![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Schepen
|
![]() Ben niet goed met termen.
Mijn standpunten zijn in enkel geval deze: Ik geloof wat wetenschappelijk bewezen is of waar veel aanwijzingen voor zijn. Dat valt eigenlijk mijn hele visie samen. Maakt dat mij nu een atheïst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Ik vind het eerlijk gezegd ook wel triestig om enkel de wetenschappelijke methode te aanvaarden als bron van 'weten.' Die methode is zéér belangrijk, maar niet de enige methode van kennisverwerving. Wanneer je enkel de wetenschappelijke methode aanvaardt, sluit je elke filosofische of religieuze overweging over mens, wereld, God uit, want dat is toch niet-empiristisch en nutteloos. Je kan de meerwaarde die cultuur en traditie biedt ook niet accepteren, want niet rationeel. Kunst en schoonheid, die ons bestaan zoveel kleur geven, worden lege en ijdele begrippen (is dit de reden waarom de moderne kunstwereld zo weinig voorstelt?)...
Wanneer we deze visie op kennisverwerving doortrekken naar de politiek, blijkt het grootste gevaar dat men de eigen visie op de dingen als de enige 'wetenschappelijke, rationele en juiste' visie gaat beschouwen. Jij hebt de goede methode gebruikt, alle anderen niet, de ideeën van anderen deugen dus niet. Dit kan in het ergste geval leiden tot totalitaire systemen. Ik zeg hiermee niet dat jullie totalitair zijn, maar ik waarschuw enkel voor een gevaar dat volgens mij bestaat. Laatst gewijzigd door respublica : 30 juni 2010 om 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Zonder eerst de definities te bepalen en begrenzen, kun je nooit een informatieve, dialectische of filosofische discussie voeren.
Dezelfde vraag -over god(?)- ga ik hier opnieuw stellen: Citaat:
En over atheïsten gesproken, kunnen we die niet over één kam scheren. Er zijn geïndoctrineerde atheïsten (atheïst wanne-be's) en deze worden meestal geïndoctrineerd met praatjes en dingen waarmee ze verveling tegenwerken, meestal grapjes en christendombashen, ik-ben-het taal (dingen uitdrukken zoals religieuze gekken, religie is een sprookje, een dogma, errwetensschaap, bzzzmoderne wereld, .. en dat soort dingen) en daarmee worden ze dus opvrolijkt en krijgen ze een gevoel dat ze zijn en dat ze het zijn, maar zonder blinkende plaatjes te vergeten: Met dit soort atheïst wanne-be's valt er gewoon niets te bepraten, en toch vind je iemand als Alister McGrath die zijn tijd heeft verspild met The Dawkins Delusion? reactie op Dawkins. En natuurlijk zijn er andere atheïsten, persoonlijk maak ik dan een onderscheid tussen dogmatisch atheïsme, doctrinair atheïsme en sceptisch atheïsme. Het dogmatische atheïsme is dus de hobby van atheïst wanne-be's. Een onderscheid tussen doctrinair atheïsme en sceptisch atheïsme tracht men te verkrijgen bij de intellectuele constructie in de vorm van piramide, in de top van deze piramide vindt men de expressies en hoe men zijn overtuiging intellectueel of praktisch uit, de laagste niveau is de basis en in deze basis kun je in twee richting bewegen: realisme <---- -----> idealisme. In de richting van idealisme ga je meer voor sceptisch atheïsme en aan de andere richting voor doctrinair atheïsme. Met dit soort mensen (zoals de marxistische atheïsten*) valt er wat te bediscussiëren want er is tenminste sprake van een intellectueel systeem waarin de discussie geanalyseerd en ingekaderd kan worden om de uitgangspunten, definities en locaties te bepalen. En wij moeten, in alle gevallen, het verschil tussen 'wat je zegt/denkt' en 'wat je werkelijk doet' inzien. Je hebt mensen die gewoon iets zeggen en intellectueel uitdrukken omdat ze het leuk vinden of om politieke doeleinden(?). Je hebt iemand die heel zijn leven hier en daar anti-god uitkramt, maar in een klein ongelukje (in vliegtuig, auto, ..) begint hij ineens oh my god oh y god te schreeuwen, en als het gelukkig ongedeerd verloopt, dan hoor je weer godzijdank godzijdank roepen. Dit soort mensen zijn theoretisch met bla bla en bla atheïsten, maar praktisch gelooft diep in "god". Aan de andere kant heb je ook anderen theïstische hypocrieten die heel de tijd atheismebashen doen en heel de tijd atheïsten zwart maken, schelden en nog meer (zoals ze in de VS zoen) maar in de praktijk zijn ze atheïsten. Ze roepen heel de tijd "Jeeezus loves" en "atheist is irrational" en dat soort praatjes, maar in de praktijk leven ze volledig zoals een atheïst leeft, ze handelen volledig zoals een atheïst handelt, echt in alles, genieten van het leven als een atheïst, en vergeten hiernamaals alsof het niet bestaat, of alsof het slechts in hun praatjes bestaat, en niet daarbuiten. Doen alle dingen die in hun religie verboden is, en zeggen alles wat verboden is enzovoort enz.. ___ (*) marxisten die marxistisch denken en die dat ook kunnen en kennen beginnend van conceptie via objectieve kennis tot de uiteindelijke filosofische vorm, dus niet alle peters en meters die "plotseling" in een marxistische omgeving zijn terechtgekomen. Laatst gewijzigd door porpo : 1 juli 2010 om 02:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() De plaats dat het mensdom inneemt in het onmetelijke heelal strekt het tot het aller onbenulligste; qua uitstraling, kennis en begripsgehalte.
Dat sommige 'items' ervan, (na een lange evolutie te hebben doorstaan) naar boven staren, meenden iets te merken dat hun petje beslist heel ver te boven gaat en het dan (wegens gebrek aan voldoende kennis uitvaardigen tot 'God' is vooral veel te kort bij de bodem gegrepen. Het word dan ook, in het zog van de laatste 'religies' gebeurtenissen geleidelijk aan duidelijk dat al de strekkingen welke, het bovennatuurlijke aanpreizen of negeren, niet anders kan worden beschouwd als gewoon maar niettemin: heel sluw winstbejag en machtverwerving op grote schaal. Mafia toestanden ten dienste van het goede, de 'Power' en de rijkdom van een minoriteit. Dat men gelooft, soms minder of resoluut niet: maakt niet uit. Dat sommigen deze verworvenheden en stellingen met anderen willen delen, desnoods met behulp van corruptie en geweld is uit den boze. Al deze toestanden leiden tot overkoepelende heerserij en stelselmatige onderdrukking van de zwakkeren en ondergeschikte levenssoorten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Af en toe heb ik discussies (real life) met intelligente, niet-gesloten gelovigen en steeds weer komt het op die splitsing. GELOVIGE: Vele van onze ervaringen zijn wonderlijk en intens en tonen ons een glimp van een hogere realiteit, van iets meer, van een grotere waarheid waartoe wij behoren. ONGELOVIGE: Onze ervaringen, hoe wonderlijk of intens ook, zijn in de eerste plaats gewoon onze ervaringen. Ze zijn belangrijk voor ons en bepalen in grote mate ons handelen MAAR in welke mate ze iets zinnigs zeggen over de wereld buiten ons moet telkens worden onderzocht. Vergelijk de houding t.o.v. 'een kilo gehakt' ![]() De gelovige zegt: 'een kilo gehakt is iets fantastisch, je kunt er enkele dagen mee overleven en je kunt er honderden lekkere gerechten mee maken. Het water komt me in de mond, LEVE HET GEHAKT! De ongelovige zegt: 'Een kilo gehakt is niets meer dan een stuk van een dood beest dat door een molen is gedraaid. De meeste mensen vinden dat lekker en we gebruiken gehakt in heel wat heerlijke gerechten, al is het niet zo gezond.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 1 juli 2010 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moord? Jij doet -- Jij doet niet (vrijheid) ? Denkbeeldig? Kies eentje uit deze vier en verantwoord het met jouw atheïsme, wat het is, waarom en hoe. Laatst gewijzigd door porpo : 1 juli 2010 om 09:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mensen die hun eigen visie op de samenleving als de enige wetenschappelijke, rationele en correcte beschouwen, zullen vervallen in het eigen grote gelijk, in totalitarisme. Het atheïstische en naar eigen zeggen 'volkomen rationele' communisme is daar het beste voorbeeld van. Maar ik had er beter bijgeschreven dat dat evengoed geldt voor de meeste openbaringsgodsdiensten, die ook veelvuldig in eigen groot gelijk vervallen. Deze redenering geldt dus zeker even goed voor godsdiensten, zoals u zelf aangeeft. Laatst gewijzigd door respublica : 1 juli 2010 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch een wereld van verschil. Als je over een fictieve god wil praten, en je vindt daar plezier in, by all means, ga je gang. Jouw perceptie van atheisten is zwart witter dan het zwart witte dat je hen verwijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op niet-empirische, filosofische basis zijn er volgens mij wel een aantal argumenten voor het bestaan van God. Ik heb me bijvoorbeeld altijd kunnen vinden in de these van de Onbewogen Beweger of de Niet-veroorzaakte Oorzaak. Ook heb ik nooit kunnen begrijpen hoe materie uit het niets zou kunnen ontstaan, hoe een geordend en relatief wetmatig heelal uit het niets zou kunnen ontstaan en hoe zo'n heelal zonder reden en toevallig (intelligent en bewust) leven kon creëren. Dit maakt mij echter nog niet een overtuigd theïst; enkel kan ik een aantal niet-empirische argumenten voor het bestaan van God geven. Ik kan u ook argumenten tegen het bestaan van een (persoonlijke) god geven, maar dat zal voor u niet nodig zijn. Laatst gewijzigd door respublica : 1 juli 2010 om 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moord -- slecht Ik doe niet -- vrijheid -- Is dat duidelijk voor u? Of verkiest u volzinnen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als atheïsme een religie is dan is 'geen postzegels verzamelen' een hobby en 'geen alcohol drinken' een verslaving.
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is geen religie (in de zin van godsdienst) omdat het niet uitgaat van een vaststaand dogma dat aanvaard moet worden, van een externe zingeving, van een onderwerping aan een groter geheel, van een conformisme waarnaar men zich moet voegen, van een blind geloof dat kritiekloos aanvaard moet worden.
Het is het tegenovergestelde van al die dingen.
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
OK. Citaat:
Jouw eigen atheïsme is daardoor een dogma, en dus volgens jouw definitie van religie is het ook ook een religie? Laatst gewijzigd door porpo : 1 juli 2010 om 18:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Sta ik op uw 'negeerlijst' mischien ?
|
![]() |
![]() |