![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() roepen en schelden doe ik nooit. Maar ik heb er nog nooit aan gedacht om ze eerst in het Frans te vragen of ze enkel Frans spreken.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of het uit commercieel oogpunt verstandig is om als handelaar in het Vlaamse gewest uitsluitend Frans te spreken is natuurlijk een andere vraag. Een klant blijft altijd vrij om daar binnen te stappen en te kopen, of om weg te blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het blijft opvallend hoeveel van de hevige Flaminganten op dit forum zondigen tegen de eigen taalregels. Het is niet dat ik zelf nooit zondig, maar ik stel dan ook niet zulke hoge eisen aan anderstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het leuk om hun gezicht eerst te zien opklaren wanneer je in het Frans begint om ze daarna, in het Frans, met de grond gelijk te maken, heel rustig en heel beleefd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hun flamingantisme komt dan ook eerder voort uit haat voor het Frans (of Arabisch of zo) en allesbehalve uit liefde voor het Nederlands. Ze weten vaak niet eens hoe hun taal heet. Dat lijkt me toch een fundamenteel gegeven. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 15 november 2013 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vorig weekend was ik in het Departement Pas-de-Calais, in een ornithologisch wildpark (Marquenterre) en daar was tot mijn aangename verrassing de info in het Frans, in het Engels en in het Nederlands. Er was geen Duits. Ik vermoed dat dat te maken heeft met affectieve assimilatie op historisch vlak: WOI en WOII. De toeristen die er nu waren, waren Engelsen, Fransen en Vlamingen (geen Nederlanders). (dat is een momentopname, hoor). Ook al is het Frans een Romaanse taal en het Vlaams een Germaanse taal, ik en vele andere Vlamingen hebben een affiniteit met Frankrijk eerder dan met Duitsland. Ik in elk geval. In WOII zijn vele mensen (mijn grootouders)van hier gevlucht naar Frankrijk en hebben er weken mogen verblijven op boerderijen. Die Franse boeren hadden ook nee kunnen zeggen en ons met een vies oog kunnen bekijken. Dat zindert in de naoorlogse generaties door. Die affiniteiten bestaan dus al lang en kunnen best onderhouden blijven ipv te zitten wachten op een assimilatie met maghreb-inwijkelingen. De Franse zijn ook 'veilig' omdat ze in hun eigen, groot land wonen. Je hebt ze als bondgenoten en ze vallen niet binnen. De islam valt hier wel binnen. Voor jou is taal belangrijk, ik zie het als een onderdeeltje van veel meer. Het is niet omdat vele mensen Nederlands leren en het spreken voor of na jou aan één of ander loket, dat ze ook onze cultuur 'beoefenen'. In Brussel is dat heel duidelijk: bv in Elsene zijn er maghrebbakkerijen en kruidenierszaken waar de mensen je in het Nederlands bedienen, maar ik blijf wel met het gevoel zitten dat ik een toerist ben, zoals ik toerist ben in een vreemd land. De verfransing vanuit Brussel gebeurt niet door de Walen, maar door de migranten die in de omtrek van Brussel groener gras zien. En geen haar op hun hoofd denkt eraan om cultureel te assimileren. Laatst gewijzigd door parsprototem : 18 november 2013 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik sta daar heel sceptisch tegenover. Is bediening in het Nederlands in een winkel van enige waarde als een Vlaamse jongedame (vriendin van mijn dochter) met een moslim trouwt en een trouwpartij ineens anders verloopt. Mijn dochter is een maghreb feestkleed gaan lenen, de mannen apart, de vrouwen apart ... Wie assimileert eigenlijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw grootse strategie 'hoe meer mensen Nederlands spreken hoe beter' voor ons, geloof ik niet. Het is te theoretisch. Bij mij aan de deur komen de giro of de scouts geen wafels meer verkopen hoor. En dat komt nooit meer terug, net zoals andere kleinigheden die we van oudsher gewoon waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da Pepe
Kerkplein 25, 1930 Zaventem - Niemand sprak Nederlands. Na aandringen zijn ze iemand gaan zoeken en hebben ze iemand gevonden die daar niet eens leek te werken maar wel een beetje Nederlands kon. Deze persoon heeft dan enkel de bestelling opgenomen en voor de rest van de avond zijn we weer verder in het Frans bediend. UPS klantencenter Woluwelaan 156 - 1831 Diegem - Communicatie is 90% van de tijd alleen mogelijk in het Frans. Nochtans moet er niet veel en niks moeilijk gezegd worden. Java Coffee Luchthaven Vertrek - 1920 Zaventem - Geen werknemers aanwezig die de prijs in het Nederlands kunnen zeggen. Quick E19 - 1601 Ruisbroek - Tot nu toe geen enkel personeelslid gezien dat ook maar één woord Nederlands spreekt. Als je zelf iets anders zegt dan de naam van een menu of burger loopt het helemaal mis. Pizza Pazza SPL Bergensesteenweg 320 - 1600 Sint-Pieters-Leeuw - Probeer hier maar eens telefonisch een pizza te bestellen! De website is bovendien ééntalig Frans. Carrefour Paul Gilsonlaan 445 - 1620 Drogenbos - Geholpen worden kan alleen in het Frans. Il Piccolo Mondo Chaussée d'Enghien 779 - 1502 LEMBEEK Bediening is ééntalig Frans. Op het einde kon er nog net 'dag' af. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Chaussée d'Enghien in Lembeek bestaat niet. Dat is : Edingensesteenweg 779
---------------- verder: een ware schande dat Vlamingen dit zomaar laten gebeuren. Als men als Nederlandstalige poetsvrouw wil spelen in Zaventem moet men 7-talig zijn, maar als men kelner wil spelen is het voldoende om de prijs in het Frans te geven? Men moet reclameren bij hun bazen, bij het bedrijf. Niemand vraag van een kelner dat hij "het verdriet van België" vanbuiten kent, maar wel dat hij gedurende één uurtje eens leert om in het Nederlands de telwoorden te kunnen uitspreken?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 november 2013 om 11:11. |
![]() |
![]() |