Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2010, 15:34   #61
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Hoe kan de doodstraf eigenlijk duurder zijn dan iemand 20 jaar in de cel te houden?
Is eigenlijk best stom ja, maar toch is het kennelijk nog niet gelukt om de kosten omlaag te krijgen.

Deels komt het doordat je probeert zekerder te zijn voordat je iemand definitief veroordeeld, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde kosten van een proces hoger ligt dan in moordzaken waarin niet de doodstraf word geeist. Als je dit er van aftrekt weet ik niet of en hoeveel de doodstraf nog duurder is, maar wat meespeelt is dat de infrastructuur voor een tot levenslang veroordeelde niet verschilt dan wat je voor normale gevangenen in zet, voor een paar doodstraffen per jaar word een los systeem van bijvoorbeeld geschikte ruimtes onderhouden. De kosten per veroordeling lopen dan al snel op. Deels ligt het er ook aan dat in Amerika de gevangenen in afwachting van de doodstraf op een apart celblok verblijven waar je alleen in een cel zit en er meer bewakers zijn.

Verder weet ik het niet eigenlijk. Het blijkt dus alleen in de praktijk wel zo te zijn dat het algemeen heersende beeld dat het maar een kogeltje kost niet klopt.

Link
Oud 12 november 2010, 15:35   #62
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Omdat iemand die onschuldig opgesloten zit nog altijd kan vrijgelaten worden wanneer naderhand toch zijn onschuld zou blijken. Iemand die je vermoord heb, wek je niet meer terug tot leven. Daarom.
Dat heb je goed gezien Raf.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:35   #63
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb je goed gezien Raf.
Vreemd dat je daar zelf niet kon opkomen...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:36   #64
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Is eigenlijk best stom ja, maar toch is het kennelijk nog niet gelukt om de kosten omlaag te krijgen.

Deels komt het doordat je probeert zekerder te zijn voordat je iemand definitief veroordeeld, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde kosten van een proces hoger ligt dan in moordzaken waarin niet de doodstraf word geeist. Als je dit er van aftrekt weet ik niet of en hoeveel de doodstraf nog duurder is, maar wat meespeelt is dat de infrastructuur voor een tot levenslang veroordeelde niet verschilt dan wat je voor normale gevangenen in zet, voor een paar doodstraffen per jaar word een los systeem van bijvoorbeeld geschikte ruimtes onderhouden. De kosten per veroordeling lopen dan al snel op. Deels ligt het er ook aan dat in Amerika de gevangenen in afwachting van de doodstraf op een apart celblok verblijven waar je alleen in een cel zit en er meer bewakers zijn.

Verder weet ik het niet eigenlijk. Het blijkt dus alleen in de praktijk wel zo te zijn dat het algemeen heersende beeld dat het maar een kogeltje kost niet klopt.

Link
Dank u. Dat wist ik niet.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:37   #65
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Er zijn genoeg dieven die de jaren gevangenis tijdens hun loopbaan er bij nemen, als zijnde een min of meer veel voorkomend beroepsrisico. De één heeft al wat meer geluk als de ander, en d�*�*r gokken ze op. Een dief waarmee ik vroeger op school gezeten heb zei mij eens : " Al eens uitgerekend hoe lang een arbeider vast zit op zijn werk tijdens een 40 jaar lange loopbaan ? En dat zonder enige kans om met zijn werk rijk te worden ..."
Het gevang hoort er gewoon bij, en beroeps' zullen daar niet over zitten klagen.
Maar een aantal jaren gevang als eventualiteit, en de doodstraf, dat ligt toch een beetje anders.
Dieven zijn niet de eerste mensen die in aanmerking komen voor de doodstraf. Je zou het hooguit kunnen zien als een aanmoediging om zo geweldloos mogelijke diefstallen te plegen.
Oud 12 november 2010, 15:37   #66
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het probleem dan?
Dat de doodstraf niet beschikbaar is. Voor de prijs van het onderhoud van een pedo wil ik bv op zijn minst publieke chemische castratie. Ze zijn al een last geweest voor de maatschappij en zullen altijd een last blijven.

Citaat:
Dat ligt eraan aan wie je het vraagt. Een priester zal levenslang het meest menselijk vinden
Volgens priesters is er toch maar 1 die een oordeel mag en kan vellen, de doodstraf bespoedigt dit proces alleen maar. Waarom zouden zij tegen zijn? Of we zullen de kerkelijke manier gebruiken - molensteen rond nek. Als de onschuldigen dan terug komen bovendrijven heeft het tenminste niet zoveel gekost als een haartest. En even efficient blijkbaar.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:41   #67
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden we de doodstraf niet invoeren? In de gevangenis zitten er soms ook mensen die onschuldig zijn. Hun lijden zal veel groter zijn, dan de man die een spuitje krijgt.

