Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2012, 00:24   #181
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u voor het Vlaams Gewest aantonen dat er sprake is van "ze doen wat ze willen" met "geldverspilling" als gevolg?
Kindpremies (voor wat de Vl. gem. betreft), het bouwen van Vlaamse Huizen, het overgesubsidieerde Flanders’ Drive, de 'studiereizen' van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening in 2008, de plannen i.v.m. het aankopen van een eigen internetextensie, het oprichten van een derde net voor de VRT, de subsidiëring van een Antwerpse moskee die zich in extremistische vaarwateren bevindt, enz. enz.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 00:26   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Kindpremies (voor wat de Vl. gem. betreft), het bouwen van Vlaamse Huizen, het overgesubsidieerde Flanders’ Drive, de 'studiereizen' van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening in 2008, de plannen i.v.m. het aankopen van een eigen internetextensie, het oprichten van een derde net voor de VRT, de subsidiëring van een Antwerpse moskee die zich in extremistische vaarwateren bevindt, enz. enz.
Er kunnen inderdaad een paar van die zaken bekritiseerd worden, maar hiermee heeft u niet aangetoond dat er voor de federalisering geldverspilling in het unitaire België niet bestaan zou hebben.

Eigenlijk is heel uw bericht eigenlijk naast de kwestie daar u het eerst had over de infrastructuurwerken:

http://forum.politics.be/showthread....65#post6092065

En ik vroeg eigenlijk voorbeelden van die aard.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 00:27   #183
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het idee komt al voor bij niemand minder dan de vader van de Vlaamse Beweging. Hij vond trouwens dat men de Walen hoorde te vernederlandsen.
Kan u daar eens een bronvermelding van geven?

We hebben het hier wel over de man die in 1818 schreef:

Citaat:
Gy, wien het belgisch bloed stroomt doór de kragtvolle adren,

Wiens hart moet kloppen als de harten uwer vadren!

Gy die den grond bewoont van't zuydlyk Nederland!

Zyt gy dat zelfde volk dat, met den eendragtsband
Oud 22 april 2012, 00:31   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan u daar eens een bronvermelding van geven?
Niet onmiddellijk, neen. Wel staat het ergens in een van de aflevering van het tijdschrift dat hij publiceerde, nl. Belgisch museum voor de Nederduitsche taal- en letterkunde.
Oud 22 april 2012, 00:31   #185
BWarrior

Standaard

Citaat:
Er kunnen inderdaad een paar van die zaken bekritiseerd worden, maar hiermee heeft u niet aangetoond dat er voor de federalisering geldverspilling in het unitaire België niet bestaan zou hebben.

Eigenlijk is heel uw bericht eigenlijk naast de kwestie daar u het eerst had over de infrastructuurwerken:

http://forum.politics.be/showthread....65#post6092065

En ik vroeg eigenlijk voorbeelden van die aard.
U schreef:

Citaat:
Kunt u voor het Vlaams Gewest aantonen dat er sprake is van "ze doen wat ze willen" met "geldverspilling" als gevolg?
Ik geef een aantal voorbeelden en dan luidt het bij u "ja maar in het unitaire België kon dat ook bestaan hebben" en plots is "mijn bericht naast de kwestie".

Ik feliciteer u voor uw tactisch manoeuver
Oud 22 april 2012, 00:33   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het hier wel over de man die in 1818 schreef:
Ja, en diezelfde man schreef ook in 1841:

http://filesforum.politics.be/showpo...8&postcount=59
Oud 22 april 2012, 00:34   #187
BWarrior

Standaard

Citaat:
Niet onmiddellijk, neen. Wel staat het ergens in een van de aflevering van het tijdschrift dat hij publiceerde, nl. Belgisch museum voor de Nederduitsche taal- en letterkunde.
Ik kan moeilijk 10 jaargangen (1837-1846) nagaan, op zoek naar één citaat...
Oud 22 april 2012, 00:37   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U schreef:

Ik geef een aantal voorbeelden en dan luidt het bij u "ja maar in het unitaire België kon dat ook bestaan hebben" en plots is "mijn bericht naast de kwestie".

