![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Banneling
|
Citaat:
U geeft nu zelf duidelijk aan dat Paulus zegt dat vrouwen hun hoofd moeten bedekken. Paulus is de wegbereider van het christendom zoals we dat nu kennen. En dat hebben de christelijke vrouwen geweten, ook in onze streken. Vrouwen moesten zich ingetogen kleden met hoofddoek. Lees wat Calvijn zegt. U kunt hier niet onderuit: de sluier behoorde tot het vestimentarium van de vrouw in onze gewesten en is zeker ook christelijk geïnspireerd. Als u zegt dat er in de middeleeuwen geen sluiers werden gedragen, kijk dan naar Breugel. Hij beeldt het ware leven uit op het platteland in de middeleeuwen. Niet u. Kijk naar andere schilders uit die tijd. Daar kunt meteen zien hoe mannen en vrouwen gekleed waren. Surft u eens wat rond op internet en kijk naar de kledij van de vrouwen door de eeuwen heen, dan ziet hoe dat de hoofddoek en later hoofddeksel praktisch altijd deel uitmaakt van vrouwenkleding. Vrouwen moesten ingetogen zijn en zich zo kleden. Pas later kwam de frivole mode. Dat is de realiteit, ook al ligt u dat niet. Ik heb regelmatig zo de induk dat u de geschiedenis naar uw hand wil zetten. Dat u een beetje een revisionistische aanpak hanteert van de geschiedenis, zodat het wat in uw kraam past. Lijkt sterk op geschiedsvervalsing als u het mij vraagt. En het zou niet de eerste keer zijn. Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 15:39. |
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Banneling
|
.
Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 16:10. |
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Burger
|
Citaat:
Awel 'k zou mijn ouders dat niet aandoen om ver van hen te leven, en het is hier ten slotte nog altijd mijn vaderland. Ik zal mij dus nog altijd thuis voelen in mijn vaderland en ik hou mijn Vlaamse mentaliteit, dat kan niemand mij afnemen, dat zit in't hart. Godsdienst is geen kultuur. Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op net als ik een gnostieke shia molsima ben en er ook fier op ben en als iemand dat tegenstrijdig vind dan heeft die niet goed nagedacht. |
|
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Minister
|
Citaat:
... ter hoogte van... ... het hoofd. En daarmee is alles gezegd. Als jij dus stelt dat hoofddoeken "ten dele" godsdienstig geïnspireerd zijn, stel ik daar - louter op basis van wetenschappelijk aangetoonde feiten (warmteverlies) - tegenover dat dit "ten dele" naar alle waarschijnlijkheid eerder "minimaal" dan "maximaal" zal moeten geïnterpreteerd worden, en dat - mocht religie nooit bestaan hebben - dit mensen er niet van weerhouden zou hebben om het hoofd te bedekken... ... zowel mannen als vrouwen, zoals Jan van den Berghe heel terecht opmerkt. |
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik moet herhalen: De middeleeuwse kleding bestond voor zowel mannen als vrouwen uit een tuniek, een vereenvoudigde vorm van de romeinse tunica. Net als bij de Romeinen bestond het verschil tussen mannen en vrouwen voornamelijk uit de manier waarop ze deze kleren droegen. Mannen iets korter, vrouwen juist lang tot op de voeten. Vrouwen droegen bovendien normaal gesproken een hoofddoek of sluier die groot genoeg was om het hele hoofd plus groot deel van het lichaam te bedekken. Haar haar mocht niet worden gezien. Ook in deze tijd is er kennelijk discussie of vrouwen in de kerk mogen komen zonder hoofdbedekking. Aan het eind van de zesde eeuw werd op een concilie in Auxerre (Frankrijk) nog eens gemeld dat een vrouw die geen sluier droeg, niet te communie mocht gaan, maar beter volgende week kon terugkomen met sluier. Vanaf de 14e eeuw ontstond er zoiets als mode. Vanuit de tuniek ontstonden jurken, rokken en onderrokken. In latere eeuwen werden die rokken extra wijd gemaakt met hoepels, de bovenlijfjes extra strak door een flink ingesnoerde korset. Vanuit de hoofddoek ontstonden kapjes, mutsjes en hoeden. Hoofdbedekking bleef dus een wezenlijk onderdeel van de vrouwenkleding. Ook de armen en de benen moesten bedekt blijven. Dat betekende dus lange mouwen en lange rokken. In de kerk bleef het gebod van Paulus de norm aangeven. Toen in de zestiende eeuw de Reformatie aanbrak, keerde men terug naar een zo letterlijk mogelijke interpretatie van de Bijbel. Minder streng zijn op de hoofdbedekking van vrouwen is het begin van het einde, volgens de theoloog Calvijn: “Als vrouwen dus toegestaan werden om hun hoofd onbedekt te hebben en hun haar te laten zien, zullen ze uiteindelijk ook hun hele borsten mogen laten zien, en ze zullen zich ten toon stellen alsof het een café-optreden is; ze zullen zo openlijk worden dat er geen zedelijkheid en schaamte meer zal zijn; om kort te gaan, ze zullen de natuurlijke plicht vergeten. Dus, wanneer is toelaatbaar is voor de vrouwen om hun hoofd te ontbloten, zal men zeggen: ‘Wel, wat is het bezwaar om ook de buik te ontbloten?’ En dan na die zal men pleiten voor weer iets anders: ‘Wel, als vrouwen blootshoofds gaan, waarom dan ook niet dit bloot en dat bloot?’ En dan zullen de mannen tenslotte ook losbreken. Om kort te gaan, er zal geen zedelijkheid meer over blijven, tenzij mensen zichzelf inhouden en respecteren wat hoort en wat netjes is, zoals hun hoofd niet verliezen.” (Johannes Calvijn – preek over 1 Kor 11) Ook toen kleding op straat en in het dagelijks leven veranderde in de twintigste eeuw, bleef het voor vrouwen gewoonte dat ze in de kerk iets op hun hoofd bleven dragen. Tot ver in de 20e eeuw bleef het nog gebruik dat vrouwen in zowel de katholieke kerk als in de verschillende protestantse kerken hun hoofd bedekten met een hoed of met een muts. In de katholieke kerk is er pas sinds de jaren zestig langzamerhand verandering gekomen in het gebruik dat meisjes of vrouwen een hoedje droegen als ze naar de kerk gingen. In sommige orthodoxe kringen in de hervormde kerk en de gereformeerde kerken is deze gewoonte nog steeds levend; ook al is de hoofdbedekking van vrouwen op straat verdwenen, veel vrouwen die in een orthodoxe kerk horen, nemen hun hoedje mee in een tas om deze op hun hoofd te zetten voordat ze de kerk ingaan. In sommige christelijke gemeenschappen bedekken vrouwen hun hoofd zelfs elke keer wanneer ze bidden, of uit de Bijbel lezen, ook als dat thuis is of ergens anders. En volgens John Murray, een hoogleraar theologie in Engeland die leefde van 1898 tot 1975, terecht. Hij schreef dat het gebod van Paulus nog steeds geldig is: “Aangezien Paulus een beroep doet op de scheppingsorde, is het niet te verdedigen om aan te nemen dat hij voor ogen had, slechts een plaats- of tijdgebonden relevantie had. De scheppingsorde is universeel en voor altijd toepasbaar, net als de implicaties voor het gedrag dat daaruit voortkomt.” Ik zeg dat allemaal niet. Mensen die de geschiedenis van de klederdracht bestudeerd hebben zeggen dat. En ik ben het daar ook mee eens, zeker als Calvijn ons een hint geeft. En Calvijn poneert alleen maar dingen over vrouwenkledij wat natuurlijk ook al vóór zijn tijd ook al geldig was geweest. Met andere woorden: de sluier, de hoofddoek dus, was wel degelijk een cultuurelement niet alleen in de middeleeuwen maar lang daarna. Het dragen van de sluier was tevens ingegeven door christelijke godsdienstige motieven, en ondermeer door de gezegden van de apostel Paulus. En dit gold niet alleen voor de sluier maar voor de vrouwelijke kleding in het algemeen. Dat zulk een sluier soms praktisch kon zijn sluit ik helemaal niet uit. Mij kan het niets maken of de hoofddoek nu een religieuze oorsprong heeft of niet. Ik probeer gewoon objectief te zijn. U ook hoop ik. Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 20:37. |
|
|
|
|
|
|
#306 | ||||||
|
Minister
|
Citaat:
En ik zal citaten ook altijd als dusdanig voorstellen, niet doen alsof ze uit mijn eigen pen gevloeid zijn. Dat zou uitermate oneerlijk zijn, én tegenover de mensen die mij lezen, én tegenover mensen van wie ik de tekst zou "geleend" hebben. Citaat:
De tekst waarvan jij een stukje "geleend" hebt zonder de bron te citeren bevestigt nog eens duidelijk: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Herhaling: Om u te plezieren heb ik er een boek bijgehaald: Roger H. MARIJNISSEN, BRUEGEL, Het volledige œuvre, Mercatorfonds, Antwerpen, 1988, ISBN 90-6153-190 X Herhaling:Ik ben nog op zoek geweest bij andere schilders uit onze contreien, maar heb ook daar niet het gebruik van de sluier opgemerkt. Toch iets interessants in: Walter PREVENIER (o.l.v.), Prinsen en poorters. Beelden van de laat-middeleeuwse samenleving in de Bourgondische Nederlanden 1384-1530, Mercatorfonds, Antwerpen, 1998, ISBN 90-6153-411-9, p. 125, een afbeelding van een miniatuur met een bordeelscène uit ca. 1475 (Parijs, Bibliothèque nationale de France, Ms. fr. 289, fol. 414v) waarin de poedelnaakte mannen en dito vrouwtjes een hoofddeksel dragen. De vrouwtjes een fez-achtig iets met langs de achter- en zijkanten een lichte doorschijnende voile. Citaat:
Maar het gaat hier niet om mij, maar wel om die fameuse sluiers die ook bij bijvoorbeeld Bruegel, Bosch, Van Eyck, Van der Weyden, Brouwer, Rubens, Snyders, etc. niet te bekennen zijn. Behalve een bepaalde vorm bij Ons Lieve Vrouwke.
