Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2009, 23:32   #181
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tja, wat moet je doen met iemand die fysiek de kracht van God voelt? Psychiater of in de Matrix laten?
Laten renderen...
Oud 29 juli 2009, 23:35   #182
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Waarom niet?
De vraag in deze topic is "Waarom bent u atheïst? "
Waarom niet? = "Waarom bent u niet atheist"?
Dat is ook een goede vraag, alleen gaat het in deze topic over waarom wel : -) : -P

Laatst gewijzigd door porpo : 29 juli 2009 om 23:35.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 23:41   #183
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tja, wat moet je doen met iemand die fysiek de kracht van God voelt? Psychiater of in de Matrix laten?
Ontwenningskuur van wat ze ook mogen slikken of roken of drinken.
Oud 29 juli 2009, 23:42   #184
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
De vraag in deze topic is "Waarom bent u atheïst? "
Waarom niet? = "Waarom bent u niet atheist"?
Dat is ook een goede vraag, alleen gaat het in deze topic over waarom wel : -) : -P
Ik ben atheist, omdat ik geen enkele reden zie om theist te worden. Duidelijk zo?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 23:45   #185
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Foute stelling medeforummer.
Je moet geen bewijs brengen dat God niet bestaat.
Breng een bewijs dat de wereld* niet door een God gemaakt is.

*bergen,woestijnen,oceanen,dieren,zon,sterren,maan ,hemel,aarde,mens(hart,bloed,nieren,spieren enz..) enz...

Wil je geloven dat de wereld niet door een schepper is gemaakt(elk ding(computer,tafel,auto,...) heeft zijn schepper),wel dan moet je met harde bewijzen komen dat er een andere optie is.

Ik geloof dat de meeste atheïsten eerder agnosticus zijn.
Heel afgezaagde vraag: wie heeft dan de schepper geschapen?
Oud 29 juli 2009, 23:49   #186
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik ben atheist, omdat ik geen enkele reden zie om theist te worden. Duidelijk zo?
Dank u, een uitgebreid antwoord kan geen kwaad, maar moet niet, dat is ook duidelijk, ja. ; -) : -P
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 00:16   #187
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u, een uitgebreid antwoord kan geen kwaad, maar moet niet, dat is ook duidelijk, ja. ; -) : -P
Op uitgebreide antwoorden reageer je toch niet.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 01:29   #188
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Heel afgezaagde vraag: wie heeft dan de schepper geschapen?
De schrijver natuurlijk....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 01:46   #189
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Wil je geloven dat de wereld niet door een schepper is gemaakt(elk ding(computer,tafel,auto,...) heeft zijn schepper),wel dan moet je met harde bewijzen komen dat er een andere optie is.
Er is een algemeen aanvaarde wetenschappelijke theorie die uitlegt hoe de wereld, en al de rest, ontstaan is.
We kunnen de geschiedenis van het heelal tot op 10 tot de -43ste seconde (0.00000000000000000000000000000000000000000001 seconde) na de big bang in kaart brengen.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 10:04   #190
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hangt ervan af beste patrickve.
Welke religieus-filosofische/filosofische referentie benadert u om ((geloof)) in de eerste of tweede betekenis te bepalen?
Ik wilde gewoon aangeven dat het woord "geloof" twee semantische betekenissen kan hebben. Zoals "patat" een eetbare plantenwortel kan zijn, of een vuistslag op iemands gezicht

