Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2013, 18:42   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woordenaar Bekijk bericht
=> Ik vrees dat u voorbarige conclusies trekt. Mijn opmerking over de 'ongelukkige vergissing' ging wel degelijk over mijn eigen voorgaande bijdragen betreft de berekening van het nettosalaris.
In de twee analyses die ik weergegeven heb, werd er gesproken over de persoonlijke RSZ, een vaststaande bijdrage die 13,07% bedraagt van, en hier zat de ongelukkige vergissing, ons nettoloon/brutoloon.

Uw andere insinuaties laat ik voor wat ze zijn.
Ik heb me gebaseerd op de stelling van de draadstarter.
Een draad die niets vandoen heeft met jouw analyses over netto/brutoloon maar wel over netto inkomen/geluk.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 18:50   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vraag me af met hoeveel een echtpaar zonder kinderlast moet rondkomen, als ze onder budgetbegeleiding staan ingevolge een uitspraak van de rechtbank wegens teveel schulden die ze niet afbetaalden.

.

Voor zover ik weet hangt alles af van de schuldgraad én het inkomen van zo'n echtpaar. Bovendien moeten ze akkoord gaan met schuldbemiddeling willen ze "geholpen" worden.

Wat ik wel zeker weet is dat "schuldbemiddeling" voor veel schuldeisers betekent dat ze met een fameuze kwijtschelding/vermindering van schulden akkoord moeten gaan willen ze nog ooit een cent zien. Veel van die mensen geraken door deze praktijken zélf in de problemen.
Oud 1 juli 2013, 19:54   #43
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb me gebaseerd op de stelling van de draadstarter.
Een draad die niets vandoen heeft met jouw analyses over netto/brutoloon maar wel over netto inkomen/geluk.
=> Gewoon 'sorry voor het reageren op iets wat iets anders bleek te zijn en de ietwat beledigende insinuaties omtrent mijn persoonlijk leven' had voldoende geweest.
Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 21:48   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als je niet eens juist hoeft te rekenen, dan is het inderdaad makkelijk rekenen.

Haha.

Je kan die percentages er niet zomaar aftrekken. Je moet steeds vermenigvuldigen met 1-percentage. Hoe je aan die 55% taks komt met een hoogste schijf van 50% (waar lang niet iedereen aan geraakt en indien wel slechts voor een deeltje) verbaast me ook. Maar, soit. Gemeentebelasting en persoonsbelasting kan je optellen, maar BTW gaat af van het deel dat daarna nog overblijft, niet van het geheel. 100% - 55% - 5% - 15% = 25% geeft een toch wel vertekend beeld wanneer de juiste berekeningswijze 100% * (100%-55%-5%) * (100%-15%) = 34% geeft. Een verschil van 56% van je foute resultaat. (De juiste berekeningswijze op basis van jouw overdreven cijfers is dat.)
Bijna iedere zelfstandige zit in de hoogste schijf verder te ploeteren.
Daar moet je niet veel voor doen. 2800€ in de maand en je hebt het al zitten.
Vlam de helft weg; + al die andere belastingen die ze "sociale bijdragen" noemen....nog eens minimum 22....welke met extra kosten soms wel uitschieten tot maar liefst 35%. Schiet er nog 1/5 over....in het beste geval.
Netto loon resterend op 2800€ is ongeveer 550€
Indrukwekkend hé?

Anders dan een werknemer is een netto loon voor een zelfstandige brutto zijn netto belastbaar inkomen. Voor een werknemer is dat deel er al afgehouden zodat je in een lagere schijf terechtkomt.

Het zou pas eerlijk zijn mocht een werknemer zijn belastingen zien berekend worden op zijn bruto loon, in plaats op zijn netto loon.
Dan pas begint er gelijkheid op te treden.

Maar of je er content zou mee zijn dat is wat anders; allicht een traantje wegpinken ieder jaar.

Alez voor wie het bovenstaande verstaat natuurlijk, wat nog niet zo evident is de dag van vandaag.

Men ziet meteen dat er dus nog heel veel plaats is om belastingen te berekenen, gewoon her-berekenen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 juli 2013 om 22:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 21:59   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Meuh, lezen wat er staat kan helpen om beter te begrijpen wat de draadstarter bedoelde. Hij zegt namelijk niet dat men met 3000 euro netto per maand niet kan leven maar dat men ONDER de 3000 euro netoo per maand niet GELUKKIG kan leven.

