Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2007, 01:11   #641
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Juist daarom vind ik het ongeloofwaardig.
Weet je wanneer ik het zou geloven ?
Indien hetzelfde geloof overal op de wereld zou terug te vinden zijn.
Maar blijkbaar inspireerde God zijn profeten wel op heel verschillende manieren.
En zeer plaatselijk lijkt me elke keer...of zijn dat per toeval allemaal profeten die uit de hand van god hebben mogen eten?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 01:18   #642
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
En zeer plaatselijk lijkt me elke keer...of zijn dat per toeval allemaal profeten die uit de hand van god hebben mogen eten?
Zelfs een héél beperkt groepje dat er aanvankelijk geen goed oog in had en zelfs niet echt geloofden. (Petrus, Thomas.)
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 08:14   #643
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Juist daarom vind ik het ongeloofwaardig.
Weet je wanneer ik het zou geloven ?
Indien hetzelfde geloof overal op de wereld zou terug te vinden zijn.
Maar blijkbaar inspireerde God zijn profeten wel op heel verschillende manieren.
Dan heb je der jammer genoeg niets van begrepen!

God zond alle profeten met volgende boodschap:
1. Er is 1 God.
2. Aanbid Hem
3. Dien Hem volledig. Onderwerp (Islam) u aan Hem. Volg volledig zoals Hij het u heeft voorgeschreven.

Oude Testament - Deuteronomium 10.12
"Nu dan, Israël! wat eist de HEERE, uw God van u dan den HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen, en Hem lief te hebben, en den HEERE, uw God, te dienen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel;"

Doch heeft zich telkens dezelfde historie herhaald:

De mensen geloofden hem - de desbetreffende profeet - niet, aangezien hij maar een mens was als een ander, die ook at, sliep, ...
Ze werden kwaad om de Boodschap, en probeerden hem op het einde altijd te vermoorden:
Zowel Noach, als Abraham, als Mozes, als Jezus en Mohammed.

Dit is de geschiedenis van alle vijf de hoofdprofeten.
Ze kwamen met 1 en dezelfde boodschap, en telkens gebeurde hetzelfde ...

Laatst gewijzigd door Ciccio : 17 maart 2007 om 08:14.
Ciccio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 12:26   #644
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht
Dan heb je der jammer genoeg niets van begrepen!

God zond alle profeten met volgende boodschap:
1. Er is 1 God.
2. Aanbid Hem
3. Dien Hem volledig. Onderwerp (Islam) u aan Hem. Volg volledig zoals Hij het u heeft voorgeschreven.

Oude Testament - Deuteronomium 10.12
"Nu dan, Israël! wat eist de HEERE, uw God van u dan den HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen, en Hem lief te hebben, en den HEERE, uw God, te dienen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel;"

Doch heeft zich telkens dezelfde historie herhaald:

De mensen geloofden hem - de desbetreffende profeet - niet, aangezien hij maar een mens was als een ander, die ook at, sliep, ...
Ze werden kwaad om de Boodschap, en probeerden hem op het einde altijd te vermoorden:
Zowel Noach, als Abraham, als Mozes, als Jezus en Mohammed.

Dit is de geschiedenis van alle vijf de hoofdprofeten.
Ze kwamen met 1 en dezelfde boodschap, en telkens gebeurde hetzelfde ...
Blijkbaar hebt gij er niets van begrepen.
Het gaat niet over de verschillende profeten van datzelfde uitverkoren clubje maar over andere volkeren.
Blijkbaar deed hij zich de moeite niet om al zijn schepselen dezelfde boodschap te brengen.
En zelfs in dat clubje verschillen ze nogal van mening.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 13:52   #645
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht
Beste,

U kunt de vragen stellen over de koran.

MEt vriendlijke groeten

Yahya
de Rooms Katolieke Kerk heeft een verlichting ondergaan. Wij hebben onder andere de Inquiqitie afgeschaft, het vervolgen van ketters, "heksen", enz .Met Kruisvaart is het (voorlopig) eveneens afgelopen.
Mag men van de islam ook op een gunstige introspektie hopen, met om het ongelukkig uit te drukken dat ze "wat water in hun wijn " doen?Kunnen we hopen dat moslima's binnen korte tijd evenveel rechten hebben als de mannen, en met ons op het strand mogen komen zonnen in monokini bvb?
Of is de islamietische doktrine niet voor veranderingen vatbaar? Nooit ofte nimmer?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 17:30   #646
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
de Rooms Katolieke Kerk heeft een verlichting ondergaan. Wij hebben onder andere de Inquiqitie afgeschaft, het vervolgen van ketters, "heksen", enz .Met Kruisvaart is het (voorlopig) eveneens afgelopen.
Mag men van de islam ook op een gunstige introspektie hopen, met om het ongelukkig uit te drukken dat ze "wat water in hun wijn " doen?Kunnen we hopen dat moslima's binnen korte tijd evenveel rechten hebben als de mannen, en met ons op het strand mogen komen zonnen in monokini bvb?
Of is de islamietische doktrine niet voor veranderingen vatbaar? Nooit ofte nimmer?
Ah daar gaat je frustraties om...
Oud 17 maart 2007, 17:39   #647
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Blijkbaar niet alleen bij carlgustaaf als we de verkrachtingscijfers onder het licht houden en daar een bepaalde nationaliteit op de voorgrond zien verschijnen hé?!
Oud 17 maart 2007, 18:05   #648
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
dycore:

Je kunt altijd genade krijgen als je de Heer erom vraagt. Je moet er wel spijt van hebben.
Da's gemakkelijk hé
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 18:07   #649
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
jurgen79

De dingen die je blijft noemen hebben niets met christendom te maken. Dat zeg ik maar jij blijft ze maar herhalen. Wat ik de hele tijd probeer te verkondigen is dat binnen het christendom naastenliefde centraal staat.
Jij hebt het de hele tijd over gruweldaden. Ik wacht nog steeds op argumenten dat het christendom hieraan schuldig is.
Ach man. Jji bent toch gemakkelijk niet? Alle gruweldaden die reeds opgesomd zijn, werden volgens jou begaan door fake-christenen. Tja, einde discussie.
Oud 17 maart 2007, 18:10   #650
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Ach man. Jji bent toch gemakkelijk niet? Alle gruweldaden die reeds opgesomd zijn, werden volgens jou begaan door fake-christenen. Tja, einde discussie.
Net zoals die moslim-fundi's die bij een bepaalde niveau uit elkaar spatten geen echte moslims zijn volgens moslims
Oud 17 maart 2007, 18:11   #651
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Alcohol kan tot verslaving en zelfs tot waanzin leiden. Maar wie last heeft van cholestorol heeft baat bij 2 tot 3 glaasjes rode wijn daags.

Met de wagen kan je dodelijk verongelukken.

Wie geboren is kan voortijdig sterven.

Tja... wat is "leven" toch een risicovolle bezigheid, nietwaar...?
De risico's van alcohol worden in onze samenleving duidelijk onderkend. Zelfde geldt voor risico's in verkeer. Er wordt gewerkt om de risico's te vermijden.
Oud 17 maart 2007, 18:13   #652
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Blijkbaar niet alleen bij carlgustaaf als we de verkrachtingscijfers onder het licht houden en daar een bepaalde nationaliteit op de voorgrond zien verschijnen hé?!
De hollanders bedoel je ?
Oud 17 maart 2007, 18:16   #653
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
bobke:

Dat er onduidelijkheden in de bijbel zijn is logisch. Het bestaat uit vele boeken en dan had je natuurlijk nog het gedoe met de talen en het vertalen ervan.
Jij zegt vanelkaar afgeschreven. Is in sommige gevallen ook zo. Bijv het lucas evanglie werd geinspireerd door marcus. Daarnaast is het johannes evangelie weer anders maar wel over dezelfde persoon Jezus.
Je kunt wel zeggen ze zijn vanelkaar afgechreven maar het gaat om zoveel verschillende schrijvers, uit zoveel verschillende periodes, met zoveel samenhang dat ik het geloofwaardig vind.
Ik vind het niet zo logisch dat het 'ware geloof' bol staat van de onduidelijkheden.
Oud 17 maart 2007, 18:42   #654
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
IK ben niet gefrustreerd.Maar wat met die moslim mannen?Het is niet voor niets dat ze in die landen allemaal in elkaars gat zitten, dat is omdat de vrouwen opgesloten zijn, uit frustratie gaan ze dan maar met andere mannen.En als ze naar hier komen, en normale vrouwen tegenkomen, normaal aangekleed, denken dat ze midden in een hoerekot terecht gekomen zijn, en zijn ze niet meer te houden! D�*t is frustratie.En dat is gewild door de godsdienst: iedereen weet dat seksueel gefrustreerde mannen agressiever zijn.Goed voor de Jihad!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 20:20   #655
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zit jij nu toch te lullen over een trauma...ik wil enkel maar aantonen dat er niet zoiets is als een vrije keuze. Het wordt met de paplepel ingelepeld van jongs af.
Hoe is het toch mogelijk?

Meneer Jurgen ziet totaal over het hoofd dat zijn bloedeigen ouders vragende partij waren indertijd, niet de Kerk.

Als je dan toch over vrije keuze (of het gebrek daaraan) wil lullen, dan moet je eerlijkheidshalve de ouderlijke plicht - nl. het nemen van beslissingen in hoofde van hun nog niet wilsbekwame kinderen - in vraag stellen.

Een onhoudbare premisse, maar wel jouw logica tot in het absurde doorgetrokken.

Voor hetzelfde geld kan een kind boos op zijn ouders zijn, precies omdat ze hem verstoken lieten van de blijde boodschap. Nonsens? Ik kén zo'n jongere!!!
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 20:25   #656
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben absoluut voorstanden van genetische manipulatie...als onze soort hierdoor verbeterd kan worden waarom niet?
Juist... als onze soort hierdoor verbeterd kan worden.

Met de huidige stand van zaken biedt de wetenschap ons niet eens die garantie. "Als" is een woordje van drie letters, maar het maakt wel een wereld van verschil.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen
En die zogenaamde kuddementaliteit is zwaar misbruikt geweest en wordt nog altijd zwaar misbruikt door mensen die bepaalde geloven opleggen aan anderen.
En diezelfde kuddementaliteit is er de oorzaak van waarom wij wel een kutmarokkaan viseren die een oude dame haar handtas heeft afhandig gemaakt...

... maar waarom wij zelfs niet stilstaan bij de véél grotere schade die witteboordencriminelen onze samenleving toebrengen, uit louter egoïsme en kortzichtigheid. Meer zelfs: wanneer die crimineel een sympathiek gezicht heeft, dan gunnen we hem zijn buit zelfs van harte.

Een schade waarbij de schade door het geloof veroorzaakt in het niet verzinkt.
Oud 17 maart 2007, 20:34   #657
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
De risico's van alcohol worden in onze samenleving duidelijk onderkend. Zelfde geldt voor risico's in verkeer. Er wordt gewerkt om de risico's te vermijden.
En hierop antwoord ik dat de Kerk al decennialang zélf alles in het werk stelt om de risico's verbonden aan fanatisme of kuddementaliteit te vermijden. Zij onderkent duidelijk de grens tussen diep geloof enerzijds en gevaarlijke hoovaardij anderzijds, en ze laat niet na om gelovigen die over de schreef (dreigen te) gaan streng terecht te wijzen.

Of deze aanpak werkt? Ik zou 't geloven, verdorie. Excessen zoals de praktijken van de Inquisitie bijvoorbeeld zijn vandaag totaal uitgesloten, zelfs al komt er geen brandstapel meer aan te pas. En gelovigen zélf dragen er zorg voor dat dit voor altijd zo blijft.
Oud 17 maart 2007, 22:10   #658
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe is het toch mogelijk?

Meneer Jurgen ziet totaal over het hoofd dat zijn bloedeigen ouders vragende partij waren indertijd, niet de Kerk.

Als je dan toch over vrije keuze (of het gebrek daaraan) wil lullen, dan moet je eerlijkheidshalve de ouderlijke plicht - nl. het nemen van beslissingen in hoofde van hun nog niet wilsbekwame kinderen - in vraag stellen.

Een onhoudbare premisse, maar wel jouw logica tot in het absurde doorgetrokken.

Voor hetzelfde geld kan een kind boos op zijn ouders zijn, precies omdat ze hem verstoken lieten van de blijde boodschap. Nonsens? Ik kén zo'n jongere!!!
Sorry, maar ik bekijk het totaal anders. Het was/is de doctrine die mijn ouders mee deze keuze heeft laten bepalen.
De doctrine legt ook op om de kinderen te laten dopen and whatever...dus het is en blijft de religie.
Om te gaan zeggen dat het aan de ouders zelf ligt is vergezocht...die kunnen er niet aan doen dat ze misbruikt worden door een bepaalde doctrine.
Oud 17 maart 2007, 22:48   #659
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik bekijk het totaal anders. Het was/is de doctrine die mijn ouders mee deze keuze heeft laten bepalen.
De doctrine legt ook op om de kinderen te laten dopen and whatever...dus het is en blijft de religie.
Om te gaan zeggen dat het aan de ouders zelf ligt is vergezocht...die kunnen er niet aan doen dat ze misbruikt worden door een bepaalde doctrine.
Ik wil me niet bemoeien in kerkelijke aangelegenheden maar als de kerk toch doopt dat zou ze de volwassendoop moet invoeren. Ik denk dat de kans dan groter is dat ze meer gemotiveerde christenen binnenkrijgt

Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 22:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 23:08   #660
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
En hierop antwoord ik dat de Kerk al decennialang zélf alles in het werk stelt om de risico's verbonden aan fanatisme of kuddementaliteit te vermijden. Zij onderkent duidelijk de grens tussen diep geloof enerzijds en gevaarlijke hoovaardij anderzijds, en ze laat niet na om gelovigen die over de schreef (dreigen te) gaan streng terecht te wijzen.

Of deze aanpak werkt? Ik zou 't geloven, verdorie. Excessen zoals de praktijken van de Inquisitie bijvoorbeeld zijn vandaag totaal uitgesloten, zelfs al komt er geen brandstapel meer aan te pas. En gelovigen zélf dragen er zorg voor dat dit voor altijd zo blijft.
De paus is de grootste fanatieke zot, die de individuele geloofovertuiging of interpretatie probeert te verdringen. Het Vaticaan alles in het werk stellen om kuddementaliteit te vermijden? Nu begin je toch uit je nek te lullen, EFL.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be