Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 19:28   #61
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik vrees het ook.
Maar t' is maar de vraag hoelang de media het verhaaltje zal kunnen blijven volhouden?

Handelaars vragen het zich nu luidop af; is de crisis nu gedaan of is het begonnen?
Gezien het gebrek aan geld, is het niets anders dan een kopers markt
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 19:28   #62
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat bewijst alleen maar dat de solden noodzakelijk zijn om nog levensvatbaar te zijn.
Het 3é en 4é kwartaal waren enorm slecht in de verkoop. Enorm! Overal ten lande.
Alhoewel de media het anders zegt.
De "stagnering" is er eentje dat de prijsverhoging voor huizen "slechts" met 1% is gestegen t.o.v. het vorige trimester.

Uw "enorm slechte" verkoop? 6% minder.... en daarmee zitten we eigenlijk aan de verkoopcijfers van vorig jaar.

We hebben zonet de zwaarste economische crisis achter de rug sinds de jaren 30, en nog steeds de bovenstaande resultaten... blijkbaar is het feit dat we structureel duizenden huizen & appartementen te kort komen per jaar door de stijgende migratie (25.000 mensen dit jaar alleen al via regularisatie) belangrijker dan de betaalbaarheid van de huizen voor starters...

Hoopt u maar op lagere prijzen en gooi uw geld maar weg via huur... dan is de vraag toch al wat minder
Oud 4 januari 2011, 19:32   #63
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees het ook.
Maar t' is maar de vraag hoelang de media het verhaaltje zal kunnen blijven volhouden?

Handelaars vragen het zich nu luidop af; is de crisis nu gedaan of is het begonnen?
Het ergste van de crisis is voorbij. De inflatie is op een gezond peil in en alle indicatoren wijzen erop dat een double-down scenario niet zal voorvallen. Dat neemt niet weg dat 2011 een jaar zal zijn van bezuiginging, verdere besparing, en een afnemende welvaart... dat is nu eenmaal de realiteit waar we ons in bevinden...

Maar een crash gaat niet voor 2011 zijn.

De centrale bank heeft alvast de rente verhoogt om te voorkomen dat de groei te fel zou worden... kwestie de verhoopte bubbels te vermijden.
Oud 4 januari 2011, 19:34   #64
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Gaan de mensen allemaal een tweede huis kopen dan ?
Als morgen de intrest stijgt naar pakweg 10% en de regering een deel van de 24 miljard gaat zoeken bij de huiseigenaars en grondeigenaars, dan zit een serieuze daling van de prijzen er wel in.
gaat niet gebeuren... ik durf ervoor wedden dat veel van die polici wel ergens in een of ander immo-project verweven zijn.
Oud 4 januari 2011, 22:59   #65
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als morgen de intrest stijgt naar pakweg 10% en de regering een deel van de 24 miljard gaat zoeken bij de huiseigenaars en grondeigenaars, dan zit een serieuze daling van de prijzen er wel in.
Neen, maar ik ken heel wat mensen die niet kopen maar huren omdat kopen onbetaalbaar is voor hen, als de prijzen zakken dan gaan die zeker en vast kopen.
Oud 5 januari 2011, 00:17   #66
Klarekijk
Banneling

Standaard

Huren en investeren ligt wel iets uit elkaar kwa prijs momenteel , en dus ook niet echt interesant om nu te investeren .
Mag ik aannemen dat de afbetaling , heden rond de 750 € / per maand / per schijf van 100.000 ontleend kapitaal ligt . Een pand van 200.000 € kost dus al gauw 1500 € per maand .
Maar voor een appartement van 200.000 € kan je nooit een huur van 1500 krijgen .

Frequent voorbeeld.
Opbrengsteigendom in de stad met 4 éénslaapkamer flatjes 270.000 €
Beschrijf 30.000 €
Renovatiekost van 25.000 € per eenheid 100.000 €

Totaal aan 400.000 €
maandelijkse afbetaling (Tarief investering krediet ) a 700 € is nog altijd 2.800 € per maand.