Citaat:
Wat u gelooft op basis van wat u weet is altijd het geval. Laat mij hier even terugkeren naar interessante posts van Johan Bollen en Geert C.
Geloven in de tweede betekenis (niet-religieuze) is een gok die men moet maken om beslissingen te nemen. Men heeft argumenten voor en argumenten tegen op basis van subjectieve waarnemingen (die misschien als "weten" gekatalogeerd zijn in uw brein), en men moet "beslissen" of het wit is of zwart. In vele gevallen zijn de subjectieve waarnemingen, en herinneringen aan subjectieve waarnemingen, zo eenduidig gestruktureerd dat de beslissing zo goed als onherroepelijk is. Ik geloof bijvoorbeeld dat er inderdaad een klavier voor mijn neus ligt waar ik op aan het tokkelen ben, en ongeveer alles wat ik ooit heb waargenomen, en wat ik nu aan het waarnemen ben, gaat in die richting. Het is dus voor mij een relatief simpele beslissing om te geloven dat dat klavier daar ligt. Maar ik ben me er wel van bewust dat het een illusie kan zijn, en dat ik in de Matrix leef waar enkel maar een illusie van een lichaam wordt gekreeerd, en dus illusies van waarnemingen. Maar dat is eigenlijk zelfs niet erg. Mijn "geloof" in het bestaan van dat klavier maakt dat mijn acties (misschien illusionaire acties) toch wel relatief coherent zijn met mijn (misschien illusionaire) sensaties. Dus ZELFS als dat klavier (en mijn lichaam) niet eens bestaan, is het niettemin een goed idee om te geloven dat dat klavier bestaat. Het schept een vorm van coherentie in mijn waarnemingen, en mijn acties.

Dat was een beschouwing over wat je hier schrijft:

Citaat:
Mag ik verder typen? Mag ik echt geloven dat hier voor mijn neus een toetsenbord ligt? Weet ik het? Geloof ik het op basis van wat ik weet?
Als je me vraagt of ik er 100% zeker van ben dat er een klavier voor mijn neus ligt, dan zeg ik: nee. Maar ik zal wel handelen alsof. Omdat het de meest logische actie is. Ik neem het aan als WERKHYPOTHESE. Omdat het een nut heeft in het structureren van mijn subjectieve ervaringen - het enige wat er eigenlijk echt bestaat voor mij.

Op dezelfde manier maak ik de werkhypothese dat de goden beschreven in de klassieke religies niet bestaan. Het helpt me in niks vooruit om mijn subjectieve ervaringen te verklaren. Het maakt alles enkel maar incoherenter. Het structureert niet veel. Voor anderen kan dat anders liggen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 16:10   #191
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Nu ben je God aan het definiëren op een manier dat hij waarneembaar zou zijn, indien Hij aan die definitie voldoet. Wat je dan nog eerst moet bewijzen, wil je dat uw gebrek aan waarnemingen als bewijs voor Zijn niet-bestaan kan gelden.
Nee hoor, jij bent het die God aan het herdefiniëren is. Zoals ik al eerder in de thread uitdaagde, toon me eens één heilig schrift van om het even welke godsdienst die een dergelijke God uitdraagt? Een God die volstrekt onwerkelijk, onkenbaar en onwaarneembaar is, zonder de minste interventie, nu of ooit, in de fysieke werkelijkheid?

Die God bestaat niet, dat is niet het concept van 'God' zoals het door gelovigen wordt gedragen. Er is niets onwaarneembaar aan God.

Zeker, jouw versie van een 'lege' god is de enige die ontstapt aan de falsificatie, en als dusdanig een een nuttig construct als je in debat wil treden met humanisten, maar dat is niet God. Als je d�*�*rin wil geloven en d�*t wil aanbidden (wat zou het nut zijn?), ga je gang, maar zoek dan je eigen woord.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 16:20   #192
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie heeft dan die schepper geschapen?
Dit is een typische vraag, maar beknopt uitgelegd dat deze vraag niet geldig is:

Er is een verschil tussen schepper en dé Schepper.
Dé Schepper = de niet geschapene schepper, de eerste zonder begin, de niet veroorzaakte veroorzaker.

Vandaar is duidelijk dat de vraag ((wie heeft dé niet geschapene Schepper geschapen)) onjuist is.
Ik denk dat je het eigenlijke doel van de vraag ontgaat. Het gaat erom de oorspronkelijke vraagsteller te confronteren met zijn cirkelredenering.

Het was jouw premisse dat alles een schepper moet hebben, en dat DUS de wereld geschapen moet zijn.

Als God echter geen schepper moet hebben, dan is je premisse ook niet meer geldig, en moet ook de wereld niet zijn geschapen.

