Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2014, 19:55   #761
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is ook zo. En nog steeds zo!

Maar... de wraakgodin is nabij. Er is nu een beweging op gang gekomen die het niet meer pikt dat we de Hollandse woorden zo maar klakkeloos moeten overnemen hier in Vlaanderen. Het werd ook tijd!

En als wij dus zeggen: "ik ga naar de slachter of naar de beenhouwer", dan moeten die Hollandse wijsneuzen ons niet meer komen vertellen dat we horen te zeggen dat we naar 'de slager' moeten gaan.

Meer Vlaams of Belgisch Nederlands aub !
(november 2014)

Zo moet het. Beter, zo had het al lang gemoeten!!
Maar jongen toch! Ik gebruik in Vlaanderen net zo goed de term "beenhouwer" als eender wie. En wanneer ik per toeval ergens in Nederland een oord zoek waar ik vleeswaren kan kopen, dan vraag ik daar naar de "slager". Ik heb overigens reeds meerdere malen vastgesteld dat de termen "slager" en "beenhouwer" bij ons in Vlaanderen heel broederlijk naast elkaar worden gebruikt. In Vlaanderen zijn het slechts puriteinse "Olland"-haters die moeite er mee hebben dat het gebruik van "slager" naast "beenhouwer" ook hier is ingeburgerd.

Naar mijn gevoel zit je met "slachter" wel verkeerd. Voor onze traditionele "slager" of "beenhouwer" zou ik de term "slachter" toch niet aanwenden. Dat is veeleer de man die professioneel dieren slacht in een slachthuis.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 december 2014 om 19:56.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 20:07   #762
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar jongen toch! Ik gebruik in Vlaanderen net zo goed de term "beenhouwer" als eender wie. En wanneer ik per toeval ergens in Nederland een oord zoek waar ik vleeswaren kan kopen, dan vraag ik daar naar de "slager". Ik heb overigens reeds meerdere malen vastgesteld dat de termen "slager" en "beenhouwer" bij ons in Vlaanderen heel broederlijk naast elkaar worden gebruikt. In Vlaanderen zijn het slechts puriteinse "Olland"-haters die moeite er mee hebben dat het gebruik van "slager" naast "beenhouwer" ook hier is ingeburgerd.

Naar mijn gevoel zit je met "slachter" wel verkeerd. Voor onze traditionele "slager" of "beenhouwer" zou ik de term "slachter" toch niet aanwenden. Dat is veeleer de man die professioneel dieren slacht in een slachthuis.
U antwoordt zoals het uw loffelijke gewoonte is weer eens naast de kwestie. Ik zeg gewoon dat heel veel Nederlanders de term 'beenhouwer' niet verstaan. Maar wij zouden wel 'slager' moeten verstaan. Dit als symbolisch voorbeeld van het steeds weer terugkerend eenrichtingsverkeer ten nadele van de Vlaamse taal.
http://m.youtube.com/watch?gl=BE&v=7z8so8fV4Ao

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 december 2014 om 20:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 20:11   #763
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Juist. Onder "slachter" wordt allang heel wat anders verstaan dan een slager of beenhouwer.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=759

De Hollanderhaat moet groot zijn dat hij voor het min of meer achterhaalde taalgebruik van de Vlaamse boerkes kiest. En zelfs d�*t klopt niet want "slachter" wordt nog hoofdzakelijk in Limburg gebruikt.

Gek toch dat we HO nooit horen jammeren over de overdaad aan Franse woorden die ons "Vlaamse" taalgebruik nog altijd bezoedelen.
Oud 27 december 2014, 20:12   #764
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U antwoordt zoals het uw loffelijke gewoonte is weer eens naast de kwestie. Ik zeg gewoon dat heel veel Nederlanders de term 'beenhouwer' niet verstaan. Maar wij zouden wel 'slager' moeten verstaan. Dit al symbolisch voorbeeld van het eenrichringsver
Je bedoelt dat JIJ "slager" niet WIL verstaan?
Oud 27 december 2014, 20:53   #765
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U hebt dat destijds allemaal zelf kunnen constateren ?
BXL is al Franstalig van de tijd van Napoleon. Wat nu ?
Nonsens.
16 jaar nadat de BELGISCHE verfransing begon was ruim 67% van de Brusselaars nog Nederlandstalig.
Citaat:

Taalverschuivingsproces

In de Belgische context situeert het verfransingsproces zich vooral in en om de hoofdstad. In de 19de eeuw kenden de 19 gemeenten die thans het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vormen nog een overwegend Nederlandstalige bevolking. De talentelling van 1846 wees uit dat ruim 67% van deze Brusselaars meestal Nederlands sprak. Op 100 jaar tijd hebben deze gemeenten een taalsociologische omwenteling mee gemaakt. In 1947 bedroeg het aantal Nederlands-eentaligen volgens de talentellers nog slechts 9,4%.

In de huidige 19 gemeenten van de Vlaamse Rand rond Brussel was in 1846 98% van de bevolking Nederlandstalig. Ook hier is er in 1947 een taalverschuiving waar te nemen. Het aantal uitsluitend Franssprekenden is voor de 19 randgemeenten samen op dat moment nog slechts 7%, maar reeds 14% verklaart meestal of uitsluitend Frans te spreken. In de 6 gemeenten die later het faciliteitenstatuut zouden bekomen, liggen de resultaten tussen de 25 (Sint-Genesius-Rode) en 46% (Kraainem).
Verfransingsmechanismen

Het verfransingsproces werd ingezet door de keuze van hogere2 overheden (vooral vanaf de Franse periode (1794-1814)) voor het Frans als officiële taal voor de administratie, het gerecht en het onderwijs. In 1830 had ook de nieuwe Belgische elite voor het Frans gekozen in de veronderstelling dat één taal de opbouw van een Belgische identiteit en de eenheidsgedachte in het nieuwe land zou versterken en om zich af te zetten tegen de Nederlandse periode (1815-1830) waarbij Willem I het Nederlands naast het Frans als officiële taal had geïntroduceerd in de administraties.

De taalassimilatie van de Vlaamse bevolking werd in de hand gewerkt door een actieve verfransingspolitiek van de overheden, maar er was ook een sterke sociale en psychologische druk. Het Frans was de taal van de elite, van de cultuur en van de media, terwijl het Nederlands als een lage statustaal werd aanzien. Wilde men hogerop de sociale lader, dan stuurde men de kinderen naar Franstalige scholen. Deze nieuwe tweetaligen spraken op hun beurt met hun kinderen uitsluitend Frans.
http://www.docu.vlaamserand.be/ned/w...?WebpageId=879

Mijn vader, geboren en gestorven in Limburg, moest omstreeks 1935 (één eeuw na het francofone separatisme) naar Brussel om voor een eenvoudige kleermaker te kunnen studeren. In het Frans uiteraard.

De meeste Limburgse postkaarten uit midden vorige eeuw zijn van een Franse tekst voorzien.
Limburg was ook al Franstalig in de tijd van Napoleon, zeker?
Oud 27 december 2014, 21:04   #766
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U antwoordt zoals het uw loffelijke gewoonte is weer eens naast de kwestie. Ik zeg gewoon dat heel veel Nederlanders de term 'beenhouwer' niet verstaan. Maar wij zouden wel 'slager' moeten verstaan. Dit als symbolisch voorbeeld van het steeds weer terugkerend eenrichtingsverkeer ten nadele van de Vlaamse taal.
http://m.youtube.com/watch?gl=BE&v=7z8so8fV4Ao
Als jij daarvoor werkelijk zo vreselijk gefrustreerd bent, dan is er toch wel een probleem bij jou hoor! Als een Nederlander de term "beenhouwer" niet kent, terwijl wij zowel de term "slager" als de term "beenhouwer" kennen, dan plaatst dat ons, Vlamingen, toch in een meer comfortabele positie. Als bovendien die Nederlander het vertikt het woord beenhouwer te gebruiken omdat hij liever "slager hoort, dan kan jij noch ik daar aan verhelpen. Wel, in tegenstelling tot jou, vind ik dat geen levensbedreigende kwestie en mijn relaties met Nederlanders blijven even hartelijk als voorheen. Waarom zou ik mij daarover moeten opwinden terwijl in ons eigen "Belgique" er "landgenoten" zijn die in onze eigen hoofdstad spuwen op het Nederlands, onze taal.
Oud 27 december 2014, 21:13   #767
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. En nog steeds zo!

Maar... de wraakgodin is nabij. Er is nu een beweging op gang gekomen die het niet meer pikt dat we de Hollandse woorden zo maar klakkeloos moeten overnemen hier in Vlaanderen. Het werd ook tijd!

En als wij dus zeggen: "ik ga naar de slachter of naar de beenhouwer", dan moeten die Hollandse wijsneuzen ons niet meer komen vertellen dat we horen te zeggen dat we naar 'de slager' moeten gaan.
Met "Hollanders" of "wijsneuzen" heeft het maar weinig te maken, wel met de norm,de standaard.

Wie verplicht u trouwens bepaalde woorden te gebruiken? D�*t wil ik wel eens weten!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 21:14   #768
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Suzanne poneert geen stelling. Ze geeft een persoonlijke mening.
Dat is nog maar de vraag, daar ze haar bericht niet verder wenste te becommentariëren.
Oud 27 december 2014, 21:14   #769
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij daarvoor werkelijk zo vreselijk gefrustreerd bent, dan is er toch wel een probleem bij jou hoor! Als een Nederlander de term "beenhouwer" niet kent, terwijl wij zowel de term "slager" als de term "beenhouwer" kennen, dan plaatst dat ons, Vlamingen, toch in een meer comfortabele positie. Als bovendien die Nederlander het vertikt het woord beenhouwer te gebruiken omdat hij liever "slager hoort, dan kan jij noch ik daar aan verhelpen. Wel, in tegenstelling tot jou, vind ik dat geen levensbedreigende kwestie en mijn relaties met Nederlanders blijven even hartelijk als voorheen. Waarom zou ik mij daarover moeten opwinden terwijl in ons eigen "Belgique" er "landgenoten" zijn die in onze eigen hoofdstad spuwen op het Nederlands, onze taal.
Een doekje voor het bloeden noem ik heel uw uitleg.

Ofwel wilt u een gemeenschappelijke taal voor Vlaanderen en Nederland. Ofwel wilt u dit niet. Indien u dit wilt, samen met uw vrienden Nederlanders, dan zal die gemeenschappelijke taal flink aangedikt moeten worden met Vlaamse woorden. Veel te lang immers hebben de Nederlandstalige Belgen zich laten ringeloren door de taal uit het noorden. En de Vlamingen blijken dat niet meer te willen slikken volgens bovenstaande bevraging. En terecht!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 december 2014 om 21:16.
Oud 27 december 2014, 21:15   #770
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt dat destijds allemaal zelf kunnen constateren ?
BXL is al Franstalig van de tijd van Napoleon. Wat nu ?
In de tijd van Napoleon sprak de overgrote meerderheid van de mensen in Brussel en omgeving het Nederlands. Net hetzelfde in 1830 trouwens.
Oud 27 december 2014, 21:17   #771
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ofwel wilt u een gemeenschappelijke taal voor Vlaanderen en Nederland. Ofwel wilt u dit niet. Indien u dit wilt, samen met uw vrienden Nederlanders, dan zal die gemeenschappelijke taal flink aangedikt moeten worden met Vlaamse woorden Veel te lang immers hebben de Nederlandsralige Belgen zich laten ringeloren door de taal uit het noorden. En de Vlamingen blijken dat niet meer te willen slikken volgens bovenstaande bevraging. En terecht!
Ringeloren? Menslief, waar haalt u het vandaan dat wij als Vlamingen tot iets gedwongen worden? U schrijft hier op dit forum bijvoorbeeld in het AN. Nochtans dwingt niemand u daartoe.
Oud 27 december 2014, 21:19   #772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Zij schrijft : """"Frans is van oudsher de taal van de liefde."""
Als d�*t geen stelling poneren is ??????
Een persoonlijke mening schrijft men als 'Volgens mij/voor mij/wat mij betreft/enz....is Frans de taal van de liefde'.
Alleen al het gebruik van 'van oudsher' geeft aan dat het een stelling is en geen mening......
Dus is het maar normaal dat er naar argumenten voor deze stelling wordt gevraagd.....
Ik ben nog bereid haar het voordeel van de twijfel te geven. Als het inderdaad om een mening ging, had Suzanne het eigenlijk anders moeten verwoorden. "Ik vind dat het Frans..." of "Ik beschouw het Frans als..." of iets dergelijk.

Nu ben ik nog steeds heel nieuwsgierigheid naar haar uitleg. Ogenschijnlijk moeten we die niet meer verwachten.
Oud 27 december 2014, 21:22   #773
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ofwel wilt u een gemeenschappelijke taal voor Vlaanderen en Nederland. Ofwel wilt u dit niet. Indien u dit wilt, samen met uw vrienden Nederlanders, dan zal die gemeenschappelijke taal flink aangedikt moeten worden met Vlaamse woorden. Veel te lang immers hebben de Nederlandstalige Belgen zich laten ringeloren door de taal uit het noorden. En de Vlamingen blijken dat niet meer te willen slikken volgens bovenstaande bevraging. En terecht!
Je zult wel nog even moeten wachten op de gevolgen van een bevraging.

Zeker is dat "slachter" en "platte kaas" evenmin zullen overleven als "facteur" en "sacoche".

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 december 2014 om 21:25.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 21:22   #774
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is natuurlijk niet zo. Maar dat er een stevig woordje Frans getaterd werd in Brussel in die tijd en zelfs wat vroeger, is een feit. Anders was Verlooy's 'Verhandeling op d’onacht der moederlyke tael in de Nederlanden' (1788) niet nodig geweest natuurlijk. En Verlooy kon het weten. Hij werd zelfs Burgemeester van Brussel. Onder het regime van de ... Fransen.

De verfransing van Brussel was trouwens al bezig vóór de komst van de Fransen. D'onacht verscheen in 1788. En toen waren de Fransen nog niet binnengevallen.
Stevig woordje? Er werd in die tijd veel slecht Frans gepraat, pogingen ondernomen om iets te spreken wat op het Frans moest lijken.

Er is de mooie insteek van Victor Hugo (inderdaad, wel een tijd later) over de taalsituatie in Brussel. In een brief beklaagt hij zich er immers over dat hij in Brussel op iedere hoek Vlaams hoort praten (dat hij ongetwijfeld niet begreep) en "veel slecht Frans".
Oud 27 december 2014, 21:25   #775
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ringeloren? Menslief, waar haalt u het vandaan dat wij als Vlamingen tot iets gedwongen worden? U schrijft hier op dit forum bijvoorbeeld in het AN. Nochtans dwingt niemand u daartoe.
Ringeloren hebben wij ons! En het mooiste voorbeeld hiervan het ons letterlijk opgedrongen gebruik van de Hollandse je- en de jij-vorm,die men ons door de strot heeft geduwd. Maar... het schijnt niet overal zo goed te lukken. In de praktijk blijkt de oude Vlaamse (Brabantse) gij-vorm goed stand te houden. Pech voor de vermaletijde Taalunie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 december 2014 om 21:29.
Oud 27 december 2014, 21:28   #776
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs beenhouwer verstaan ze niet in het Noorden. Ze zouden het nochtans moeten verstaan, want het is zuiver Nederlands. Wij weten tenminste wat er wordt 'gehouwen'. En dat kan men van 'slager' niet zeggen. Het zou even goed een ketel'slager' kunnen zijn daar boven de Moerdijk bij manier van spreken. Het Vlaams of het Belgisch Nederlands is dan ook veel sappiger, plastischer, en levendiger dan het Hollands.
Het is inderdaad geen Hollands dialect, maar ook geen West-Vlaams. "Beenhouwer" is immers een Brabants woord, waardoor ook gekend in Noord-Brabant. Vanuit Brabant is het ook verspreid geraakt in delen van Oost-Vlaanderen, waar het tot op de dag van vandaag een tweestrijd levert met "slach'tre". In Waregem kan je beide woorden horen. Aan de kant van de Leie meer "slach'tre" dan "bienhauw're" trouwens.
Oud 27 december 2014, 21:30   #777
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ringeloren hebben wij ons! En het mooiste voorbeeld hiervan het ons letterlijk opgedrongen gebruik van de Hollandse je-en de jij-vorm,die men ons door de strot heeft geduwd. Maar... het schijnt niet overal zo goed te lukken. In de praktijk blijkt de oude Vlaamse (Brabantse) gij-vorm goed stand te houden. Pech voor de vermaletijde Taalunie.
Pech? De Taalunie houdt zich heus niet bezig met wat u of ik op de markt, onder vrienden, op dit forum... als taal gebruiken.

Voor het overige is de norm de norm. Zo eenvoudig zit dat. Het Frans heeft ook een norm, ook al hebben/hadden veel Franse dialecten heel afwijkende vormen naar woordenschat en spraakkunst.
Oud 27 december 2014, 21:31   #778
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorbeelden zijn legio. Pinnen, laarzen i.p.v. botten, patat i.p.v. frieten.
Dat is toch mooi, die verscheidenheid.
Oud 27 december 2014, 21:34   #779
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stevig woordje? Er werd in die tijd veel slecht Frans gepraat, pogingen ondernomen om iets te spreken wat op het Frans moest lijken.

Er is de mooie insteek van Victor Hugo (inderdaad, wel een tijd later) over de taalsituatie in Brussel. In een brief beklaagt hij zich er immers over dat hij in Brussel op iedere hoek Vlaams hoort praten (dat hij ongetwijfeld niet begreep) en "veel slecht Frans".
Ik heb nooit beweerd dat men 'goed' of 'mooi' Frans sprak. Maar men sprak er wel Frans.En niet zo'n beetje blijkbaar. Anders had Verlooy zich zo niet de moeite gedaan er een verhandeling aan te besteden. En dit (taal)fenomeen deed zich al voor in de Oostenrijkse tijd. De Fransen hadden nog geen voet gezet in Brussel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 december 2014 om 21:39.
Oud 27 december 2014, 21:40   #780
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat mijn reactie jou niet bevalt is maar zoals gewoonlijk. En jouw antwoord is ook zeer voorspelbaar. Het meest frequent is "naast de kwestie". In feite is dat een soort code geworden voor "jou bericht bevalt mij niet". Dat "doekje voor het bloeden" is van dezelfde aard.
Neemt niet weg dat ik nog steeds verbaasd opkijk van de diepe frustratie die van jouw proza afdruipt als het over Nederland gaat. Je zou blijkbaar met een apothekersweegschaaltje willen bepalen hoeveel "Ollandse" en hoeveel "Vlaamse" woorden er in onze gemeenschappelijke taal mogen opgenomen worden. Denk je dat dit ooit gebeurd is in de relatie tussen Wallonië en Frankrijk? Of Zwitserland en Frankrijk? Of Canada en Frankrijk? Of Zwitserland/Oostenrijk en Duitsland? Blijkbaar hebben ze daar veel minder last van zielige gefrustreerde mannetjes die tegenover het taal-moederland boordevol wrokgevoelens zitten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be