Al je 600 € huur per maand of 2400 € kan krijgen zit je heel goed .
DUS NIET haalbaar of je moet er 180 maand 4 a 500 € bijleggen of tog zeker voor de eerste 2 a 3 jaat , daarna hopelijk hogere huurprijs .

Wat gebeurt er vaak om dit moeilijk heuvel te overstijgen . Ofwel zeer slecht or met zwartwerk renoveren .

Dit is praktijk en niet uit tabellekes uit de boekskes of horen zeggen .

Mijn conclusie , als je geen twee heel goede handen aan je lijf hebt en geen ervaring , ofwel afblijven ofwel ben je een sjoemelaar .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 00:53   #67
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee bobke. Dan zit er een heel dikke stijging van de huurprijzen in, want iedere huiseigenaar zal dat op een of andere manier doorrekenen aan zijn huurders waardoor die dan weer tot bezinning zullen komen dat het beter is een eigendom te kopen, wat vraag en aanbod dan weer zal beïnvloeden, en zo is het cirkeltje rond.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 01:04   #68
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ge hebt pas een prijs als ge een koper hebt. Als die koper niet het inkomen heeft om een huis te kopen, hebt ge ook geen markt meer. Dan spreken we over een speculatieve bubbel.
Wat er meer en meer begint te gebeuren in het buitenland, is dat de aankoop gespreid wordt over veel meer jaren, over meer dan een generatie. De erfgenamen betalen verder af. Dat is wat er veel gebeurt in bv Italië. En zie jij daar de prijzen zakken?
http://www.immobilmente.com/
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 01:13   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
De "stagnering" is er eentje dat de prijsverhoging voor huizen "slechts" met 1% is gestegen t.o.v. het vorige trimester.

Uw "enorm slechte" verkoop? 6% minder.... en daarmee zitten we eigenlijk aan de verkoopcijfers van vorig jaar.

We hebben zonet de zwaarste economische crisis achter de rug sinds de jaren 30, en nog steeds de bovenstaande resultaten... blijkbaar is het feit dat we structureel duizenden huizen & appartementen te kort komen per jaar door de stijgende migratie (25.000 mensen dit jaar alleen al via regularisatie) belangrijker dan de betaalbaarheid van de huizen voor starters...

Hoopt u maar op lagere prijzen en gooi uw geld maar weg via huur... dan is de vraag toch al wat minder
Overal ter wereld denken mensen zoals jij...bv in Ierland;
Ierse vastgoedcrisis leidt tot zombiehotels
Gloednieuwe panden staan leeg of hanteren afbraakprijzen
* woensdag 01 september 2010
(de standaard)
En dat is al heel dichtbij de deur.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 januari 2011 om 01:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 01:28   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ergste van de crisis is voorbij. De inflatie is op een gezond peil in en alle indicatoren wijzen erop dat een double-down scenario niet zal voorvallen. Dat neemt niet weg dat 2011 een jaar zal zijn van bezuiginging, verdere besparing, en een afnemende welvaart... dat is nu eenmaal de realiteit waar we ons in bevinden...

Maar een crash gaat niet voor 2011 zijn.

De centrale bank heeft alvast de rente verhoogt om te voorkomen dat de groei te fel zou worden... kwestie de verhoopte bubbels te vermijden.
Voor zover ik weet zijn de meeste boekjaren nog niet afgesloten maar zijn de prognoses en resultaten wel al klaar.
Er zijn soms straffe dingen aan het gebeuren.
Kijk ik spreek niet voor iedereen, maar wij bezoeken per maand ongeveer (werkbezoek) 360 winkels en spreken met de verkoopsmensen en we zien wat we zien.
Als de verkoopsters met een breiwerkje staan en ganse dagen bijna niks verkocht krijgen...dan zit je met een uitermate slechte verkoop. Vooral omdat het normaal zeer drukke winkels op toplocaties zijn in de duurste straten.
Als de makelaars die het anders zo goed hebben hun facturen niet meer kunnen betalen...of zeer laattijdig...zitten ze met financiële problemen.
Als de bedrijven bijna geen orders onderling uitwisselen...zit je met zeer slechte bedrijfssituaties die boekdelen spreekt.
Als openbare aanbestedingen terug geschroefd worden tot het uiterste minimum...zitten ze zonder geld.
Al dit bovenstaande zit in ons klantenbestand...dus we weten wel hoe het momenteel draait en keert.

