Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 11 maart 2011, 14:37   #61
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De harde opstelling? Heb je de nota BDW gelezen?
Misschien was die voor u (die net als ik in de luxe vertoeft van een anoniem en betekenisloos forumgebabbel) niet hard. Maar de onloochenbare vaststelling is dat ze dat wel was voor de andere spelers aan de onderhandelingstafel. En daar brandt de lamp natuurlijk.
drosophila is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:37   #62
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Een mooie analyse. De vraag is echter wiens belangen de Vlaams Nationalisten dienen. Louter stellen dat ze geen belangen dienen van oligarchen is nogal een bout standpunt.
Dat is een heel goede vraag. We mogen aannemen dat de nationalisten tot nu toe min of meer grotendeels de Vlaamse belangen voor ogen hadden. Uiteraard spelen voor velen ook persoonlijke belangen mee maar dat zal altijd zo zijn bij politici.

Ik denk dat de N-VA nu voor een keuze staat. Ofwel delen ze in de macht mee en spelen ze hun maagdelijkheid kwijt, ofwel trekken ze zich uit de onderhandelingen terug. Ik kan me niet voorstellen dat zij nog enig kans maken op grondige structurele hervormingen. Bijgevolg kunnen ze enkel aan de macht deelnemen door tegelijkertijd het systeem ook voor een deel goed te keuren. En er dus medeverantwoordelijk voor zijn.

Citaat:
Wie beschouw je als de grote oligarchen van dit land ?
Ik zie het niet als een bewuste samenzwering maar het is duidelijk dat de partijbesturen constant onder elkaar afspreken en alles buiten het parlement om regelen. Verschillende groepen zoals de voornaamste vakbonden, een aantal industrielen en mediaprominenten worden geraadpleegd en slagen erin om op het beleid te wegen. Het parlement zelf weegt niet op het beleid. Het land wordt door een groep mensen bestuurd die geen verantwoording hoeven af te leggen voor het parlement.

De grote oligarchen zijn dus de partijen die het decennia lang voor het zeggen hadden : CD&V, PS, SPa, OVLD, MR. Groen en Ecolo zijn junior members van de club. Ze horen erbij, omdat ze het systeem niet in vraag stellen, maar het zijn geen hoofdspelers.

VB en de Waalse FN mogen geen lid zijn van de club. De N-VA? Dat weten we nog niet.
Kaal is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:50   #63
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Maar we hebben functionerende regeringen genoeg, dan kan de vraag gesteld worden aan de Europese Commissie of de Vlaamse en Waalse gewestregering een eigen meerjarige begroting mogen opmaken met tijdelijke overheveling van betreffende bevoegdheden tot zolang we geen federale regering hebben. Dit of de chaos.
Ik mag hopen dat je dat sarcastich bedoelde. De Commissie is een onverkozen orgaan die zich onder geen enkel voorwendsel mag moeien met de inetrne werking van dit land.

Het kan me echt geen barst schelen dat de eurocraten ons budget niet op tijd mogen inkijken. Het zou erg gesteld zijn indien we het belangrijker vinden om Barroso te plezieren dan de kiezer en belatsingbetaler te geven wat hij vraagt.

No taxation without representation ! Het budget wordt door Belgen opgemaakt en door het Belgisch parlement goedgekeurd of afgekeurd. indien dat niet kan moeten de politici ons weer laten kiezen.
Kaal is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:07   #64
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Skjaergaard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat uw mening, dat blijkt niet uit de uitslag, want 72% van de vlamingen heeft niet voor N-VA gestemd.
De regering in lopende zaken heeft zelfs geen meerderheid aan Vlaamse kant... En die gaan nu een meerjarenbegroting indienen, en volgens de 'demandeurs de rien' mag N-VA zich daar zelfs niet mee mengen. Ik kan alleen maar vaststellen dat de lopende zaken zodanig uitgebreid worden dat we te maken hebben met een volwaardige regering, hetgeen N-VA vorige week dus voor waarschuwde. Dit begint toch wel zeer ver te gaan...

Laatst gewijzigd door Skjaergaard : 11 maart 2011 om 15:10.
Skjaergaard is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:12   #65
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik mag hopen dat je dat sarcastich bedoelde. De Commissie is een onverkozen orgaan die zich onder geen enkel voorwendsel mag moeien met de inetrne werking van dit land.
De EU heeft meer macht dan je denkt. Het is immers een supranationaal niveau (elke lidstaat heeft een stukje van zijn soevereiniteit afgestaan aan het hoger niveau), het heeft verorderingen die rechtstreeks werken in de lidstaten, 80% van de Belgische wetgeving is afkomstig van Europa, etc.
Skjaergaard is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:19   #66
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht
Ik poneer u enkel de feiten. Mijn doel is de staat te ontmantelen, dus bespaar mij uw emotioeel sentiment.
Grappig, ik denk juist het omgekeerde als ik je posts lees. Titels zoals "NVA: populistische kloefklaffers zonder ruggegraat " spreken niet direct van een objectieve kijk. Jij stelt dat n-VA zich buitenspel zet. Ik stel dat dit onzin is vermits meerdere FR politici ergere uitspraken hebben gedaan dan BDW. Voorts is dit een zeer subjectieve mening. je kan stellen dat N_VA zich buitenspel zet als ze onbuigzaam zijn maar dat is een geheel andere boodschap dan degene die je hier plaatst.

Citaat:
Dat uw mening, dat blijkt niet uit de uitslag, want 72% van de vlamingen heeft niet voor N-VA gestemd.
Ahem, hoeveel % van de Vlamingen zijn weer vertegenwoordigd ind e regering van lopende zaken? Je moet er natuurlijk o-VLD vanaf trekken gezien ze de stekker uit de regering getrokken hebben.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 11 maart 2011 om 15:21.
Gwyndion is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:20   #67
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
we hebben een cordon rond VB, nu rond NVA, binnenkort rond CDV en OVLD en dan heeft de PS en SPA het helemaal voor het zeggen!
Straks zit de BUB nog aan de onderhandelingstafel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:31   #68
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
De regering in lopende zaken heeft zelfs geen meerderheid aan Vlaamse kant... En die gaan nu een meerjarenbegroting indienen, en volgens de 'demandeurs de rien' mag N-VA zich daar zelfs niet mee mengen. Ik kan alleen maar vaststellen dat de lopende zaken zodanig uitgebreid worden dat we te maken hebben met een volwaardige regering, hetgeen N-VA vorige week dus voor waarschuwde. Dit begint toch wel zeer ver te gaan...
De N-VA mag zich daar zeer zeker wél mee moeien: vanaf de oppositiebanken in het parlement. Wil ze zich daar vanuit de regering mee mengen, dan moet ze ervoor zorgen dat ze overeenkomt met andere kandidaat-coalitiepartners, opdat tijdig een nieuwe regering gevormd wordt. Toch mooi hé, democratie
drosophila is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:39   #69
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Grappig hoe Dros hier van democratie spreekt wanneer een regering van lopende zaken, aka dus niet meer legitiem verkozen, eens gaat zeggen wat de verkozenen mgoen doen. Ik moet me toch eens een keer een belgische woordenboek aankopen.
Gwyndion is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:39   #70
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Irrelevant. Het gaat over een regering die niet werd gekozen door de Vlaamse kiezer en niet over de NVA. De regering vertegenwoordigd 32% van de Vlaamse kiezers, dat is waar het over gaat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:40   #71
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fel constructief waren de gasten van N-VA totnutoe niet.
Bron?

Citaat:
Wie wind zaait zal.......
Jij zou je misschien beter eens beginnen afvragen wie op dit moment de storm aan het oogsten is van de wind die ze in 2007 gezaaid hebben.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:42   #72
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
De N-VA mag zich daar zeer zeker wél mee moeien: vanaf de oppositiebanken in het parlement. Wil ze zich daar vanuit de regering mee mengen, dan moet ze ervoor zorgen dat ze overeenkomt met andere kandidaat-coalitiepartners, opdat tijdig een nieuwe regering gevormd wordt. Toch mooi hé, democratie

