![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/belbel5.htm Meer info over Zeeuws/West-Vlaams/Frans-Vlaams op: http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/info.htm http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() De diskussie dialekt/taal is een subjektieve diskussie. Elk dialekt is een taal, en de meeste talen zijn dialekten van andere talen. Zo kun je Nederlands beschouwen als een dialekt van het Duits, en Frans als een dialekt van het Latijn. Bovendien doet dit onderscheid er weinig toe als de sprekers in hun regio een streektaalstatuut voor hun moedertaal willen. Als de Smurfen in hun smurfendorp het Smurfs een streektaalstatuut willen geven, dan is dit gewoon hun goed recht. Punt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, maar ik zie geen pogingen noch inspanningen van de Westhoekers om hun dialect tot officiële "streektaal" uit te laten roepen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We leven in een democratie, bijgevolg kunnen zij daar in alle vrijheid voor ijveren. Ik zie evenwel niets gebeuren. U bent die eenzame zonderling die hier meningen verkondigt die blijkbaar geenszins worden gedragen door wie dan ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Nog een beetje geduld, Jan, het zal er heus wel vroeg of laat van komen. 8) Steeds meer West-Vlamingen worden zich bewust van hun moedertaal en krijgen een hekel aan dat Nederlands taalimperialisme die hun moedertaal degradeert tot een boerentaaltje voor achterlijke mensen. De "Vlaamse" Beweging heeft er toch ook 100 jaar over gedaan om Nederlands officieel erkend te krijgen? Het lijkt erop dat de "Vlaams"-nationalisten zelf een beetje blazé beginnen te worden nu ze hun doelstellingen grotendeels hebben bereikt; zelfs in die mate dat ze vergeten zijn waar ze zelf vandaan kwamen. 8)
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Drie jaar geleden geen sms in het dialect? Jongen toch... Wat maakt u uzelf toch wijs. U leutert er maar op los trouwens. Uw "wij streektaalgebruikers" is des te belachelijk als men er eventjes mee rekening houdt dat ik zelf een overtuigd dialectspreker ben. Alleen weet ik wel waar dialect hoort te eindigen en waar AN te beginnen. U niet. Trouwens, u schrijft hier niet in het West-Vlaams. U doet dat, zoals passend is, in het AN. U zit in een dromenwereld. Ik heb drie jaar geleden u al gezegd dat, indien u echt zo overtuigd bent van uw grote gelijk, u kunt starten met een vereniging die uw doelstelling promoot. U begint daar niet aan, juist omdat u wijselijk wel inziet dat er geen weerklank voor te vinden zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Op een Nederlandstalig forum schrijf ik inderdaad Nederlands, net zoals ik op een Engelstalig forum in het Engels schrijf. Het is niet omdat ik een andere taal gebruik dat dit ook mijn moedertaal is.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, als op de Gentse feesten Pierke Pierlala (ofzo?) spreekt, versta ik er letterlijk geen woord van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar leeft u toch in uw droomwereld, hoor. Ik zie immers geen verenigingen, bewegingen, organisaties, drukkingsgroepen of partijen die "het Westhoeks" (voor zover dat bestaat) in de administratie, het onderwijs, de media... willen gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En meer algemeen: waarom moeten streektalen altijd aan strengere kriteria voldoen voor een erkenning dan een instruktietaal? Waarom altijd die twee maten en twee gewichten tegenover streektalen? Als een argument voor een instruktietaal geldt, dan geldt het ook voor een streektaal. En omgekeerd.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 8 juni 2006 om 13:03. |
||
![]() |
![]() |