![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4381 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De 'verbondenheid' is vooral vanuit Nederland naar België toe en veel minder omgekeerd. Dat toonden mijn polls al aan en ook mijn rondvragen IRL.
![]() |
![]() |
#4382 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelijk de Hollanders hier redeneren kan je je afvragen of we niet bij Duitsland horen, want die hebben ons nog niet zolang geleden ook eens 5 jaar bezet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4383 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trek dan daar de leer uit dat jij best ook alleen voor jezelf gaat spreken.
Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 januari 2010 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In alle eerlijkheid kunnen we gerust stellen dat iedere poll op dit forum kant noch wal raakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4385 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4386 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4387 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ABN zoals we dat nu kennen is in hoofdzaak Hollands om de eenvoudige reden dat men in Holland de behoefte voelde aan een eenvormige geschreven taal. En omdat wij Vlamingen (veel veel later) ook nood hadden aan zulke eenvormige taal, hebben wij ons gericht naar het Noorden omdat ze daar al zo'n taal hadden. De Nederlanders hebben dan gebruik gemaakt van deze taalhegemonie om zelf maar te gaan bepalen wat nu correct Nederlands was en wat niet. En de Vlamingen moesten maar volgen. En dat deden we dan ook gedwee, tot kort geleden. Nu echter, in onze tijd, beseffen veel Vlamingen dat wij ons taaleigen niet zo maar moeten laten verdringen door het Hollands. En daarom is het nodig dat de Nederlanders gaan beseffen (zoals het in Taalschrift zeer treffend werd verwoord) dat het huidige Nederlands meer 'zuiders' moet worden gekleurd, wil men ooit tot een gemeenschappelijke, echte, Nederlandse standaardtaal komen. En dat laatste willen sommigen hier maar niet begrijpen. Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4388 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4389 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4390 | |
Banneling
|
![]() [quote=Hertog van Gelre;4549741]Ik heb geen foto geplaatst. U let weer eens niet op.
Maar ik zal de feiten voor u herhalen: Citaat:
De Tweede Kamer bij u doet ook hetzelfde met het constant houden van 'spoeddebatten'. Bij het minste incident roep uwTweede Kamer op tot een 'spoeddebat'. Dat veelvuldige oproepen tot een zogenaamd spoeddebat, holt de waarde en de betekenis uit van zulk debat. Of om het met een spreekwoord te zeggen: 'haast en spoed, is zelden goed'. Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4391 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder bestaat er geen uniforme standaardtaal. Geen enkele taal die internationaal gesproken wordt heeft een éénvormige variant. Qua woordenschat is het Afrikaans beter dan onze taal, maar het is een sterk vereenvoudigd Nederlands en 'jy'-gericht en heeft naar verluid een Zuid-Hollandse oorsprong (met mogelijk Zeeuwse invloeden).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4392 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Persoonlijk vind ik dat men het Afrikaans vaak stiefmoederlijk behandeld heeft. Men had het moeten koesteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4393 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men denkt dat het Nederlands er alleen voor staat, maar blijkbaar geeft men in heel Europa meer en meer toe aan taaldiversiteit. Compromissen vinden is dan ook vaak erg moeilijk.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4394 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar 'Vondel'..., ja, met zijn teksten werden we zo ongeveer 'platgegooid'. Waarom heb ik nooit zo begrepen. Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 10:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 18 januari 2010 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4396 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Te beginnen na de 1e splitsing in 1588 ,vervolgens de 2e splitsing in 1830 en nu na het rampjaar 2009 van koude oorlog Belgie -Nederland en na 50 jaar mislukte Benelux. Belgie kan dus beter samengaan met een Latijns land ,zoals het past in de traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4397 |
Banneling
|
![]() Ik heb gezegd: 'ik, maar ik niet alleen'. Dat zult u toch niet ontkennen, hoop ik. U doet precies of ik de enige ben die niet wil weten van een vereniging met Nederland. De meeste Vlamingen willen wel een goede samenwerking met hun buren, Nederlands incluis, maar zeker geen politieke eenheid. En dat komt natuurlijk omdat de twee bevolkingsgroepen teveel verschillen van mekaar. En daarom kan men zich ook niet verbonden voelen mekaar. Dat lijkt me toch de evidentie zelf.
Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4398 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |