Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2016, 12:47   #561
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
In het Westen is dit" gelijke rechten en plichten" waarbij dus zowel mannen als vrouwen erogene zones bedekken.
Bij mijn weten is er ook bij ons een verschil. Of meent u dat vrouwen met even gemak met ontbloot bovenlijf kunnen rondlopen tijdens deze zomerse dagen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 12:48   #562
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnen islam is dit gelijkwaardigheid met verschillende rechten en plichten wat dus haaks staat op onze eigen cultuur en verworvenheden voor mannen en vrouwen.
Wanneer we een samenleving willen die vreedzaam groepen naast mekaar laat leven, kun je onmogelijk dat islamitisch gedachtengoed gelijk stellen aan de Westerse opvattingen, want natuurlijk heeft die " gelijkwaardigheid" gevolgen voor wie gelijke rechten als uitgangspunt neemt.
Er wordt ook nergens gesteld of beweerd dat dergelijke opinies allemaal op hetzelfde neerkomen. Wel dat ze binnen de krijtlijnen van de vrijheid wel naast elkaar kunnen bestaan.

Een andere zaak is dan weer de wet. Die toetst handelingen af. Geen gedachten.
Oud 3 september 2016, 12:51   #563
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
ach ik zou er nog uren kunnen tegen discussiëren hij denkt gelijk te hebben altijd , hij draait telkens zijn kar om zo zijn tegenstander af te wimpelen ik heb dat ventje door ... denk ik ,
Nooit ongelijk heeft hij, (of geeft hij toe) moet een superman zijn (of een leerkracht)...
Oud 3 september 2016, 12:56   #564
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoogstwaarschijnlijk zal het wel aangevoeld worden als een provocatie, maar is het daarom ontoelaatbaar en strafbaar? Begrijpt u het belangrijk verschil in relatie tot onze rechten en vrijheden?
Begrijpt u met dit voorbeeld dan niet hoe de balans in totale onevenwicht is?
Ik garandeer u dat die persoon met zijn roze T-shirt niet onbeschadigd Molenbeek verlaat, tot daar zijn vrijheid...
Vrijheden kunnen enkel voor zover die door iedereen gevrijwaard wordt. En dat is niet zo.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 3 september 2016 om 12:57.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 12:57   #565
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Begrijpt u met dit voorbeeld dan niet hoe de balans in totale onevenwicht is?
Ik garandeer u dat die persoon met zijn roze T-shirt niet onbeschadigd Molenbeek verlaat, tot daar zijn vrijheid...
Wie de wet overtreedt, hoort de overheid aan te pakken. Niet wie van zijn vrijheden gebruik maakt.
Oud 3 september 2016, 12:58   #566
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Wie de wet overtreedt, hoort de overheid aan te pakken. Niet wie van zijn vrijheden gebruik maakt.
De politie in Molenbeek...
Ik zie dat je daar ver vandaan woont.
Oud 3 september 2016, 12:59   #567
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De politie in Molenbeek...
Ik zie dat je daar ver vandaan woont.
Euh, u schijnt niet te snappen wat ik schrijf. U evenwel lijkt te suggereren dat de politie in Molenbeek haar werk niet doet. Wel, dan moet dit aangepakt worden. U stelt altijd weer de verkeerde oplossing voor.
Oud 3 september 2016, 13:02   #568
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat standpunt lijkt me duidelijk genoeg. Nu is het nog wachten op uw even vurige kruistocht tegen de sheitel en de tichel onder de Joodse vrouwen, net zoals u van leer trok tegen de hijab en de boerkini...
Neen, je moet van mij niet verwachten dat ik een "kruistocht" (het woord alleen al!) tegen de joodse sheitel (pruik) en nog minder tegen de tichel zal ontketenen. Om de eenvoudige reden dat toen ik in de jaren zestig jonggehuwd was er onder de vrouwen (voor alle duidelijkheid: ik bedoel de niet-joodse) een mode was ontstaan om om ook eens een pruik te dragen. Mijn vrouw en haar vriendinnen hebben daar ook ruim gebruik van gemaakt. Er is aan een pruik niets verkeerd, integendeel het kan heel wat vrouwen er bekoorlijker doen uitzien. En wat de joodse "tichel" of hoofddoekje betreft. Wel de generatie van mijn moeder heeft indertijd heel veel met een sjaaltje rond haar hoofd rond gelopen. En de joodse tichels zien er heel lieftallig uit. Kijk maar:

Dat is wel wat anders dan het in een hoofddoek gevatte vollemaansgezicht van een moslima.
Overigens, de meerderheid van de orthodoxe joodse vrouwen kleden zich voor de rest doodnormaal zoals andere vrouwen.
Maar het werkt u natuurlijk geweldig op de heupen dat er over de Joden veel mindere geklaagd wordt dan over de moslims. Wat van uwentwege niet hoeft te verwonderen.
Oud 3 september 2016, 13:05   #569
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En de joodse tichels zien er heel lieftallig uit. Kijk maar:

Dat is wel wat anders dan het in een hoofddoek gevatte vollemaansgezicht van een moslima.
Kijk eens aan, nu is het al een kwestie van smaak. Wel, ooit al eens de traditionele hijab onder Berberse vrouwen gezien?

