![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ten overvloede: de kat die krabt de krullen van de trap; Leentje leerde Lotje lopen langs de Lange Lindenlaan; de knecht snijdt recht en de meid snijdt scheef; achter grootmoeders hut hangen 7 krootjes op een klut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een windmolen is niet stuurbaar, dus als je netwerk meer vraagt kan hij dat niet leveren en zit je met een storingsbron; een zonnecel (hey, die hebben zelfs geen generator) idem dito; middeltjes op basis van warmteopslag idem dito; biogas kan je als normaal gas beschouwen, dus die kan de job doen, gesteld dat je genoeg voorraad hebt. Kom me dus niet vertellen dat het niet uitmaakt; dat doet het wel en daar ging de discussie ook over. Citaat:
Waarom trouwens biogas wanneer je CO2 toch wil reduceren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
En zelfs al breek je dat bouwwerk open, dan is hoogstens de directe omgeving onderhevig aan radioactiviteit, en niet half Europa. 'k Heb het je al enkele keren gevraagd: denk je dat kernafval een nucelaire explosie kan veroorzaken of zo? Citaat:
Als je nooit risico wil, dan hoor je niet meer op deze wereld thuis. Panta rei, niets is zeker, alles bevat risico's. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Durf ik daar gaan wonen? Zeker, en ik zal er op twee oren slapen. Wil ik daar gaan wonen? Niet echt, ik prefereer de gezelligheid van mijn eigen huis. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
|
![]() Weet iemand hoe het eigenlijk zit met die kritische massa bij Czernobyl; zit die nog steeds onder de grond weggezakt met ladingen borium en lood erover, ofzo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
verder dacht 'k dat daar daar lekker, redelijk veilig, in een soort sacrofaag lag |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onder zeer specifieke omstandigheden, zoals het perfect in vorm brengen, en met de juiste stralingsschilden zou het wel splijtingen kunnen ondergaan, maar niks dat BOEM kan doen.
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
aan onze energieverspilzucht te voldoen, zal ik zeker niet ontkennen. Maar om te durven zeggen dat alternative brandstoffen en energie dragers dit nooit zullen kunnen heb je een blazen bol nodig. Maar men kan ook in de andere richting gaan werken zoals Edina zegt, iets dat ik zelf de eerste paar tientalle jaren niet zie gebeuren. Hier is immers een mentaliteits verandereing voor nodig en die is onmogelijk zolang de mensen enkel aan zich zelf denken en geen rekening willen houden met de rest. Zo lang men staat te roepen dat men recht heeft op de vrijheid zelf te beslissen wat men doet, koop en wil zal er idd geen mentaliteits verandering kunnen gebeuren. En het ergste van al is dat men dus niet doet, koop of beschikt over zijn zijn eigen leven en tijdverdrijf, maar dat de meeste van die dingen worden opgedrongen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Burger
|
![]() en dan ?
100 jaar geleden hadden ze schrik dat de steenkool zou opgeraken, nu liggen de mijnen half leeg (of half vol dus) stil ... gene paniek, dat komt allemaal in orde ! binnen 500 jaar zitten we op Mars !! |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke technisch kennis van het verleden gebouwen is er langer over gebleven dan 500 jaar? En waarom technisch kennis van gebruiken matrialen is langer dan 500 jaar meegegaan? Waarom ontdekt men nu nog steeds dingen die zelfs nog geen 500 jaar oud zijn? Waar is de kennis over de piramide bouw? Waarom weet men zoweinig over de oude zuid-amerkaanse volken? Zijn de meeste beschavingen niet ten onder gegaan aan oorlogen en zijn eigen hard nekkige vast houden aan zijn decadentie? Is de meeste kennis uit deze beschavingen niet verloren gegaan omdat men deze kennis als normaal vond en dacht de ze wel verder zou gaan en door de noodzaak er aan beschermt was? Is het niet een beetje pretensuus om te denken dat onze cultuur, kennis, mentaliteit, gewoon dat onze maatschappij de kringloop van beginnen, hoogte punten en eindigen zal door breken en eeuwig zal blijven bestaan? En ter titel van inlichting water spleit bij een temperatuur van 1800°C |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
De Grieken en Romeinen wisten al hoe ze druk over verschillende gewelven moesten verdelen, en dat wisten ze nadien ook nog en dat weten ze vandaag nog steeds. Het principe is niet egwijzigd, de techniek wel. Citaat:
Citaat:
![]() Sinds Francis Bacon, zijn we al lichtelijk afgestapt van de idee dat alles wat geweten kon zijn, al geweten was hoor... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Doet niet terzake. Geen enkel luxe-produkt van vandaag gaat later plots noodzakelijk zijn om in onze basisbehoeften te voorzien of om onze levensverwachting en/of gezondheid op peil te houden hoor. Citaat:
Citaat:
