![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vraag blijft: zijn mensen louter biologic altruists of real (is psychologic) altruists?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent alléén gehersenspoeld,en dat is Uw probleem en niet het onze ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Jij wel?
![]() Hoe kunnen statistieken de toekomst nu voorspellen. Met statistieken kun je een beeld geven van het verleden. En een lijn doortrekken is hooguit een (naïeve) prognose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister
|
![]() Daar ben ik niet zeker van. Altruïsme kan een zeer positief gevoel opwekken in een mens (en mogelijk ook in bepaalde dieren). En veel wijst erop dat een positieve ingesteldheid zeer heilzaam is voor onze gezondheid en dus onze overleving bevoordeelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juli 2008 om 07:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat blijft inderdaad de vraag. Volgens mij moeten wij toch neigen naar de verklaring op basis van biologisch altruisme. Waarom? Omdat we nu eenmaal geevolueerd zijn vanuit organismen die niet de mogelijkheid hadden om die morele dimensie toe te voegen aan hun gedrag. De eerste levensvormen (en het merendeel van de huidige diersoorten, trouwens) hadden/hebben niet de mogelijkheid hun gedrag te abstraheren. Als je er dus vanuit moet gaan dat de mens "echte" altruisten zijn, moeten we dus ergens de mogelijkheid openhouden dat die moraal is ontstaan tijdens de evolutie. Maar waaruit? En waarom? Is dit niet een creationistische gedachtengang binnen de evolutie-theorie? De overgang van amoreel naar moreel wezen is een overgang die enkel door die moraal kan worden gedefinieerd. Het wordt m.i. dan ook subjectief beoordeeld. Als je nu net enkel die moraal kan gebruiken om die overgang te kunnen beschrijven, als je met andere woorden morele begrippen gebruikt om het ontstaan van die moraal te duiden, dan zit je toch op dun ijs: dit is een vorm van hineininterpretierung. Dan moeten we er immers van uitgaan dat op een bepaald moment de moraal 'in de mens is gevaren', zonder dat daar concrete aanwijzingen voor zijn. Zitten we dan niet op het terrein van het geloof? Kunnen we dan niet evengoed stellen dat de mens goed/slecht is vanwege de erfzonde? Deze discussie doet me denken aan de lange nachten die ik samen met mijn broer, een kunstfotograaf, had. De "clash" tussen enerzijds een filosofisch materialist en een filosofisch spiritualist ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het kunstwerk als geschenk zou dan een vorm moeten zijn van reciprocal altruism; je geeft omdat je verwacht/hoopt dat je terugkrijgt. Citaat:
Laatst gewijzigd door Maes_P : 14 juli 2008 om 09:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik kan begrijpen dat je God ziet als genadeloos in deze daad. Maar omwille van je onkunde in de Schrift heb je een verkeerd uitleg. Het is namelijk, zoals gewoonlijk, opnieuw uw eigen uitleg die je gebruikt. Sta mij toe uit te leggen wat de ware toedracht is van de 'genadeloosheid' van God is. Weet dat God tot deze beslissing gekomen is omwille van een oorzaak. En uiteraard ligt die oorzaak opnieuw in de boosheid van de mens: Genesis 6:5-8: 'Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb. Maar Noach vond genade in de ogen des HEREN.' Weet dat God nog 100 jaar gewacht heeft, want het heeft Noach 100 jaar gekost om Gods ark te bouwen. Hier kun je opnieuw zien dat God zoals gewoonlijk zeer verdraagzaam en vol van genade is. Hij laat namelijk de mensen zien wat er zal komen. Maar, raar maar waar, de mens zegt tegen Noach: 'onnozelaar, er is geen God, dus kan Hij ons ook niet doden met een zondvloed.' Net zoals de mens van vandaag. Ziemaar wat Jezus voorspelde 2000 geleden over de laatste dagen, net voor God opnieuw Zijn rechtvaardig oordeel over de mens zal brengen: 'Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn' Matteüs 24:36-39 Als een dief in de nacht zal God alle mensen verrassen net zoals in de dagen van Noach. Maar het feit dat Hij nu nog wacht, net zoals God 100 jaar wachtte op mensen die in de ark mee wilden met Noach, wacht Hij ook nu weer. Maar eens zal de deur van de ark sluiten, net zoals toen, en dan zal het te laat zijn. En dit keer zal het net met water zijn. Laatst gewijzigd door luc154 : 14 juli 2008 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En vergelijk dat eens met wat je nu weet en ziet in het dagelijkse nieuws. Zie je de tendens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat je over statistieken bezig was... Kun je me bv. eens de statistiek aanwijzen waarin je terugvindt dat er in de 18e eeuw relatief (rekening houdend met de bevolkingsgrootte) minder criminaliteit was dan in de 20e eeuw? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Gouverneur
|
![]() De passage waar ik over sprak gaat inderdaad over de zondvloed; of meer specifiek over de valse belofte dit god maakt naar aanleiding van die zondvloed. Ik vind god genadeloos en vals in de belofte dat hij de aarde nooit meer zal vervloeken om wat de mensen doen. Ik vind de belofte huichelachtig geplaatst tegen het gegeven dat hij de mensen in principe wel vervloekt na hun dood.
![]() |
#75 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Welke rechter zou er nu een moordenaar vrijuit laten gaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Hoe kom je daar nu bij? God moet vergeven als hij liefdevol zou zijn. Onvoorwaardelijk.
Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Nogmaals, waar kun jij objectieve cijfers voorleggen die aantonen dat er pakweg 200 jaar geleden relatief veel minder criminaliteit was? Opnieuw stel ik vast dat je slachtoffer bent van angst. En opnieuw stel ik vast dat je de Bijbel gebruikt als reddingsboei. Voor mij niet gelaten e Luc, dat geloven is uw goed recht. Maar probeer eens om die uitspraken te objectiveren ipv er maatschappelijke conclusies uit te trekken die van toepassing zijn op mensen die niet met uw angsten moeten leven.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 14 juli 2008 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het stellen van voorwaarden voor je iets kan krijgen is geen vrijgevigheid. Citaat:
![]() |