Deze twee dingen kunnen niet allebei waar zijn. Als je aanvaardt dat God eeuwig is, ongeschapen, zonder oorzaak, dan moet je ook aanvaarden dat het universum eeuwig, ongeschapen en zonder oorzaak kan zijn.

De noodzaak voor een God vervalt.
Oud 30 juli 2009, 16:27   #193
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Deze twee dingen kunnen niet allebei waar zijn. Als je aanvaardt dat God eeuwig is, ongeschapen, zonder oorzaak, dan moet je ook aanvaarden dat het universum eeuwig, ongeschapen en zonder oorzaak kan zijn.

De noodzaak voor een God vervalt.
Dat is nu eenmaal ondenkbaar voor een gelovige: er moet hierboven een Pappa zijn die hen beschermt, de goeden beloont en de stouten straft. Anders stort hun Universum in elkaar.
Oud 30 juli 2009, 16:57   #194
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De godsdienstige hobbyisten op dit forum zeggen u dat er géén bewijslast is, noch voor gelovigen, noch voor niet-gelovigen.

Ernstig blijven, alstublieft.
Op gevaar van een boel verschillende lieden en standpunten op een hoopje te vegen, indien je op basis van je geloof:
-lesgeven over evolutie wil verbieden of bemoeilijken
-stamcelonderzoek wil tegenhouden
-abortus wil verbieden
-seksuele voorlichting (op school) wil verbieden
-beweer dat de aarde slechts zesduizend jaar oud is
-homoseksuelen bepaalde rechten wil ontzeggen

indien je iets van dat (onvolledige lijstje) wil doen, ja, verwacht ik bewijzen, of op z'n minst sterke geloofwaardige aanwijzingen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:01   #195
driewerf

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei heeft elke zaak een schepper.Dat is gewoon een feit !

Een kast,computer,wagen,vliegtuig,melk,honing is/zijn door een een mens/dier gemaakt.
De wereld en de mens zijn ook door iets(schepper-schepping enz...) gemaakt.
Beweer je dat het niet door een schepper is gemaakt moet jij een bewijs brengen.
Wie schept er dan elk sneeuwvlokje, dat zich vandaag vormt?

denk na voor je antwoordt!
Oud 30 juli 2009, 17:04   #196
driewerf

Standaard

Citaat:
Ik ben hier niet degene die naar een wetenschappelijk bewijs vraagt hoor.
Maar veel gelovigen - neen, niet noodzakelijk jij - wensen hun moraal aan anderen op te leggen, door ze in wetten te gieten. Bemoeilijken euthanasie, toegang tot contraceptiva, wetenschappelijk onderwijs etc. Het is dan niet onlogisch dat wij - atheïsten, en de facto zouden alle burgers die moeten doen- een iets overtuigender grond vragen dan het feit dat jullie iets geloven.
Oud 30 juli 2009, 17:15   #197
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Wij weten ook zeker dat Jezus echt bestaan heeft (officieel/wetenschappelijk staat dat niet ter discussie).

[/indent]
O nee?
Oud 30 juli 2009, 17:18   #198
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, dat heb ik me ook vaak afgevraagd. Waarom zou God het nu welgevallig zijn dat de gelovigen hem aanbidden? Daar staat hij toch allemaal oneindig boven. Maar probeer dat maar eens een moslim uit te leggen.
Daarom is de koran een blasfemisch geschrift.
Oud 30 juli 2009, 17:18   #199
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ja want de druk van de katholieke kerk is in 2009 nog steeds ongelooflijk sterk hoor. Je wordt direct buiten de gemeenschap gesloten als je schoorvoetend mompelt dat je toch ergens twijfelt aan het bestaan van God lol.

In welke eeuw leef jij ? Net alsof iemand zich ook maar een fuck aantrekt wat een ander denkt over God.
http://video.google.nl/videoplay?doc...A&q=religulous

kijk vanaf ongeveer de 59ste minuut.
Oud 30 juli 2009, 17:25   #200
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
In welke eeuw leef jij ? Net alsof iemand zich ook maar een fuck aantrekt wat een ander denkt over God.
http://lmgtfy.com/?q=religious+violence
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be