Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 06:39   #4381
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Spreek alléén maar voor U zelf mijn beste,ik ben beschaamd als ik Uw posts bekijk dat U een landgenoot van mij bent....
Hij heeft anders wel gelijk.

De 'verbondenheid' is vooral vanuit Nederland naar België toe en veel minder omgekeerd.

Dat toonden mijn polls al aan en ook mijn rondvragen IRL.
Oud 18 januari 2010, 08:25   #4382
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat zit u toch altijd te zaniken over een vereniging tussen het noorden en het zuiden? Die is er welbepaald een kleine 40 jaar geweest, de periode van Willem I inbegrepen. En dit in meer dan 400 jaar tijd.
Gelijk de Hollanders hier redeneren kan je je afvragen of we niet bij Duitsland horen, want die hebben ons nog niet zolang geleden ook eens 5 jaar bezet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 08:26   #4383
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spreek alléén maar voor U zelf mijn beste,ik ben beschaamd als ik Uw posts bekijk dat U een landgenoot van mij bent....
Trek dan daar de leer uit dat jij best ook alleen voor jezelf gaat spreken.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 januari 2010 om 08:29.
Oud 18 januari 2010, 08:27   #4384
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vooralsnog schat ik het aantal Vlamingen dat voor een samengaan met Nederland is op zo'n 25%. Dat is een realistische schatting, afgaande op de meest slechte peiling(vanuit Groot-Nederlands perspectief).
In alle eerlijkheid kunnen we gerust stellen dat iedere poll op dit forum kant noch wal raakt.
Oud 18 januari 2010, 08:28   #4385
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha, Uw kortetermijn geheugen is blijkbaar niet meer zo up to date....

Is genoteerd mij beste...
Als U uw gelijk niet kunt halen moet U niet vervallen in een persoonlijke aanval.
Daar mee maakt U zich zeker niet geliefd.
Oud 18 januari 2010, 08:47   #4386
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb ik het niet over. Ik spreek me hier niet uit of dat nu goed of slecht was. Ik zeg alleen dat de pogingen om tot een standaardnederlands te komen, ontstonden in Holland (ook wegens economische redenen (VOC) had men een eenvormige schrijftaal nodig) en dit Nederlands was een soort symbiose van Hollandse dialecten.
Het economische zwaartepunt van de jonge republiek was in Holland komen te liggen. Het spreekt dus vanzelf dat de standaardtaal daar tot ontwikkeling kwam omdat men vanuit economisch, strategisch opzicht, maar ook vanuit het oogpunt van bestuurlijke effeciency behoefte had aan een standaardtaal. De totstandkoming van de statenbijbel moet in dat licht bezien worden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:08   #4387
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
De standaardtaal werd "Hollandser" als gevolg van het afhaken van Vlaanderen, niet andersom (eerst kwam de Spaanse/Oostenrijkse/Franse "taalgenocide" in het zuiden en daarna pas de "Hollandisering" van de standaardtaal)
Dat is natuurlijk wel waar. Maar met hetgeen u hierboven stelt, beaamt u het feit dat bij ons de standaardtaal rijkelijk laat ontstond. En dat was wat ik poneerde.

Het ABN zoals we dat nu kennen is in hoofdzaak Hollands om de eenvoudige reden dat men in Holland de behoefte voelde aan een eenvormige geschreven taal. En omdat wij Vlamingen (veel veel later) ook nood hadden aan zulke eenvormige taal, hebben wij ons gericht naar het Noorden omdat ze daar al zo'n taal hadden. De Nederlanders hebben dan gebruik gemaakt van deze taalhegemonie om zelf maar te gaan bepalen wat nu correct Nederlands was en wat niet. En de Vlamingen moesten maar volgen. En dat deden we dan ook gedwee, tot kort geleden.

Nu echter, in onze tijd, beseffen veel Vlamingen dat wij ons taaleigen niet zo maar moeten laten verdringen door het Hollands. En daarom is het nodig dat de Nederlanders gaan beseffen (zoals het in Taalschrift zeer treffend werd verwoord) dat het huidige Nederlands meer 'zuiders' moet worden gekleurd, wil men ooit tot een gemeenschappelijke, echte, Nederlandse standaardtaal komen. En dat laatste willen sommigen hier maar niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 09:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:13   #4388
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het economische zwaartepunt van de jonge republiek was in Holland komen te liggen. Het spreekt dus vanzelf dat de standaardtaal daar tot ontwikkeling kwam omdat men vanuit economisch, strategisch opzicht, maar ook vanuit het oogpunt van bestuurlijke effeciency behoefte had aan een standaardtaal. De totstandkoming van de statenbijbel moet in dat licht bezien worden.
Juist. Dat is ook wat ik zeg. Maar de discussie ging dus over het feit dat iemand stelde dat 'JF Willems & Co de standaardtaal terug invoerde'. Dat kan dus niet, want eigenlijk was er hier in Vlaanderen nooit een echte Nederlandsestandaartaal geweest en zeker geen gesprokene natuurlijk.
Oud 18 januari 2010, 09:14   #4389
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik heb geen foto geplaatst. U let weer eens niet op.
Maar ik zal de feiten voor u herhalen:

De Nederlandse regering verklaart openlijk de inval in Irak politiek - niet militair - te steunen en handelt daar ook naar. Desalniettemin wordt er - door onszelf - een officieel onderzoek ingesteld naar de besluitvorming en handelwijze van de Nederlandse regering.

De Belgische regering verklaart zich officieel tegen de inval in Irak maar in werkelijkheid verleent ze logistieke militaire steun. Er wordt door de Belgen géén officieel onderzoek ingesteld naar de besluitvorming en handelwijze van de Belgische regering.
Maar u reageerde wel op een bericht dat niet voor u bestemd was. U lette dus toen ook niet op.
Oud 18 januari 2010, 09:29   #4390
system
Banneling

Standaard

[quote=Hertog van Gelre;4549741]Ik heb geen foto geplaatst. U let weer eens niet op.

Maar ik zal de feiten voor u herhalen:

Citaat:
De Nederlandse regering verklaart openlijk de inval in Irak politiek - niet militair - te steunen en handelt daar ook naar. Desalniettemin wordt er - door onszelf - een officieel onderzoek ingesteld naar de besluitvorming en handelwijze van de Nederlandse regering.
De Belgische regering verklaart zich officieel tegen de inval in Irak maar in werkelijkheid verleent ze logistieke militaire steun. Er wordt door de Belgen géén officieel onderzoek ingesteld naar de besluitvorming en handelwijze van de Belgische regering.
Bij u zijn er om de haverklap 'onderzoekscommissies' die vanalles en nog wat onderzoeken. Misschien loopt er dan ook veel mis in Nederland, dat kan ook natuurlijk. Maar men moet opletten om niet te vervallen in het lichtzinnig opzetten van allerlei soorten 'onderzoekscommissies'. Een onderzoekscommissie moet de uitzondering blijven.

De Tweede Kamer bij u doet ook hetzelfde met het constant houden van 'spoeddebatten'. Bij het minste incident roep uwTweede Kamer op tot een 'spoeddebat'. Dat veelvuldige oproepen tot een zogenaamd spoeddebat, holt de waarde en de betekenis uit van zulk debat.

Of om het met een spreekwoord te zeggen:
'haast en spoed, is zelden goed'.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 09:31.
Oud 18 januari 2010, 10:29   #4391
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nu echter, in onze tijd, beseffen veel Vlamingen dat wij ons taaleigen niet zo maar moeten laten verdringen door het Hollands. En daarom is het nodig dat de Nederlanders gaan beseffen (zoals het in Taalschrift zeer treffend werd verwoord) dat het huidige Nederlands meer 'zuiders' moet worden gekleurd, wil men ooit tot een gemeenschappelijke, echte, Nederlandse standaardtaal komen. En dat laatste willen sommigen hier maar niet begrijpen.
Wat voor vonken zou het geven indien Afrikaans terug zou toetreden tot de Taalunie? Aanvankelijk zou het beginnen met elkaars standaardtaal te bestuderen, elkaars literatuur te lezen, elkaars programma's te bekijken, enz... maar toch.
Verder bestaat er geen uniforme standaardtaal. Geen enkele taal die internationaal gesproken wordt heeft een éénvormige variant.

Qua woordenschat is het Afrikaans beter dan onze taal, maar het is een sterk vereenvoudigd Nederlands en 'jy'-gericht en heeft naar verluid een Zuid-Hollandse oorsprong (met mogelijk Zeeuwse invloeden).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 10:33.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 10:38   #4392
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat voor vonken zou het geven indien Afrikaans terug zou toetreden tot de Taalunie? Aanvankelijk zou het beginnen met elkaars standaardtaal te bestuderen, elkaars literatuur te lezen, elkaars programma's te bekijken, enz... maar toch.
Verder bestaat er geen uniforme standaardtaal. Geen enkele taal die internationaal gesproken wordt heeft een éénvormige variant.

Qua woordenschat is het Afrikaans beter dan onze taal, maar het is een sterk vereenvoudigd Nederlands en 'jy'-gericht en heeft naar verluid een Zuid-Hollandse oorsprong (met mogelijk Zeeuwse invloeden).

