Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2010, 10:44   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zolang Vlaanderen vastgekleefd zit aan la Belgique zal het een zeer beperkte invloed hebben op de evolutie van het Algemeen Nederlands. Immers, een té groot gedeelte van de formele en informele relaties met Nederland moeten langs het Belgisch niveau verlopen. Verder zie ik niet hoe die Vlaamse impact op het Algemeen Nederlands sterker kan worden indien er van Vlaamse kant geen bereidheid zou zijn om om alle vlakken de banden met Nederland aan te halen. Anders gezegd, system, het is zeker niet met mensen van jouw gehalte en ingesteldheid dat het zal lukken. Daarvoor is bij jou de weerzin tegenover alles wat met Nederland te maken heeft ál te groot. Wanneer jij hier dus steeds maar opnieuw staat te gillen dat de Nederlanders meer Vlaamse woorden zouden moeten gebruiken, dan komt dat toch wel schijnheilig over. Want eigenlijk zie je liefst dat de Vlamingen zo weinig mogelijk met Nederlanders te maken hebben. Je bent gewoon niet eerlijk.

P.S. Ik ben gisteren eventjes in Sluis geweest. Bij het binnenwandelen van het stadje word je geconfronteerd met een borstbeeld van Van Dale. De goede man gaf me een knipoogje en zei: "De groeten aan system".
Als er iemand is, die contant gilt als een homo foriosus, en wild om zich heen slaat als dezelfde wildeman, dan bent u het hier wel.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 10:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 10:52   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat bent U in Sluis gaan doen ?

Naar dit kijken ?
http://www.youtube.com/watch?v=s0iZ9kE6CKk
Quercus heeft vermoedelijk een treinabonnement naar Sluis, het Sodoma en Gomorra aan de zee voor wat een zeker lectuur betreft. En vervolgens spoort hij stiekem terug naar het calvinistische Den Haag. Over schizofrene persoonlijkheid gesproken.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 10:53.
Oud 21 februari 2010, 11:02   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Mooi zo,dan zien we U dus niet meer in dit draadje terug...Houden zo...
Nu geeft ge me pas goesting mee te spelen
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 21 februari 2010 om 11:15.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 11:49   #44
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang Vlaanderen vastgekleefd zit aan la Belgique zal het een zeer beperkte invloed hebben op de evolutie van het Algemeen Nederlands. Immers, een té groot gedeelte van de formele en informele relaties met Nederland moeten langs het Belgisch niveau verlopen. Verder zie ik niet hoe die Vlaamse impact op het Algemeen Nederlands sterker kan worden indien er van Vlaamse kant geen bereidheid zou zijn om om alle vlakken de banden met Nederland aan te halen. Anders gezegd, system, het is zeker niet met mensen van jouw gehalte en ingesteldheid dat het zal lukken. Daarvoor is bij jou de weerzin tegenover alles wat met Nederland te maken heeft ál te groot. Wanneer jij hier dus steeds maar opnieuw staat te gillen dat de Nederlanders meer Vlaamse woorden zouden moeten gebruiken, dan komt dat toch wel schijnheilig over. Want eigenlijk zie je liefst dat de Vlamingen zo weinig mogelijk met Nederlanders te maken hebben. Je bent gewoon niet eerlijk.

P.S. Ik ben gisteren eventjes in Sluis geweest. Bij het binnenwandelen van het stadje word je geconfronteerd met een borstbeeld van Van Dale. De goede man gaf me een knipoogje en zei: "De groeten aan system".
De man besefte dus eindelijk dat ik gelijk had. Anders zou hij me niet de groeten doen. Alleen spijtig dat zulke kornuiten vaak hun ongelijk erkennen wanneer ze dood zijn.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 11:51.
Oud 21 februari 2010, 11:58   #45
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als er iemand is, die contant gilt als een homo foriosus, en wild om zich heen slaat als dezelfde wildeman, dan bent u het hier wel.
Furiosus system. Denk aan het grote epos van Ludovico Ariosto Orlando furioso.

Maar, zoals zo dikwijls, vermijd je te antwoorden op mijn argumenten. Ik denk dat op dat vlak het droog seizoen bij jou is aangebroken.
Oud 21 februari 2010, 12:20   #46
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

GE en GIJ moeten eigelijk echt wel erkend worden als Vlaams Nederlands. Het is wereldvreemd om te zeggen dat dit ouderwerts is en voorbijgestreefd. Stap eender welke middelbare school binnen tijdens de speeltijd of hogeschool tijdens de koffiepauze. U zou versteld staan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 12:25   #47
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Quercus heeft vermoedelijk een treinabonnement naar Sluis, het Sodoma en Gomorra aan de zee voor wat een zeker lectuur betreft. En vervolgens spoort hij stiekem terug naar het calvinistische Den Haag. Over schizofrene persoonlijkheid gesproken.
Ik ben er toch niet geconfronteerd geweest sexueel geweld zoals Abraham dat kon vaststellen wanneer hij zijn familie uit Sodoma wilde bevrijden. Ik denk niet dat je reeds in Sluis geweest bent. Anders zou je dergelijk zinloos cliché niet bovenhalen.
Oud 21 februari 2010, 13:11   #48
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
GE en GIJ moeten eigelijk echt wel erkend worden als Vlaams Nederlands. Het is wereldvreemd om te zeggen dat dit ouderwerts is en voorbijgestreefd. Stap eender welke middelbare school binnen tijdens de speeltijd of hogeschool tijdens de koffiepauze. U zou versteld staan.
gij, ge pers vnw 2e pers ev en mv (m.n. in Z.-Ned. en België; in N.-Ned. alleen in bep. stijl): wat zegt ge?; ~ zult niet doden

Is dus allang zo en er staat niet bij dat het ouderwets zou zijn, enkel dat het in Noord-Nederland in bepaalde stijl(en) wordt gebruikt. Het is gewoon bij de individuele taalgebruiker een kwestie van het consequent te gebruiken.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:24   #49
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen groot bezwaar tegen "ge" of "gij" in het gesproken AN. Wanneer je het in Vlaanderen doet zul je er niet zo vlug op aangesproken worden. Naarmate het meer gaat om Nederlands in een omgeving waar correct wordt gesproken klinkt het toch oubollig. In Nederland zal het snel opvallen. Persoonlijk gebruik ik het praktisch nooit, gewoon omdat in het dialect van de streek waaruit ik afkomstig ben "je" en "joen" tot het normale dialectgebruik hoorde. In de schrijftaal wordt de "gij"-vorm steeds meer weggelaten. Tenzij door auteurs die absoluut "Vlaams" willen klinken, zoals D. Verhulst.
Oud 21 februari 2010, 13:39   #50
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ook in Noord Brabant wordt dit nog regelmatig gebruikt.
Het heeft dus niets met "Vlaams" te maken
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:41   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

In Antwerpen is de gij vorm toch het meest gebruikt en wordt de je vorm net als ouderwets en te formeel aangevoeld.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:42   #52
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen groot bezwaar tegen "ge" of "gij" in het gesproken AN. Wanneer je het in Vlaanderen doet zul je er niet zo vlug op aangesproken worden. Naarmate het meer gaat om Nederlands in een omgeving waar correct wordt gesproken klinkt het toch oubollig. In Nederland zal het snel opvallen.
In Noord-Brabant, het zuiden van Gelderland en het noorden van Limburg zal het in gesproken AN helemaal niet zo erg opvallen hoor. En al helemaal niet in informele situaties uiteraard.
En wat dan nog als het in eerste instantie zou opvallen. Als iedere spreker van een dialect dat 'gij' als dagelijkse aanspreekvorm gebruikt gewoon consequent in woord en op schrift in het AN 'gij' en 'ge' gebruikt, burgert dat heel snel in en wordt het helemaal niet meer ongewoon gevonden door Noord-Nederlanders.
Ik heb dat zelf gedaan toen ik een poos in Rotterdam woonde en na vrij korte tijd was er niemand meer in mijn omgeving die het vreemd vond. Sterker nog, door het redelijk consequent vol te houden, begonnen sommigen het zelfs over te nemen (met wisselend succes overigens want een Rotterdammer heeft vanuit zijn dialect nogal eens moeite om de 't' in 2e en 3e persoon enkelvoud achter werkwoorden te plakken, ook als hij AN spreekt, waarbij dus voor mij bizar klinkende vormen als 'gij heb' (met harde 'g'! én zonder 't') te horen waren. Maar dit terzijde.)
Oud 21 februari 2010, 15:25   #53
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
gij, ge pers vnw 2e pers ev en mv (m.n. in Z.-Ned. en België; in N.-Ned. alleen in bep. stijl): wat zegt ge?; ~ zult niet doden

Is dus allang zo en er staat niet bij dat het ouderwets zou zijn, enkel dat het in Noord-Nederland in bepaalde stijl(en) wordt gebruikt. Het is gewoon bij de individuele taalgebruiker een kwestie van het consequent te gebruiken.
Dit dus. Het zou handig zijn als sommigen die per se willen discussiëren over de standaardtaal er de relevante bronnen eens op nasloegen: Van Dale, de door sommigen verguisde NTU, het groene boekje en de ANS. Maar dat is natuurlijk te veel gevraagd: dan zou de discussie cafépraat overstijgen en dat is wel het laatste dat we zouden willen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 15:33   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Antwerpen spreekt bijna iedere leraar/docent met 'gij'/'ge', maar doet men evenmin hysterisch tegen die 'jij'/'je' en beseffen nog levende mensen dat taal een dynamisch iets is. Het is erkend als het tutoyeren van veel Vlamingen en dat merkt iemand die voorbij zijn neus durft kijken. Dit is natuurlijk wel niet hetzelfde als een norm opleggen waarvan niet afgeweken mag worden, 'het op hard water zetten'. Mensen zonder identiteit hebben die houvast nodig, maar ik ga er niet zijn om hun handje vast te nemen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 15:35.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 19:45   #55
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Nu geeft ge me pas goesting mee te spelen
Dat de basken dan maar eens goed op hun kloten krijgen van de spanjaarden...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 19:47   #56
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat de basken dan maar eens goed op hun kloten krijgen van de spanjaarden...
Dat hoort erbij, he
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 19:55   #57
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat hoort erbij, he
Vanzelfsprekend...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 21:41   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Furiosus system. Denk aan het grote epos van Ludovico Ariosto Orlando furioso.

Maar, zoals zo dikwijls, vermijd je te antwoorden op mijn argumenten. Ik denk dat op dat vlak het droog seizoen bij jou is aangebroken.
U kunt het blijkbaar niet laten. Dus krijgt u van hetzelfde laken een broek. U vertoont wel lichte sadomasochistische neigingen heb ik zo de indruk.

Uw antwoord:

Citaat:
Citaat Quercus.
.../...

In werkelijkheid heb je een verborgen agenda. Je wilt helemaal niet méér Vlaamse woorden zien geintroduceerd worden in het Nederlands. Je bedoeling is doodgewoon de band die via het Algemeen Nederlands bestaat tussen Nederland en Vlaanderen doorsnijden. Je streeft naar een afzonderlijke taal voor Vlaanderen. Wat je dan eufimistisch "Zuid-Nederlands" gaat noemen, maar in feite wil je het "Vlaams", zeg maar het "Verkavelingsvlaams" tot formele taal in Vlaanderen promoten. Je bent een reactionaire particularist. Dat is alles wat zeg. En ik denk dat vele mensen het met me eens zijn.
geintroduceerd = geïntroduceerd.
Een trema is zeer belangrijk. Kijk uw spraakkunst er nog eens op na. Het is wel wat nodig.

eufimistisch = eufemistisch.
Dat zijn toch echt fouten van beginnelingen. Niet?

En dus nogmaals: "Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in".

Nu, ik neem ondertussen wel aan dat uw lichaam zo ongeveer bont en blauw is, en onder de schrammen zit van altijd in diezelfde kuil te vallen. Maar ja, loontje komt om zijn boontje.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:02.
Oud 21 februari 2010, 21:47   #59
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Een trema is zeker belangrijk system, maar wat nog belangrijker is in deze draad, is dat ik nog altijd met smart zit te wachten op concrete voorstellen van uw hand om dat verfoeide Hollands Nederlands waar u zo vaak de mond van vol heeft wat te 'verzuid-nederlandsen' zodat u zich ook in zo'n algemene Nederlandse schrijftaal kan vinden.
Oud 21 februari 2010, 21:57   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Een trema is zeker belangrijk system, maar wat nog belangrijker is in deze draad, is dat ik nog altijd met smart zit te wachten op concrete voorstellen van uw hand om dat verfoeide Hollands Nederlands waar u zo vaak de mond van vol heeft wat te 'verzuid-nederlandsen' zodat u zich ook in zo'n algemene Nederlandse schrijftaal kan vinden.
Ik heb u daar al op geantwoord. We hebben het daar al langdurig over gehad. En ik heb geen zin meer om heel die discussie weer op te starten.
Maar omdat u zo aandringt, zal ik u een plezier doen.

Neem nu het woordje 'goesting'. Dat is een typische Vlaams woord. Het wordt overal bij ons gebruikt, zowel in de Vlaanders als in Antwerpen als in Brabant, als in Limburg. Zulke een woord moet onverwijld gecatalogeerd worden als ABN. Dat is maar een symboolvoorbeeld natuurlijk. Maar zo zijn er vele, vele woorden, die onverwijld moeten erkend worden als ABN. En de Hollanders zullen zich die woorden eigen moeten maken. Ze zullen misschien een beetje knarsentanden, maar goed, wij moeten al zo lang knarsentanden omdat men ons een hele resem noordhollandse woorden wil opdringen.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be