Ik heb als alleenstaande gepensioneerde een goeie 1000 euro per maand, waar ik alles van moet betalen, rond kom zonder in de problemen te geraken, én mij een gelukkig mens durf noemen.

Er bestaan echter ook mensen die 10.000 euro en meer per maand opstrijken. Europarlementariërs bijvoorbeeld. Die moet je dus niet eens ver zoeken. Geldzorgen hoeven die dus al zeker niet te hebben, maar of zij zich daarom (allemaal) gelukkiger voelen dan ik durf ik betwijfelen.

Geld alleen maakt niet gelukkig.

Wie weinig gewend is kan zich met een beetje gelukkig voelen.
Wie veel gewend is zal zich vaak met een héél klein beetje minder ongelukkig noemen.
Goeie familie, een sociaal netwerk, wat hobbies...en bovenal voldoende gezondheid, zijn vaak belangrijkere items dan financiele welstand.

Bedankt om dit te illusteren. Ik wens u dan ook nog heel veel gezonde en gelukkige jaren toe !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 22:21   #46
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vraag me af met hoeveel een echtpaar zonder kinderlast moet rondkomen, als ze onder budgetbegeleiding staan ingevolge een uitspraak van de rechtbank wegens teveel schulden die ze niet afbetaalden.

.
Die maken zich geen zorgen erover. Er is een gegarandeerd voorbehouden minimum waarvan ze kunnen leven, dus alles wat ze erboven op krediet of maandelijks moeten betalen is gewoon 'gratis'.

Huur van een woning? Gratis!
Auto op afbetaling? Gratis!
De nieuwste TV? Gratis!
Een miele wasmachine? Gratis!

Deurwaarder komt uitdrijven en inbeslagnemen? Verhuizen en opnieuw beginnen twee gemeentes verder.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 23:03   #47
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn duizenden mensen die het maandelijks met veel minder moeten stellen. Als student besteedde ik een paar jaar terug gemiddeld 250 euro per maand aan consumptie en 300 euro aan huur. Dit zal de dag van vandaag wel wat duurder zijn, maar ik kan me niet inbeelden dat de studenten het nu met meer dan 800 euro per maand moeten rekken.

Als je natuurlijk een sociaal geval bent met leningen voor vanalles en nog wat en je bent te lui om prijsbewust te gaan winkelen, dan kan ik me best inbeelden dat je tot 3k gaat nodig hebben per maand om van te leven.
3 k ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 23:22   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
3 k ???
3000 euro.

In Spanje drukken de mensen een bepaald bedrag eveneens in kilo uit.
Vermits de topicstarter het over 3000 euro heeft zal die 3k allicht op dat bedrag slaan.
Oud 1 juli 2013, 23:31   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Die maken zich geen zorgen erover. Er is een gegarandeerd voorbehouden minimum waarvan ze kunnen leven, dus alles wat ze erboven op krediet of maandelijks moeten betalen is gewoon 'gratis'.

Huur van een woning? Gratis!
Auto op afbetaling? Gratis!
De nieuwste TV? Gratis!
Een miele wasmachine? Gratis!

Deurwaarder komt uitdrijven en inbeslagnemen? Verhuizen en opnieuw beginnen twee gemeentes verder.
Van een gegarandeerd minimum moeten leven is geen kattepis. Vooral niet voor wie het lange tijd met dat gegarandeerde minimum moet stellen en véél meer gewend was.

De huur van een woning en afbetalingen van leningen zijn NIET gratis. Het OCMW probeert wel om schulden kwijtgescholden of verminderd te krijgen in ruil voor een afbetalingsplan van de restschuld.

Voor wie niet akkoord gaat met schuldbemiddeling zit er idd niets anders op dan zich te laten uitdrijven en elders van voor af aan te beginnen. Hun schuldeisers zullen hen echter op elk officieel adres weten te vinden. En vermits een officieel adres nodig is om aan een uitkering te geraken.....
Oud 1 juli 2013, 23:54   #50
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als je niet eens juist hoeft te rekenen, dan is het inderdaad makkelijk rekenen.

Haha.

Je kan die percentages er niet zomaar aftrekken. Je moet steeds vermenigvuldigen met 1-percentage. Hoe je aan die 55% taks komt met een hoogste schijf van 50% (waar lang niet iedereen aan geraakt en indien wel slechts voor een deeltje) verbaast me ook. Maar, soit. Gemeentebelasting en persoonsbelasting kan je optellen, maar BTW gaat af van het deel dat daarna nog overblijft, niet van het geheel. 100% - 55% - 5% - 15% = 25% geeft een toch wel vertekend beeld wanneer de juiste berekeningswijze 100% * (100%-55%-5%) * (100%-15%) = 34% geeft. Een verschil van 56% van je foute resultaat. (De juiste berekeningswijze op basis van jouw overdreven cijfers is dat.)
Wat is het verschil tussen de hoogste en de laagste schijf. Een gemakkelijke regel is 50% van het bruto gaat naar de staat, en met de huidige situatie is dit geen overdreven %, en is 55% realistisch.

De som gemeentetax + persoonlijke tax zal hoger liggen dan 5%.

BTW betaal je op je nettoloon, bij iedere aankoop, en niet op het resterende gedeelte.

EN
- je vergeet de kassa op het einde van je leven;
- de werkgeversbijdrage is nog niet meegteld;
wat de realiteit zelfs onder mijn 15% zal brengen

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2013, 00:23   #51
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ben je niet beschaamd?

Met 3000 Euro netto valt er wel degelijk behoorlijk te leven. Je moet natuurlijk geen zotte toeren uithalen. Als jij vindt dat je daarmee nier rond komt moet je er maar voor zorgen dat je je consumptiepatroon wat aanpast.

Hou dus op met zagen en mekkeren.
Neen ik ben niet beschaamd omdat jij niet goed kan lezen
Ik schreef "ONDER" de 3000€
Dus met 3000€ kan je inderdaad goed leven
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2013, 00:32   #52
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Volgens jouw THEORIE zou het voor een alleenstaande dan peanuts zijn om van 1500 € goed te leven.
In het gebouw waar ik woon, is er een alleenstaande oude vrouw (zonder kinderen) die leeft met netto 426 € per maand...
Ben blij dat je dit schrijft
Ofwel liegt ze
Ofwel weet ze de weg niet om aan haar WETTELIJKE BIJKOMENDE VERVANGINGSINKOMENS te komen.

Iedere alleenstaande MOET minimum 1040€/netto/maand ontvangen en als dit via vervangingsinkomens is, is dit belastingsvrij

Wij zitten allemaal te kankeren op die vreemdelingen, maar die vreemdelingen weten goed de weg van waar of wie ze wettelijk kunnen trekken
Oud 2 juli 2013, 00:42   #53
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn duizenden mensen die het maandelijks met veel minder moeten stellen. Als student besteedde ik een paar jaar terug gemiddeld 250 euro per maand aan consumptie en 300 euro aan huur. Dit zal de dag van vandaag wel wat duurder zijn, maar ik kan me niet inbeelden dat de studenten het nu met meer dan 800 euro per maand moeten rekken.

Als je natuurlijk een sociaal geval bent met leningen voor vanalles en nog wat en je bent te lui om prijsbewust te gaan winkelen, dan kan ik me best inbeelden dat je tot 3k gaat nodig hebben per maand om van te leven.
Ik denk eerder dat jij het sociaal geval bent met je 800€
Oud 2 juli 2013, 00:48   #54
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet hangt alles af van de schuldgraad én het inkomen van zo'n echtpaar. Bovendien moeten ze akkoord gaan met schuldbemiddeling willen ze "geholpen" worden.

Wat ik wel zeker weet is dat "schuldbemiddeling" voor veel schuldeisers betekent dat ze met een fameuze kwijtschelding/vermindering van schulden akkoord moeten gaan willen ze nog ooit een cent zien. Veel van die mensen geraken door deze praktijken zélf in de problemen.
Hier heb je het al -schulden en nog eens schulden
Waarom maak je schulden ? Omdat je niet aan die 3000€/netto zit.
Oud 2 juli 2013, 03:25   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Hier heb je het al -schulden en nog eens schulden
Waarom maak je schulden ? Omdat je niet aan die 3000€/netto zit.
Wat een zever!

Mijn inkomen bedraagt maar goed 1/3de van jouw 3000 euro netto en ik heb geen schulden maar wél een eigen appartement, alles dat het aangenaam om in te leven maakt, twee flatscreen TV's, twee laptops, een autootje dat ik nieuw kocht en waardoor ik niet afhankelijk ben van de onbetrouwbare NMBS, twee hondjes die me in beweging houden want die gewend zijn aan vier wandelingen per dag, een goed gevulde koelkast, diepvriezer, kelder én berging, en teveel kleding en schoenen om tijdens mijn leven te kunnen verslijten. Terwijl er mensen zijn die het dubbele van 3000 euro (of meer) hebben en die toch aan lager wal en in de schulden geraken.

Niet verder willen springen dan je elastiek lang is en je blijft ook zonder hoerenchance uit de miserie.
Oud 2 juli 2013, 03:31   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat jij het sociaal geval bent met je 800€

Jij vindt dus dat een student een sociaal geval is als zijn ouders (alleen voor zijn kot en consumpties) niet meer dan 800 euro per maand over hebben?
Oud 2 juli 2013, 10:20   #57
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Slik even eens neerschrijven : gezin met twee kinderen. Beiden een goed loon (zelfstandig). Een nieuwbouwwoning op een standaard afbetaling met maximum rendement. Twee bedrijfswagens waar enkel VAA op moet betaald worden. Verder geen leningen of dergelijke lopende. Maar onze levensstandaard is toch hoger dan 3000 euro netto/maand. Enkel aan primaire zaken zoals eten, elektriciteit, verwarming, water, hypothecaire lening woning, brand- en andere verzekeringen ... zitten wij al hoger. De extra's zijn dan restaurantbezoeken, reizen, hobby's, kledij, poetsvrouw, tuinonderhoud en andere luxe zaken. Ik trap hier nu misschien wel op velen hun tenen maar ik denk dat het eerder naar de 5000 euro/maand gaat qua levensstandaard. Met de twee bedrijfswagens erbij zou het dan nog eens maal twee zijn

Nu velen kunnen het met een pak minder doen. En ik ben daar ook van overtuigd dat zoiets kan. En dat geld niet gelukkig maakt? Zeker van maar ook zeker niet ongelukkig. Het zijn diegenen die het met pakken minder doen ook niet de ambitie, de doelstelling en het geluk hebben om meer te gaan verdienen om meer te kunnen doen. Die categorie mensen gaan ook nooit een netwerk rond hen opbouwen en zo steeds aan de lagere sociale ladder blijven hangen. En hun kinderen zien niets anders dus denken op dezelfde manier. Ik durf gerust zeggen dat mijn kinderen nu al beter dan hun klasgenoten de waarde van geld beseffen en al heel ondernemend in hun gedachten zijn.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2013, 10:28   #58
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van een gegarandeerd minimum moeten leven is geen kattepis. Vooral niet voor wie het lange tijd met dat gegarandeerde minimum moet stellen en véél meer gewend was.

De huur van een woning en afbetalingen van leningen zijn NIET gratis. Het OCMW probeert wel om schulden kwijtgescholden of verminderd te krijgen in ruil voor een afbetalingsplan van de restschuld.

Voor wie niet akkoord gaat met schuldbemiddeling zit er idd niets anders op dan zich te laten uitdrijven en elders van voor af aan te beginnen. Hun schuldeisers zullen hen echter op elk officieel adres weten te vinden. En vermits een officieel adres nodig is om aan een uitkering te geraken.....
Het wordt de facto gratis als er niks meer is om in beslag te nemen. Omdat er een minimum aan huisraad moet achterblijven zullen ze nooit zonder de basics zitten, en omdat huisvesting essentieel is zal dat ook aangeboden worden door OCMW.

Zelfs al is er een officieel adres, en weten de schuldeisers ze te vinden, blijft het proberen van een kei het vel af te stropen. Er is niks, en beroepsschuldenaars zullen dat zo houden. Ze weten op welk niveau ze kunnen leven en kopen op krediet, wetende dat ze het nooit kunnen betalen. Dus gratis.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2013, 10:34   #59
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij vindt dus dat een student een sociaal geval is als zijn ouders (alleen voor zijn kot en consumpties) niet meer dan 800 euro per maand over hebben?
Zeg knuppel
We zijn hier wel over volwassen mensen bezig die samen wonen, werken en zonder kinderen zitten.
Wat komt nu plots dat zoontje te kijken met zijn school en dan dat gelul van maake en paake ?
HERLEES DE STARTDRAAD
Oud 2 juli 2013, 11:23   #60
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg knuppel
We zijn hier wel over volwassen mensen bezig die samen wonen, werken en zonder kinderen zitten.
Wat komt nu plots dat zoontje te kijken met zijn school en dan dat gelul van maake en paake ?
HERLEES DE STARTDRAAD
WE VERSTAAN U NIET: GEBRUIK MEER DRUKLETTERS!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be