![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doe de oefening: "Het probleem zit natuurljk bij het feit dat de bloddertunk gegroeid is als uitkristallisatie van aspecten van het ritueel.... " Dan zie je direct het circulaire. Dat de werkelijkheid zich niet ontwikkelt vanuit definities is een feit ; dat concepten enkel maar een zin hebben als ze gedefinieerd zijn ook. Dat als reactie op jouw opmerking dat we hier allemaal lompe boeren waren die niet eens de "echte" definitie van kunst kenden ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 15 september 2021 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#164 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit was een doordenkertje trouwens, dat indirect ook raakt aan het probleem van het 'definiëren'.
![]() |
#165 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Een ahistoriche constante die in werkelijkheid zelf nooit geweest is als zodanig. Die zin alleen al is pure kunst. Ik vraag me af of er iemand op het forum is die dat begrijpt. Net daarom dat het kunst is. Je kan er uren naar kijken en er vanalles in zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat er WEL was, is een 'constante' evolutie, op basis van inzichtelijke wetmatigheden en een welbepaalde ontvouwing ervan, die een coherent begrip mogelijk maken van wat zoal onder 'kunst' verstaan wordt in 'la parole', het niet theoretisch gegronde taalgebruik van het gemeen. Het classificatorische stadium in een wetenschap (op basis van 'definities') gaat vooraf aan het pas werkelijk rationele deduceren van fenomenen vanuit achterliggende mechanismen.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 september 2021 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Minister
|
![]() Feit in dit land word je uiteindelijk de kop afgehakt als je die ook maar even boven de massa durft uit te steken. Of het nu kunst of sport is, hier te lande draait me zen personen met uitzonderlijke (goed of slecht) prestaties steeds door de gehaktmolen.
Wat een verschil met Frankrijk waar filmsterren, schrijvers, kunstenaars, renners PoPo en co met meer dan grote eer gelauwerd worden en vast gespijkerd worden aan Frankrijks nationale geschiedenis. Ik vermoed: was Napoleon Bonaparte een Belg geweest dat wij te lande hem zouden plaatsen naast en bij in Hitler horror club.
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen. Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 15 september 2021 om 19:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men toch woorden gebruikt die verwijzen naar niet-gedefinieerde concepten, dan kan men daar alles en zijn tegengestelde over zeggen, en dan is men, naargelang, gewoon aan het zeveren, dan wel sofismen aan het verkopen met een doel om iemand om de tuin te leiden. Als men woorden gebruikt die verwijzen naar een goed omlijnd en gedefinieerd concept, dan kan men niet alleen spreken over iets zodat het eenduidig begrijpelijk is, maar kan men tevens ook wijzen op de eventuele problemen die dat concept en zijn definitie meedragen. In dat geval is men rationeel en eerlijk bezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is DAAR dat die oefening van "vervang het woord in kwestie door een nieuw, nog betekenisloos woord" zo belangrijk is. Dan merk je direct waar je uit ging van onduidelijke a priori veronderstellingen. Stel dat ik "taal" vervang door "klaadmadroon". Door dat te doen ben ik zeker dat ik in mijn discours geen verdoken vage aannames van wat "taal" nu zou zijn, ga gebruiken. Als ik zou zeggen: "dieren gebruiken ook taal", dan ga ik uit van een zeker concept van taal, maar ik zeg het niet, en dan kan ik daar flou over blijven, met nu en dan eens een veranderende definitie, en dus een leuk sofisme. Bijvoorbeeld: - taal gebruiken is een bewijs van intelligentie - intelligentie impliceert rechten - planten gebruiken taal - planten hebben intelligentie - planten moeten mensenrechten krijgen. Deze afleiding komt er omdat ik zekere concepten die vaag gedefinieerd zijn, in totaal andere definitie velden kan gebruiken. Mocht ik duidelijke definities gebruiken van alle concepten, de idiotie van de afleiding zou direct naar voren komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om dat allemaal een beetje te illustreren, hier enkele situaties waaraan een goeie definitie kan zeggen of de situatie door het concept in kwestie beschreven wordt of niet:
