Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2012, 13:43   #61
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, het ligt vooral aan het feit dat de maatschappij van ons verlangt dat we ons 'voegen' en 'in de pas lopen' leren lopen. En dit uit sociale noodzaak. En in die zin is het onderwijs ook geconditioneerd en conditioneert het onderwijs ons.
Wat bedoel je precies met *voegen* en *in de pas lopen*, kun je dat nader verklaren?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 13:53   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat bedoel je precies met *voegen* en *in de pas lopen*, kun je dat nader verklaren?
Ik zal het symbolische uitleggen anders wordt het weer een hele boterham.

Wanneer u met de wagen op de weg rijdt, dan kunt zo maar niet rijden waar u wilt en hoe hard u wilt. U moet rechts rijden, stoppen voor een verkeerslicht, en rekening houden met de opgelegde snelheid, niet in een bocht voorbijsteken en noem maar op. U kunt niet meer 'creatief' rijden. Dat komt omdat de maatschappij dit verhindert enerzijds door regels, die dan weer het gevolg zijn van het drukke verkeer. Dus u denkt maar dat u vrij bent in uw wagen, maar u bent op en top gebonden in uw wagen. Zelfs materieel door uw gordel. En als u dan zegt: 'ja maar ik doe die gordel nooit om 'en men betrapt u, dan krijgt u een fikse boete. En de volgende keer doet u hem wel om.

Maw u voegt zich (men dwingt u uzelf te conformeren) en u rijdt 'in de pas' met uw wagen. En zo is dit met bijna alle dingen. Alleen, wij beseffen dat niet meer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 13:56   #63
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal het symbolische uitleggen anders wordt het weer een hele boterham.

Wanneer u met de wagen op de weg rijdt, dan kunt zo maar niet rijden waar u wilt en hoe hard u wilt. U moet rechts rijden, stoppen voor een verkeerslicht, en rekening houden met de opgelegde snelheid, niet in een bocht voorbijsteken en noem maar op. U kunt niet meer 'creatief' rijden. Dat komt omdat de maatschappij dit verhindert enerzijds door regels, die dan weer het gevolg zijn van het drukke verkeer. Dus u denkt maar dat u vrij bent in uw wagen, maar u bent op en top gebonden in uw wagen. Zelfs materieel door uw gordel. En als u dan zegt: 'ja maar ik doe die gordel nooit om 'en men betrapt u, dan krijgt u een fikse boete. En de volgende keer doet u hem wel om.

Maw u voegt zich (men dwingt u uzelf te conformeren) en u rijdt 'in de pas' met uw wagen. En zo is dit met bijna alle dingen. Alleen, wij beseffen dat niet meer.
Ik besef dat maar al te goed, maar ik vind dat jij wel een radicale mening omtrent creativiteit hebt. Al die regels omtrent het niet hard rijden, niet in een bocht voorbijsteken dat is allemaal om ongelukken te proberen voorkomen. Wat is daar precies mis mee?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 17:29   #64
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik besef dat maar al te goed, maar ik vind dat jij wel een radicale mening omtrent creativiteit hebt. Al die regels omtrent het niet hard rijden, niet in een bocht voorbijsteken dat is allemaal om ongelukken te proberen voorkomen. Wat is daar precies mis mee?
Op het gebied van de geest is daar alles mis mee, want die hoort vrij te zijn.
Maar dat is een beetje afwijken.De zaak is dat onderwijs ons ·instrumentaliseert·, zoals ik dat noemde, en de (mede-)menselijkheid verdwijnt naar het tweede vlak of verdwijnt. Kijk maar eens naar de grootste motor van de moderne geschiedenis: het kapitalisme. Dat draait geheel op en rond het winstmotief. En het zijn de slimsten die daar de meeste hand-en spandiensten aan bewijzen, omdat ze daarmee het meeste verdienen en het meeste winst maken.

Laatst gewijzigd door smosty : 27 april 2012 om 17:34.
smosty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 17:36   #65
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat probeer je nu te zeggen?, jij zegt dat zeggen dat krapuul krapuul kweken hetzelfde is als zeggen dat managers managers kweken.

Wat heb ik precies niet begrepen?
Krapuul noch manager noch slim zijn wordt met de genen doorgegeven. Mensen zijn enorm flexibel en kunnen dat allemaal tegelijk aan, of ontwikkelen.Oei, daar zit weer een serieuze dubbele bodem in, vooral als je deze uitspraak op managers toepast.

Laatst gewijzigd door smosty : 27 april 2012 om 17:42.
Oud 27 april 2012, 17:39   #66
smosty
Banneling

Standaard

Oei, ik ben nu toch bezig met een evenwichtige en intelligente analyse.
Dat van het doden van de creativiteit door strak onderwijs (gesignaleerd door System) komt er ook nog bij. Het is een ernstig symptoom.
Oud 28 april 2012, 11:25   #67
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smosty Bekijk bericht
Je kan beter je geld laten werken en meewerken. Ik zou het ook doen, als ik er had.
Kapitaal of eigen middelen is niet noodzakelijk cash geld .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 11:29   #68
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gebrek aan opvoeding.

Krapuul kweekt krapuul over het algemeen, met hier en daar een uitzondering.
Even terug naar de gevoeligheid van deze draad .

En als dat krapuul dan ook nog eens studeert en in hoge functies komt zonder enige moraal en niets ontziend , dan is het hek helemaal van den dam .
Oud 28 april 2012, 11:35   #69
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk eigenlijk al van jongsaf aan, dat velen bij het (hoger) studeren hun menselijkheid behoorlijk plat geslagen wordt en vervangen door hooggeleerde instrumentaliteit. Dat heb ik dikwijls bevestigd gezien. Niet bij allemaal, gelukkig. Er zijn ook zeer veel sterke persoonlijkheden die zich NIET laten platslaan.
Ik ben dat met U eens , maar blijkbaar wordt deze draad hier enkel door intelectuelen , of door hoogheidswaanzin gevoelige types helemaal afgedaan als nonses . Maar ik zie vele bevestigingen van mensen die weldegelijk een probleem zien , waardoor onze maatschappij meer en meer ontwricht wordt door egoisme en imoreel gedrag .
Oud 28 april 2012, 11:42   #70
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Studeren laat vaak de menselijke creativiteit verdwijnen. Want zonder het te weten worden we 'gebrainwashed' door het onderwijs, en vaak ook afgestompt. Vandaar dat autodidacten zeer dikwijls nog dat sprankelende denken bezitten omdat ze buiten de lijntjes durven te kleuren in hun denken. Maar meer dan eens worden die mensen niet ernstig genomen door de zogenaamde 'academische wereld'.
OFFFF Voorbeeld economen die zich inleven met de goktent beurs ,vinden dat verpatsen en bedotten en afaires opzetten zoals Fortis en Dexia volkomen legaal zijn en kijken zonder schroom zonder enige morele verantwoordelijkheid naar wat er is aangericht . sterker nog , dat krapuul vind zichzelf nog superieur en slim .

In geval van Dehaene is slim vervangen door schaamteloosheid .
Oud 28 april 2012, 18:37   #71
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Hoog opgeleiden komen in fucties terecht waar ze over de kop van de mensen beslissingen kunnen nemen die vele menselijke drama's veroorzaken .

Ze kunnen vaak dan wel schrijven zonder fouten,
maar een donker kantje van dat studeren is dat hoog opgeleide mensen schaamteloos mensen in de grond kunnen boren en ove hun lot en leven beslissen zonder dat ze enige schaamte voelen , en dat plaatsen zij onder de noemer .
Volgens de letter van de wet handelen.
Rationeel denken .
Emoties opzij kunnen zetten voor beslissingen .
Of , ik doe gewoon mijn werk .

Of ze s'avonds nog in de spiegel kunnen kijken en goed kunnen slapen hangt blijkbaar af van hoe schaamteloos ze uit de studie gekomen zijn .

Voorbeelden zijn :

Advocaten die verkrachters -Moordenaars - en gansters vrij pleiten en uit de cel trachten te krijgen met loese procedure fouten die ze vaak zelf opzetten .

Bankiers die mensen hun centen doelbewust fout beheren waardoor ze alles kwijt spelen . Maar ja , alles voor de cijferkes van de bank hé .

Politiekers die beslissingen nemen waardoor een ganse bevolking en generatie met een miljarden schuld opgezadelt wordt en dan zichzelf nog verkiesbaar durven te stellen .

Managers van grote bedrijven zal ik er niet bij plaatsen omdat dat makkelijk onder de noemer van economische beslissingen kan geplaatst worden .

