Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2009, 11:34   #181
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Het fatsoen. Censuur zal er dus zeker moeten zijn in functie van het fatsoen, maar in welke (objectieve) mate en door wie?
Fatsoen, maar welk fatsoen?

Dat Temptation Island en dergelijke degradantenshows dienen te verdwijnen is vanzelfsprekend. Maar: zal het gaan om een pure hogere cultuur dat het lage wegfiltert, of zal het gaan om puriteins extremisme om een Cargo Cult te dienen?

Immers: distillatie van normen en waarden is onmogelijk. Paradigma zijn functies in de tijd.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 11:43   #182
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Solidair, sociaal, groen, waardig, en zoveel mogelijk in de betekenis van een gemeenschap (cf. Tonniës).

De "diversiteit" moet georganiseerd worden door de staat.
Segregatie en remigratie moeten maximaal worden gestimuleerd. Immigratie moet niet om redenen van afkomst, maar wel om sociaal-economische redenen afgeweerd worden.

De stromingen van de Nieuwe Orde gaan in de leer bij Plato. Naast gewoon degelijk (niet utilitair) onderwijs, moeten er ook elite-scholen komen voor de toekomstige staatslieden en -ambtenaren.

Participatie moet daar gebeuren waar het een reële betekenis heeft: in de bedrijfs- en leefgemeenschappen.

De verkiezing van de nieuwe (ausgebildete) aristocratie kan gerust een democratisch arrangement krijgen. Toch zijn 5-jaarlijkse verkiezingen meestal enkel goed om een kortzichtig beleid te voeren.
(Het lange-termijn-beleid is in zekere zin geprivatiseerd.)

Het kapitaalverkeer moet (opnieuw) sterk en nationaal gereguleerd worden;
de staat moet zijn monetaire beleidsautonomie (ten opzichte van de ECB) en zijn monetaire soevereiniteit (ten opzichte van het bankwezen in het algemeen) heroveren;
terugkeer naar een stelsel van vaste wisselkoersen, zowel permanente inflatie als streng monetarisme zijn vormen van diefstal;
staatsinstanties moeten dus waarborgen dat de geldhoeveelheid steeds in verhouding tot het nationale product staat;
de vraagzijde en de consumptie moeten door transfers in de sociale zekerheid op punt blijven (nieuwe financiering zal noodzakelijk worden);
sociale herverdeling is de basis van onze welvaart, de voorwaarde voor een sterke middenklasse en een duurzame sociale vrede (d.w.z. SOLIDARISME);
woeker (onproductieve rentes) moet opnieuw verboden worden, conform de natuurrechtelijke opvattingen eigen aan alle (echt) beschaafde volkeren;
nieuwe financieringsvormen moeten worden uitgedacht, niet in functie van de financiers maar in functie van de ondernemers;
de staat betaalt zijn nominale staatsschuld voor eens en voor altijd terug, waarna het fractioneel bankieren wordt afgeschaft (dus geen hyperinflatie);
traditionele landbouw (< collere, cultus, moeder van de cultuur en de oudste beschaving) moet geherwaardeerd worden;
economische monopolievorming moet actief worden bestreden hetzij door nationalisering, hetzij door opsplitsing in kleinere percelen;
bestrijding van de vrijhandelsdictatuur (WTO) ter bestrijding van de monopolievorming, alsook van het neokolonialisme;
opzegging van de bestaande vrijhandelsverdragen, vrijhandelszones en economische unies, te beginnen bij de EU-verdragen;
als positief alternatief: een ruimtegeoriënteerde volkseconomie, van onderop, grass roots.

Anti-utilitair alleszins, zoals het hele nieuwe onderwijsstelsel. De wetenschap is nu de dienstmaagd van het kapitalisme. Alle "kennis" moet praktisch en renderend zijn.

Het is dus maar de vraag in welke mate de wetenschapsbeoefening op die manier nog objectief kan zijn.

Er is ook geen echt kennisideaal meer. Het gezonde denken vertrekt volgens mij van het principe van een "onbewogen beweger".

Het fatsoen. Censuur zal er dus zeker moeten zijn in functie van het fatsoen, maar in welke (objectieve) mate en door wie?

Mag hij ook al niet meer bij naam genoemd worden, de onuitspreekbare?
Hoe dat ge daar nog al die tijd en moeite wilt in stoppen... Over het paard getilde studentjes en wat andere bourgeois... Als ze iets willen weten, kunnen ze de webstek raadplegen. Valse interesse vanwege luiaards en profiteurs enerzijds of studentjes die plots de wijde wereld met haar "vrijheid" ontdekken en alles eens willen proeven anderzijds... Pffff... Tijdverspilling!

Laatst gewijzigd door Félicien Bwanatongo : 9 mei 2009 om 11:46.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 11:49   #183
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Jullie denken is zo geconditioneerd. Ach, wisten jullie het zelf maar.
Vwalla! Laat ze ons dan maar voor extremistische dommekloten verslijten... Het gepeupel heeft ook haar rechten.
Oud 9 mei 2009, 11:49   #184
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Hoe dat ge daar nog al die tijd en moeite wilt in stoppen... Over het paard getilde studentjes en wat andere bourgeois... Als ze iets willen weten, kunnen ze de webstek raadplegen. Valse interesse vanwege luiaards en profiteurs enerzijds of studentjes die plots de wijde wereld met haar "vrijheid" ontdekken en alles eens willen proeven anderzijds... Pffff... Tijdverspilling!
De webstek bevat enkel wat slogans en destructieve kritiek.
Oud 9 mei 2009, 11:52   #185
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oud-solidarisme is in zekere toch het stelsel van sociaal overleg en sociale herverdeling in neocorporatistisch België? Dat lijkt mij moeilijk te verenigen met Vlaams-nationalisme dan.

Nieuw-solidarisme lijkt mij dat er zal nagedacht worden over oplossingen voor de financiering en de vergrijzing of anders zal het gedaan zijn met heel dat stelsel. En dat nadenken zal moeten gebeuren, willen of niet.

Verwacht je bij het in gebreke blijven maar aan een maatschappelijke implosie van jewelste, zowel voor eigen volk als voor vreemd volk. Nu blijven heel wat vreemdelingen met zuiders 'temperament' nog koest dankzij die sociale transfers van onze welvaart...
In reactie hierop vanwege Hertog...
Ik noem mezelf trouwens ook geen nieuw-solidarist. Veelzeggend dat de bourgeois Hertog al het antwoord meent te kennen in mijn plaats.
Oud 9 mei 2009, 11:53   #186
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

't Is dat je niet kan of niet wil lezen. Er staan diverse teksten met standpunten van N-SA op.
Oud 9 mei 2009, 11:58   #187
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
't Is dat je niet kan of niet wil lezen. Er staan diverse teksten met standpunten van N-SA op.
Kijk, Bwanni. Ik wil visies lezen. Toekomstvisies, over hoe het zou moeten zijn, en hoe jullie het concreet zien.
Dat vind ik daar niet, en als ik het vind, is het een zinnetje in de trant van "N-SA pleit voor een organische solidaristische maatschappij!!!! !!! ! "

Nestor Burma doet hier een bijzonder goed werk, door concreet toe te lichten wat het solidarisme juist is. Als het mij voldoende interesseert, wil ik zelfs een lezing komen bijwonen.

Maar als jij zo de vogelverschrikker gaat uithangen...
Oud 9 mei 2009, 12:10   #188
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, Bwanni. Ik wil visies lezen. Toekomstvisies, over hoe het zou moeten zijn, en hoe jullie het concreet zien.
Dat vind ik daar niet, en als ik het vind, is het een zinnetje in de trant van "N-SA pleit voor een organische solidaristische maatschappij!!!! !!! ! "
1. Lees Tönnies, lees Althusius, lees de Benoist, lees Pound, lees Steding, lees Jünger, Strasser,...
2. Ga werken en merk in de concrete maatschappij op hoe het eraan toe gaat op de werkvloer.

Citaat:
Nestor Burma doet hier een bijzonder goed werk, door concreet toe te lichten wat het solidarisme juist is. Als het mij voldoende interesseert, wil ik zelfs een lezing komen bijwonen.

