![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik wil geen dromer zijn, maar wordt er daar bij jullie soms aan gedacht, aan een unie met Vlaanderen, en dan bedoel ik echt: één land vormen.
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch denk ik dat als we de media op elkaars grondgebied toelaten, dat wil zeggen, kranten en commerciële TV stations, dat wij meer van elkaar zullen leren en meer met elkaar zullen leven. Op zijn minst hoe dat in Franstalig België kan met de Franse zenders, in Oostenrijk met de Duitse zenders, enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
|
![]() Niettemin heb ik wel al de bedenking gemaakt, indien het VKN was blijven bestaan in 1830, had Wallonië alleen zich later misschien wel afgescheurd. Maar goed, met vragen als... dan... kan men een heel leven bezig blijven.
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar goed, hoe het precies was geweest en had kunnen zijn zullen we nooit weten. Daarom vind ik geschiedenis ook niet zo relevant voor Vlaams-Nederlandse samenwerking. Wel de huidige situatie en de voordelen die we in de toekomst samen zouden kunnen behalen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
|
![]() Citaat:
Verder heb ik al gehoord van een Duits plan tijdens WOI om zowel Nederlanders als Vlamingen gunstig te stemmen door Vlaanderen bij Nederland te brengen (en dus niet Wallonië). Klinkt goed, maar eh, ...
![]() |
![]() |
#490 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan het hooguit erg jammer en verdrietig vinden hoe de geschiedenis gelopen is, zeker als je vervolgens ziet wat er in Vlaanderen allemaal gebeurd is. En dat vind ik dan ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
|
![]() Citaat:
![]() Jij zegt ten minste geen lullige dingen als "jullie Belgen hebben het zelf gezocht met die Fransen" ![]() En daarom is de geschiedenis eigenlijk wel belangrijk, er zijn zoveel vooroordelen die weg moeten. ![]() ![]() Moest Vlaanderen bij Nederland gebleven zijn, zonder Wallonië, dan was dat nu waarschijnlijk een regio waar Hollanders mee zouden lachen net zoals ze nu lachen met Limburgers, meer niet. Duitsland is nog jonger en wie wil er daar de boel nu nog splitsen? ![]()
![]() |
![]() |
#492 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij zou Vlaanderen dan het economische en culturele centrum van de Nederlanden zijn. Dan zouden de Vlamingen hebben gelachen om die achtergebleven regio in het noorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
|
![]() Citaat:
![]() Nu, ik denk dat de meeste mensen nuchter genoeg zijn om in te zien dat je niet in een klap alles volledig kunt integreren, wil je niet hetzelfde risico lopen als in 1815-1830. Ook toen is het ten onder gegaan aan te groot enthousiasme. Als men van beide kanten bereid is samen te werken binnen een staatsverband, dan zal dat zeker in het begin niet verder gaan dan een verbond van twee landen. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te organiseren. Het Koninkrijk der Nederlanden biedt daar in ieder geval als confederale federatie van drie landen (Nederland, Nederlandse Antillen en Aruba) de mogelijkheid toe, mits enige aanpassing. Mochten de landen op die manier verder naar elkaar toegroeien, dan kan men altijd verder gaan. Mocht dat niet gebeuren, dan blijft ieder zelfstandig. Een ideale manier om elkaar te leren kennen dus. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
|
![]() Citaat:
Het zwaartepunt van het land zou bovendien niet volledig in de Randstad gelegen hebben, zoals nu. Als de Hollanders al ergens mee zouden lachen, dan zouden de andere ongetwijfeld even hard teruglachen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#496 |
Europees Commissaris
|
![]() Welke studies zijn dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Europees Commissaris
|
![]() Welk schandalig beleid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dit had na de Eerste Wereldoorlog het Vlaams nationalisme in diskrediet gebracht en een hoop wegvloeiing en onderdrukking (van dat nationalisme dus) teweeggebracht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
|
![]() STENGERS, J., De revolutie van 1830, in: MORELLI, A.(red.), De grote mythen uit de geschiedenis van België, Vlaanderen en Wallonië, Berchem, EPO, 1996, p. 127 - 135.
![]() |
![]() |