Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2008, 00:26   #421
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat spreek ik nergens tegen. Indien ik 't me juist herinner gebruikte bvb. Trajanus Germaanse troepen in zijn veldtocht in Dacië (Roemenië nu) Ik denk niet dat hij innoveerde.
Alleen plaatste men naar het einde legioenen met Germanen aan de Rijn. Germanen tegen Germanen. Dit moest wel ergens fout lopen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 00:26   #422
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook voorstander van verdraagzaamheid en vrijheid op godsdienstig gebied. In mijn ogen is het verwijten van "verkeerde" slachtmethodes aan anderen (hoewel die methodes wettelijk toegelaten zijn) moreel dubieus indien op de "eigen volk"-praktijken op dat gebied nog zoveel aan te merken valt. Die historie van splinter en balk...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Dus een staat hoeft eigenlijk geen algemene normen en regels voor te schrijven... Uw eerdere standpunten over de seculariteit van de staat en de aldus gebondenheid ervan naar wetten en regels, slikt u dus nu in.
Herlees 't nog eens (ik veranderde geen woord, ik onderlijnde enkel)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 00:31   #423
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Herlees 't nog eens (ik veranderde geen woord, ik onderlijnde enkel)
De vraag is niet of de huidige Belgische voorschriften al dan niet acceptabel zijn, dan wel of u uitzonderingen op een algemene, door de overheid voorgeschreven en voor allen geldende wet tolereert. En zeker als die uitzonderingen religieus bepaald zijn.

Denkt maar een goed na...
Oud 5 december 2008, 00:44   #424
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is niet of de huidige Belgische voorschriften al dan niet acceptabel zijn, dan wel of u uitzonderingen op een algemene, door de overheid voorgeschreven en voor allen geldende wet tolereert. En zeker als die uitzonderingen religieus bepaald zijn.

Denkt maar een goed na...
Halal mag geen uitzondering maken op de geldende regels:
Halal slachtingen moeten net zo goed in orde zijn met alle wettelijke voorschriften.
Halal en niet-halal slachtingen kunnen dus gerust beide naast elkaar bestaan(op voorwaarde dat ze volgens de wet van 1952 verlopen).
http://www.belgium.be/nl/nieuws/2007..._slachting.jsp

Citaat:
Ritueel slachten thuis is verboden. Het slachten moet plaatsvinden in een erkend slachthuis of in een tijdelijke slachtruimte die speciaal voor de gelegenheid werd aangeduid. Zo kan een veearts de slachtingen steeds controleren.

Vóór het slachten

Vóór het eigenlijke slachten moeten bij de gemeentelijke administratie een aantal formaliteiten worden verricht:

Zich laten registreren als persoon die een dier gaat (laten) slachten. Deze formaliteit is eenmalig en blijft geldig voor de volgende jaren.
Elk dier dat geslacht wordt voor privégebruik aangeven.
Transport

Opdat het offerfeest zou verlopen met respect voor de voedselveiligheid, het dierenwelzijn en het milieu legt het FAVV ook de nadruk op de verplichtingen inzake transportvoorwaarden: voldoende ruimte voor het dier, de poten niet samenbinden, reinigen en ontsmetten van het voertuig,…

Afval

Het is bovendien verboden:

Bepaalde organen te eten die gevaarlijk zijn voor de gezondheid, zoals de milt of de kronkeldarm.
De huiden van de geslachte dieren mee te nemen.
Controle

De diensten van het FAVV zullen vóór en tijdens Aïd El Kebir controles verrichten. Elke inbreuk op de reglementering zal strafrechtelijk worden vervolgd.

Laatst gewijzigd door Maes_P : 5 december 2008 om 00:47.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 00:50   #425
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Halal mag geen uitzondering maken op de geldende regels:
Halal slachtingen moeten net zo goed in orde zijn met alle wettelijke voorschriften.
Halal-slachtingen vormen natuurlijk wel een uitzondering op de slachtregels m.b.t. verdoving e.d.

Vraag is nog steeds om de seculieren het dus acceptabel vinden dat voorschriften van de overheid niet algemeen worden toegepast omwille van religieus gebonden motieven.
Oud 5 december 2008, 00:51   #426
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
welke post mijn beste filosoof kan je effe quoten dan kan ik mij verdedigen... u hebt het toch over dat halal bijzonder wreedaardig is want daar gaat het hier namelijk om
Je weet maar al te goed over wat ik het heb.
Oud 5 december 2008, 01:12   #427
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Halal-slachtingen vormen natuurlijk wel een uitzondering op de slachtregels m.b.t. verdoving e.d.
Enkel ivm die verdoving en daar volg ik Dedecker (voor die ene keer ) met zijn pogingen dit te veranderen.
Er zijn echter ook evoluties bezig bij de moslims om Halal te slachten met verdoving.