En waarom mogen CD&V, SPA, PS, MR en CDH dan wel deelnemen? Die hebben toch ook nog geen regering gevormd? Of bedoel je die minderheidsregering van lopende zaken die geen bevoegdheid heeft?
fox is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:44   #73
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Grappig hoe Dros hier van democratie spreekt wanneer een regering van lopende zaken, aka dus niet meer legitiem verkozen, eens gaat zeggen wat de verkozenen mgoen doen. Ik moet me toch eens een keer een belgische woordenboek aankopen.
Wat is er ondemocratisch aan een regering van lopende zaken? Welke oplossing stelt u voor om een periode van regeringsvorming te overbruggen?
drosophila is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:46   #74
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En waarom mogen CD&V, SPA, PS, MR en CDH dan wel deelnemen? Die hebben toch ook nog geen regering gevormd? Of bedoel je die minderheidsregering van lopende zaken die geen bevoegdheid heeft?
Inderdaad, die bedoel ik. En die heeft die bevoegdheid wel degelijk. Maar als u dat betwist, dan moet u zich richten tot het hoogste rechtscollege.
drosophila is offline  
Oud 11 maart 2011, 15:55   #75
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is er ondemocratisch aan een regering van lopende zaken? Welke oplossing stelt u voor om een periode van regeringsvorming te overbruggen?
Wat ik ondemocratisch vind en wat jij hier verdedigt is dat degene die niet meer verkozen zijn eens gaan beslissen dat de grootste partij langs Vlaamse kant geen enkele inspraak mag hebben in de begroting die uiterst relevant is voor deze regeerperidoe (ook al is er nog geen regering) tenzij ze extra toegevingen doet (of als ze ze al haar eisen laat vallen als je het aan sommigen hier vraagt). Een regering van lopende zaken is juist dat, van lopende zaken. Dat ze de begroting doen van 2011 vind ik al erg twijfelachtig maar tot daaraan toe maar ook voor de komende jaren, neen, dat zijn al duidelijk geen lopende zaken meer. Men probeert deze regering simpelweg langzaamaan volwaardige bevoegdheden te geven.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 11 maart 2011 om 16:01.
Gwyndion is offline  
Oud 11 maart 2011, 16:00   #76
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het parlement heeft hier niets te zien met de opmaak van de meerjarenbegroting.
Skjaergaard is offline  
Oud 11 maart 2011, 16:01   #77
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Als die regering van lopende zaken de lopende zaken te buiten gaat (wat hier duidelijk het geval is), dan is dat niet grondwettelijk en in dit geval zelfs ondemocratisch aangezien de meerjarenbegroting met Vlaamse minderheid zal beslist worden.
Skjaergaard is offline  
Oud 11 maart 2011, 16:07   #78
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Wat ik ondemocratisch vind en wat jij hier verdedigt is dat degene die niet meer verkozen zijn eens gaan beslissen dat de grootste partij langs Vlaamse kant geen enkele inspraak mag hebben in de begroting die uiterst relevant is voor deze regeerperidoe (ook al is er nog geen regering) tenzij ze extra toegevingen doet (of als ze ze al haar eisen laat vallen als je het aan sommigen hier vraagt).
Uw verontwaardiging is kennelijk gestoeld op een misvatting. U weet blijkbaar niet goed hoe onze democratie in elkaar zit.

De N-VA, mijn beste, is verkozen voor HET PARLEMENT. En daar zetelt ze ook, volgens de verhoudingen die de kiezer in juni 2010 heeft bepaald. Misschien is het nieuw voor u, maar een regering wordt niet verkozen. Die moet worden gevormd door coalitiepartners (behalve in het geval van een absolute meerderheid - u vindt het allicht jammer, maar die heeft de N-VA bijlange niet). En die vorming blijkt maar niet te lukken (zover bent u toch mee?). M.a.w.: in tussentijd neemt de vorige regering de taken van de uitvoerende macht op zich. Omdat het land nu eenmaal bestuurd moet worden. (nogmaals: wat is uw alternatief daarvoor?).
'Grootste partij langs Vlaamse kant', allemaal goed en wel. Maar compleet naast de kwestie. Het gaat er niet om de grootste te zijn. Het gaat erom in een regering te zitten.
drosophila is offline  
Oud 11 maart 2011, 16:08   #79
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
Als die regering van lopende zaken de lopende zaken te buiten gaat (wat hier duidelijk het geval is), dan is dat niet grondwettelijk en in dit geval zelfs ondemocratisch aangezien de meerjarenbegroting met Vlaamse minderheid zal beslist worden.
Als dat klopt dan zal de N_VA niet nalaten juridische stappen te ondernemen. Toch?
drosophila is offline  
Oud 11 maart 2011, 16:11   #80
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Als dat klopt dan zal de N_VA niet nalaten juridische stappen te ondernemen. Toch?
Ik denk niet dat een regering in lopende zaken, die haar boekje te buiten gaat, gesanctioneerd kan worden. In beginsel moet het parlement hierop controle uitoefenen. Als het parlement zelfs niet aan te pas komt bij de meerjarenbegroting, tja

Laatst gewijzigd door Skjaergaard : 11 maart 2011 om 16:12.
Skjaergaard is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be