Oud 3 september 2016, 13:08   #570
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, de meerderheid van de orthodoxe joodse vrouwen kleden zich voor de rest doodnormaal zoals andere vrouwen.
Maar het werkt u natuurlijk geweldig op de heupen dat er over de Joden veel mindere geklaagd wordt dan over de moslims. Wat van uwentwege niet hoeft te verwonderen.
Juist niet, ik heb respect voor orthodoxe Joodse vrouwen, net zoals ik ook moslima's in hun keuze respecteer.

Alleen zie ik evenwel in het straatbeeld ook heel wat moslima's die geen hoofddoek dragen en zich ook westers kleden. Of een combinatie ervan: hijab met westerse kleren.

Ook dat is hun keuze.

Wel klaag ik uw gebrek aan coherentie aan. Op dat vlak hebt u overduidelijk dus niet altijd niet door waar ik het eigenlijk over had.
Oud 3 september 2016, 13:09   #571
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, je moet van mij niet verwachten dat ik een "kruistocht" (het woord alleen al!) tegen de joodse sheitel (pruik) en nog minder tegen de tichel zal ontketenen. Om de eenvoudige reden dat toen ik in de jaren zestig jonggehuwd was er onder de vrouwen (voor alle duidelijkheid: ik bedoel de niet-joodse) een mode was ontstaan om om ook eens een pruik te dragen. Mijn vrouw en haar vriendinnen hebben daar ook ruim gebruik van gemaakt. Er is aan een pruik niets verkeerd, integendeel het kan heel wat vrouwen er bekoorlijker doen uitzien.
Het begint zo stilaan duidelijk te worden waarom er steeds weer zoveel kritiek komt op de moslims maar niet op gelijkaardige denkbeelden onder de Joden.
Oud 3 september 2016, 13:14   #572
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Euh, u schijnt niet te snappen wat ik schrijf. U evenwel lijkt te suggereren dat de politie in Molenbeek haar werk niet doet. Wel, dan moet dit aangepakt worden. U stelt altijd weer de verkeerde oplossing voor.
Ik snap wat je schrijft, en eigenlijk onderschrijf ik uw gedachtegang voor vrijheid, maar de onderschrijving daarvan moet van alle kanten komen. Ik zinspeel er op dat diegene die op basis van 'vrijheid' rechten opeisen, diezelfde 'vrijheid' aan anderen ontzeggen. Dat is de praktijk.

Dat men het in Molenbeek maar heeft laten betijen, is zelfs wereldnieuws geweest, dus ik suggereer niets.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 3 september 2016 om 13:15.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 13:16   #573
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan, nu is het al een kwestie van smaak. Wel, ooit al eens de traditionele hijab onder Berberse vrouwen gezien?
Overigens, de sjeitel of pruik is niet eens louter door religieuze overwegingen geïnspireerd en zelfs onder het orthodoxe jodendom niet algemeen. De Sefardische tak van het jodendom (in Israël de meerderheid) verwerpt het. Het dragen van die sjeitel is meer een kwestie van traditie dan van "geloof".
Oud 3 september 2016, 13:45   #574
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, de sjeitel of pruik is niet eens louter door religieuze overwegingen geïnspireerd en zelfs onder het orthodoxe jodendom niet algemeen. De Sefardische tak van het jodendom (in Israël de meerderheid) verwerpt het. Het dragen van die sjeitel is meer een kwestie van traditie dan van "geloof".
Niet zomaar van traditie, maar in de eerste plaats wel van "tzniut". Daarnaast dragen Serfardische Joodse vrouwen van bepaalde strekkingen wel een hoofddoek. Mij dus een raadsel waar u het vandaan haalt dat ze een hoofddoek verwerpen...

Hier Serfardische Joden uit Israël van Jemenitische afkomst:

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 3 september 2016 om 13:45.
Oud 3 september 2016, 13:47   #575
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap wat je schrijft, en eigenlijk onderschrijf ik uw gedachtegang voor vrijheid, maar de onderschrijving daarvan moet van alle kanten komen. Ik zinspeel er op dat diegene die op basis van 'vrijheid' rechten opeisen, diezelfde 'vrijheid' aan anderen ontzeggen. Dat is de praktijk.

Dat men het in Molenbeek maar heeft laten betijen, is zelfs wereldnieuws geweest, dus ik suggereer niets.
Ja, natuurlijk heeft men daar laten betijen. Laat dat nu iets zijn wat ik al meermaals in de discussies over de boerkini heb aangegaan: de overheid hoort haar taak ernstig te nemen en overtreders die onze vrijheid bedreigen ook ter orde roepen. De vrijheid moet desnoods afgedwongen worden, maar dat doe je niet door juist onze vrijheid te beperken. Daarom ook pleitte ik al zovele malen voor de juiste oplossingen die passen bij het probleem.
Oud 3 september 2016, 14:43   #576
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet zomaar van traditie, maar in de eerste plaats wel van "tzniut". Daarnaast dragen Serfardische Joodse vrouwen van bepaalde strekkingen wel een hoofddoek. Mij dus een raadsel waar u het vandaan haalt dat ze een hoofddoek verwerpen...

Hier Serfardische Joden uit Israël van Jemenitische afkomst:

Meer aandacht geven aan wat ik precies schrijf in bericht #573. Ik had het over de "sjeitel" of pruik. Het nog niet zo lang overleden spirituele hoof van de Sefardische Joden, Ovadia Josef, heeft de "sjeitel" afgekeurd.
Oud 3 september 2016, 14:48   #577
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is er ook bij ons een verschil. Of meent u dat vrouwen met even gemak met ontbloot bovenlijf kunnen rondlopen tijdens deze zomerse dagen?
Nee toch? Moet u uitgelegd krijgen dat borsten ook erogene zones zijn bij vrouwen? Mannen en vrouwen bedekken erogene zones Jan...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 15:44   #578
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee toch? Moet u uitgelegd krijgen dat borsten ook erogene zones zijn bij vrouwen? Mannen en vrouwen bedekken erogene zones Jan...
Ahmed krijgt dikke ballen zo groot als tennisballen.
Bij een vrouw in bikinni worden het voorzeker kokosnoten.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...wned-over-seks
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 16:46   #579
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar wat is het nu? Ineens zijt ge een niet gelovige, en gisteren waart ge nog dit:

Ik ben dan ook geen atheist. Ik heb wel een heel persoonlijke definitie van wat god (zonder hoofdletter) is, en heb geen godsdienst, enkel een geloof (die ik niet uitoefen).
Ik heb dan ook aanhalingstekens gebruikt omdat ik geen correct woord vond dat op mij van toepassing is. Als jij een idee hebt, ben je welkom om ze mee te geven.

Citaat:
Neen!! Dat is niet de kern van mijn betoog! De kern van mijn betoog is dat ik niet aanvaard dat mensen privileges eisen , enkel en alleen omdat ze in een opperwezen geloven.
Het is NET ANDERSOM! Het zijn de gelovigen die hun visie opdringen aan mij. (Trouwens; atheïsme is GEEN visie! Net zoals het niet verzamelen van postzegels geen hobby is.)

Op de school van mijn kinderen is er nu een aanbod van halal. Ik heb als atheist nooit gevraagd voor een speciale keuken.
Maar door dat extra aanbod van halal, is er verhoging van de kosten. Die kosten worden niet betaald door de moslim ouders, maar door iedereen. En dat is fundamenteel onrechtvaardig.
Zoals ik zei, het gaat niet om 'privileges', maar om uitzonderingen op een algemene regel. En die uitzonderingen krijg je niet omdat je in een opperwezen gelooft, maar omdat de algemene regel een hele groep schaadt in zijn geloof, rituelen, gebruiken, enz. Dan wordt er gekeken of daar een uitzondering kan komen. Niet meer, niet minder.

Citaat:
Tja, ge begint uw betoog met uit te leggen wat voor u persoonlijk de betekenis is van 'geloof' en 'godsdienst', dan zeg ik inderdaad: semantiek.
En ik heb elke redenering die u daaruit hebt afgeleid weerlegd.
Ik heb inderdaad de moeite gedaan om mijn terminologische keuze te verklaren. Nu, mij niet gelaten, hoor, zelfs zonder die terminologie te gebruiken blijft het een gegeven dat godsdienst méér is dan het louter geloven in een opperwezen. Ik wacht nog steeds op het tegenbewijs van dit standpunt.

Citaat:
Waarom? Wat is er zo uniek aan de 'gevolgen' van godsdienst dat het extra fundamentele rechten nodig heeft?
ik dacht nochtans de link met identiteit uitgelegd te hebben...

Citaat:
Waarom moet onverdoofd slachten zo nodig beschermd worden? Wat is er zo uniek aan dat ritueel?
Waarom zou onverdoofd ritueel slachten niet mogen?

Citaat:
Gaan we vrouwenbesnijdenis ook beschermen? Want dat is ook niet beschermd door andere fundamentele rechten!
Ah? En welk fundamenteel recht zou jij dan inroepen om het toe te laten? Let wel, de besnijdenis van jongens is wel degelijk toegelaten.

Citaat:
Maar dat ritueel is niet in strijd met de wetgeving.
Ah, het dragen van een dolk is toegelaten? Het dragen van een tulband voor politie, brandweer, weet ik nog wat, is toegelaten?
Welk fundamenteel recht zou jij inroepen om dat verbod tegen te gaan?
(Het gaat trouwens niet om een ritueel, maar kom, dat is semantiek)

[quoteWat een domme vraag. Dat ga ik niet doen. Maar als hij mij verplicht om mee te betalen aan zijn dieet, dan ga ik protesteren.[/quote]

O jawel, je gaat dat wel doen. Indien er een verbod komt op onverdoofd slachten, kunnen er geen vleesmaaltijden bereid meer worden die beantwoorden aan de regels van de kashrout. Joden kunnen dus niet meer koosjer eten, of ze moeten allemaal vegetarisch worden. Of ze moeten tegen hun eigen persoonlijke opvattingen in, niet-koosjer eten.

Citaat:
Maar dan is er nog steeds de discriminatie tegenover atheïsten. Ik heb geen dagen dat ik mijn kind thuis kan houden.
Juist. Hef de discriminatie dus op, namelijk het gedoogbeleid. Zo simpel als iets.

Citaat:
ha ha ha! Luistert goe, in alle eerlijkheid, op geen enkel moment hebt ik het gevoel 'in het nauw gedreven te zijn' door uw argumenten. Ik denk dat ge u zelf ietskes overschat.
Het gevoel niet, neen.

Citaat:
Ik wil gerust toegeven dat ik verkeerd ben, maar geef mij een goed argument. Semantiek en machtsargumenten, dat is niet genoeg.
Er liggen voldoende argumenten op tafel, maar je bent uiteraard vrij om ze niet te beantwoorden. Uw recht, uw keuze.
En je moogt zelfs met eigen argumenten aan tafel komen zitten, dat je dat niet doet is, nogmaals, uw recht, uw keuze.

Citaat:
En ook geen persoonlijke aanvallen. Dat gaat mij zeker niet overtuigen van uw gelijk...
Dat was een compliment, hoor.

Citaat:
Nee, gij maakt die ontkoppeling. Gij zegt dat godsdienst meer is dan geloven in een opperwezen. En dan komt ge af met zeer vage begrippen als 'gevolgen', 'identiteit', 'cultuur' ... Dat zijn loze begrippen die voor elk individu verschillende betekenissen hebben.
Dat je de begrippen niet kent noch begrijpt, daar kan ik niks aan doen, hé. Ik kan enkel proberen ze zo nauwkeurig mogelijk te definiëren. Meer kan ik voor jou niet doen.
Maar zou je met eigen argumenten afkomen, zou je geen semantische discussie hoeven te proberen voeren met mij.

Citaat:
Proficiat: kunt ge niet NOG MEER de vraag ontwijken?

Allez, is er iemand anders hier die op dit voorbeeld wil reageren?
Mijn schuld niet dat jij in zwart-witte situaties denkt, hé... Juridische beslissing zijn vaak genuanceerd omdat er rekening gehouden wordt met de concrete omstandigheden van de zaak.

Als je wilt, kan ik anders antwoorden, hoor: mogelijks zal de RVS oordelen dat het meisje door de foto aantoont dat zij het inderdaad niet zo nauw neemt met het dragen van de hoofddoek. Mogelijks zal de RVS anders oordelen, rekening houdend met omstandigheden die wij niet kenne, en die jij ook niet aangeeft in uw voorbeeld.

Al weet ik eerlijk gezegd niet echt wat jouw voorbeeld zou moeten aantonen...
Oud 3 september 2016, 18:09   #580
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ahmed krijgt dikke ballen zo groot als tennisballen.
Bij een vrouw in bikinni worden het voorzeker kokosnoten.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...wned-over-seks
ik lig in een coma van lachen... leuk bij het aperitief

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 3 september 2016 om 18:10.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be