![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 maart 2007 om 17:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zeker dat je deze zaak niet onder tafel probeert te vegen? Ook niet een beetje? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
En de aanslagen op de WTC waren volgens de daders ook om een betere wereld te bereiken. Volgens uw redenering kan men wel erg veel goedpraten, vind je niet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De moraal van Jezus Christus staat diametraal tegenover de moraal van de holocaust, of die van de daders van de WTC-torens.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 maart 2007 om 18:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Niettemin moet het me van het hart dat je vraag, die je inleidt met "Begrijp ik het goed...?" van moedwilligheid getuigt op zijn minst bepaalde dingen te suggereren. Andere forumgebruikers lezen dit misschien niet zoals jij het "bedoelt". En dan nóg: zelf blijf ik erbij dat je je er hier iets te handig onderuit draait; of anders gezegd: ik geloof je uitleg niet echt. Ik vind dergelijke dubbelhartige wijze van discussiëren noch fair, noch eerlijk. Aan mij zijn dergelijke semantische spelletjes echt niet meer besteed. Bij herhaling houdt wat mij betreft elke discussie met jou op. Citaat:
Maar de manier waarop jij anno 2007 met je vraag iets totaal verkeerds suggereert, dat noem ik evengoed lijkenpikkerij. Vooral omdat je de Kerk anno 2007 schijnt te vereenzelvingen met de Kerk anno 1907. Heb jij er geen idee van hoeveel water er in 100 jaar tijds naar zee stroomt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Minister
|
![]() Deelt de paus bij zijn volgend bezoek aan België dan condooms uit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | ||
Minister
|
![]() Voor een persoon die gedreven is door een leer van naastenliefde vind ik "ik betreur die genocide" wel wat zwak als commentaar bij zo'n kleine 10 000 000 doden.
Maar goed, uw keuze. Citaat:
Ik zeg "Begrijp ik het goed...?" omdat ik in eerste instantie niet geloof dat jij die stelling zou innemen (akkoord met genocide). Daarom staat de zin erna dan ook in voorwaardelijke wijze. Als andere forumgebruikers twijfelen aan wat ik bedoel en erin geïnteresseerd zijn, wel, dan kunnen ze het gewoon vragen (zoals ik het dus aan u vroeg). Ik neem aan dat sommige van mijn posts nogal confronterend zijn voor u. Dubbelhartig? Neen, die zaken blijven mij raken, ook na ze zoveel malen gelezen te hebben, en ik zal er steeds fel op reageren. Maar als u niet meer met mij wil discussiëren, uw keuze. Citaat:
Overigens vereenzelvig ik de kerk 2007 niet met de kerk 1907, nooit van gesproken. Wel kwam ter sprake dat ik de kerk in haar vooruitgang op een peil 1900 zie, d.w.z. honderd jaar achter. En da's inderdaad een hoop water! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook de paus is, zoals iedere katholiek, fundamenteel vrij. Het is zo dat de H.Geest bij hem is en hem inspireert, maar dat betekent niet dat hij daarom altijd doet wat de H.Geest hem ingeeft. Hij kan ook zich laten vervallen tot afgoden zoals eerzucht, hebzucht of heerszucht. Gelukkig kunnen we vaststellen dat de Kerk de laatste eeuw kan genieten van zeer Godvrezende pausen. Ze getuigen uitstekend van de Goddelijke inspiratie dat leeft in de Kerk (bijv. met de Aggiornamento van de Kerk)
![]() |
![]() |
#531 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan de vruchten zult u de boom herkennen, staat in het evangelie. Dat aggiornamento heeft weinig vruchten gebracht, wel de leegloop van de Kerk, de ontheiliging van haar liturgie, de twijfel en verzaking in het geloof. Ik slechts ellendige en zure vruchten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De liturgische vernieuwing vind ik idd ook een ramp. Niet de intentie, maar de uitvoering ervan mist geheel haar goddelijke betekenis.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 maart 2007 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politieke verandering? Ongetwijfeld is dat wel een goede zaak geweest, maar of het altijd veel vruchten heeft weggedragen betwijfel ik evenwel. Oecumenische dialoog is best wel te pruimen. Alleen is de interreligieuze dialoog nutteloos op het theologisch en spiritueel vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De interreligieuze dialoog is idd nutteloos, maar noodzakelijk.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 maart 2007 om 13:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beschouw die niet als noodzakelijk, maar eigenlijk wel als schadeloos. Het leidt tot geloofsrelativisme onder de grote lagen van de bevolking omdat ze het intellectueel spel ervan niet inzien en dan ook tot verkeerde conclusie komen. Ook de tegenstanders kunnen het misbruiken. In de islamitische wereld is de foto waarop te zien is hoe J-P II een koran kust als rondgegaan met commentaren als "paus erkent de heiligheid van de koran", "paus erkent Allah's boodschap en boodschapper"... Een gebaar van vriendelijkheid verwordt in hun ogen tot een daad van onderwerping. Interreligieuze dialoog is vaak een bron van veel misverstand bij de gelovigen zelf; daarom ook volledig te vermijden op die wijze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Over alles kan gesproken worden met andere religies, maar aan het kerugma kan men niet komen, want dat is de intiemste en belangrijkste kern van ons geloof. Vermits andere religies zoals het jodendom en de islam dit al a priori verwerpen, is dialoog op theologisch niveau vreselijk moeilijk. Dus blijft het bij handjes schudden en goede verstandhoudingen. Het is noodzakelijk voor de wereldvrede, maar nutteloos op confessioneel vlak.
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, ik hecht geen waarde aan dergelijke benadering maar geloof dat er slechts één waarheid is die in één bepaalde godsdienst in haar volheid wordt beleefd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In het document 'Exhortatio Eucharistae' vat Benedictus de resultaten van de bisschoppensynode over de eucharistie samen, die een half jaar na zijn aantreden in april 2005 in het Vaticaan werd gehouden. De paus herhaalt dat niet-rooms-katholieken niet tot de communie kunnen worden toegelaten. Weliswaar hunkert Benedictus naar meer eenheid tussen de christenen, maar het respect voor het sacrament verbiedt naar zijn mening rooms-katholieken de eucharistie terug te brengen tot een middel om eenheid tussen de christenen te bereiken. De paus pleit voor meer missen in het Latijn. "Het is goed als behalve de lezingen, de preek en de voorbeden de plechtigheid in de Latijnse taal wordt gehouden’’, schrijft hij. Sinds het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) zijn de meeste missen in de volkstaal. Alleen de vaste gezangen, zoals het Kyrie, het Gloria en het Sanctus, zijn vaak nog in het Latijn. Benedictus constateert dat eucharistievieringen niet altijd volgens de regels van de kerk verlopen. Hij kritiseert bijvoorbeeld de "ongepaste geldingsdrang’’ van priesters, maar roept tegelijkertijd de gelovigen op zich op het wezen van de eucharistie, volgens Benedictus "de verheerlijking van de gehele wereld’’, te bezinnen. bron: rknieuws.net
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 13 maart 2007 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 16:45. |
|
![]() |