En de economie zwengelt aan, ja als het koud is en de mensen stookolie nodig hebben is de prijs omhoog omdat de economie aanzwengelt. Als het wat warmer is zakt de prijs...waarschijnlijk zakt en stijgt de economie met de thermometer dus.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 januari 2011 om 01:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 10:13   #71
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Huren en investeren ligt wel iets uit elkaar kwa prijs momenteel , en dus ook niet echt interesant om nu te investeren .
Mag ik aannemen dat de afbetaling , heden rond de 750 € / per maand / per schijf van 100.000 ontleend kapitaal ligt . Een pand van 200.000 € kost dus al gauw 1500 € per maand .
Maar voor een appartement van 200.000 € kan je nooit een huur van 1500 krijgen .

Frequent voorbeeld.
Opbrengsteigendom in de stad met 4 éénslaapkamer flatjes 270.000 €
Beschrijf 30.000 €
Renovatiekost van 25.000 € per eenheid 100.000 €

Totaal aan 400.000 €
maandelijkse afbetaling (Tarief investering krediet ) a 700 € is nog altijd 2.800 € per maand.

Al je 600 € huur per maand of 2400 € kan krijgen zit je heel goed .
DUS NIET haalbaar of je moet er 180 maand 4 a 500 € bijleggen of tog zeker voor de eerste 2 a 3 jaat , daarna hopelijk hogere huurprijs .

Wat gebeurt er vaak om dit moeilijk heuvel te overstijgen . Ofwel zeer slecht or met zwartwerk renoveren .

Dit is praktijk en niet uit tabellekes uit de boekskes of horen zeggen .

Mijn conclusie , als je geen twee heel goede handen aan je lijf hebt en geen ervaring , ofwel afblijven ofwel ben je een sjoemelaar .
Jij brengt hier alleen de huuropbrengst en afbetalingskost in rekening. Je moet uiteraard ook de waarde van het pand in rekening brengen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 10:41   #72
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nee bobke. Dan zit er een heel dikke stijging van de huurprijzen in, want iedere huiseigenaar zal dat op een of andere manier doorrekenen aan zijn huurders waardoor die dan weer tot bezinning zullen komen dat het beter is een eigendom te kopen, wat vraag en aanbod dan weer zal beïnvloeden, en zo is het cirkeltje rond.
Je vergeet dat de huurmarkt ook een markt is waar de prijs bepaald is door vraag en aanbod. Als je te hoge huur vraagt, dan gaat je huurder ergens anders en heb je leegstand. Huurders vragen huurwoningen, maar verhuurders zoeken huurders. Bij evenwicht heb je de marktprijs.

Trouwens, gezien de forse stijgingen van de koopprijzen, zouden de huurprijzen logischerwijze al moeten gestegen zijn indien dat mogelijk was geweest. Maar er zijn maar X aantal huurders, en daar moet je als investerend eigenaar om vechten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 11:31   #73
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet goed lachen met al die het een tijd geleden dachten beter te weten en die kwamen voorspellen dat de prijs van onroerend goed zou zakken.
http://www.tijd.be/nieuws/economie-f...-600.art?ckc=1
Van 2000 tot 2007 zijn de appartementen in Antwerpen 2018 enorm gestegen.
Vanaf 2007 tot 2009 zijn de prijzen stabiel geworden.
Vanaf laatste jaar zijn de prijzen zachtjes naar beneden gegaan.
Momenteel staan er zeker een tiental nieuwbouwgebouwen die voor een 80% leeg staan.Mensen kunnen gewoon deze prijzen niet meer betalen.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 11:37   #74
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Neen, maar ik ken heel wat mensen die niet kopen maar huren omdat kopen onbetaalbaar is voor hen, als de prijzen zakken dan gaan die zeker en vast kopen.
Inderdaad.Ik kon jaren geen appartement kopen omdat het gewoon onmogelijk was.Tot ik 2 jaar geleden aan elke appartement die ik graag wou een bod gaf die veel minder was dan de vraagprijs.
Ik werd onmiddelijk uitgelachen door de verkoper/makelaar maar werd telkens (uiteindelijk) maanden later terug gecontacteerd of ik nog interesse had in de appartement en een beetje meer wou geven dan mijn oorspronkelijke bod.