Citaat:
Vraag is nog steeds om de seculieren het dus acceptabel vinden dat voorschriften van de overheid niet algemeen worden toegepast omwille van religieus gebonden motieven.
Maar die voorschriften worden toegepast; iedere wet heeft zijn toepassingstgebied en zijn uitzonderingen; die worden in een rechtsstaat gestemd door een democratische meerderheid van het parlement.
Volgens Hoofdstuk V, art 16 van de wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren is ritueel onverdoofd slachten voor een Jood/Moslim dus volledig in orde.
De vraag is of dat moreel laakbaar is: volgens mij wel, maar dat heb ik wel met meer wetten...als legalist leg je je daar bij neer.

Hoe brengt dit de seculiere staat in gevaar volgens u, Jan?

Laatst gewijzigd door Maes_P : 5 december 2008 om 01:13.
Oud 5 december 2008, 01:14   #428
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkel ivm die verdoving en daar volg ik Dedecker (voor die ene keer ) met zijn pogingen dit te veranderen.
Er zijn echter ook evoluties bezig bij de moslims om Halal te slachten met verdoving.
Ik wil nog steeds een eerste uitspraak zien van een gezaghebbende, traditionele rechtsschool in de islamitische wereld die slachtingen met verdoving als halal bevestigt.
Oud 5 december 2008, 01:17   #429
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar die voorschriften worden toegepast; iedere wet heeft zijn toepassingstgebied en zijn uitzonderingen; die worden in een rechtsstaat gestemd door een democratische meerderheid van het parlement.
Volgens Hoofdstuk V, art 16 van de wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren is ritueel onverdoofd slachten voor een Jood/Moslim dus volledig in orde.
De vraag is of dat moreel laakbaar is: volgens mij wel, maar dat heb ik wel met meer wetten...als legalist leg je je daar bij neer.

Hoe brengt dit de seculiere staat in gevaar volgens u, Jan?
U ontwijkt de vraag:

Citaat:
Mag een moslim dan ook een uitzondering eisen op de lichamelijke integriteit van kinderen als hij de mening toegedaan is dat vrouwenbesnijding een belangrijk iets wat door zijn godsdienst wordt ingegeven (even los van de discussie of dit wel door de islam wordt gevraagd)?

Mij gaat het om de wezenlijke vraag of een er aan een wet beknibbeld kan worden omwille van religieuze motieven.
Oud 5 december 2008, 01:23   #430
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wil nog steeds een eerste uitspraak zien van een gezaghebbende, traditionele rechtsschool in de islamitische wereld die slachtingen met verdoving als halal bevestigt.
In de praktijk gebeurt dit al dagelijks...
en dat 'verdoofd' vlees vindt vlotjes zijn weg naar de Moslimborden;
http://www.organic-halal-meat.com/article/stunning.php
Citaat:
However most abattoirs in the UK, unless purpose built for halal slaughter, use stunning on animals. Where we are based in the UK there are no Muslim abattoirs. We therefore have no option but to stun our produce as only animals processed through abattoirs can be sold for human consumption
hier de fatwa die de engelse moslims hebben aangevraagd om hun verdoving te verantwoorden als zijnde halal:
http://www.organic-halal-meat.com/ar...ning-yemen.php

Citaat:
Exposing the animal to an electric shock is unlawful in itself. As for the legality of the meat if the situation is as the questioner described - that the animal recovers and returns to its natural state twenty seconds after having been stunned - then it is lawful (halal) even the animal is in a lifeless state at the time of slaughter (such that it cannot see or hear and is unable to move). This is because the shock in itself is not a cause of the animal's death.
Dixit
Shafi'i fuqaha of Dar al-Mustafa in Yemen

Laatst gewijzigd door Maes_P : 5 december 2008 om 01:24.
Oud 5 december 2008, 01:33   #431
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mag een moslim dan ook een uitzondering eisen op de lichamelijke integriteit van kinderen als hij de mening toegedaan is dat vrouwenbesnijding een belangrijk iets wat door zijn godsdienst wordt ingegeven (even los van de discussie of dit wel door de islam wordt gevraagd)?
Neen, natuurlijk niet: dat gaat in tegen het verdrag inzake de rechten van het kind (artikel 24 par 3)
Indien niet verdoven bij slachten in supranationale wetgeving zou verboden zijn (bv. een verdrag dat belgie internationaal had afgesloten), dan kon die wet niet worden gestemd in het belgische parlement.

Citaat:
Mij gaat het om de wezenlijke vraag of een er aan een wet beknibbeld kan worden omwille van religieuze motieven.
En mijn antwoord is JA.
Zolang de vrijheid van de niet religieuze niet worden geschonden en zolang de rechtsprincipes van hoger niveau niet worden geschonden.

Aan wetten wordt ook vanuit sociale, seksuele ea motieven "beknibbeld". Dus waarom niet omwille van religieuze motieven.

Of wil je uw CAO veranderen waarin staat dat je dubbel wordt betaald op 25 december?
Oud 5 december 2008, 02:15   #432
filosoof
Banneling

Standaard

geschrapt

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 december 2008 om 02:16.
Oud 5 december 2008, 16:17   #433
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk dat je iets kan vergeten"
niet vergeten bezig met ....
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 16:17   #434
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
De fout van de enen vergoeilijkt nog niet de fout van de anderen. Zo eenvoudig is dat.
Dat is onderdaad zo. met dank
Oud 5 december 2008, 16:17   #435
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Is het dan ook een persoonlijke keuze om een meisje te besnijden? Is het ook een persoonlijke keuze om minderjarigen - volgens onze wet maar niet voor de islamitische rechtsscholen - uit te huwelijken?

Ik vind het eigenlijk heel merkwaardig dat het in deze discussie juist die mensen zijn die als eerste op hun achterste poten gaan staan zodra er sprake is van een of andere religieuze - lees: christelijke - beïnvloeding op de staat, hier halal-slachten verdedigen.

Als er een norm bestaat die algemeen geldend is, dan kan de overheid niet accepteren dat deze norm omwille van religieuze redenen in vraag wordt gesteld zodanig dat er aparte normen onder invloed van die religieuze strekking ook bestaansrecht krijgen.

Jullie zijn echt niet consequent met jullie eigen gedachtewereld.
Dank dat u halal afkeurt.
Oud 5 december 2008, 16:19   #436
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ook voorstander van verdraagzaamheid en vrijheid op godsdienstig gebied. In mijn ogen is het verwijten van "verkeerde" slachtmethodes aan anderen (hoewel die methodes wettelijk toegelaten zijn) moreel dubieus indien op de "eigen volk"-praktijken op dat gebied nog zoveel aan te merken valt. Die historie van splinter en balk...
De pocos willen overal regeltjes opplakken behalve als het over dierenleed gaat. Dat zegt dan wel alles over de moraal brrrrr.
Oud 5 december 2008, 16:21   #437
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet maar al te goed over wat ik het heb.
totaal niet filo gelieve uw valse beschuldigingen waar te maken
Oud 5 december 2008, 16:22   #438
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, natuurlijk niet: dat gaat in tegen het verdrag inzake de rechten van het kind (artikel 24 par 3)
Indien niet verdoven bij slachten in supranationale wetgeving zou verboden zijn (bv. een verdrag dat belgie internationaal had afgesloten), dan kon die wet niet worden gestemd in het belgische parlement.

En mijn antwoord is JA.
Zolang de vrijheid van de niet religieuze niet worden geschonden en zolang de rechtsprincipes van hoger niveau niet worden geschonden.

Aan wetten wordt ook vanuit sociale, seksuele ea motieven "beknibbeld". Dus waarom niet omwille van religieuze motieven.

Of wil je uw CAO veranderen waarin staat dat je dubbel wordt betaald op 25 december?
Het lijden van dieren vergelijken met wat centen. Afschuwelijk die moraal van de doorsne pocos. Als hun gepamperde volgelingen van een oorlogszuchtige krijgsheer maar hun zin krijgen en alles verder islamiseren. Walgelijk wat ik hier lees.
Oud 5 december 2008, 16:30   #439
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
De pocos willen overal regeltjes opplakken behalve als het over dierenleed gaat. Dat zegt dan wel alles over de moraal brrrrr.
Ik heb geen lessen in moraal van jou te krijgen
Oud 5 december 2008, 18:13   #440
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het dan ook een persoonlijke keuze om een meisje te besnijden?
Belachelijk vergelijking.
Besnijdenis => is verminking zonder toestemming van diegene die het ondergaat.
Piercing => is verminking met toestemming van diegene die het ondergaat.

Citaat:
Ik vind het eigenlijk heel merkwaardig dat het in deze discussie juist die mensen zijn die als eerste op hun achterste poten gaan staan zodra er sprake is van een of andere religieuze - lees: christelijke - beïnvloeding op de staat, hier halal-slachten verdedigen.
Hoezo? Als de katholieken hun slachtvee in de richting van Bethlehem willen slachten mogen zij dat voor mijn part. Er word hier immers niemand mee benadeeld of geviseerd.

Als de Katholieken hun 10 geboden in ons wetboek trachten te importeren zal ik daar de vurigste tegenstander van zijn.
Als de Moslims hun sharia in ons wetboek trachten te importeren zal ik daar eveneens de vurigste tegenstander van zijn.
Want hier worden wel mensen mee geviseerd en benadeeld.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 5 december 2008 om 18:16.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be