Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2006, 16:19   #341
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar heeft u het moeilijk met twee basiselementen, nl. het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren en de democratie.
Goed, laat ons dan het Belgische volk raadplegen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:19   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dat een streektaalstatuut voor lokaal bestuur geen slecht idee zou zijn. In Friesland werkt de tweetaligheid Fries/Nederlands ook.
Fries is geen streektaal (= dialect), maar een taal naast en zelfs los van het Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:20   #343
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lezen is blijkbaar ook uw sterkste niet.

Persoon A stelt dat hij het hier aftrapt en naar elders verhuist als Vlaanderen onafhankelijkheid wordt. U antwoordt daarop met te zeggen "ik ook..."

Waarom wilt u dan per se verhuizen als Vlaanderen onafhankelijk wordt?
och geen gevaar, het Nl-talig gebied van België wordt niet onafhankelijk...
nu niet en later waarschijnlijk ook niet...
het VB is aan het leeglopen (zie Koppen gisteravond) en van de rest van de partijen zijn er geen die dat willen...
dus...

Jan u mag uw dromen hebben hoor.... geen probleem...
Oud 24 mei 2006, 16:20   #344
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik zie eigenlijk het belang niet in van heel de discussie. Ik heb thuis ook een cd van Flip Kowlier liggen in 't west vlaams (straf he voor nen antwaarpenér), ben ik nou tegen het Nederlands?
Oud 24 mei 2006, 16:20   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan blijkbaar niet de mening van de steeds grotere groep muzikanten die in de eigen streektaal (hun zogezegd "dialekt") zingen. Blijkbaar vinden ze dat zingen in hun moedertaal (hun zogezegd "dialekt") natuurlijker klinkt dan zingen in het Nederlands. Nederlands vinden ze blijkbaar teveel een kunstmatige taal.
Wel, laten we dan eventjes de muziekwereld binnen stappen en nagaan wie er allemaal in het AN en wie in het dialect zingt. U begint. Geef maar eens vijf namen van zangers die uitsluitend dialect zingen en menen dat AN niet geschikt is.
Oud 24 mei 2006, 16:21   #346
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Goed, laat ons dan het Belgische volk raadplegen.
Zeg dat ne keer tegen Di Rupo, die daags na zijn voorstel tot een referendum zijn staart weer introk.

Het zijn de machthebbers in België die niet willen weten van een referendum.
Oud 24 mei 2006, 16:21   #347
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik zie eigenlijk het belang niet in van heel de discussie. Ik heb thuis ook een cd van Flip Kowlier liggen in 't west vlaams (straf he voor nen antwaarpenér), ben ik nou tegen het Nederlands?
Verrader.
Oud 24 mei 2006, 16:39   #348
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Een Gentenaar vind dat een Aalstenaar een variant van het Antwerps praat. Een Aalstenaar vind dat een Gentenaar een variant van het West-Vlaams praat.

Gents behoort tot de Vlaamse dialecten. Aalsters bij de Brabantse.
... en het Waaslands is een overgangsdialect. Toen ik in Leuven studeerde, dachten de Limburgers dat ik een West-Vlaming, de West-Vlamingen dat ik een Antwerpenaar was. Beiden waren ze het er echter over eens dat ik a.) té snel praatte (en dat schijnt eigen te zijn aan Oost-Vlamingen), en b.) het gebruik van 'ulder-gulder-zulder' hilarisch was.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:46   #349
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Lelijkste O-Vlaamse dialect : Dendermonds (met voorsprong !)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:57   #350
gewoon ik
Partijlid

gewoon ik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij wel, al kan je het ook beschouwen als een verbrabantste vorm van West-Vlaams.
ja man, een goed verbasterde vorm dan wel zeker?? als ik (brugge) goed dialect spreek, kan mijn vriendin (gent) mij met moeite verstaan (en omgekeerd ook natuurlijk) er zijn wel gelijkenissen, maar toch veel verschillen zu. Zo hebben de bruggelingen mooie vette klinkers. In het oost-vlaams veel minder, maar ze hebben wel die rare R

http://www.ladonia.net
gewoon ik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:59   #351
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
De teloorgang van het dialect is helemaal niet iets wat we moeten nastreven. Alleen is dit het geval in meerdere delen van West-Vlaanderen.

hey how teloorgang van het dialect in west-vlaanderen?? ja jong toch nie bij de jeugd zu jongske et VTI met voorsprong, maar ook bie ikke opt school doen ze der deftig aan verder (brugge!!)

Oud 24 mei 2006, 17:00   #352
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
tof versta je alles goed?? ook effe kopen de cdkes van t' hof van commerce

eum nee, alhoewel

Oud 24 mei 2006, 17:04   #353
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wel, laten we dan eventjes de muziekwereld binnen stappen en nagaan wie er allemaal in het AN en wie in het dialect zingt. U begint. Geef maar eens vijf namen van zangers die uitsluitend dialect zingen en menen dat AN niet geschikt is.
owkee 3 dialect: flip kowlier, buzze en dj 4T4 (flupke and the gang)
ook in het antwers zingen er een paar (ik geloof MC sint-andries ma ik bent nie zeker dus schiet me nie dood ee)
Willem Vermandere (de westhoek)
den show van flip kowlier, die jongen moet echt moeite doen om AN te spreken (en voor de meeste west-vlamingen is dit echt moeilijk, teveel vette klinkerklanken)

nu AN: die pipo's van clousou (of oe get ook schrijft, schiet me ook niet dood fans)
...

