![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien doet dat verschil tussen de snel-sprekende niet-Aalsterse Oost-Vlaming en de trage Aaalstenaar, die traagheid nog accentueert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Partijlid
|
![]() eum ja zeker (ma kunt get eens schoner uitleggen want eigenlijk snapkt nie zo goe)
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Trouwens in gesprek met W-Vlamingen (nu ja gesprek) knik ik altijd vriendelijk ja. Daar versta je als beschaafd persoon toch geen jota van (en zeker niet als ze wat gedronken hebben) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() bwoa toch vind ik het west-vloams e schoon dialectje luister maar na flip kowlier, tis vreet schoon ma vreet moeilijk te verstaan (tja izegems en brugs is e groot verschil) qua klank wint het oostens me gemak (en ook qua verstaanbaarheid)
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net Laatst gewijzigd door gewoon ik : 24 mei 2006 om 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Partijlid
|
![]() ja als west-vlaming wel ja ...
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Getjer goedaf! Weir klappm bèlange nie traug! Na zeddont oièln.
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() nee echt sjiek sjiek
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ne rasechten aantwaarpeneir, vrind
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Partijlid
|
![]() ... met e goede west-vlaamse maat
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() voor mij is dat geen verraad, want zowel antwerpen als izegem liggen in Vlaanderen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mor zjustésjust. 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() kwas de smiley vergeten
![]() |
#377 |
Minister-President
|
![]() Als Kempenaar is het me zeer moeilijk een onderscheid te maken tussen (pakweg) het Waaslands en het Brugs. Ze zijn voor mij beiden onverstaanbaar. Net zoals sommige andere dialecten me vreemd klinken. Wat me wel opvalt is dat het AN blijkbaar niet volledig is doorgedrongen in streken zoals het landelijke W-Vlaanderen. Wat zeer spijtig is, want het maakt dat het moeilijk communiceren is tussen hen en andere Vlamingen. Want wat zij als AN pretenderen te spreken, is voor mij dikwijls hilarisch...
Voor een Kempenaar is het 'Vloanders', het dialect gesproken door de inwoners van 'de Vloanders', dus door de 'Vloandereirs' niet begrijpbaar. Ook niet wat Filip Kowlier zingt. Ik begrijp er geen jota van. Ik dacht in het begin zelfs dat hij een Zuid-Afrikaan was. Trouwens, wie kent K.I.A. nog, 'Krapoel In Akse'. Dit dialect begrijp ik wel volledig. Welk dialect men ook spreekt speelt weinig rol, als men maar elkaar in het NL te woord kan staan... Wat hier in de Kempen wel gebeurt, is dat het dialect steeds verder verdwijnt en vervangen wordt door het AN, of op zijn minst door een soort tussentaaltje. Ook dialectwoorden die uit een vreemde taal kwamen worden vernederlandsd. (Talloor is bord geworden, frinket vork, vlo fiets, enz...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
(tis vele schonder akt je kunn zèggn omda den vèttig'eid dan letterlijk van de klinkers drupt en zeker mè de schone è tkan ni beter zien jongske) en da van die talloor is nog assan ne talloor en ne vork is ne forcet en ne velo is ne velo just geliek ne facteur ne facteur is aja nog e raadseltje tstaat in brugge op de markt en tbegint me ne D ?? wa ist??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Partijlid
|
![]() at iederene ier in zien dialect begunt te tiepen gak kik da wuk ma doen zekers?? ma ksien der wèl ni zo goed in geliek junder zu, mak doen mien beste das wuk e twuk é
![]() |
![]() |