Mijn conclusie , de mens is van nature door en door slecht en gestudeerd hebben maakt de schaamteloosheid enkel maar erger.
Honden en katten gaan niet naar de universiteit. Hoewel je dat van mijn hond niet zo denken, zo verstandig dat ie is .
Honden en katten en bij uitbreiding zowat alle zoogdieren vermoed ik, zijn vrij direct in hun handelen. Er zijn wel wat gelijkenissen met de holbewoners onder ons. De emoties liggen vrij dicht aan het oppervlakte. Vaak is het minste dat gebeurd voldoende om een overvloed aan reacties los te weken. Die reacties kunnen zowel positief als negatief overkomen.

Bij mensen die gestudeerd hebben heb ik toch wel vaker het gevoel dat alles wat emoties aangaat wat dieper onder het oppervlakte weggestopt is. Het verstand speelt hier sterker de rol van flessenhals langswaar alle emoties worden gekanaliseerd en gedimensioneerd.
Overdreven uitingen van emoties zijn voor het verstand ongepast (het spock syndroom )

Dus er zit (volgens mij) wel degelijk wat in je openingspost, al zou ik het wel verbreden naar emoties (zowel positief als negatief) terwijl in je post eerder de nadruk op het positieve aspect van emoties ligt.

Het is mss tekenend dat huisdieren nog nooit zo populair geweest zijn. Vullen zij mss aan hetgeen we zelf stilaan meer en meer aan het verliezen zijn.

Ik hoop dat de mensheid er in de toekomst in slaagt om het perfecte huwelijk tussen het hart en het verstand te realiseren. Ik hoop en denk dat daar ons geluk kan gevonden worden en geluk is hetgeen we allemaal nastreven. Als we er in slagen om het aan elkaar te gunnen zal het mss ook onszelf ten deel vallen .

Laatst gewijzigd door satiper : 28 april 2012 om 18:40.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 21:08   #72
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Honden en katten gaan niet naar de universiteit. Hoewel je dat van mijn hond niet zo denken, zo verstandig dat ie is .
Honden en katten en bij uitbreiding zowat alle zoogdieren vermoed ik, zijn vrij direct in hun handelen. Er zijn wel wat gelijkenissen met de holbewoners onder ons. De emoties liggen vrij dicht aan het oppervlakte. Vaak is het minste dat gebeurd voldoende om een overvloed aan reacties los te weken. Die reacties kunnen zowel positief als negatief overkomen.

Bij mensen die gestudeerd hebben heb ik toch wel vaker het gevoel dat alles wat emoties aangaat wat dieper onder het oppervlakte weggestopt is. Het verstand speelt hier sterker de rol van flessenhals langswaar alle emoties worden gekanaliseerd en gedimensioneerd.
Overdreven uitingen van emoties zijn voor het verstand ongepast (het spock syndroom )

Dus er zit (volgens mij) wel degelijk wat in je openingspost, al zou ik het wel verbreden naar emoties (zowel positief als negatief) terwijl in je post eerder de nadruk op het positieve aspect van emoties ligt.

Het is mss tekenend dat huisdieren nog nooit zo populair geweest zijn. Vullen zij mss aan hetgeen we zelf stilaan meer en meer aan het verliezen zijn.

Ik hoop dat de mensheid er in de toekomst in slaagt om het perfecte huwelijk tussen het hart en het verstand te realiseren. Ik hoop en denk dat daar ons geluk kan gevonden worden en geluk is hetgeen we allemaal nastreven. Als we er in slagen om het aan elkaar te gunnen zal het mss ook onszelf ten deel vallen .
En blijkbaar ,is een hond naar zijn baasje toe heel eerlijk en zeer te vreden met alles wat hij krijgt en dat toont hij ook . Een hond zal nooit met zijn staart kwispelen als hij niet tevreden is .

Bij afgestudeerde mensen is dat helemaal anders , die komen je emotieloos iets verkopen , omwille van hun eigen profeit er uit zonder enige afiniteit met het product . Ze staan met de glimlach in hun gezich je gelijk te geven terwijl ze denken en weten dat ze u goed beet hebben .

Ze steken doelbewust systemen in elkaar om geld uit uw zakken te kloppen en te doen geloven in een product dat je kwa geluk geen meter vooruit helpt . hoe slimmer , hoe onbeschaamder , en hoe behoedzamer ik ben .
Oud 28 april 2012, 21:10   #73
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn conclusie , de mens is van nature door en door slecht en gestudeerd hebben maakt de schaamteloosheid enkel maar erger.
Spreek voor jezelf.
Oud 28 april 2012, 22:54   #74
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Hebt ge misschien ook gezopen? Want jullie liggen niet erg ver uiteen, beide.
Pure persoonlijke aanval, discussiebijdrage = 0,0.
Gemeld aan moderatie.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 22:56   #75
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En blijkbaar ,is een hond naar zijn baasje toe heel eerlijk en zeer te vreden met alles wat hij krijgt en dat toont hij ook . Een hond zal nooit met zijn staart kwispelen als hij niet tevreden is .

Bij afgestudeerde mensen is dat helemaal anders , die komen je emotieloos iets verkopen , omwille van hun eigen profeit er uit zonder enige afiniteit met het product . Ze staan met de glimlach in hun gezich je gelijk te geven terwijl ze denken en weten dat ze u goed beet hebben .

Ze steken doelbewust systemen in elkaar om geld uit uw zakken te kloppen en te doen geloven in een product dat je kwa geluk geen meter vooruit helpt . hoe slimmer , hoe onbeschaamder , en hoe behoedzamer ik ben .

Het verstand heeft ons een weg doen inslaan waarop praktisch geen terugkeer mogelijk is. Het verstand heeft ons mogelijk gemaakt te leven zoals we leven.
Praktisch niemand wil terug naar de tijd dat we als dieren in grotten leefden.
Het verstand heeft ons teveel vruchten opgeleverd waartegen we nog moeilijk nee kunnen zeggen. Mss hoeft dat ook niet echt, mss is het wel mogelijk om het verstand in harmonie met het gevoel te brengen. Vaak loopt het anders, dat klopt, maar er zijn toch ook wel vbn waar verstand en gevoel wel mooi samengaan. Net als bij veel andere zaken kan je hier dus minstens twee kanten op. Hopelijk ontstaat er uit het samengaan tussen verstand en gevoel wel zoiets als wijsheid en kan de mensheid hiermee wel tot een hoger niveau komen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 22:57   #76
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
De manier waarop U reageert is anders ook niet echt een voorbeeld van open geest . Ik gooi een cru gedachte in het debat om na te gaan of daar iets in zit en wat de reacties zijn . Velen hebben daar een fijn en leerzaam op gereageert . Dus als u dit stom vind , onthoud U niets om hier weg te blijven .
Nogmaals, ik herhaal:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo-
Uw kritieken, waarvoor je overigens helemaal geen écht alternatief wil gelet op je gezaag en geklaag elders in andere draden, zijn helemaal niet terug te voeren in een causaal verband naar al dan niet "studeren", maar wel rechtsreeks naar de heersende opvattingen over organisatie van mens in maatschjappij en economie, DUS de heersende ideologie. En de herauten ervan, die kleuren enkel het onderwijs in haar voordeel. Net zoals ze alle andere instituten als machtsmiddelen benutten.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 22:59   #77
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bepaalde beroepscategorieën waarvoor enkel een beroepsdiploma vereist is (loodgieters, garagisten..), staan ook niet direct bekend om hun eerlijkheid over de ware kosten van hun reparaties of om hun loyaliteit aan de fiscale regelgeving. Met deze uitspraak wil ik trouwens niet veralgemenen, maar we weten allemaal dat het voorkomt.
Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of het percentage belspelpresentatoren met een universitaire scholing hoog is.

Het verschil tussen immorele hoog- en laaggeschoolden is dat die eersten vaak in topfuncties terechtkomen waarbij immoreel gedrag nieuwswaardig is. Didier Bellens die een extreem riante bonus opstrijkt, is voor de media interessanter dan Jos de loodgieter van achter de hoek die een klant te veel aangerekend heeft. Niet enkel omwille van de functie, maar ook omwille van de hogere bedragen die ermee gemoeid zijn.

Simpele zielen die niet zoveel gestudeerd hebben, zijn echter geneigd om te geloven dat het nieuws een volledig correcte weergave is van de werkelijkheid. Zij openen dan discussies als deze...
Oud 28 april 2012, 23:02   #78
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Spreek voor jezelf.
Niet echt nee , dan had ik die draad niet geopend.
Oud 28 april 2012, 23:03   #79
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Gemeld aan moderatie.
hahahahaha Nu heb ik schrik . Of ben je zo'n mens die potjes gedekt wil laten en een delicate discutie niet aandurft ?
Oud 28 april 2012, 23:05   #80
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Gemeld aan moderatie.
Denk dat het beter zou zijn om sommige van uw scheldende reacties zelf een bij de moderator te laten aftoetsen of ze wel kunnen gepost worden .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be