![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 10:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 21 februari 2010 om 11:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, zoals zo dikwijls, vermijd je te antwoorden op mijn argumenten. Ik denk dat op dat vlak het droog seizoen bij jou is aangebroken.
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() GE en GIJ moeten eigelijk echt wel erkend worden als Vlaams Nederlands. Het is wereldvreemd om te zeggen dat dit ouderwerts is en voorbijgestreefd. Stap eender welke middelbare school binnen tijdens de speeltijd of hogeschool tijdens de koffiepauze. U zou versteld staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben er toch niet geconfronteerd geweest sexueel geweld zoals Abraham dat kon vaststellen wanneer hij zijn familie uit Sodoma wilde bevrijden. Ik denk niet dat je reeds in Sluis geweest bent. Anders zou je dergelijk zinloos cliché niet bovenhalen.
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dus allang zo en er staat niet bij dat het ouderwets zou zijn, enkel dat het in Noord-Nederland in bepaalde stijl(en) wordt gebruikt. Het is gewoon bij de individuele taalgebruiker een kwestie van het consequent te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het heeft dus niets met "Vlaams" te maken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Antwerpen is de gij vorm toch het meest gebruikt en wordt de je vorm net als ouderwets en te formeel aangevoeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat dan nog als het in eerste instantie zou opvallen. Als iedere spreker van een dialect dat 'gij' als dagelijkse aanspreekvorm gebruikt gewoon consequent in woord en op schrift in het AN 'gij' en 'ge' gebruikt, burgert dat heel snel in en wordt het helemaal niet meer ongewoon gevonden door Noord-Nederlanders. Ik heb dat zelf gedaan toen ik een poos in Rotterdam woonde en na vrij korte tijd was er niemand meer in mijn omgeving die het vreemd vond. Sterker nog, door het redelijk consequent vol te houden, begonnen sommigen het zelfs over te nemen (met wisselend succes overigens want een Rotterdammer heeft vanuit zijn dialect nogal eens moeite om de 't' in 2e en 3e persoon enkelvoud achter werkwoorden te plakken, ook als hij AN spreekt, waarbij dus voor mij bizar klinkende vormen als 'gij heb' (met harde 'g'! én zonder 't') te horen waren. Maar dit terzijde.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw antwoord: Citaat:
Een trema is zeer belangrijk. Kijk uw spraakkunst er nog eens op na. Het is wel wat nodig. eufimistisch = eufemistisch. Dat zijn toch echt fouten van beginnelingen. Niet? En dus nogmaals: "Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in". Nu, ik neem ondertussen wel aan dat uw lichaam zo ongeveer bont en blauw is, en onder de schrammen zit van altijd in diezelfde kuil te vallen. Maar ja, loontje komt om zijn boontje. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Een trema is zeker belangrijk system, maar wat nog belangrijker is in deze draad, is dat ik nog altijd met smart zit te wachten op concrete voorstellen van uw hand om dat verfoeide Hollands Nederlands waar u zo vaak de mond van vol heeft wat te 'verzuid-nederlandsen' zodat u zich ook in zo'n algemene Nederlandse schrijftaal kan vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar omdat u zo aandringt, zal ik u een plezier doen. Neem nu het woordje 'goesting'. Dat is een typische Vlaams woord. Het wordt overal bij ons gebruikt, zowel in de Vlaanders als in Antwerpen als in Brabant, als in Limburg. Zulke een woord moet onverwijld gecatalogeerd worden als ABN. Dat is maar een symboolvoorbeeld natuurlijk. Maar zo zijn er vele, vele woorden, die onverwijld moeten erkend worden als ABN. En de Hollanders zullen zich die woorden eigen moeten maken. Ze zullen misschien een beetje knarsentanden, maar goed, wij moeten al zo lang knarsentanden omdat men ons een hele resem noordhollandse woorden wil opdringen. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |