Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2007, 11:05   #221
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht
Dat is goed... En hoe interpreteer jij de Bijbel? Letterlijk of figuurlijk? (puur uit nieuwsgierigheid)
Laat ik je eventjes een voorbeeld geven van hoe ik de Bijbel interpreteer: het verhaal van de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging.

Een nogal "klassieke" interpretatie is dat Jezus daar met een beetje hokuspokus van vijf broden en twee vissen voldoende voedsel wist tevoorschijn te toveren zodat 5000 mannen ("vrouwen en kinderen niet inbegrepen") aten totdat ze verzadigd waren.

Die klassieke interpretatie gaat m.i. (en velen met mij) voorbij aan die op het eerste gezicht onbelangrijke zinsnede "vrouwen en kinderen niet inbegrepen". Waarom?

Omdat die zinsnede uitdrukt dat mannen verantwoordelijk waren voor hun vrouwen en hun kinderen. Als zij samen met vrouw en kinderen hun woonst verlieten (in dit geval om naar Jezus te gaan luisteren), dan waren zij verantwoordelijk voor het welzijn van hun vrouw en hun kinderen. Zij moesten er maar voor zorgen dat er voldoende te eten werd meegenomen voor hun vrouw en hun kinderen.

Wat zou er dus kunnen gebeurd zijn, zonder dat er hokuspokus aan te pas kwam?

Wel, Christus prediking (de Bergrede) had kennelijk zoveel indruk gemaakt op de toehoorders dat zij de mondvoorraad die ze voor zichzelf, hun vrouw en hun kinderen bijhadden, spontaan gingen delen met wie niets had. Misschien is het aanzetten van mensen om met iedereen te delen (en niet alleen met diegene waarvoor je verantwoordelijk bent) een véél groter wonder dan de hokuspokus die in klassieke (letterlijke) interpretaties al eens wordt gesuggereerd.

En in zo'n interpretatie valt die zinsnede "vrouwen en kinderen niet inbegrepen" mooi op haar plaats. Alleszins veel beter dan bij een klassieke hokuspokuslezing.

Indien Jezus enkel en alleen maar God was, dan had Hij makkelijk praten. Maar dit verhaal, dit getuigenis van de evangelisten, laat wel degelijk opening voor een Jezus Die (naast God) óók 100% menselijk was, en Die Zich dus niet zomaar van wat goddelijk hokuspokus kon/moest bedienen om te bewijzen Wie Hij was.

Eenzelfde manier van interpreteren doe ik met vele andere verhalen uit het evangelie, en uit de ganse Bijbel. Onnodig je te verduidelijken dat ook het letterlijk interpreteren van het Scheppingsverhaal volgens mij zwaar afbreuk doet aan de bestaansreden van dat verhaal: de auteur wilde in geen geval aan wetenschap doen, en elke gelovige die (door letterlijke interpretatie) er iets wetenschappelijks wil inzien, dient goed te beseffen dat zo'n interpretatie kant noch wal raakt.

Nog meer voorbeelden, of duidelijk genoeg, waarde Barvoetse?
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 11:08   #222
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
ONgelovigen zijn NIET slimmer... Kijk een naar de hevig gelovige medemens... Hoor eens hoeveel verzen en fabels zij uit het verstand kunnen trekken dat er al van jongsaf in gebetonneerd zit... Er IS dus wel degelijk verstand aanwezig, maar hoe word het gebruikt.... Een man die zijn hele leven wijd aan de theorie over hoe een huis te bouwen, weet iets, en kan met die kennis ook iets wezenlijks. Een jonge student geneeskunde, Leert aan, wat hij op een dag zal kunnen toepassen. Gelovigen leren ook van jongsaf, maar bekwamen hunzelve in gebakken lucht, waar men uiteindelijk, niets meer mee is, of bij gemeend gebruikt zich enkel belachelijk kan maken. Gelovigen kunnen dus wel degellijk bestempeld worden als slim.

Maar...

Van boeken word je slim, niet wijs...
Kennelijk ga je voorbij aan het niet te ontkennen gegeven dat mensen die een huis leren bouwen, of mensen die geneeskunde studeren... best ook gelovig kunnen wezen.

Misschien zit er in mijn verstand allerlei onzin gebetonneerd. Maar de logica die jij hier aanwendt, waarbij je niet eens tot geloofwaardige premissen komt, geeft blijk van noch wijsheid, noch slimheid. Zitten die premissen dan ook in jouw verstand gebetonneerd?
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 11:19   #223
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Kennelijk ga je voorbij aan het niet te ontkennen gegeven dat mensen die een huis leren bouwen, of mensen die geneeskunde studeren... best ook gelovig kunnen wezen.

Misschien zit er in mijn verstand allerlei onzin gebetonneerd. Maar de logica die jij hier aanwendt, waarbij je niet eens tot geloofwaardige premissen komt, geeft blijk van noch wijsheid, noch slimheid. Zitten die premissen dan ook in jouw verstand gebetonneerd?
Je zegt hier iets zeer juist.
God kan ook gevonden worden in de wetenschap. Hoe dieper je iets bestudeerd, hoe groter het mysterie van de schepping wordt en hoe meer je merkt dat alles eindeloos prachtig en complex in elkaar zit.

Wanneer ik de geneeskunde bestudeer, merk ik dat er méér is dan wat we als mens kunnen bevatten. De mens die denkt dat hij met zijn beperkte capaciteiten het universum kan begrijpen, is overmoedig en weet eigenlijk niet veel van dat universum.

Elke dag bestudeer ik de geneeskunde, de wonderen van het menselijk lichaam, en in het bestuderen van die details, die eindeloze complexiteit, dat nauwe raderwerk, ontmoet ik God. En tegelijkertijd besef ik dat mijn klein takje van de wetenschap, namelijk de geneeskunde, ondanks zijn oneindige complexiteit maar een fractie van het universum inneemt.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 11:22   #224
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik merk ook dat veel van mijn collegae op de één of andere manier gelovig zijn. Vaak zijn ze ook tijdens hun studies tot een zeker geloof gekomen.
Niet noodzakelijk in de katholieke God (waar ik in geloof), maar door hun studie merken ze dat er méér is. Dat er iets zit achter de schepping, achter het leven.
Oud 19 november 2007, 11:28   #225
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
ONgelovigen zijn NIET slimmer... Kijk een naar de hevig gelovige medemens... Hoor eens hoeveel verzen en fabels zij uit het verstand kunnen trekken dat er al van jongsaf in gebetonneerd zit... Er IS dus wel degelijk verstand aanwezig, maar hoe word het gebruikt.... Een man die zijn hele leven wijd aan de theorie over hoe een huis te bouwen, weet iets, en kan met die kennis ook iets wezenlijks. Een jonge student geneeskunde, Leert aan, wat hij op een dag zal kunnen toepassen. Gelovigen leren ook van jongsaf, maar bekwamen hunzelve in gebakken lucht, waar men uiteindelijk, niets meer mee is, of bij gemeend gebruikt zich enkel belachelijk kan maken. Gelovigen kunnen dus wel degellijk bestempeld worden als slim.

Maar...

Van boeken word je slim, niet wijs...
Het is een kwestie van evenwicht zoeken he.
Oud 19 november 2007, 11:29   #226
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Laat ik je eventjes een voorbeeld geven van hoe ik de Bijbel interpreteer: het verhaal van de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging.

Een nogal "klassieke" interpretatie is dat Jezus daar met een beetje hokuspokus van vijf broden en twee vissen voldoende voedsel wist tevoorschijn te toveren zodat 5000 mannen ("vrouwen en kinderen niet inbegrepen") aten totdat ze verzadigd waren.

Die klassieke interpretatie gaat m.i. (en velen met mij) voorbij aan die op het eerste gezicht onbelangrijke zinsnede "vrouwen en kinderen niet inbegrepen". Waarom?

Omdat die zinsnede uitdrukt dat mannen verantwoordelijk waren voor hun vrouwen en hun kinderen. Als zij samen met vrouw en kinderen hun woonst verlieten (in dit geval om naar Jezus te gaan luisteren), dan waren zij verantwoordelijk voor het welzijn van hun vrouw en hun kinderen. Zij moesten er maar voor zorgen dat er voldoende te eten werd meegenomen voor hun vrouw en hun kinderen.

Wel, Christus prediking (de Bergrede) had kennelijk zoveel indruk gemaakt op de toehoorders dat zij de mondvoorraad die ze voor zichzelf, hun vrouw en hun kinderen bijhadden, spontaan gingen delen met wie niets had. Misschien is het aanzetten van mensen om met iedereen te delen (en niet alleen met diegene waarvoor je verantwoordelijk bent) een véél groter wonder dan de hokuspokus die in klassieke (letterlijke) interpretaties al eens wordt gesuggereerd.

En in zo'n interpretatie valt die zinsnede "vrouwen en kinderen niet inbegrepen" mooi op haar plaats. Alleszins veel beter dan bij een klassieke hokuspokuslezing.

Indien Jezus enkel en alleen maar God was, dan had Hij makkelijk praten. Maar dit verhaal, dit getuigenis van de evangelisten, laat wel degelijk opening voor een Jezus Die (naast God) óók 100% menselijk was, en Die Zich dus niet zomaar van wat goddelijk hokuspokus kon/moest bedienen om te bewijzen Wie Hij was.

Eenzelfde manier van interpreteren doe ik met vele andere verhalen uit het evangelie, en uit de ganse Bijbel. Onnodig je te verduidelijken dat ook het letterlijk interpreteren van het Scheppingsverhaal volgens mij zwaar afbreuk doet aan de bestaansreden van dat verhaal: de auteur wilde in geen geval aan wetenschap doen, en elke gelovige die (door letterlijke interpretatie) er iets wetenschappelijks wil inzien, dient goed te beseffen dat zo'n interpretatie kant noch wal raakt.

Nog meer voorbeelden, of duidelijk genoeg, waarde Barvoetse?
Het is duidelijk genoeg voor mij waarde flamenco...
Oud 19 november 2007, 11:38   #227
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Je zegt hier iets zeer juist.
God kan ook gevonden worden in de wetenschap. Hoe dieper je iets bestudeerd, hoe groter het mysterie van de schepping wordt en hoe meer je merkt dat alles eindeloos prachtig en complex in elkaar zit.

Wanneer ik de geneeskunde bestudeer, merk ik dat er méér is dan wat we als mens kunnen bevatten. De mens die denkt dat hij met zijn beperkte capaciteiten het universum kan begrijpen, is overmoedig en weet eigenlijk niet veel van dat universum.

Elke dag bestudeer ik de geneeskunde, de wonderen van het menselijk lichaam, en in het bestuderen van die details, die eindeloze complexiteit, dat nauwe raderwerk, ontmoet ik God. En tegelijkertijd besef ik dat mijn klein takje van de wetenschap, namelijk de geneeskunde, ondanks zijn oneindige complexiteit maar een fractie van het universum inneemt.
Wat ik dan weer een beetje vreemd vindt, als je nog maar ziet hoe de blauwdruk van het menselijk lichaam, de genetische code, zo gevoelig is aan soms wel heel kleine foutjes die zo een grote inpact kunnen hebben op de uitkomst van die blauwdruk. Moest een civil-engineer met zo'n blauwdruk afkomen om bvb een brug te bouwen, hij zou snel zonder job zitten...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 12:16   #228
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Eigenlijk zou de titel moeten zijn, domme mensen en godsdiensttopics.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 12:58   #229
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Wat ik dan weer een beetje vreemd vindt, als je nog maar ziet hoe de blauwdruk van het menselijk lichaam, de genetische code, zo gevoelig is aan soms wel heel kleine foutjes die zo een grote inpact kunnen hebben op de uitkomst van die blauwdruk. Moest een civil-engineer met zo'n blauwdruk afkomen om bvb een brug te bouwen, hij zou snel zonder job zitten...
Zonder die foutjes is er echter geen evolutie mogelijk.
Oud 19 november 2007, 13:05   #230
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david1968 Bekijk bericht
*Hoe kan orde uit chaos voortkomen (ontstaan van natuurwetten)? Of kan orde zomaar uit het niets verschijnen, zoals floep daar staat een computer?
deze voorstelling van evolutie komt wel vaker terug (hoewel ik hem meer gelezen heb als, floep, een uurwerk), maar raakt eigenlijk kant noch wal, tenzij die computer zijn hardware kan voortplanten, en die hardware random errors toelaten die de computer in staat stelt zich aan te passen aan zijn omgeving. Of net niet. Zulke voorbeelden zoals hierboven tonen vooral het niet kunnen bevatten van het concept "evolutie" aan.
Oud 19 november 2007, 13:08   #231
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Zonder die foutjes is er echter geen evolutie mogelijk.
Waarom je evenbeeld op die manier (met die blauwdruk) creëren als je zijn lot en aanpassingsvermogen dan laat afhangen van zoiets onvoorspelbaars en willekeurigs als evolutie? Leedvermaak?
Oud 19 november 2007, 13:24   #232
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Dom zijn ze niet, verwend daarentegen.
De meeste gelovigen zijn wél dom. De gelovigen die niet dom zijn, hebben zo hun eigen - meestal niet definieerbare - versie van het geloof. En dat staat mijlenver van de bron waarin zij beweren te geloven. De bron wordt hoogstens nog gebruikt voor een selectief pick and choose, waarmee ze meteen vervalt tot een open boek, een leidraad waar men alle richtingen mee uit kan.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 13:29   #233
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
De meeste gelovigen zijn wél dom. De gelovigen die niet dom zijn, hebben zo hun eigen - meestal niet definieerbare - versie van het geloof. En dat staat mijlenver van de bron waarin zij beweren te geloven. De bron wordt hoogstens nog gebruikt voor een selectief pick and choose, waarmee ze meteen vervalt tot een open boek, een leidraad waar men alle richtingen mee uit kan.
Sommigen choosen alles, maar aanvaarden figuurlijke betekenis van gebeurtenissen waarmee men enkel een bepaalde richting uit kan.
Oud 19 november 2007, 13:31   #234
Visjnu
Minister

Standaard

Wat bedoel je hier met de bron? Basisteksten ofzo?
Oud 19 november 2007, 13:45   #235
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Wat bedoel je hier met de bron? Basisteksten ofzo?
Idd
Oud 19 november 2007, 13:51   #236
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommigen choosen alles, maar aanvaarden figuurlijke betekenis van gebeurtenissen waarmee men enkel een bepaalde richting uit kan.
Leg uit?
Oud 19 november 2007, 13:58   #237
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Leg uit?
Wel, in plaats van enkele teksten uit de bron te kiezen, aanvaarden ze de hele bron.
Al deze teksten worden niet letterlijk, maar figuurlijk geïnterpreteerd.
Oud 19 november 2007, 14:03   #238
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, in plaats van enkele teksten uit de bron te kiezen, aanvaarden ze de hele bron.
Dat is geen uitleg, maar een herhaling van wat je reeds geschreven had.

Als alles figuurlijk wordt geïnterpreteerd, dan stelt het niets meer voor. Ze nemen toch iets letterlijk? God bv? Dus blijft het pick and choose.

Of het nu een pick en choose van passages dan wel interpretaties is, maakt weinig verschil.
Oud 19 november 2007, 14:05   #239
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Of binnen de tijdsgeest, de menselijke beperktheid van de auteurs,...
Oud 19 november 2007, 14:36   #240
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat is geen uitleg, maar een herhaling van wat je reeds geschreven had.

Als alles figuurlijk wordt geïnterpreteerd, dan stelt het niets meer voor. Ze nemen toch iets letterlijk? God bv? Dus blijft het pick and choose.

Of het nu een pick en choose van passages dan wel interpretaties is, maakt weinig verschil.
Interpretatie van el Flamengo bvb:

"Een nogal "klassieke" interpretatie is dat Jezus daar met een beetje hokuspokus van vijf broden en twee vissen voldoende voedsel wist tevoorschijn te toveren zodat 5000 mannen ("vrouwen en kinderen niet inbegrepen") aten totdat ze verzadigd waren.

En in zo'n interpretatie valt die zinsnede "vrouwen en kinderen niet inbegrepen" mooi op haar plaats. Alleszins veel beter dan bij een klassieke hokuspokuslezing."

Ik denk ook niet dat hij god letterlijk neemt...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be