- ik wandel met een aantal vrienden in het bos en stoot mijn voet aan een tak, en val op de grond. Ik roep "Nondedju !". is die schreeuw: 1) een vorm van taal ? 2) een vorm van kunst ? - ik wandel alleen in het bos en stoot mijn voet aan een tak, en val op de grond. Ik roep "Nondedju !". is die schreeuw: 1) een vorm van taal ? 2) een vorm van kunst ? - in het gekende ritueel van de Zwarte Mis van Bommerskonten ben ik de grote priester, en mijn assistent zegt ritueel: "Als Satan voor U verschijnt, Grote Priester, wat zegt gij hem ?" en ritueel antwoord ik "Nondedju !" is die schreeuw: 1) een vorm van taal ? 2) een vorm van kunst ? - mijn baas zegt mij: "awel patrick, wat heeft het gegeven, uw aanpassingen op instrument 17 ?" - dit totaal vergeten zijnde, antwoord ik spontaan "Nondedju !" is die schreeuw: 1) een vorm van taal ? 2) een vorm van kunst ? - aangespoeld zijnde als enige overlevende van een scheepsbreuk op een onbewoond eilandje ergens in de Caraiben, kom ik bij op het strand, en als ik besef wat er gebeurd is, roep ik heel heel hard : "Nondedju !". is die schreeuw: 1) een vorm van taal ? 2) een vorm van kunst ? Laatst gewijzigd door patrickve : 16 september 2021 om 06:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het loopt al fout wanneer er één of andere naar een definitie van kunst vraagt. Waarom moet alles gedefinieerd worden?
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat het woord "ja" niet gedefinieerd is. Ik vraag U: "wilt gij koffie ?". Voor mij betekent "ja" een bevestiging van het gevraagde. Voor U betekent dat "mijn hond heeft vlooien". Uw uitspreken van "ja" gaat mij dus totaal verkeerdelijk laten denken dat jij koffie wil terwijl jij bezig was over uw hond. Kijk naar mijn vorige post, met "nondedju" om een idee te krijgen. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 september 2021 om 08:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kunst met de grote K en kunst met de kleine k?
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 16 september 2021 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
het is geen van beiden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03...-edvard-munch/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Intussen heeft er weer een "kunstenaar" weer een gemeentebestuur dik bij hun kloten, nu ja, ze vragen er zelf om natuurlijk, Om mijne maat te citeren, "ge moet maar net zot vinden die de prijs wil betalen" (hij is daar nogal goed in.)
20 jaar geleden hebben we daar ook nog levendig over gediscusieerd het ging dan vooral om de "installaties" in het SMAK en over hoe wijlen Jan Hoet er toch telkens een draai aan wist te geven om een zuil ingepakt in parma ham tot een van de hoogste kunstvormen wist te verheffen. Ik blijf parma ham parma ham noemen, of het nu om een grisini stick , zuil of iemand zijne piet gebonden is. Dat laatste zou ook nog kunst genoemd kunnen worden. Experimentele performance art. Jan Fabre kom er maar in, gewoon wat bla bla verzinnen en wikkelen maar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer men wil communiceren, is het toch handig dat men aan dezelfde woorden ook dezelfde betekenis linkt. De voorbeelden van Patrickve tonen dit duidelijk aan, maar zijn wel erg extreem. Je zal in het dagelijkse leven niet vaak iemand tegenkomen waarbij 'ja' 'mijn hond heeft vlooien' betekent. Een vaker voorkomend en misschien realistischer voorbeeld zijn de discussies hier over confederalisme. Als men het niet eens is over de vraag of confederalisme onafhankelijke staten veronderstelt (die ervoor kiezen deel uit te maken van de confederatie), heeft het ook niet veel zin om over de voor-/nadelen van confederalisme te discussiëren hé. De voor- en nadelen hangen immers grotendeels af van wat men onder confederalisme begrijpt. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 september 2021 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |