Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Mag Turkije ooit toetreden tot de EU?
Ja (mits het land aan alle voorwaarden heeft voldaan) 21 29,17%
Nee 50 69,44%
geen mening 1 1,39%
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 16:26   #61
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Ik weet waar ik het over heb tomm. Ik bevind me nagenoeg elke dag tussen Turken. Jij bent niet op de goede plaatsen in Istanbul geweest. Istanbul is een enorme stad. Ik heb met VEEEEEELE toeristen gesproken die naar Turkije zijn geweest. En de meesten vinden Turken hele goede mensen.

Nederlanders zijn behoorlijk positief over Turken. Vergis je daar niet in. Ook al komt het grootste gedeelte van de Turken van het platteland, de criminaliteitscijfers zijn vrij laag. Bovendien zijn Turken vrij ondernemend.
Belgen zijn niet zo positief over Turken. Ze zonderen zich af in hun eigen gemeenschap, trouwen binnen hun eigen gemeenschap, en stemmen enkel op andere Turken.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 16:44   #62
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Ten tijde van de EEG had Turkije van mij zonder meer lid mogen worden. Maar de EU pretendeert tegenwoordig meer te zijn dan louter een economische gemeenschap. Wil men toetreden tot deze waardengemeenschap, dan moet er natuurlijk sprake zijn van gemeenschappelijke waarden. En daar heb ik zo mijn twijfels over bij de Turken.

Een tijdje terug gingen een aantal hervormingen meteen in de ijskast, toen de onderhandelingen tussen de EU en Turkijk vast liepen. Als de Turken toen noest waren doorgegaan met hervormen, hadden ze mij overtuigd van hun goede wil. Maar nu wekken ze de indruk dat ze alleen maar hervormen om Europa te behagen, en niet omdat ze onze waarden op het gebied van bijvoorbeeld de mensenrechten delen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 17:43   #63
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Er is nog een lange weg te gaan aleer Turkije op het ons ingeslagen pad mee zal lopen, maar het blijft een belangrijke schakel tussen de Westerse en de Oosterse wereld. Nou moeten we echter niet gaan doen alsof alle EU-lidstaten van die keurige jongetjes zijn, want dat gaat ook nergens over. Persoonlijk vind ik de EU te groot geworden. Het wordt een onhandelbaar lelijk kreng die behoorlijk zal moeten schipperen met al die volkjes met eigen ideetjes, die eigen normen en die eigen waarden. Maar als Turkije in pas loopt met de andere EU-landen dan zeg ik ''kom d'r maar bij!''
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 22:35   #64
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Belgen zijn niet zo positief over Turken. Ze zonderen zich af in hun eigen gemeenschap, trouwen binnen hun eigen gemeenschap, en stemmen enkel op andere Turken.
Ik denk dat Belgen ook vrij positief zijn over Turken. De argumenten die jij noemt spelen wel een rol maar ik denk dat de positieve argumenten zoals vriendelijkheid en gastvrijheid sterker wegen. Lees het bericht hieronder:

Citaat:
Ik ben zelfs een aantal topics begonnen over de omgang tussen de forumleden en Turken. Zie de resultaten van deze enquete:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=102012

Lees vooral de reacties in de topic hieronder:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=64662
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 23:09   #65
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Mijn buurman is net terug van zijn legerdienst, trouwens. Ik vroeg hem, ben je Cyprus gaan bezetten? Hij kon er niet mee lachen.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 01:51   #66
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Veel westerlingen willen nochtans een veel repressievere aanpak, meestal dezelfden die de westerse cultuur superieur vinden... Inderdaad, migranten worden er zeer slecht behandeld, toch blijven ze komen. Een bewijs te meer dat migranten komen waar er geld te verdienen valt, en niet voor de zogenaamd superieure waarden van de westerse samenleving.
Thailand kent al een moslimminderheid in het zuiden sinds eeuwen. Nu proberen die moslims onafhankelijk te worden. Dat is geen uniek Thais of moslimprobleem. Gelijkaardige zaken zie je ook in westerse gebieden als Noord-Ierland.
Noord-Ierland vind ik een uitermate slecht voorbeeld om hier bij te slepen.

In de beschaafde(re) west-europese gebieden is er allang geen spanning meer tussen de oude godsdiensten maar in de fossiele kolonie-structuur van Noord-Ierland hebben een paar handige agitators kans gezien zulk argument als extra olie op het vuur aan te wenden.

Wales en in iets mindere mate Schotland hebben tot voor kort vergelijkbaar te lijden gehad maar met weinig of geen godsdientige argumenten en de Basken zijn vermoedelijk roomser dan de Spanjaarden en de Fransen.

De situatie in Thailand zit heus niet vergelijkbaar in elkaar en zal binnenkort, vrees ik, veel gaan lijken op die van o.a Indonesië.
Oud 3 mei 2008, 03:25   #67
Stientje
Vreemdeling

Standaard

NEE! Niet laten toetreden!!! Voor diverse redenen. Sinds de komst van de Euro zijn de prijzen enorm gestegen. Een land als Turkije toelaten, betekent alwéér meer prijsstijgingen. Wij kunnen dat gewoon niet opvangen. De toetreding zou Europa (en ons) handenvol geld kosten. Wij kunnen ons dat niet meer permitteren. Er zou enorm veel geld naar daar versast moeten worden om hun landbouw, economie, enz... te steunen. Hun cultuur is ook niet aangepast aan de onze. Ze vinden vrouwen minderwaardig, zijn voorstanders van gearangeerde huwelijken en hanteren nog altijd middeleeuwse tactieken wat betreft strafmaten en dergelijke. Ook het land met zijn vele inwoners is erg omvangrijk. Zo zou Turkijke het grootste land van de Europese Unie worden, wat zou kunnen betekenen dat ze de meeste zeggenschap zouden kunnen opeisen. En de toestroom van Turken naar West-Europa zou niet meer te stuiten zijn. Het wederzijds racisme zou de spuigaten uitlopen. Tot nu toe wordt racisme voor 99 % aan de blanken verweten, al komt racisme voor een even groot deel van niet-blanken. De anti-racismewet zou zich dan grondig moeten gaan aanpassen (wat niet evident is, omdat racisme meestal aan blanken toegekend wordt). De Islamisering zou een kwestie van tijd zijn en toestanden zoals in Irak en Iran zouden niet lang meer uitblijven. Terrorisme zou enorm groeien en alles waarvoor wij hier in het Westen zo voor gestreefd hebben, zou binnen afzienbare tijd tenietgedaan worden. En dan nog de meest voor de hand liggende kwestie: Turkije is GEEN Europees land, wat zou dat land hier dan in de pap te brokken moeten hebben? 't Is nu al erg genoeg met al die rassenconflicten hier. Laat ons aub nog een beetje rust. Elk logisch denkend individu weet dat het een utopie is om te menen dat Turkije en Europa vredig kunnen samenleven.
Of moeten wij straks onze korte rokjes gaan omruilen voor een hoofddoek?
Stientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 03:25   #68
Stientje
Vreemdeling

Standaard

NEE! Niet laten toetreden!!! Voor diverse redenen. Sinds de komst van de Euro zijn de prijzen enorm gestegen. Een land als Turkije toelaten, betekent alwéér meer prijsstijgingen. Wij kunnen dat gewoon niet opvangen. De toetreding zou Europa (en ons) handenvol geld kosten. Wij kunnen ons dat niet meer permitteren. Er zou enorm veel geld naar daar versast moeten worden om hun landbouw, economie, enz... te steunen. Hun cultuur is ook niet aangepast aan de onze. Ze vinden vrouwen minderwaardig, zijn voorstanders van gearangeerde huwelijken en hanteren nog altijd middeleeuwse tactieken wat betreft strafmaten en dergelijke. Ook het land met zijn vele inwoners is erg omvangrijk. Zo zou Turkijke het grootste land van de Europese Unie worden, wat zou kunnen betekenen dat ze de meeste zeggenschap zouden kunnen opeisen. En de toestroom van Turken naar West-Europa zou niet meer te stuiten zijn. Het wederzijds racisme zou de spuigaten uitlopen. Tot nu toe wordt racisme voor 99 % aan de blanken verweten, al komt racisme voor een even groot deel van niet-blanken. De anti-racismewet zou zich dan grondig moeten gaan aanpassen (wat niet evident is, omdat racisme meestal aan blanken toegekend wordt). De Islamisering zou een kwestie van tijd zijn en toestanden zoals in Irak en Iran zouden niet lang meer uitblijven. Terrorisme zou enorm groeien en alles waarvoor wij hier in het Westen zo voor gestreefd hebben, zou binnen afzienbare tijd tenietgedaan worden. En dan nog de meest voor de hand liggende kwestie: Turkije is GEEN Europees land, wat zou dat land hier dan in de pap te brokken moeten hebben? 't Is nu al erg genoeg met al die rassenconflicten hier. Laat ons aub nog een beetje rust. Elk logisch denkend individu weet dat het een utopie is om te menen dat Turkije en Europa vredig kunnen samenleven.
Oud 3 mei 2008, 03:25   #69
Stientje
Vreemdeling

Standaard

Ik wil nog even opmerken dat ik niks tegen Turken heb, ik heb vele vrienden die van Turkse afkomst zijn.

Laatst gewijzigd door Stientje : 3 mei 2008 om 03:32.
Oud 3 mei 2008, 04:00   #70
willem1940NLD

Standaard

Misschien mogen ook wel korte hoofddoekjes.
Oud 3 mei 2008, 07:06   #71
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht

In de beschaafde(re) west-europese gebieden is er allang geen spanning meer tussen de oude godsdiensten maar in de fossiele kolonie-structuur van Noord-Ierland hebben een paar handige agitators kans gezien zulk argument als extra olie op het vuur aan te wenden.

Wales en in iets mindere mate Schotland hebben tot voor kort vergelijkbaar te lijden gehad maar met weinig of geen godsdientige argumenten en de Basken zijn vermoedelijk roomser dan de Spanjaarden en de Fransen.

De situatie in Thailand zit heus niet vergelijkbaar in elkaar en zal binnenkort, vrees ik, veel gaan lijken op die van o.a Indonesië.
Nochtans ging het conflict in Noord-Ierland ook over religie. Wat is anders het verschil tussen katholieke en prostestantse Ieren? De situatie in Thailand draait meer rond nationaliteit dan religie geef ik toe, maar ook dat is een probleem dat het westen beroert. (bvb. Baskenland). Enfin, wat ik dus wil zeggen is dat het westen, althans op dat vlak, helemaal niet zo superieur is.
Oud 3 mei 2008, 07:17   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stientje Bekijk bericht
Veel Turken zijn net zo blank als ik en jij. En nu reeds zijn er landen binnen de EU die armer zijn dan Turkije. De meeste Turken die willen emigreren zijn ondertussen geëmigreerd. Wat betreft islamisering valt Turkije goed mee. Natuurlijk hangt alles ervan af welke richting de AKP inslaat. Houdt het de seculiere koers aan of valt Turkije voor de Islam? De uitkomst is niet alleen belangrijk voor Europa, maar ook voor
Centraal-Azië, dat nog niet goed weet of het nu Turkije of Rusland als te volgen model moet kiezen.
Turkije is een half Europees land, maar niet veel minder Europees dan landen als Bulgarije of Griekeland.
Oud 3 mei 2008, 10:02   #73
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Natuurlijk niet. En Baskenland is evenmin een goed voorbeeld. En over Corsica zwijgen we ook maar. Om niet te spreken over BHV.

Beschaving?
Citaat:
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 16:33   #74
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stientje Bekijk bericht
Ik wil nog even opmerken dat ik niks tegen Turken heb, ik heb vele vrienden die van Turkse afkomst zijn.
Zo denken veel mensen erover. Veel Europeanen zijn positiever gaan denken over Turken maar dit heeft zich nog niet vertaald in een grotere wens tot een unie met Turkije.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 17:41   #75
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo denken veel mensen erover. Veel Europeanen zijn positiever gaan denken over Turken maar dit heeft zich nog niet vertaald in een grotere wens tot een unie met Turkije.

Ik heb er ook niets tegen.Van het ogenblik dat ze in hun eigen kot blijven.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 00:08   #76
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien kan de algemene opinie wel draaien zodra Turkije de EU zou kunnen helpen subsidiëren na een toetreding ipv omgekeerd?
Binnen een jaar of 30 eventueel ...
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 17:39   #77
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Misschien kan de algemene opinie wel draaien zodra Turkije de EU zou kunnen helpen subsidiëren na een toetreding ipv omgekeerd?
Binnen een jaar of 30 eventueel ...
Op zich is Turkije vrij onbelangrijk voor Europa. Maar Turkije zou wel een brugfunctie kunnen vervullen naar de islamitische wereld toe. Een succesvolle integratie van Turkije in de EU is stap één. Volgende stappen kunnen dan een mogelijke integratie van olierijke Arabische landen zijn.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 20:19   #78
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Als Turkije erbij mag, dan kunnen we er evengoed ook enkel Afrikaanse landen bijnemen. Geografisch zijn ze niet zo dicht bij Europa, maar op cultureel vlak zijn ze dan weer wel dichter. Portugezen hebben bijna 500 jaar gezeten in Angola en Mozambique, en in Zuid-Afrika zitten zelfs afstammelingen van Europeanen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 14:43   #79
Jozef Ostyn

Standaard

Neen, want Turkije maakt geografisch, politiek en cultuur-historisch geen deel uit van Europa. Dat zijn fundamentele en vrij onveranderlijke redenen waarom Turkije niet kan toetreden.
Daarnaast zijn er nog vele andere redenen, die echter (theoretisch) zouden kunnen veranderen:
-) Turkije is geen volwaardige democratie (rol leger; enorme beperking meningsvrijheid; onderdrukking minderheden)
-) Turkije is onvoldoende economisch ontwikkeld
-) Turkije voert een bijzonder aggressieve politiek tegenover zijn buurlanden en bezet o.m. een deel van het grondgebied van een EU-lidstaat
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 17:24   #80
Katoenveld
Banneling

Standaard

Nee.

Turken horen aan de overkant van de Bosporus.
Net zoals Noord-Afrikanen en zwarten aan de overkant van de Middellandse Zee thuishoren.

Het geleuter over de mensenrechten is een schijnmaneuver.
Het is allemaal al beslist.
Lid worden ze toch. Wat de Europese bevolking er ook moge over vinden.

De gelijkenis tussen het €2-muntstuk en de Turkse Lira heeft dit trouwens overduidelijk aan.

Democratie...laat me niet lachen zeg!
Katoenveld is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be