![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36361 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Pik één klein element uit de geschiedenis eruit om te bestuderen en al snel wordt duidelijk hoeveel er gelogen werd en wordt in de loop van een paar honderd jaar. Voor een flink deel komt dit tevens voort uit het feit dat de ene historicus na de andere overneemt wat een vorige historicus heeft geschreven zonder dit te controleren. Het gevolg is dat mythes en verdraaide feiten stand blijven houden Tevens speelt mee dat vaak onvoldoende afstand wordt genomen van het onderwerp. Sympathie voor die of gene speelt een rol, als wel nationaal gevoel wanneer ook eigen volk betrokken is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36362 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn ouders zijn momenteel op reis. Het eerste wat ze me wisten te vertellen via tekstberichten was dat er veel Nederlanders en Vlamingen zitten. En nu mogen die Nederlanders van mentaliteit verschillen, het feit dat ze onze taal spreken schepte wel meteen een band. En wat zou er dan mis mee zijn? Nu kunnen Walen ook wel leuke mensen zijn, maar vaak merk je dat er een taalbarière bestaat tenzij of de ene partij perfect Frans spreekt of de andere partij perfect Nederlands. Vaak weet men nog niet eens of het Walen of Fransen zijn in het buitenland. Dan mag men nog zoveel met die Walen gemeen hebben (als dat al waar is). Ik weet wel dat er Vlamingen bestaan die meer contact hebben met Franstaligen dan met Nederlanders. Goed voor hen. Veel Vlamingen hebben dat dan echter weer niet. Dit zijn daarom geen 'bekrompelingen' of 'vendelzwaaiers'. Mijn Engels is ook veel beter dan mijn Frans en ik zal bijvoorbeeld ook veel meer kunnen delen met een Engelsman of met een Amerikaan. De vriend van een vriendin van me is bijvoorbeeld een Amerikaan uit Boston en ik heb veel meer kunnen delen met hem dan met gelijk iedere Franstalige, waarbij het meestal beperkt blijft tot de weg vragen/uitleggen. Je bent er dus vet mee het feit dat Franstalige Belgen een soortgelijke mentaliteit als de onze zouden hebben als je met een andere vreemdeling diepgaandere gesprekken kan voeren op basis van zijn/haar taal. Het is ook nogal frappant hoe hij Groot-Nederlandse sympathieën op nogal gratuite wijze 'fascistoïde' durft noemen. Meteen gaan schelden, daar is meneer blijkbaar goed in. Doet me denken aan die policor die in Zweden heerst. Alles wat maar riekt naar liefde voor je eigen taal/cultuur afdoen als 'eng-nationalistisch'. Normaal zou ik er eens goed mee lachen, maar zulke mensen kunnen invloed hebben (zoals ze in Zweden hebben). Het is ook bizar dat het moet komen van iemand die zijn brood verdient met de Nederlandse taal. Idealisme ten spijt. Literatuur overschrijdt taalgrenzen, maar de kwaliteit van eigenlijke specifieke werken worden er wel in zekere mate door begrensd. Laatst gewijzigd door Weyland : 8 juli 2015 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36363 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien hij dat hier schreef zou men zoiets en troll noemen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36364 | |
Europees Commissaris
|
![]() Als het Adrian past is 400 jaar een referentiekader.
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36365 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36366 |
Europees Commissaris
|
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=36361
En ben ik de enige die dat vind ? Hoe zien de anderen dat? Misschien ligt het aan mij ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36367 |
Europees Commissaris
|
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=36328
Maar binnen tien bladzijden gaat ge weer eens stellen: Groot-Nederland heeft geen zin want een deel van de Vlamingen hebben iets tegen Nederlanders..... Kunnen we dat voor eens en altijd uitpraten anders draaien we nodeloos rondjes....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36368 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik zie het helaas niet gebeuren. Een republiek Europa daartegen... ^^ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36369 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36370 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En in de Spaanse tijd noemde men in het buitenland iedereen "Vlaming" (fiamminghi) eender of hij uit Henegouwen, Vlaanderen of Holland kwam. Ik wil daarmee gewoon maar wijzen op een gemeenschappelijke band. Indien niet staatkundig dan wel in de geesten. Driewerf helaas.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36371 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het is nu 2015. De wereld heeft genoeg geleden onder die manische psychotiche drangen van politici. Vraag dat allemaal na via referenda bij de mensen en dat settelt zich wel ![]() Citaat:
Citaat:
BV: hoe gaan we de Belgische en de Nederlandse monarchie regelen? ![]() Peche for President of Europe? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36372 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat valt nog te bezien... Zijt gij deze perzik : https://www.youtube.com/watch?v=X2hvkiuxRAE Of misschien wel deze? https://www.youtube.com/watch?v=q5UzoatgGh8