Maar als jij zo de vogelverschrikker gaat uithangen...
*knip*
Intellectualisme ga ik overlaten aan hen die er zich graag mee bezighouden als tijdverdrijf. Het komt erop aan wat zovele denkers en schrijvers (zoals ik hierboven opsomde) aan intellectueel werk om te zetten in praktische zaken die bruikbaar zijn in de politieke strijd. Van mij ga je nooit grote intellectuele betogen lezen. Jij zal nooit oprecht in ons geïnteresseerd zijn, je wil als jongeling gewoon eens proeven van dit en eens proeven van dat. In feite onderheveig aan de tijdsgeest dus, met een maximale persoonlijke "vrijheid"...

Laatst gewijzigd door Donderdag : 9 mei 2009 om 15:00.
Oud 9 mei 2009, 12:31   #189
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze denken precies met dat propaganda materiaal een nieuwe revolutie te kunnen beginnen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 12:57   #190
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Bwanni,

Zou je die "ik werk en ik heb levenservaring"-toon eens laten? Ik betwijfel dat jij meer hebt gezien in't leven dan ik.

En verder: als jullie alleen geradicaliseerde gabbers willen, so be it.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 9 mei 2009 om 12:57.
Oud 9 mei 2009, 13:04   #191
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Immigratie moet niet om redenen van afkomst, maar wel om sociaal-economische redenen afgeweerd worden.
Waarom niet? Zou men van een solidarist niet verwachten dat culturele argumenten primeren over sociaal-economische argumenten?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:27   #192
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Waarom niet? Zou men van een solidarist niet verwachten dat culturele argumenten primeren over sociaal-economische argumenten?
Cultuurdistillatie en culturele incest is een failliet iets. Cultuurvermenging heeft altijd plaatsgevonden en zal blijven plaatsvinden.

Het feit dat sommigen niet tegen vreemde invloeden kunnen, is hun probleem.
Oud 9 mei 2009, 13:46   #193
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Denkt u dat er sociaal-economisch een verschil is tussen een Marokkaanse of een Poolse loodgieter? Dat het Poolse katholicisme of de Marokkaanse islam in zo'n debat ertoe doet?

Dat is goed in antropologische kringen misschien (hoewel het daar ook al taboe is om over ras en afkomst te spreken), niet in het politiek-maatschappelijke debat. Het culturalistische discours heeft gefaald.

Immigratie komt niet voort uit culturele of religieuze expansie. Zonder open-grenzen-politiek zou zelfs de demografie in de ons omringende continenten zich volgens mij niet laten voelen.

De vraag is dus: waar zijn de grenzen van vroeger naartoe?
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:47   #194
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Lees Tönnies, lees Althusius, lees de Benoist, lees Pound, lees Steding, lees Jünger, Strasser,...
2. Ga werken en merk in de concrete maatschappij op hoe het eraan toe gaat op de werkvloer.

*knip*
Intellectualisme ga ik overlaten aan hen die er zich graag mee bezighouden als tijdverdrijf. Het komt erop aan wat zovele denkers en schrijvers (zoals ik hierboven opsomde) aan intellectueel werk om te zetten in praktische zaken die bruikbaar zijn in de politieke strijd. Van mij ga je nooit grote intellectuele betogen lezen. Jij zal nooit oprecht in ons geïnteresseerd zijn, je wil als jongeling gewoon eens proeven van dit en eens proeven van dat. In feite onderheveig aan de tijdsgeest dus, met een maximale persoonlijke "vrijheid"...

Behalve leden van jullie groupuscules is niemand (op flanelcondoom na?) gëintersseerd in die 3de rangsauteurs.

Ga jij kloppen op al wie niet in je flutverhaal gelooft?

Je zal veel, heel veel tijd nodig hebben...

Laatst gewijzigd door Donderdag : 9 mei 2009 om 15:00.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:50   #195
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Cultuurdistillatie en culturele incest is een failliet iets. Cultuurvermenging heeft altijd plaatsgevonden en zal blijven plaatsvinden.

