Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2006, 17:22   #361
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dan ben je Aalsters (ik bedoel het dilect van de stad zelf, en niet dat van de beschaafde wereld errond) vergeten. Niets mis met de dialecten van de buurgemeenten, maar Aalstenaars slagen erin om dat op zo'n vulgaire manier uit te spreken.

...en traag dat die spreken!!! Op de tijd dat een Aalstenaar één bladzijde voorgelezen heeft, heeft iemand uit Hasselt al vier keer het boek klaar.
Ik vind het Aalsters wel iets sympathieks hebben... net als alle stadsdialecten trouwens.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:22   #362
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk bericht
ja man niet overdrijven ee
e oost-vlaming spreek het rapst, kort gevolgd door een west-vlaming (dit is wel gemiddeld)
Misschien doet dat verschil tussen de snel-sprekende niet-Aalsterse Oost-Vlaming en de trage Aaalstenaar, die traagheid nog accentueert.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:23   #363
gewoon ik
Partijlid

gewoon ik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien doet dat verschil tussen de snel-sprekende niet-Aalsterse Oost-Vlaming en de trage Aaalstenaar, die traagheid nog accentueert.
eum ja zeker (ma kunt get eens schoner uitleggen want eigenlijk snapkt nie zo goe)

http://www.ladonia.net
gewoon ik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:24   #364
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog nooit in west-vlaanderen geweest zeker?? schoonste dialect is het oostends, dit verstaat niemand, behalve ne oostender zelf natuurlijk, ook schoon is het brugs en het kortrijks is grappig met hunder "sk" ipv "sch"
"kskip je nat skole me mien nieuwe skoenen aen"
Ik heb het niet over de verstaanbaarheid, maar over de klank
Trouwens in gesprek met W-Vlamingen (nu ja gesprek) knik ik altijd vriendelijk ja. Daar versta je als beschaafd persoon toch geen jota van (en zeker niet als ze wat gedronken hebben)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:28   #365
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ik heb het niet over de verstaanbaarheid, maar over de klank
Trouwens in gesprek met W-Vlamingen (nu ja gesprek) knik ik altijd vriendelijk ja. Daar versta je als beschaafd persoon toch geen jota van (en zeker niet als ze wat gedronken hebben)
owkee dus als iem tegen mij knikt weet ik datie mij nie verstaat, toftof goe om te weten

bwoa toch vind ik het west-vloams e schoon dialectje
luister maar na flip kowlier, tis vreet schoon ma vreet moeilijk te verstaan (tja izegems en brugs is e groot verschil)

qua klank wint het oostens me gemak (en ook qua verstaanbaarheid)

Laatst gewijzigd door gewoon ik : 24 mei 2006 om 17:28.
Oud 24 mei 2006, 17:28   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog nooit in west-vlaanderen geweest zeker?? schoonste dialect is het oostends, dit verstaat niemand, behalve ne oostender zelf natuurlijk ...
Nochtans... Jaren geleden naar het dialecttheater in Oostende geweest. Gemakkelijk te volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:29   #367
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans... Jaren geleden naar het dialecttheater in Oostende geweest. Gemakkelijk te volgen.
ja als west-vlaming wel ja ...

Oud 24 mei 2006, 17:29   #368
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...en traag dat die spreken!!! Op de tijd dat een Aalstenaar één bladzijde voorgelezen heeft, heeft iemand uit Hasselt al vier keer het boek klaar.
Na zedder gerataf!
Getjer goedaf!

Weir klappm bèlange nie traug!
Na zeddont oièln.
Oud 24 mei 2006, 17:30   #369
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tof versta je alles goed?? ook effe kopen de cdkes van t' hof van commerce

eum nee, alhoewel
awel, straf he, maar die cd die ik heb versta ik volledig.
Oud 24 mei 2006, 17:32   #370
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
awel, straf he, maar die cd die ik heb versta ik volledig.
wauw, wie zei daar iets over verrader, dus gij zijt e weggelopen izegemnaar die nu in antwerpen woont.
nee echt sjiek sjiek

Oud 24 mei 2006, 17:37   #371
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ne rasechten aantwaarpeneir, vrind
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:39   #372
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ne rasechten aantwaarpeneir, vrind
... met e goede west-vlaamse maat

Oud 24 mei 2006, 17:43   #373
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

voor mij is dat geen verraad, want zowel antwerpen als izegem liggen in Vlaanderen
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 18:11   #374
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Na zedder gerataf!
Getjer goedaf!

