ze toch tot in het kieshokje MOETEN gaan hoewel ze waarschijnlijk niet eens weten waarom zij en hun voorouders dat eigenlijk doen.
Oud 22 juni 2021, 14:19   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Saucissen!!!
Oud 22 juni 2021, 14:38   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt niet.
Stemplicht is een totalitair communistisch gegeven met dwang vanuit de overheid, zelfs als het o, opkomstplicht gaat.
Stemrecht is een uitgesproken liberaal gegeven waarbij ieder individu volkomen vrij is of hij deel wil zijn van de keuze die er gemaakt wordt.´
2
Oud 22 juni 2021, 14:39   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Saucissen!!!
Frans brood met frietjes, een Waalse culinaire specialiteit.
Oud 22 juni 2021, 15:02   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt niet.
Ik deel jouw mening niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 22 juni 2021, 15:03   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor wie het gaat meevallen en voor wie tegen vallen: glazen bol, of hoop.

Oud 22 juni 2021, 15:04   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stemplicht is een schending van het recht niet te stemmen.
Een niet uitgebrachte stem, is een stem die niet meetelt in de verdeling van de zetels, terwijl een blanco of ongeldige stem wel meetelt.
De plicht om belastingen te betalen is een schending van het eigendomsrecht.
Zo kunnen we blijven in het ijle redeneren.

Oud 22 juni 2021, 15:29   #59
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik deel jouw mening niet.
Dat is uw goed recht, maar geen argument.
Oud 22 juni 2021, 15:32   #60
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat toont aan dat de bevolking geen vertrouwen heeft in het regime.
Wat ben je met mensen die alleen stemmen omdat het moet?
Wat voor waarde heeft die stem dan?
Mensen die de politiek heel die periode niet gevolgd hebben, die niet weten wie er aan de macht was, enz.
daarom zouden mensen die niet gaan stemmen:
- geen opslag
- geen stakingsrecht
- geen betogingsrecht
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be