Oud 24 mei 2006, 17:09   #354
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Caesar maakt daarin een onderscheid. Bepaalde volkeren zijn Kelten, andere Germanen. Zie een van mijn voorgaande berichten trouwens.
Keltologen weten al langer dat Caesar daarin behoorlijk onnauwkeurig was. (vb: In De Bello Gallico zijn de Bataven nu eens Kelten, dan weer zijn het Germanen). Het lijkt erop dat Caesar "Germania" en "Gallia" in hoofdzaak in geografische zin gebruikt, met de Rijn als grens. Terwijl de toponymie een veel complexer beeld laat zien, met nogal wat Keltische stammen ten oosten van de Rijn en Germaanse ten westen ervan.
Overigens is het zeer de vraag of Caesar überhaupt wel in onze streken is geweest (zie http://tijlv.studentenweb.org/mt/arc...sor_thoen.html )
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:14   #355
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Lelijkste O-Vlaamse dialect : Dendermonds (met voorsprong !)
Dan ben je Aalsters (ik bedoel het dilect van de stad zelf, en niet dat van de beschaafde wereld errond) vergeten. Niets mis met de dialecten van de buurgemeenten, maar Aalstenaars slagen erin om dat op zo'n vulgaire manier uit te spreken.

...en traag dat die spreken!!! Op de tijd dat een Aalstenaar één bladzijde voorgelezen heeft, heeft iemand uit Hasselt al vier keer het boek klaar.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:17   #356
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ben je Aalsters (ik bedoel het dilect van de stad zelf, en niet dat van de beschaafde wereld errond) vergeten. Niets mis met de dialecten van de buurgemeenten, maar Aalstenaars slagen erin om dat op zo'n vulgaire manier uit te spreken.

...en traag dat die spreken!!! Op de tijd dat een Aalstenaar één bladzijde voorgelezen heeft, heeft iemand uit Hasselt al vier keer het boek klaar.
Aalsters is idd een goeie tweede, maar Dendermonds heeft nog zoiets vuils in de mond . Gruwelijk om naar te moeten luisteren !
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 17:18   #357
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:

ja man niet overdrijven ee
e oost-vlaming spreek het rapst, kort gevolgd door een west-vlaming (dit is wel gemiddeld)

Oud 24 mei 2006, 17:19   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk bericht
hey how teloorgang van het dialect in west-vlaanderen?? ja jong toch nie bij de jeugd zu jongske et VTI met voorsprong, maar ook bie ikke opt school doen ze der deftig aan verder (brugge!!)
Wat jullie onder elkaar spreken is lang geen echt Brugs meer. Dat authentieke Brugs is bijna uitgestorven. Jullie spreken een mengeling van Brugse/Beernemse/Oostkampse... tongval met een hoop dialectwoorden en daartussen ferme brokken AN. Zonder dat je dat beseft. Leg gerust eens een CD op van bijvoorbeeld Lustenhouwer en vergelijk dat eens met je eigen taaltje. Je zal onmiddellijk horen dat je geen Brugs (en Lustenhouwer sprak authentiek Brugs) meer spreekt, maar een heel sterke verwatering ervan.
Oud 24 mei 2006, 17:20   #359
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Aalsters is idd een goeie tweede, maar Dendermonds heeft nog zoiets vuils in de mond . Gruwelijk om naar te moeten luisteren !
nog nooit in west-vlaanderen geweest zeker?? schoonste dialect is het oostends, dit verstaat niemand, behalve ne oostender zelf natuurlijk, ook schoon is het brugs en het kortrijks en omstreken is grappig met hunder "sk" ipv "sch"
"kskip je nat skole me mien nieuwe skoenen aen"

het minst mooiste is da van knokke soete: frans, want vlaams en zeker dialect is nie bekakt genoeg

Laatst gewijzigd door gewoon ik : 24 mei 2006 om 17:22.
Oud 24 mei 2006, 17:21   #360
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wat jullie onder elkaar spreken is lang geen echt Brugs meer. Dat authentieke Brugs is bijna uitgestorven. Jullie spreken een mengeling van Brugse/Beernemse/Oostkampse... tongval met een hoop dialectwoorden en daartussen ferme brokken AN. Zonder dat je dat beseft. Leg gerust eens een CD op van bijvoorbeeld Lustenhouwer en vergelijk dat eens met je eigen taaltje. Je zal onmiddellijk horen dat je geen Brugs (en Lustenhouwer sprak authentiek Brugs) meer spreekt, maar een heel sterke verwatering ervan.
da kan wel zijn ja, maar dan is dit het geval me ekke dialect zu, ook het antwerps is nie eel zuiver meer, en de rest ook niet
maar toch
is het niet normaal dat het mengelt?? dit mag ook wel eens zeker.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be