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 23 augustus 2007 om 20:35. |
||||||
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() Hoofdoeken maakten deel uit van de kledij van de vrouw. Hoe u er ook omheen probeert te draaien. Hoofddoeken, deels voortspruitende uit een religieuze traditie. En deze traditie ging terug tot de woorden van Paulus. En Calvijn wist het, maar u weet het niet. Maar u wilt het eigenlijk ook niet weten. Want dan klopt het niet meer wat u ons allemaal probeert diets te maken. Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 20:47. |
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Banneling
|
Als u citaten typt uit uw zogezegde boeken, terwijl men dezelfde wetenschappelijke kennis kan vinden (en sneller) op het internet, dan bent u niet erg praktisch noch pienter. U schijnt nog steeds niet door te hebben dat men niet meer naar de Albertina moet gaan om vrij snel degelijke virtuele informatie te bekomen, op voorwaarde dat men goed checkt. Er staan ik weet niet hoeveel wetenschappelijke werken, dissertaties over alle mogelijke onderwerpen op internet. U loopt achter.
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 21:07. |
|
|
|
|
|
|
#309 | |
|
Minister
|
Citaat:
Toch nog maar eens een klein stukje herhalen: Om u te plezieren heb ik er een boek bijgehaald: Roger H. MARIJNISSEN, BRUEGEL, Het volledige œuvre, Mercatorfonds, Antwerpen, 1988, ISBN 90-6153-190 XIk heb niet één prentje bekeken, maar honderden, niet alleen van Bruegel, maar van nogal wat andere kunstenaars uit de middeleeuwen en de renaissance. De rest ga ik niet herhalen.
|
|
|
|
#310 | |
|
Minister
|
Citaat:
En volgens jouw bron (nou ja ...): De hoofdbedekking van vrouwen is in het westen dan ook geen religieuze uiting, maar een culturele. Die is afhankelijk van de heersende mode en de ideeën over mannen en vrouwen.
|
|
|
|
#311 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En meer tijd ga ik hier niet meer aan besteden. |
|
|
|
|
|
|
#312 |
|
Banneling
|
[quote]Uw onderschat volledig het internet. Er zijn ook boeken die waardeloos zijn.En u moet zo niet pochen met uw boeken. U bent niet de enige hier die boeken leest. U denkt dat misschien, maar dat is allesbehalve zo.
Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 21:24. |
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Minister
|
Citaat:
Er worden inderdaad waardeloze boeken gepubliceerd, maar waar het om gaat is dat waardevolle wetenschappelijke publicaties niet zo maar op het WWW te vinden zijn.
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 23 augustus 2007 om 21:47. |
|
|
|
|
|
|
#314 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Dit is speciaal voor u, sorry ik kon het niet houden... Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 23 augustus 2007 om 22:48. |
||
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kortom, we spreken dus over hetzelfde metafysisch wezen. Ik heb ook het opiniestuk van Muskens in de krant gelezen. De eerste vraag die ik mij stelde was of dit wel de moeite is om over te discussiëren. |
|
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#317 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Indien u trouwens internetinformatie wil "checken" betekent dat dat u een toetsing moet hebben. Waar gaat u die vinden? Bij andere internetbronnen? Neen, dan blijft u immers maar rondjes draaien. U moet hoe dan ook terug naar informatie in betrouwbare bronnen (dus, grotendeels, papieren naslagwerken). |
|
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U zult u dat nagaan op het internet? |
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Minister
|
Citaat:
Spijtig genoeg zetten zijn volgelingen zijn traditie verder. Volgens Lynn en Vanharen: IQ van de Nederlanders: 100Uit de Britse census van 2001 blijkt dat leerlingen die van landen herkomstig zijn met een overwegend aan de mohammedaanse ideologie onderworpen bevolking (in casu Bangladesh en Pakistan), de schoolprestaties beduidend lager liggen dan de meeste andere groepen, ook van de naburige Indiërs. ![]() http://www.statistics.gov.uk/CCI/nug...ank=2&Rank=192 Zie ook
|
|
|
|
#320 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|