Ik feliciteer u voor uw tactisch manoeuver
Ja, het is naast de kwestie, want het ging over infrastructuur. En u komt af met allerlei zaken die niets met die specifieke gewestbevoegdheid te maken hebben.

Ik reageer trouwens niet zoals u stelt: mijn reactie is er een van "ja, dat zijn een aantal zaken waarover kritiek kan geuit worden, maar daarmee heeft u niet aangetoond dat ze in een unitair België niet zouden voorkomen". Uw stelling was immers dat federalisering geldverspilling met zich meebrengt. M.a.w. waar nu geld verspild wordt, was er onder unitair bestuur geen. En die goedkope stelling bestrijd ik.

Temeer daar iedereen weet dat onder het unitaire België infrastructuurinvesteringen juist altijd leiden tot geldverspilling. Ieder project aan deze zijde van de taalgrens moest gecompenseerd worden aan de andere kant. Aldus werd er veel geld uitgegeven voor soms vrij twijfelachtige projecten (denken we maar aan de metro van Charleroi, de scheepsliften van Strépy, enz.).
Oud 22 april 2012, 00:38   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan moeilijk 10 jaargangen (1837-1846) nagaan, op zoek naar één citaat...
Ik ook niet. Ik weet echter met zekerheid dat het er ergens staat, want indertijd heb ik tijdens mijn bijkomende studies alle jaargangen van het tijdschrift moeten doornemen.
Oud 22 april 2012, 00:39   #190
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wijs de huidige transfers af. Niet echter uit een bepaald ideologisch standpunt, wel omwille van de volgende redenen (die ik hier trouwens al een paar jaar keer op keer herhaal):

In tegenstelling tot in Duitsland zijn de financiële stromen in België niet

a. beleidsmatig maar institutioneel;
b. doorzichtig maar een waar kluwen waarin een kat haar eigen jongen niet weer vindt;
c. getoetst aan gestelde objectieven.

Voor het overige heb ik niets tegen transfers op zich. Duitsland heeft daarin een heel verstandige regeling.
Ah bon, geef me dan eens aan hoeveel transfers er waren in de periode 2000-2005 van deelstaat Bayern naar het bedrijf AMD en in hoeverre dit bedrijf bijdroeg in het objectief van het nieuwe ex-Oostduitse Silicon Valley.

Weet je meneer van den Bergh, wat vertelt wordt over de transparantie van de finanzausgleich door de Vlaams Nationalisten is dikke bullshit. Vanaf je een concrete vraag stelt kunnen ze geen antwoord geven. Dit ondanks de argumentatie dat de finanzausgleich beleidsmatig, doorzichtig en getoetst aan objectieven zou zijn.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 22 april 2012 om 00:42.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 00:41   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ah bon, geef me dan eens aan hoeveel transfers er waren in de periode 2000-2005 van deelstaat Bayern naar het bedrijf AMD en in hoeverre dit bedrijf bijdroeg in het objectief van het nieuwe ex-Oostduitse Silicon Valley.
Ik denk dat u zich voor dergelijke vragen beter richt tot de desbetreffende dienst van de Duitse of Beierse overheid. Ongetwijfeld kunnen zij u tot op de eurocent zeggen over welke bedragen het ging.
Oud 22 april 2012, 00:43   #192
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u zich voor dergelijke vragen beter richt tot de desbetreffende dienst van de Duitse of Beierse overheid. Ongetwijfeld kunnen zij u tot op de eurocent zeggen over welke bedragen het ging.
Ik heb de vraag reeds meermaals gesteld en nog nooit een antwoord gekregen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 00:45   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb de vraag reeds meermaals gesteld en nog nooit een antwoord gekregen.
Misschien uw vraag in het Duits stellen. 't Kan helpen.
Oud 22 april 2012, 01:14   #194
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ja, en diezelfde man schreef ook in 1841:

http://filesforum.politics.be/showpo...8&postcount=59
Ik zie geen bronvermelding voor dat citaat uit 1841 (wat niet impliceert dat het onwaar is).

Voorts schrijft u:

Citaat:
Wel is het zo dat hij ergens rond 1825 zijn opvattingen over de uit te stippelen taalpolitiek in de Nederlanden gaat herzien. Vroeger stelde hij immers dat het noodzakelijk was dat de Walen uiteindelijk ook vernederlandst zouden worden. Hij benadrukte immers dat de Walen tot dezelfde Nederlandse stam behoorden, maar dat door allerlei geschiedkundige omstandigheden deze loot haar Germaanse taalwortels heeft verloren. Daarom drong hij bijvoorbeeld bij de koning aan om de uitgevaardigde taalwetten nog te verstrengen en het Frans daarbij slechts als tijdelijk toegelaten taal in Wallonië te bepalen.
Ik heb geen weet van deze uitlatingen (bronvermelding?), wel van zijn De la langue Belgique (1829). Daarin werd gepleit voor een monopolie op de staatstaal, omdat de gelijkheid der landstalen nationale haat zou aanwakkeren. Merkwaardig genoeg zouden wallinganten - op het einde van de XIXde eeuw - later ook dat argument gebruiken...

Willems bleef het Koninkrijk der Nederlanden getrouw, maar schreef toch in de revolutiedagen, tijdens het bombardement van Brussel m.n. neer: "men vergeet dat wij ook Belgen zijn". Aan het Belgisch gevoelen van Willems kan niet getwijfeld worden. Nog in 1832 schreef hij aan Van der Maanen: "Ik wil Zijne Majesteit als Belg en niet als Hollander dienen". Daarmee heb ik niet gezegd dat hij zich - naast Belg - ook geen Nederlander voelde. Hij kwam op voor het Nederduits, maar niet door de Noord-Nederlandse taalnormen zomaar over te nemen - d�*t zou immers afbreuk doen aan de waardigheid van de Belgen. Na 1840 zou Willems meer dan over Nederduits en Nederlands de taal "Vlaams" noemen. De Vlaamse beweging was op dat moment enkel een beweging voor de heropleving van de volkstaal, zij het zonder subnationale of sociale inhoud. Die transformatie gebeurde pas tijdens de jaren 1860.
Oud 22 april 2012, 01:17   #195
BWarrior

Standaard

Citaat:

Temeer daar iedereen weet dat onder het unitaire België infrastructuurinvesteringen juist altijd leiden tot geldverspilling. Ieder project aan deze zijde van de taalgrens moest gecompenseerd worden aan de andere kant. Aldus werd er veel geld uitgegeven voor soms vrij twijfelachtige projecten (denken we maar aan de metro van Charleroi, de scheepsliften van Strépy, enz.).
Die projecten dateren allemaal van na de grondwetsherziening en van 1970: in de 140 jaren tevoren kwamen ze niet voor. Dat zou tot nadenken moeten stemmen.
Oud 30 april 2012, 07:43   #196
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit heb ik hier gemist.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...hter_colen_NVA
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 14:07   #197
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ach ja, de dochter van een dissident ex-lid van Vlaams-Belang. Voor eeuwig gestigmatizeerd met een zwart-gele ster op haar voorhoofd? Hoeveel generaties moeten er voorbij gaan voor iemand het stigma kwijt geraakt volgens de ongeschreven grondwet der Ware Belgen?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 14:15   #198
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ach ja, de dochter van een dissident ex-lid van Vlaams-Belang. Voor eeuwig gestigmatizeerd met een zwart-gele ster op haar voorhoofd? Hoeveel generaties moeten er voorbij gaan voor iemand het stigma kwijt geraakt volgens de ongeschreven grondwet der Ware Belgen?
Het valt wel op.

N-VA is goed op weg om de N-VB te worden (Nieuw Vlaams Belang).
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 21:42   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die projecten dateren allemaal van na de grondwetsherziening en van 1970: in de 140 jaren tevoren kwamen ze niet voor. Dat zou tot nadenken moeten stemmen.
In 1970 was België nog steeds een unitaire staat.
Oud 2 mei 2012, 18:44   #200
BWarrior

Standaard

Citaat:
In 1970 was België nog steeds een unitaire staat.
Dat is net mijn punt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be