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36373 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook uw militair machtsdenken is niet meer van deze tijd, hoogstens een paar machts-wellustelingen vergapen zich nog aan aantallen. 1 druk op de knop en complete landen kunnen door atoomwapens worden vernietigd. Dus waar hebben we het nog over? Ik relativeer daarom ook het aantal onderzeeërs, fregatten etc. En vredesmissies? We hebben alleen de ene ellende door de andere vervangen,of zie ik dit verkeerd? Al langere tijd roep ik dat wij ons enkel tegen een paar piraten moeten bewapenen en misschien nog een enkele bananenrepubliek. We kunnen dus beter inzetten op investeren in onze buren en samen met onze buren, te denken valt aan technologie, infrastructuur, cultuur etc. Dat is mijn mening.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 juli 2015 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36374 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laet ons gezamentlyke Nederlanders, schoon wy van staet geschyden zyn, ons ten minsten in de Nederlandsche konsten aenzien als gevaderlanders en gebroeders. [...] Begin-maer, doe-maer iet, hoe wynig het ook zy, doe-maer zien dat Gy verlangt, ook onze tael geëert te zien: en zy zal 't wezen. Uit: Verhandeling op d’onacht der moederlyke tael in de Nederlanden. Schoon nietwaar ? Edoch, volgens éne Pfeijffer was Verlooy beslist een fascist...... ![]() Ik stel het telkens opnieuw vast: Sedert de fatale scheiding van 1648 is de Groot/Heel-Nederlandse Gedachte nooit echt helemaal weggeweest.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36375 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36376 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen ... (Gebed voor het Vaderland) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36377 | |
|
![]() Citaat:
De eerste 200 jaar vormden daarentegen niet meer dan slechts een basis voor wat later tot het huidige Nederland uit zou groeien. 200 jaar koninkrijk begrenst de geschiedenis daarom ook als bruikbaar referentiekader als ontstaan van wat nu Nederland is, als wel wat de identiteit van de huidige Nederlander in zou houden. Beter was geweest een stadhouder van één republiek als vervanger van de toenmalige hutspot aan republieken. Daarmee had een scheiding tussen de eerste 200 jaar en de daaropvolgende 200 jaar evengoed bereikt zijn geworden als referentiekader. Wat het huidige Nederland betreft, maar vooral wat betreft z'n identiteit wat een Nederlander is of zou zijn, is pas ontstaan na 1830. De aanzet daartoe, wat Willem I niet lukte met alle mogelijke propaganda, werd plotsklaps mee veroorzaakt door de opstand in Brussel. In korte tijd trokken de Noordelijke Nederlanders opeens samen en begonnen zich te identificeren als Nederlander. De daarop volgende 10 daagse veldtocht werd puur als wraak gevoeld op een nederlaag, zonder ook maar iets als een intentie dat de Zuidelijke Nederlanden weer bij het Noorden zouden moeten behoren. Interesseerde hem totaal geen fluit Door de opstand van Brussel werd een scheiding vooral definitief daar de Noordelijke Nederlander zich bewust begon te raken van z'n identiteit. Militaire successen zijn een belangrijk middel om te helpen bewerkstelligen. Er werd dan ook veel propaganda op de bevolking losgelaten tijdens en na Waterloo. Hielp weinig om daarmee een eenheid en identiteitsgevoel te helpen creeeren. Zowel het Noorden als het Zuiden liepen er niet warm voor Voor die tijd bestond de uniforme Nederlander gewoonweg niet. De start wat betreft het huidige Nederland was een verzameling republiekjes die Hollander waren, Zeeuwen etc. Wat had een Vlaming, Fries, Hollander, Limburger, een Zeeuw of een Vlaming 400 jaar geleden überhaupt aan gemoeten met de vraag of hij Nederlander was of Dietsland, dan wel de Nederlanden? Als hij al een begrip van de Nederlanden had was dat niet meer dan dat het een gebiedsaanduiding was welke evengoed Noordelijk Europa had kunnen heten of welke naam dan ook. De meesten kwamen niet verder dan een uur gaans van hun stad of het dorp. Hun identiteitsgevoel lag vooral bij hun stad, verder reikte het hooguit tot het gebied waar ze woonden als Fries, Hollander, Vlaming etc. Voor een Fries, Zeeuw of welke ook was de rest buitenland. Iemand die niet afkomstig was uit de eigen stad werd bovendien vaak als vreemdeling betiteld. Kon ook niet anders, ze zaten met hun herinneringen nog sterk vast aan de middeleeuwen waarin ze elkaar zwaar bevochten hadden (Plus de 80 jarige oorlog met steden die voor of tegen de Spanjaarden waren). Met meer dan 200 jaar terug kan men nauwelijks of niets aan. De tijden waren anders, de inzichten verschilden totaal, als wel de maatschappij zat anders in elkaar. Men kan wel dromen in of naar het verleden, de inwoner van destijds zou daarentegen geen bal ervan snappen waar diegene het over heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36378 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36379 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Doorheen verschillende eeuwen hebben er tussen Noord en Zuid convergerende tendensen bestaan op het gebied van handel, politiek, kunst, wetenschap en architectuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36380 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat met de Belgische en Nederlandse mobarchie? En neen ik ben ze niet. De Peche Mode never goes outta style |
|
![]() |
![]() |