Mijn vrienden hebben dezelfde systeem gehanteerd en lach of niet : het werkt !

Voor 2007 zou dat nooit gewerkt hebben.

Oud 5 januari 2011, 11:45   #75
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Inderdaad.Ik kon jaren geen appartement kopen omdat het gewoon onmogelijk was.Tot ik 2 jaar geleden aan elke appartement die ik graag wou een bod gaf die veel minder was dan de vraagprijs.
Ik werd onmiddelijk uitgelachen door de verkoper/makelaar maar werd telkens (uiteindelijk) maanden later terug gecontacteerd of ik nog interesse had in de appartement en een beetje meer wou geven dan mijn oorspronkelijke bod.

Heeft natuurlijk veel zoniet alles te maken met heet systeem dat makelaars hanteren.
Ze beloven de verkopers gouden bergen waarna ze hun contract op zak hebben.
3 maand later vruchteloos wachten moet de klant dan zijn prijs laten zakken
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 12:57   #76
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht
Heeft natuurlijk veel zoniet alles te maken met heet systeem dat makelaars hanteren.
Ze beloven de verkopers gouden bergen waarna ze hun contract op zak hebben.
3 maand later vruchteloos wachten moet de klant dan zijn prijs laten zakken
Inderdaad,makelaars bepalen de markt,vooral in mijn buurt.
Mijn buurman wou zijn appartement voor 290.000 euro op de markt brengen,maar Chase(makelaars) besloot om de prijs naar 360.000 te brengen.
Makelaars krijgen dus een vetter commissie.
Natuurlijk werd het niet verkocht en pas na een jaar legde hij de appartement weer op de markt zonder makelaar en dankzij immoweb.be werd het binnen de 3 maanden verkocht voor 300.000 euro.

Daarna heb je nog de mensen die zonder makelaar hun appartement verkopen.
Maar ze bepalen hun prijs door de prijs van andere appartementen(waar wel makelaars zijn) in de buurt te vergelijken.

Laatst gewijzigd door Fiere Jood : 5 januari 2011 om 12:58.
Oud 5 januari 2011, 13:15   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de mensen die huren niet meer kunnen/wensen te betalen zal dit enkel tot gevolg hebben dat men meer bij de ouders blijft wonen en uw panden dus ofwel onverhuurd zijn ofwel lager in prijs moeten gaan.

En als een gezin met kinderen beslist van niet in te gaan op een drastische huurverhoging is er mijn inziens ook niet veel wat ge daar tegen kunt doen want een gezin met kinderen wordt niet snel op straat gesmeten door een rechter, zeker niet als ze daarvoor altijd netjes hun huur betaald hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 13:17   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht

Kameraad heeft huis gekocht voor 150k, vraagprijs was 200k in het begin. 3 maanden na zijn bod hebben ze het aanvaard.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 14:05   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gaat niet gebeuren... ik durf ervoor wedden dat veel van die polici wel ergens in een of ander immo-project verweven zijn.
Waar gaat de regering haar 24 miljard dan zoeken ? Maar daarbuiten heeft de regering, geen (of toch niet veel) vat op de rentevoeten. Als morgen de inflatie aantrekt, Belgie niet langer meer die kredietbetrouwbaarheid geniet die het nu heeft... dan stijgen de intrestvoeten. En dat zullen de politici niet kunnen tegenhouden. Daar helpen geen goednieuwsshows, spellekesprogramma's of andere "reklamedinges" tegen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 14:08   #80
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Voor een bepaald segment van woningen kan dit misschien waar zijn. Maar dan moeten de prijzen al wel een stuk zakken. Komt daarbij dat als de rentevoeten stijgen, de prijzen al veel zullen moeten zakken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be