Het feit dat sommigen niet tegen vreemde invloeden kunnen, is hun probleem.
Het is appelen en citroenen vergelijken en veel te veralgemenend gesteld.
Oud 9 mei 2009, 13:51   #196
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Behalve leden van jullie groupuscules is niemand (op flanelcondoom na?) gëintersseerd in die 3de rangsauteurs.
Zegt wie? Een winnaar van de Gouden Uil of een andere literatuurprijs?
Oud 9 mei 2009, 13:54   #197
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is appelen en citroenen vergelijken en veel te veralgemenend gesteld.
Ja, uiteraard, ik heb enkele factoren niet meegerekend. Ik wou alleen zeggen dat mensen zoals de zogezegde Oberst ongelijk hebben wanneer ze beweren dat alle culturele invloeden geweerd dienen te worden.

Maar het is en blijft een complex probleem. Binnen een cultuur heeft men subculturen, en sommige culturen zijn niet compatibel met elkaar.
Oud 9 mei 2009, 14:16   #198
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
*knip*
Overtuigen doe ik niet meer door "meningen" te ventileren, maar liefst door harde feiten op tafel te gooien. In die zin zijn filosofische tractaten (ook de Benoist) dus parelen voor de zwijnen. De tactiek moet bijgeschaafd worden.

Vastgeroeste overtuigingen moeten eerst aan het wankelen worden gebracht. Ideologie is voor de meesten hier iets identitair, een houvast, dus iets heel irrationeels. Niemand zal het willen toegeven, maar met feiten kun je hun onwetendheid ontmaskeren.

Daarom verloopt het discussiëren hier als een loopgravenoorlog. Er beweegt amper iets en je zou je gaan afvragen waarom de vastgeroesten nog met elkaar willen discussiëren.

Laatst gewijzigd door Donderdag : 9 mei 2009 om 15:01.
Oud 9 mei 2009, 14:36   #199
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, uiteraard, ik heb enkele factoren niet meegerekend. Ik wou alleen zeggen dat mensen zoals de zogezegde Oberst ongelijk hebben wanneer ze beweren dat alle culturele invloeden geweerd dienen te worden.
Zolang we als (kleine) cultuur niet op eigen benen kunnen staan, ben ik daar ook voor.

Maar zoals ik al zei: waar zijn die grenzen van vroeger naartoe? Het is toch ook weer niet zo dat het vroeger zo verstikkend monocultureel was? Of indien wel, dat we nu onszelf volledig moeten verloochenen.
Citaat:
Maar het is en blijft een complex probleem. Binnen een cultuur heeft men subculturen, en sommige culturen zijn niet compatibel met elkaar.
Zie je door de bomen het bos niet meer? Wat zit er achter al die ogenschijnlijke "diversiteit" en "individualiteit"? De gapende leegte. Achter al die mooie gezichtjes zitten dezelfde lege dozen.
Oud 9 mei 2009, 14:45   #200
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang we als (kleine) cultuur niet op eigen benen kunnen staan, ben ik daar ook voor.

Maar zoals ik al zei: waar zijn die grenzen van vroeger naartoe? Het is toch ook weer niet zo dat het vroeger zo verstikkend monocultureel was? Of indien wel, dat we nu onszelf volledig moeten verloochenen.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Wat zit er achter al die ogenschijnlijke "diversiteit" en "individualiteit"? De gapende leegte. Achter al die mooie gezichtjes zitten dezelfde lege dozen.
De "individualiteit", zijnde keuze tussen Cola en Fanta, heb ik al lang door. Die retoriek moet je niet op mij toepassen.

En neen, het was hier nooit monocultureel. Al goed ook. Kleine landjes moeten altijd inspiratie putten van een groter land om culturele rijkdom te verkrijgen. Een interessant studieobject daarvoor is de Sovjetunie, en de culturele uitwisseling tussen Rusland en de kleine staatjes.

Vlaanderen op eigen benen zal nooit veel betekenen op cultureel vlak. Enerzijds zijn de Vlamingen een te zwak volkje, anderszijds is het hier gewoon te klein voor degelijke cultuur. Veel verder dan Guido Belcanto komt men niet.

Het zal dus altijd uitwisseling worden. De vraag is hoe en met wie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be