We zouden beter eerst ervoor zorgen dat het justitie apparaat werkt.
Citaat:
Omdat iemand die onschuldig opgesloten zit nog altijd kan vrijgelaten worden wanneer naderhand toch zijn onschuld zou blijken. Iemand die je vermoord heb, wek je niet meer terug tot leven. Daarom.
Citaat:
Vreemd dat je daar zelf niet kon opkomen...
In 't religieus werelbeeld van Inno gaan die onschuldig terechtgestelden naar de Hemel waar ze engelenmuziek horen en alle dagen rijstpap met gouden lepeltjes eten.
Blijven ze leven, dan kunnen ze zondigen zoals jij en ik en branden in de Hel.
Daarom.

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 november 2010 om 15:44.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:44   #68
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Dat de doodstraf niet beschikbaar is. Voor de prijs van het onderhoud van een pedo wil ik bv op zijn minst publieke chemische castratie. Ze zijn al een last geweest voor de maatschappij en zullen altijd een last blijven.
Publieke chemische castratie? Als in: op TV zijn broek naar beneden trekken en er een spuitje in zetten? En welk voordeel zou dat precies hebben in vergelijking met effectief levenslang?

Citaat:
Volgens priesters is er toch maar 1 die een oordeel mag en kan vellen, de doodstraf bespoedigt dit proces alleen maar. Waarom zouden zij tegen zijn?
Misschien zijn priesters inderdaad het verkeerde voorbeeld, maar iedereen die serieus gelooft dat je levensstandaard voor de rest van de eeuwigheid enkel en alleen bepaald word door wat je in die paar jaartjes op aarde klaar speelt zou die mensen een kans geven om zich te beteren, al is het maar door te bidden in een isolatiecel.

Citaat:
Of we zullen de kerkelijke manier gebruiken - molensteen rond nek. Als de onschuldigen dan terug komen bovendrijven heeft het tenminste niet zoveel gekost als een haartest. En even efficient blijkbaar.
Misschien moeten we inderdaad maar terug naar de straffen die vroeger uitgedeeld werden, als de aanklager rijker is dan jij moet je bewijzen dat je onschuldig bent en anders ga je de vergeetput in of word je simpelweg de grens over gezet. Daar zullen de Duitsers blij mee zijn, als we pedofielen voortaan maar gewoon verbannen.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 12 november 2010 om 15:44.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:56   #69
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Dieven zijn niet de eerste mensen die in aanmerking komen voor de doodstraf. Je zou het hooguit kunnen zien als een aanmoediging om zo geweldloos mogelijke diefstallen te plegen.
Dat bedoel ik ook : als je weet dat je de dood krijgt als je iemand vermoord hebt, én gepakt word, dan ga je dat vermijden.
Nu heb je dieven die anders redeneren. Bvb éne die al dikwijls gepakt en veroordeeld werd voor diefstal. Elke keer dat je opnieuw voor de rechter komt, word je strenger veroordeeld. Vermits er toch geen doodstraf is zou zo een dief wel eens het idee kunnen krijgen om een eventuele getuige te vermoorden, om niet terug naar de gevangenis te moeten, en deze keer voor lang. Hij zal dan zeggen, voor moord ga ik lang binnen, maar zonder moord ook, dan is de keuze eigenlijk al simpel, vermits de straf niet veel verschilt.
Doodstraf is wel degelijk afschrikwekkend. Denk er maar eens over na, hoe je er zelf zou tegenaan kijken...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 16:01   #70
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Doodstraf is wel degelijk afschrikwekkend. Denk er maar eens over na, hoe je er zelf zou tegenaan kijken...
De cijfers bewijzen het tegendeel.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 16:04   #71
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
De cijfers bewijzen het tegendeel.
Mijn bronnen zeggen mij het tegenovergestelde. Maar die zullen wel liegen zeker, want wie steelt, liegt ook. dat weet iedereen.
Cijfers daarentegen....
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 16:06   #72
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn bronnen zeggen mij het tegenovergestelde. Maar die zullen wel liegen zeker, want wie steelt, liegt ook. dat weet iedereen.
Cijfers daarentegen....
Kom maar voor de dag met uw bronnen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 16:12   #73
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Publieke chemische castratie? Als in: op TV zijn broek naar beneden trekken en er een spuitje in zetten? En welk voordeel zou dat precies hebben in vergelijking met effectief levenslang?
Spuitje? Ik hoop dat ze zijn ding in een vat salpeterzuut ofzo zouden laten zakken 10 misdadigers in een huis en elke week kan de kijker kiezen wie op de stoel moet gaan zitten. (en ja ik weet dat een spuitje de juiste manier is ... maar zou geen boeiende TV maken). Is goedkoper (levert zelfs op met het sms plan), directer én geeft een kans tot herintegratie zodat hij tenminste zijn eigen straf kan betalen

Citaat:
iedereen die serieus gelooft dat je levensstandaard voor de rest van de eeuwigheid enkel en alleen bepaald word door wat je in die paar jaartjes op aarde klaar speelt zou die mensen een kans geven om zich te beteren, al is het maar door te bidden in een isolatiecel.
Iedereen die dergelijke dingen gelooft is enorm manipuleerbaar en enorm vatbaar voor recidivisme (want dan zullen ze het niet beseffen dat ze uberhaupt iets fout doen).
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 16:32   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Link
Het kost in de andere landen meer omdat er bij de doodstraf automatisch een aantal beroepsmogelijkheden ingediend worden zodat er nog eens tien of vijftien jaar geprocedeerd wordt.

Hier bestaat zo'n beroep eenvoudigweg niet. Weet je niet, hier krijgen mensen dertig jaar en levenslang, zonder enig bewijs en zonder beroep.
Oud 12 november 2010, 16:36   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In 't religieus werelbeeld van Inno gaan die onschuldig terechtgestelden naar de Hemel waar ze engelenmuziek horen en alle dagen rijstpap met gouden lepeltjes eten.
Blijven ze leven, dan kunnen ze zondigen zoals jij en ik en branden in de Hel.
Daarom.
Dat is trouwens de reden waarom die mensen ook (zouden moeten) pleiten om pasgeboren kindjes zo snel mogelijk van kant te maken, nog voor ze enige zonde kunnen begaan. Zo zijn we het zekerst dat ze aan hun hemelse rijstpap geraken...

...euh... wacht ....
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 17:12   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die levenslang in de bak zit ook niet, en met een beetje fantasie kan je nog wel een aantal straffen verzinnen waarvoor dat geld.
Iemand die levenslang in de bak zit, kan wel degelijk nog een moord plegen.
De man over wie het hier gaat, deed dit heel toevallig.
Het is enkel een andere moord, waar blijkt dat hij enkel medeplichtig was en niet de effectieve dader.

Citaat:
Overigens zal een winkeldief die ter dood word gebracht ook nooit meer een diefstal plegen. Ook zal het behoorlijk afschrikken, op winkeldiefstal de doodstraf plaatsen. Doen? Of hebben we ergens toch ook wel een beetje begrip/compassie/wat dan ook voor de criminele medemens?
Ge moet echt een grote uil zijn om in één zin winkeldieven en doodstraf te kunnen combineren.
Een heel grote uil.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 17:20   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Link
Ik vind jouw visie gewoonweg afgrijselijk onmenselijk.

Ik bedoel volgende uitspraak:
Citaat:
Deels komt het doordat je probeert zekerder te zijn voordat je iemand definitief veroordeeld, ..
Voor elke veroordeling, maar dan ook voor elke veroordeling, moet men proberen absoluut zeker te zijn vooraleer iemand te veroordelen.

En dan over de kosten van de doodstraf zelf.
Je kan daar van alle kosten en dinges proberen bij te verzinnen.

Hoeveel één plaatske in Tilburg kost aan de B. staat, dat weten we.
Hoeveel één verdoving, zoals dagelijks tientallen plaatsvinden in elk ziekenhuis, in elk middelgroot stadje in heel Vlaanderen, is perfect geweten door de ziekenkas.
Eén extra spuitje erbij: de dierenarts zal je perfect weten zeggen hoeveel het kost.

Mij gaat ge niet wijsmaken dat een terechtstelling meer kan kosten dan één maand bak in een strengbewaakte gevangenis.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 17:21   #78
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Als ze op regelmaat de verkeerde personen executeren heeft het idd geen zin.

Moord? Besparing ...
Als besparing ook niet:http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty
Oud 12 november 2010, 17:26   #79
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind jouw visie gewoonweg afgrijselijk onmenselijk.

Ik bedoel volgende uitspraak:

Voor elke veroordeling, maar dan ook voor elke veroordeling, moet men proberen absoluut zeker te zijn vooraleer iemand te veroordelen.

En dan over de kosten van de doodstraf zelf.
Je kan daar van alle kosten en dinges proberen bij te verzinnen.

Hoeveel één plaatske in Tilburg kost aan de B. staat, dat weten we.
Hoeveel één verdoving, zoals dagelijks tientallen plaatsvinden in elk ziekenhuis, in elk middelgroot stadje in heel Vlaanderen, is perfect geweten door de ziekenkas.
Eén extra spuitje erbij: de dierenarts zal je perfect weten zeggen hoeveel het kost.

Mij gaat ge niet wijsmaken dat een terechtstelling meer kan kosten dan één maand bak in een strengbewaakte gevangenis.
Om die bezuiniging te realizeren wou je de executie bij de arrestatie laten gebeuren, door de dierenarts van dienst? Nou moe...Dat zou inderdaad een grote besparing betekenen.
Waarom eigenlijk de veearts? Gewoon vrijwilligers vragen: er zullen er altijd wel zijn.

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 november 2010 om 17:26.
Oud 12 november 2010, 17:50   #80
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Kom maar voor de dag met uw bronnen
Dat zou ook de eerste keer zijn...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be