Persoonlijk vind ik dat men het Afrikaans vaak stiefmoederlijk behandeld heeft. Men had het moeten koesteren.
Oud 18 januari 2010, 10:41   #4393
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat men het Afrikaans vaak stiefmoederlijk behandeld heeft. Men had het moeten koesteren.
Zelfs na de officiële taalsplitsing is het nog niet te laat om het te leren koesteren. A propos, een Franstalig Belgische kennis van me hamert er ook op dat ze 'Belgisch Frans' spreekt.
Men denkt dat het Nederlands er alleen voor staat, maar blijkbaar geeft men in heel Europa meer en meer toe aan taaldiversiteit. Compromissen vinden is dan ook vaak erg moeilijk.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 10:43.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 10:43   #4394
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zelfs na de officiële taalsplitsing is het nog niet te laat om het te leren koesteren. A propos, een Franstalig Belgische kennis van me hamert er ook op dat ze 'Belgisch Frans' spreekt.
Ik heb vroeger in mijn lessen Nederlands zelden, zeg maar nooit, een Afrikaanse tekst ontleed, laat staan een Afrikaans gedicht gelezen. Eigenlijk is dit een pedagogische schande.

Maar 'Vondel'..., ja, met zijn teksten werden we zo ongeveer 'platgegooid'. Waarom heb ik nooit zo begrepen.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 10:49.
Oud 18 januari 2010, 11:13   #4395
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik voel anders niet zo heel veel verbondenheid met de Nederlanders. En velen met mij. En u blijkbaar ook niet zoveel met de Vlamingen heb ik zo de indruk.
Jij niet, maar ja, jij hebt onder de Ollanders dan ook verschrikkelijk geleden, nietwaar system. En blijkbaar nog steeds. Als ik jou was, zou ik zeker schikkingen treffen om tijdig te emigreren. Anders zul je het zeker niet overleven.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 januari 2010 om 11:13.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 11:34   #4396
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hij heeft anders wel gelijk.

De 'verbondenheid' is vooral vanuit Nederland naar België toe en veel minder omgekeerd.

Dat toonden mijn polls al aan en ook mijn rondvragen IRL.
Belgie staat al eeuwen met de rug naar Nederland toe.
Te beginnen na de 1e splitsing in 1588 ,vervolgens de 2e splitsing in 1830 en nu
na het rampjaar 2009 van koude oorlog Belgie -Nederland en na 50 jaar mislukte Benelux.
Belgie kan dus beter samengaan met een Latijns land ,zoals het past in de traditie.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 11:34   #4397
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij niet, maar ja, jij hebt onder de Ollanders dan ook verschrikkelijk geleden, nietwaar system. En blijkbaar nog steeds. Als ik jou was, zou ik zeker schikkingen treffen om tijdig te emigreren. Anders zul je het zeker niet overleven.
Ik heb gezegd: 'ik, maar ik niet alleen'. Dat zult u toch niet ontkennen, hoop ik. U doet precies of ik de enige ben die niet wil weten van een vereniging met Nederland. De meeste Vlamingen willen wel een goede samenwerking met hun buren, Nederlands incluis, maar zeker geen politieke eenheid. En dat komt natuurlijk omdat de twee bevolkingsgroepen teveel verschillen van mekaar. En daarom kan men zich ook niet verbonden voelen mekaar. Dat lijkt me toch de evidentie zelf.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 11:46.
Oud 18 januari 2010, 11:35   #4398
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Leve het Koninkrijk der Nederlanden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 11:45   #4399
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Leve het Koninkrijk der Nederlanden.
Ik heb altijd respect voor einzelgangers. Maar veel in de pap te brokken, hebben ze meestal niet.
Oud 18 januari 2010, 11:48   #4400
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Dat is ook wat ik zeg. Maar de discussie ging dus over het feit dat iemand stelde dat 'JF Willems & Co de standaardtaal terug invoerde'. Dat kan dus niet, want eigenlijk was er hier in Vlaanderen nooit een echte Nederlandsestandaartaal geweest en zeker geen gesprokene natuurlijk.
Vlaanderen heeft het ongeluk gehad dat het werd afgesneden van die ontwikkeling. Daarom is 1830 op uiteenlopende gebieden, dus ook op dat van de taal, zo uitermate nefast geweest voor Vlaanderen. Men heeft alles eraan proberen te doen om die ontwikkeling in Vlaanderen versneld te laten plaatsvinden in dat voor Vlaanderen zo rampzalig geworden tijdsgewricht. Ondanks dat en ondanks België heeft Vlaanderen de weg naar de standaardtaal weten te vinden. Met vallen en opstaan. Maar de eenheid met het noorden is er. Zonder een bielende inzet van de Vlaamse Beweging was het nooit zover gekomen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be