![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Misschien was die voor u (die net als ik in de luxe vertoeft van een anoniem en betekenisloos forumgebabbel) niet hard. Maar de onloochenbare vaststelling is dat ze dat wel was voor de andere spelers aan de onderhandelingstafel. En daar brandt de lamp natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
#62 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de N-VA nu voor een keuze staat. Ofwel delen ze in de macht mee en spelen ze hun maagdelijkheid kwijt, ofwel trekken ze zich uit de onderhandelingen terug. Ik kan me niet voorstellen dat zij nog enig kans maken op grondige structurele hervormingen. Bijgevolg kunnen ze enkel aan de macht deelnemen door tegelijkertijd het systeem ook voor een deel goed te keuren. En er dus medeverantwoordelijk voor zijn. Citaat:
De grote oligarchen zijn dus de partijen die het decennia lang voor het zeggen hadden : CD&V, PS, SPa, OVLD, MR. Groen en Ecolo zijn junior members van de club. Ze horen erbij, omdat ze het systeem niet in vraag stellen, maar het zijn geen hoofdspelers. VB en de Waalse FN mogen geen lid zijn van de club. De N-VA? Dat weten we nog niet. |
||
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het kan me echt geen barst schelen dat de eurocraten ons budget niet op tijd mogen inkijken. Het zou erg gesteld zijn indien we het belangrijker vinden om Barroso te plezieren dan de kiezer en belatsingbetaler te geven wat hij vraagt. No taxation without representation ! Het budget wordt door Belgen opgemaakt en door het Belgisch parlement goedgekeurd of afgekeurd. indien dat niet kan moeten de politici ons weer laten kiezen. |
|
![]() |
![]() |
#64 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Skjaergaard : 11 maart 2011 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
#65 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De EU heeft meer macht dan je denkt. Het is immers een supranationaal niveau (elke lidstaat heeft een stukje van zijn soevereiniteit afgestaan aan het hoger niveau), het heeft verorderingen die rechtstreeks werken in de lidstaten, 80% van de Belgische wetgeving is afkomstig van Europa, etc.
|
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ahem, hoeveel % van de Vlamingen zijn weer vertegenwoordigd ind e regering van lopende zaken? Je moet er natuurlijk o-VLD vanaf trekken gezien ze de stekker uit de regering getrokken hebben. Laatst gewijzigd door Gwyndion : 11 maart 2011 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straks zit de BUB nog aan de onderhandelingstafel.
|
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() Grappig hoe Dros hier van democratie spreekt wanneer een regering van lopende zaken, aka dus niet meer legitiem verkozen, eens gaat zeggen wat de verkozenen mgoen doen. Ik moet me toch eens een keer een belgische woordenboek aankopen.
|
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Irrelevant. Het gaat over een regering die niet werd gekozen door de Vlaamse kiezer en niet over de NVA. De regering vertegenwoordigd 32% van de Vlaamse kiezers, dat is waar het over gaat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
#71 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
||
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom mogen CD&V, SPA, PS, MR en CDH dan wel deelnemen? Die hebben toch ook nog geen regering gevormd? Of bedoel je die minderheidsregering van lopende zaken die geen bevoegdheid heeft?
|
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is er ondemocratisch aan een regering van lopende zaken? Welke oplossing stelt u voor om een periode van regeringsvorming te overbruggen?
|
![]() |
![]() |
#74 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad, die bedoel ik. En die heeft die bevoegdheid wel degelijk. Maar als u dat betwist, dan moet u zich richten tot het hoogste rechtscollege.
|
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Wat ik ondemocratisch vind en wat jij hier verdedigt is dat degene die niet meer verkozen zijn eens gaan beslissen dat de grootste partij langs Vlaamse kant geen enkele inspraak mag hebben in de begroting die uiterst relevant is voor deze regeerperidoe (ook al is er nog geen regering) tenzij ze extra toegevingen doet (of als ze ze al haar eisen laat vallen als je het aan sommigen hier vraagt). Een regering van lopende zaken is juist dat, van lopende zaken. Dat ze de begroting doen van 2011 vind ik al erg twijfelachtig maar tot daaraan toe maar ook voor de komende jaren, neen, dat zijn al duidelijk geen lopende zaken meer. Men probeert deze regering simpelweg langzaamaan volwaardige bevoegdheden te geven.
Laatst gewijzigd door Gwyndion : 11 maart 2011 om 16:01. |
![]() |
![]() |
#76 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#77 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als die regering van lopende zaken de lopende zaken te buiten gaat (wat hier duidelijk het geval is), dan is dat niet grondwettelijk en in dit geval zelfs ondemocratisch aangezien de meerjarenbegroting met Vlaamse minderheid zal beslist worden.
|
![]() |
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De N-VA, mijn beste, is verkozen voor HET PARLEMENT. En daar zetelt ze ook, volgens de verhoudingen die de kiezer in juni 2010 heeft bepaald. Misschien is het nieuw voor u, maar een regering wordt niet verkozen. Die moet worden gevormd door coalitiepartners (behalve in het geval van een absolute meerderheid - u vindt het allicht jammer, maar die heeft de N-VA bijlange niet). En die vorming blijkt maar niet te lukken (zover bent u toch mee?). M.a.w.: in tussentijd neemt de vorige regering de taken van de uitvoerende macht op zich. Omdat het land nu eenmaal bestuurd moet worden. (nogmaals: wat is uw alternatief daarvoor?). 'Grootste partij langs Vlaamse kant', allemaal goed en wel. Maar compleet naast de kwestie. Het gaat er niet om de grootste te zijn. Het gaat erom in een regering te zitten. |
|
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als dat klopt dan zal de N_VA niet nalaten juridische stappen te ondernemen. Toch?
|
![]() |
![]() |
#80 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Skjaergaard : 11 maart 2011 om 16:12. |
|
![]() |