Weir klappm bèlange nie traug!
Na zeddont oièln.
Was al bang dat S®Sf zich op de teentjes ging getrapt voelen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 18:16   #375
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was al bang dat S®Sf zich op de teentjes ging getrapt voelen...
Mobanniek!
Mor zjustésjust.
8)
Oud 24 mei 2006, 19:40   #376
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
voor mij is dat geen verraad, want zowel antwerpen als izegem liggen in Vlaanderen
kwas de smiley vergeten
Oud 24 mei 2006, 19:47   #377
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Als Kempenaar is het me zeer moeilijk een onderscheid te maken tussen (pakweg) het Waaslands en het Brugs. Ze zijn voor mij beiden onverstaanbaar. Net zoals sommige andere dialecten me vreemd klinken. Wat me wel opvalt is dat het AN blijkbaar niet volledig is doorgedrongen in streken zoals het landelijke W-Vlaanderen. Wat zeer spijtig is, want het maakt dat het moeilijk communiceren is tussen hen en andere Vlamingen. Want wat zij als AN pretenderen te spreken, is voor mij dikwijls hilarisch...

Voor een Kempenaar is het 'Vloanders', het dialect gesproken door de inwoners van 'de Vloanders', dus door de 'Vloandereirs' niet begrijpbaar. Ook niet wat Filip Kowlier zingt. Ik begrijp er geen jota van. Ik dacht in het begin zelfs dat hij een Zuid-Afrikaan was.
Trouwens, wie kent K.I.A. nog, 'Krapoel In Akse'. Dit dialect begrijp ik wel volledig.

Welk dialect men ook spreekt speelt weinig rol, als men maar elkaar in het NL te woord kan staan...

Wat hier in de Kempen wel gebeurt, is dat het dialect steeds verder verdwijnt en vervangen wordt door het AN, of op zijn minst door een soort tussentaaltje. Ook dialectwoorden die uit een vreemde taal kwamen worden vernederlandsd. (Talloor is bord geworden, frinket vork, vlo fiets, enz...)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 20:38   #378
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als Kempenaar is het me zeer moeilijk een onderscheid te maken tussen (pakweg) het Waaslands en het Brugs. Ze zijn voor mij beiden onverstaanbaar. Net zoals sommige andere dialecten me vreemd klinken. Wat me wel opvalt is dat het AN blijkbaar niet volledig is doorgedrongen in streken zoals het landelijke W-Vlaanderen. Wat zeer spijtig is, want het maakt dat het moeilijk communiceren is tussen hen en andere Vlamingen. Want wat zij als AN pretenderen te spreken, is voor mij dikwijls hilarisch...

Voor een Kempenaar is het 'Vloanders', het dialect gesproken door de inwoners van 'de Vloanders', dus door de 'Vloandereirs' niet begrijpbaar. Ook niet wat Filip Kowlier zingt. Ik begrijp er geen jota van. Ik dacht in het begin zelfs dat hij een Zuid-Afrikaan was.
Trouwens, wie kent K.I.A. nog, 'Krapoel In Akse'. Dit dialect begrijp ik wel volledig.

Welk dialect men ook spreekt speelt weinig rol, als men maar elkaar in het NL te woord kan staan...

Wat hier in de Kempen wel gebeurt, is dat het dialect steeds verder verdwijnt en vervangen wordt door het AN, of op zijn minst door een soort tussentaaltje. Ook dialectwoorden die uit een vreemde taal kwamen worden vernederlandsd. (Talloor is bord geworden, frinket vork, vlo fiets, enz...)
tja jongske vo ne west-vloamingn blieft et AN ne lastign toale wè, pertanc we doèn us beste, maja ge kund et ni ael wiln é. Ge moet ma ne kè na den télévies kiekn en ghoort al direct oftne west-vloamingk is. lustert ma ne kè na Renaat Landuit of na De Clerck. das ni eel zuver AN wè
(tis vele schonder akt je kunn zèggn omda den vèttig'eid dan letterlijk van de klinkers drupt en zeker mè de schone è tkan ni beter zien jongske)
en da van die talloor is nog assan ne talloor en ne vork is ne forcet en ne velo is ne velo just geliek ne facteur ne facteur is

aja nog e raadseltje tstaat in brugge op de markt en tbegint me ne D ?? wa ist??

Oud 24 mei 2006, 20:48   #379
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ben je Aalsters (ik bedoel het dilect van de stad zelf, en niet dat van de beschaafde wereld errond) vergeten. Niets mis met de dialecten van de buurgemeenten, maar Aalstenaars slagen erin om dat op zo'n vulgaire manier uit te spreken.

slop voesj!
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 21:14   #380
gewoon ik
Partijlid

Standaard

at iederene ier in zien dialect begunt te tiepen gak kik da wuk ma doen zekers?? ma ksien der wèl ni zo goed in geliek junder zu, mak doen mien beste das wuk e twuk é

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be