Ja hoor. Ik heb je de link naar dat rapport van het Wuppertal Institut bij onze vorige discussie al eens gegeven. Zoek hem zelf maar terug. In hoeverre dat rapport van die internationale peer-reviewers publiek is, weet ik niet. Vraag het eens na bij de overheid. Het is in ieder geval dankzij dat rapport dat de regering de aanbevelingen van het rapport van de Ampere-commissie niet zomaar blindelings opvolgt tot groot ongenoegen van bepaalde mensen. Rara wie... Meer informatie ivm kritiek op het rapport van de Ampère-commissie kan je alvast ook hier vinden. En lees misschien ook dit rapport eens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat er al jaren afval staat te wachten op een oplossing die maar niet komt is wel degelijk een probleem. Een probleem dat de kernsector maar al te graag onder de mat schuift onder het voorwendsel dat er wel degelijk oplossingen zijn, maar dat zeggen ze al tientallen jaren. Nee hoor, want het is absurd om te denken dat alle alternatieve energiebronnen tegelijk het gaan begeven. Wind valt bijvoorbeeld niet overal tegelijk weg hé. En die STEGS zullen ook niet allemaal en bijlange niet permanent op volle kracht moeten draaien, dus je kan niet zeggen dat het park dan volledig vervangen wordt hé (zeker niet kwestie van uitstoot). |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar om even op je "oplossingen" in te gaan: niet iedereen een bedrijfswagen geven is al geen oplossing, aangezien dat nog steeds een serieuze minderheid is (of heb ik plots iets gemist en heeft iedereen nu zo'n wagen?); fietsvergoedingen zijn al een pak hoger dan eender welke kilometervergoeding die je voor je woon-werk verkeer krijgt en de standaard woon-werk vergoeding is sowieso voordeliger voor carpoolers; een meer uitgebreid netwerk voor openbaar vervoer is niet aan de orde; extra rijstroken evenmin; en thuiswerk is lang niet overal mogelijk. Verder zie ik vooral dwingende maatregelen en weinig open maatregelen waar het doelpubliek bij betrokken wordt. Dat geeft je volgend acceptatieniveau: 0. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een aanslag op een kerncentrale? Wat moeten ze dan doen? Met een vliegtuig crashen? (daar is zo'n reactor tegen bestand) Met de wapens de reactorgebouwen bereiken en overnemen? (Zo'n reactor ligt in no time stil, waarna je enkel een hoop radioactief afval hebt) De reactor in ongecontroleerde modus laten werken? (dat maken de veiligheden onmogelijk) Er zijn massa's andere manieren om een aanslag te plegen, die simpeler en doeltreffender zijn... Citaat:
Citaat:
En waarom zou een lek zo enorm prolematisch zijn, als je dat perfect dadelijk kan detecteren, waarna je actie kan ondernemen? Citaat:
Maar wil je dat vermijden, slaag het dan gewoonweg bovengrond op in en speciale bunker eh; probleem opgelost. Daar kan je niet in gaan boren... |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |||||||||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Zelfs al gaan ze nooit ondergronds, ze kunnen het bovengronds ook opslaan en dat kan evenzeer permanent. Die zoutmijnen zijn enkel een "natuurlijke opslagplaats". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De voorstellen die jij wil doen, moeten op zijn minst al globaal aangepakt worden, wil je je eigen maatschappij niet om zeep helpen. Hoe pak je het aan? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
D'Haeseleer bijvoorbeeld, zo vergruisd door vele groenen als de baardelijke duivel (letterlijk dan) van kernenergie, is niet alleen één van de grootste experten op vlak van kernenergie, hernieuwbare energie hoort evenzeer tot zijn expertisedomein. En denk je nu echt dat die kerels niet kunnen praten met pakweg wetenschappers die andere energiebronnen bestuderen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder blijft het opvallend dat je kernenergie als niet duurzaam beschouwd, maar zelf wel andere niet-duurzame bronnen naar voor schuift als alternatief. (windmolens, zonnecellen zijn niet duurzaam, biobronnen in heel beperkte mate). Wat is jouw definitie van duurzaam trouwens? Citaat:
Snoes; Ampere was juist klaar en de politiek besliste al om toch de kernuitstap te doen; bespaar me dus het gezever over "op basis daarvan maakten ze hun beslissing". Opvallender is dat ondanks die kritieken die iedereen nu kan lezen, andere landen alsnog beslissen om centrales bij te bouwen. Citaat:
En je kan een kat gerust een kat noemen; het ging wel degelijk over de vraag "wel of niet kernenergie". Jij die zo graag met de term naïef smijt: dit niet inzien is naïef... Citaat:
Citaat:
Dat jij het niet kan geloven, maakt het nog niet tot realiteit. En er zijn nu inderdaad nog geen problemen. Welke problemen ben jij dan al tegen gekomen? Kan je ze even opnoemen? Citaat:
![]() Citaat:
|
|||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Minister
|
![]() OK maar ik vind dat alternatieve energiebronnen zoals waterstof en koolzaad ook mag gebruikt en aangemoedigd worden in het belang van het milieu
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() Tuurlijk mag dat; heb ik nergens gezegd dat dat geen goed idee is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waterstof is alleen splijtbaar als men het omzet in pure energie. En dat kan met antimatie....
Ik denk dat Jantje bedoelde dat water uiteenvalt in waterstof en zuurstof als de stoom verhit word tot 1800°C. Eigenlijk kan het op lagere temperaturen, als het water voorzien is van een druppel zwavelzuur. Dan is roodgloeiend staal al voldoende. Dit is hoe in de 19de eeuw waterstof gemaakt werd om de gasballonnen van die tijd te vullen. De moderne variante van waterstofproductie zou kunnen werken met de Super Phenix helium gekoelde reactor, of met de extreem veilige Zuid Afrikaanse pebbelbed reactoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zou dat inderdaad ook eens doen, moest ik u zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#200 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In de realiteit gebeurt het meeste onderzoek over kernenergie via de overheid of via overheidsgecontroleerde organisaties, en NIET via de energieleveranciers. Maar ja, de realiteit, daar ben jij niet in geïnteresseerd. Zo naïef ben ik niet. Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Steek uw kop eens uit uw raam and smell the shit. Soit, ik heb een sterk gevoel van déj�* vu over deze discussie, het is welletjes geweest. Niemand heeft zin in twee langs elkaar pratende muren.
![]() |